Spring naar inhoud

- - - - -

Bevalling kat?

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Guest_Kimlainee_*
Guest_Kimlainee_*

#1 Geplaatst 22 april 2010 - 06:06

Hallo allemaal.. kan iemand mij helpen?? :catnoknow

Mijn poes Ziva is nu ongeveer 9 weken zwanger.. ze moet nu een van deze dagen bevallen. Is haar eerste nestje. :catlick

Hoe kan ik het herkennen? er zit geen haar meer om de tepels en ze is ruseloos, loopt wel veel, maar ligt dan ook weer. Ze drinkt veel, eet weinig.

Ze vind het heerlijk dat ik bij haar ben en als ik aan haar buikje voel spint ze. :d

Alleen ze wil de hele tijd mijn kamer in, die is naast de woonkamer.. en daar light ze wat op de grond. Dus ik heb er maar een mand neergelegt met een handoek en ik heb vocht opnemende doekjes.. en ik heb een grote doos in de kamer staan al heel wat weken..

Wat nu? ik snap het niet meer.  :trance:

kan iemand mij helpen??

Groetjes, Kim :cathiss

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 22 april 2010 - 07:24

weet je precies hoeveel dagen ze ver is? normaal bevallen ze rond dag 63, dit kan ook vb dag 69 zijn. als ze er dan nog niet zijn, toch eens naar dierenarts. als je ziet dat ze vocht verliest, bevalt ze normaal binnen de 24u (hoewel sommigen hier al ervaren hebben dat het langer kan duren!)

ligt alles klaar voor bevalling? daarmee denk ik nu in eerste instantie aan weegschaal, iets om gewichtjes te noteren, eventueel nagellak om kittens te merken, steriel schaartje, draad om eventueel zelf navelstreng af te binden, ontsmettingsmiddel voor je handen voor je mamapoes helpt, washandje, handdoek (om kittens eventueel te helpen om te kunnen ademen en droog te wrijven moest mama ze niet likken) en het nummer van de dierenarts! als ze te lang perst zonder dat er een kitten komt, moet ze toch onderzocht worden!

veel succes, en het belangrijkste zal nu zijn: geduld! :)
Geplaatste afbeelding

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 22 april 2010 - 07:51

:geluk: met je poes en de aankomende kittens

Guest_cato11_*
Guest_cato11_*

#4 Geplaatst 22 april 2010 - 08:02

:geluk: :geluk:

Guest_irisje_*
Guest_irisje_*

#5 Geplaatst 22 april 2010 - 11:19

die van ons liep de laatste dagen ook zo onrustig rond, op het allerlaatste, uurtje voor de bevalling echt begon, kwam ze zo echt klagend miauwen bij mij, moet er wel bijzeggen dat ons kat enorm aan ons hangt, dan kon haar wat gerust stellen door haar zacht toe te spreken en te knuffelen, was het begin van de wee├źn....
doet maar raar de eerste keer, maar in principe kan een kat goed zn plan trekken, en heeft weinig hulp nodig....
iemand schreef het hier al, als het te lang duurt, wel nummer van da bij de hand houden... :love3:
veel succes
ik was op van de zenuwen tegen dat die van ons aan dag 63 zat :oops:
man man, van ongeduldig gesproken, was ook omdat het haar eerste nestje was, maar niets van problemen gehad, alles is vlot verlopen!!! :LOL:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 22 april 2010 - 12:27

Hoe gaat het nu?

Vocht kunnen ze al langer verliezen hoor...Chanel had al 1 week voor dat ze beviel slijmverlies!
Een kat kan bevallen tussen 60-70 dagen, het beste is natuurlijk dag 65.
Als ze wat onrustiger worden en dat ze een slijmprop verliezen dan kan de kat bevallen binnen de 24u soms wel langer... het helpt ook om haar wat te strelen dan is ze wat meer op haar gemak...als de bevalling is begonnen zeker zien dat je handen zijn ontsmet en dat al je gerief klaar ligt, als het eerste kitten er is komt het meestal in een vlies, normaal gezien bijt mamapoes dat open, zo niet moet jij het doen met je vingers, de navelstreng ook juist hetzelfde als mamapoes het niet doet moet jij hetzelf doen met uw nagel of schaar, ik doe het met mijn nagel, het kittendroogwrijven, wegen en bij de mama leggen....ah ja ook zien dat er even veel placenta's uitkomen dan kittens, mama poes mag ze opeten maar als er 5 kittens zijn dan haal ik er toch wel wat weg, sommige poezen eten het ook niet op..
Ik ben hier maar aan het tikken en eigelijk is het je vraag niet he :ha , ik zal dan maar stoppen, als er nog vragen zijn, altijd welkom he! ;)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 23 april 2010 - 18:42

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag