Spring naar inhoud

- - - - -

prutske is gestorven + nieuwe vraag pag 6

• Log in om te reageren
93 reacties op dit onderwerp
Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#31 Geplaatst 21 april 2010 - 15:58

handen wassen voor je eraan komt, en ik wreef mijn handen altijd nog es extra in met zo'n desinfecterende handgel (te verkrijgen bij apotheker)

ik zou starten met de kruik er een 2,5 minuten in te steken (voor mijn kersenpitjes is dat ideaal), maar zoals ik al zei, tzou kunnen dat de kruik er langer in moet, dus uitproberen hoe lang je die best insteekt.

dat de stoelgang soms iets platter is, is denk ik wel redelijk normaal, ze drinken nu nog maar uitsluitend melk. als ze dan vast voer gaan eten, zal dat veranderen.

het best hou je hen gewoon proper met een vochtig washandje, dat warm is. wel goed afdrogen als ze te nat zijn (als je het natter moet maken om vlekken te verwijderen) zodat ze niet afkoelen.

om te weten hoeveel er uit het papflesjes is, als je het niet goed kan zien, kan je altijd het flesje voor en na voeding wegen. (eerst eens kijken hoeveel 1ml weegt ofzo) denk niet dat er kleinere papflesjes bestaan... maar zoals je zegt, ze morsen wel eens, dus is het moeilijk om te achterhalen hoeveel ze precies hebben gedronken (tenzij je de kittens voor en na voeding weegt)

glucose kan je bij de dierenarts halen, maar misschien ook wel bij de apotheker. ik gebruikte in poedervorm,maar kan je normaal ook in vloeibare vorm krijgen (poedervorm blijft wel langer goed)
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#32 Geplaatst 21 april 2010 - 16:01

:geluk: :geluk: :geluk: , Glucose kan je ook zelf bereiden door suiker op te lossen in water. Voor de verhouding kan je misschien best even naar je DA bellen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#33 Geplaatst 21 april 2010 - 16:56

Ik heb mijn handen steeds ingewreven met zo'n desinfecterende gel, ben nu ook zeep (desinf.) gaan halen. Eerst wassen, dan wrijven.
Heb ook van de apotheek glucose in poedervorm gekocht. Hoeveel moet ik hiervan indoen? Zij wisten het niet.
Kan straksjes wel effe naar de DA bellen, maar jullie hebben er misschien ook ervaring in.

HEEL hard bedankt alvast voor alle tips!

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 21 april 2010 - 16:56.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#34 Geplaatst 21 april 2010 - 16:59

lenalena170 zei:

Flesjes en speentjes uitkoken, vaak handen wassen en afdrogen met keukenrol is het eerste wat me te binnen schiet tot nu toe, ik laat het wel weten als mij nog iets te binnen schiet.
Misschien voor elk een apart spuitje/flesje?

Nog vraagjes:

Ik maak telkens 30 ml aan. (1et poeder , 2 et water uit de fles).
Ze drinken voorlopig max 15 ml uit. Dus eigenlijk is dit voor 2 voedingen. Mag ik dat 2x opwarmen en moet dit dan tussentijds in de koelkast staan?

Dan hierna waarschijnlijk uitkoken? Hoe lang moet dit in kokend water liggen?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#35 Geplaatst 21 april 2010 - 23:03

Heeft niemand een antwoordje op mijn vraag? :)

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#36 Geplaatst 21 april 2010 - 23:07

Het lijkt mij niet verstandig om het nog eens op te warmen ivm bacterien.
Alle ik weet dan wel niet met kittens maar met een baby zou ik nooit doen in ieder geval :x

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#37 Geplaatst 22 april 2010 - 06:41

Nacht is niet zo goed geweest. Verwijt me dat nu wel. Vriend had de 'nachtshift' over de kleintjes. Ik ben om 1u gaan slapen en om half 5 maakte hij me wakker. Ze wilden bij hem niet eten en waren 5gr (!) afgevallen. Ik dadelijk uit mijn bed en voeden. De witte is terug op gewicht. De zwarte is zwak. Hij piept nog wel en er zit zeker nog beweging in, maar minder actief dan voorheen. Heb hem wat gevoed (om het uur) en geef hem tussendoor glucosewater. Hij ligt met een warmwaterkruik en een warmtedoekje (kersenpitjes) van Petsage bij zijn broertje. Of is lichaamswarmte van mij beter?

Hopelijk krijg ik hem erdoor... :cry:

Wat kan ik nog doen?

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#38 Geplaatst 22 april 2010 - 07:13

dolfjeweerwolfje zei:

Nacht is niet zo goed geweest. Verwijt me dat nu wel. Vriend had de 'nachtshift' over de kleintjes. Ik ben om 1u gaan slapen en om half 5 maakte hij me wakker. Ze wilden bij hem niet eten en waren 5gr (!) afgevallen. Ik dadelijk uit mijn bed en voeden. De witte is terug op gewicht. De zwarte is zwak. Hij piept nog wel en er zit zeker nog beweging in, maar minder actief dan voorheen. Heb hem wat gevoed (om het uur) en geef hem tussendoor glucosewater. Hij ligt met een warmwaterkruik en een warmtedoekje (kersenpitjes) van Petsage bij zijn broertje. Of is lichaamswarmte van mij beter?

Hopelijk krijg ik hem erdoor... :cry:

Wat kan ik nog doen?

voeden, ontlasten en warm houden (met kruik en warmtedoekje is het beste) is het enige wat je kan doen...hopelijk komen ze erdoor!
Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#39 Geplaatst 22 april 2010 - 07:14

zuigen ze goed aan de papfles??
Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#40 Geplaatst 22 april 2010 - 07:17

oja, mijn veearts zei me dat je de gemaakte melk toch mag hergebruiken. eens gemaakt blijft hij dacht ik 24uur goed. maar ik verwarmde het maximaal 1x opnieuw. ik maakte meestal wel maar de nodige hoeveelheid, dus als je maar 15ml nodig hebt, beter maar zoveel aanmaken als dat lukt
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#41 Geplaatst 22 april 2010 - 07:48

Bedankt Nele. Mijn eigen DA zei me ook dat ik de pap 1x mocht opwarmen. Ik maak aan voor 'normaal' 2 porties (dus 4 in dit geval). Daarna kook ik het flesje uit.

De witte zuigt goed aan de papfles. De zwarte deed dit ook, maar nooit echt geweldig. Altijd met veel proberen. Maar vind het nu net fijn dat ze lekker hard bewegen...
Momenteel geef ik de zwarte eten en glucosewater met een spuitje. Druppel per druppel zodat hij de kans krijg om het in te slikken. Hij heeft net 1.2 ml gedronken en geen ontlasting. De voorbije 2 uur al geen ontlasting (zwarte).
Heb zijn buikje al zeer geregeld gemasseerd en zijn poepje met een vochtig doekje ook, maar voorlopig nog niets.
Zijn buikje is wel een beetje hard. Kan dit kwaad? Hij is toch geen verstopping aan het krijgen he???

Mag ik hem regelmatig wekken (om het half uur) om hem te voeden/glucosewater te geven? Of heeft hij ook zijn rust nodig?

Hoe doe ik dit het beste?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#42 Geplaatst 22 april 2010 - 07:49

Nele zei:

voeden, ontlasten en warm houden (met kruik en warmtedoekje is het beste) is het enige wat je kan doen...hopelijk komen ze erdoor!

Bedankt voor je reacties. Wil ze er echt door krijgen!!
Raar dat zo'n kleintje zoveel doet bij een persoon :) .

wea
wea
  • 6.053 berichten
  • 5 katten

#43 Geplaatst 22 april 2010 - 10:16

het buikje blijven masseren zou ik zeggen. Ik denk niet dat het kwaad kan als hij nog niet gekakt heeft in 2 uur. Toen ik zorgde voor zo'n kleine kittens ware ndie daar eigenlijk ook niet regelmatig in.

ik zou ze toch proberen een beetje slaap te laten hebben. Je kan eventueel voor het zwartje eens proberen te voeden met een sonde als hij echt niet goed eet. De DA kan je tonen hoe je dit moet doen.

heel veel sertke hé. Het is erg zwaar om voor zulke dutskes te moeten zorgen.

ik duim dat ze erdoor geraken :thumb: :thumb: :thumb:

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.849 berichten
  • 4 katten

#44 Geplaatst 22 april 2010 - 10:46

Net terug van DA. De zwarte heeft al even geen ontlasting meer gegeven en buikje is gespannen. Hij heeft een darmspoelinkje gehad en er is maar een minibeetje ontlasting uitgekomen.
Eten gebeurt momenteel ook druppelsgewijs. Ik ga hem nu even een uurtje laten slapen.

Hopen dat hij strakjes kan ontlasten!

Guest_irisje_*
Guest_irisje_*

#45 Geplaatst 22 april 2010 - 11:13

och amai, jij doet echt veel voor die schattekes, ze mogen bij zijn met jouw zenne :)
hoop dat het nu beetje beter begint te eten!!!