Spring naar inhoud

- - - - -

kleurbepaling poesjes van Sanneke ????

• Log in om te reageren
60 reacties op dit onderwerp
Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#16 Geplaatst 22 april 2010 - 17:22

veel succes!!!
zo n lieverds!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 22 april 2010 - 17:48

zoiu het niet weten.
maar :geluk: met het juiste antoord te vinden

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#18 Geplaatst 22 april 2010 - 21:27

Bij Laboklin vragen ze 50 euro per kat, dat vind ik er wel over !!!!
Dat zou me 150 euro kosten als ik ze alle 3 laat testen op kleur, zonder de verzendingskosten.

Dan wacht ik toch liever af tot er wat meer duidelijkheid is.
En vooral omdat Kassandra aan haar laatste nestje toe is, ze is bijna 7 jaar en wordt hierna steriel gemaakt.

Het ene poesje vertrekt niet voor de fok, maar als huiskatje.
Het andere poesje blijft, dus haar kan ik later ook nog swabben indien nodig.
Ik denk dat ik gewoon geduld moet hebben en heel laat de stambomen zal moeten aanvragen.
Alleen, het nieuwe toekomstige baasje wil het natuurlijk wel graag weten, omdat zij eerst mag kiezen. Zonder kleurbepaling is dat moeilijker natuurlijk...

Dna testen lijkt handig, maar zoveel geld aan iets spenderen voor iets wat ik zelf later nog kan ontdekken vind ik er wel over.
Voor de geneeskundige zaken vind ik dit zeker niet te duur, maar voor zoiest ??

Ik zal wel nog bij andere labo's eens kijken en zien of het goedkoper kan...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#19 Geplaatst 22 april 2010 - 21:41

Elfonia zei:

ik blijf de points fascinerend vinden :heart:

Ja, ik ook.
Maar dit is het allermoeilijkste !!
Chocolat ? , silver ?, tabby ? en tortie in één kat vinden of niet vinden.
Zoek dat allemaal maar eens op een kitten van 3 weken ....
Silvers zijn zoiezo al niet gemakkelijk op jonge leeftijd, als ze dan ook nog eens tortie zijn ?????

Maar ja , we hebben ervoor gekozen en zullen ons echt zeer goed informeren. Gelukkig wordt ik hier en ook nog bij bevriende cattery's omringd door echte kenners. Het zal nodig zijn !!!
Het is ondertussen ook helemaal duidelijk (na 1 jaar !!!!!!) dat onze Elliot , ook silver tabby is. Met hem zullen we dus ook tortie silvers fokken in de toekomst, want hij is een créme silver tabby point. Dus moet ik er echt wel alles over leren !!!
Een zeer leuke en boeiende uitdaging !
Alleen zonder hulp wordt dit geen makkie ;)

Eind dit jaar wil ik de combinatie maken van Elliot met Estelle.
Dus een redpoint poes met een créme silver tabby point kater !!
Dit zal ook problemen geven, rood en créme onderscheiden is al niet zo simpel bij kittens, als daar nog eens silver tabby bijkomt ??????
Toch leuke uitdagingen vind ik dat !!!!

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#20 Geplaatst 26 april 2010 - 22:32

Dit is een zeer goed labo en niet duur Animal DNA Laboratory -> Home

Bewerkt door krulleke, 26 april 2010 - 22:35.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#21 Geplaatst 27 april 2010 - 10:52

Bedankt, lijkt me inderdaad ideaal !!
Maar wat moet ik testen ? Als ik test op chocolat is dat dan niet "het dragen van" wat ik test ? Dan weet ik nog niet of de kat daadwerkelijk chocolat is....
Onze Enrico is ook drager, maar is geen chocolat hé.
Welke test moet ik aanvragen om de kleur te weten te komen ?
Is het dan de augouti test ???

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#22 Geplaatst 27 april 2010 - 11:03

Ik heb een mailtje gestuurd naar daar met de vraag welke test het meest geschikt is. Ik wacht op antwoord.
Amaaaaai, hun prijzen zitten wel een pak lager !!!

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#23 Geplaatst 27 april 2010 - 12:17

Nee de chocolate test geeft als uitslag aan of ze Bb zijn : dan zijn ze drager of bb dan zijn ze chocolate.Het staat er dan ook bij wat ze zijn dus niet moeilijk.
Je kan chocolate testen dan weet je of ze chocolate of seal zijn.Of ze tabby zijn kan je ook testen (agouti) maar dat zul je snel genoeg zo duidelijk kunnen zien en silver kan je niet testen dus ik zou chocolate en mischien verdunning testen als je denkt dat er een lilac tussen zit.
Je zou dus de chocolate test kunnen aanvragen die is het belangrijkste met eventueel nog een andere er bij (verdunning of agouti als je blijft twijfelen of ze tabby zijn),zo zou ik het doen :) .

henny
henny
  • 1.601 berichten

#24 Geplaatst 27 april 2010 - 12:43

Ik denk dat je wel kunt zien dat de donkerste een tabby is.
Feroesti heeft in een ander topic weer foto's laten zien en dan neig ik toch naar lilac (geen tabby).
Bij rood (of crème) zullen er meer twijfels zijn over agouti en non agouti als één van de ouders agouti is, daar is het fenotype moeilijker te zien.
Maar...we hebben tegenwoordig de mogelijkheid om gebruikt te kunnen maken van DNA testen en die kunnen veel vraagtekens beantwoorden.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#25 Geplaatst 27 april 2010 - 20:03

Zoals ik ze nu zie denk ik inderdaad aan een lilac tortie pointje en een chocolat tortie silver tabby point of chocolat tortie tabby point.
Maar het laatste kan ook seal zijn natuurlijk.
Maar ik vind het echt zeer wit van body om seal te zijn.
Kan dit door het silver komen dat ze witter is op de rug ? De sealtjes zijn hier toch meestal wel grijzer van kleur.
Ik wacht nog eventjes af en als het niet duidelijk wordt zal ik de chocolat test zeker doen.
Ze zijn morgen 4 weken en zullen vanaf dan ook wel meer gaan inkleuren.
Ik ben zeer benieuwd wat het wordt...

henny
henny
  • 1.601 berichten

#26 Geplaatst 27 april 2010 - 20:45

Voor het onderscheid chocolate en seal heb je als hulpmiddel de voetzolen.
Zilver zit aan de wortel niet aan het uiteinde van de haren.
Beide kunnen zilver zijn, en bij lilac is het heel moeilijk te zien.
Bij tabbies is het wel wat makkelijker omdat de non zilvers een warme grondkleur hebben.
Jammer dat er nog geen DNA test voor zilver is.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#27 Geplaatst 28 april 2010 - 09:02

Ik heb nu toch in Australië de testkits aangevraagd en zal ze laten testen.
Het is zo moeilijk en ik wil zekerheid.
Ik kreeg een mailtje terug om de chocolat test te doen en ook de verdunningtest. Dat laatste is vooral belangerijk voor het mogelijke lilac tortie pointje. Want dat kan ook bleu tortie zijn of toch een zeer licht choc tortietje.
Op tabby zal ik ze momenteel niet testen, dat wachten we af.
Het is inderdaad zeer zonde dat de silver test nog niet kan, want ook dat wordt niet gemakkelijk. Toch ga ik er van uit als ze gewoon geen tabby vertonen dat ze zoiezo geen silver zijn. Maar het kan ook gostmarking zijn natuurlijk en dan zijn we weer even ver...
Zolang ik niet weet welk eentje van de twee blijft zal ik niet op tabby testen. Het ene kitten gaat niet in de fok, dus een foutje van silver maakt hen niets uit. Maar voor het blijvertje zal ik het wel zeker later testen als het niet duidelijk is.

Ik heb 3 testlabo's aangescheven en het labo van Australië gaf me de meest complete uitleg en is bovendien ook het goedkoopst.
Van laboklin verwezen ze me gewoon naar de site voor info , meer niet !!
En bovendien erg duur !
Mijn pkd testen waren voorheen altijd bij laboklin en ik betaalde de laatste keer voor 2 katten 113, 39 euro, zonder de dierenartsenkosten (bloedprikken en consultatie ) Dat vond ik toch wel een dure bedoening !!
In Australië is dat gewoon pakken goedkoper en spaar ik ook de dierenartsenkosten uit. Ik ben benieuwd hoe dit zal verlopen en wat de verzendingskosten zullen zijn...

Bewerkt door feroesti, 28 april 2010 - 09:13.

Marieke
Marieke
  • 3.592 berichten
  • 5 katten

#28 Geplaatst 28 april 2010 - 13:49

[quote name='feroesti']
Eind dit jaar wil ik de combinatie maken van Elliot met Estelle.
quote]

:LOL: :dancer: Dat is iets zeker om naar uit te kijken!  Ik vind jullie Elliot een prachtkater!  Ik ben al reuzebenieuwd om "werk" van hem te kunnen zien :)

Geplaatste afbeelding

krulleke
krulleke
  • 5.601 berichten

#29 Geplaatst 28 april 2010 - 17:22

Verzenden naar Australie aangetekend was een 7 euro dacht ik.Is inderdaad een heel vriendelijk labo,heel behulpzaam en snel ook.(vergeleken met catgenes in Amerika amai :misselijk: )

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#30 Geplaatst 28 april 2010 - 19:34

Amaaai dat is goedkoop !
Dan heb ik al die jaren wel enorm gespendeert aan die testen !!!

pkd dna 65.95 euro per kat
hcm 90 euro per kat
bloedgroepbepaling via onze dierenarts 45 euro per kat
pkd test echo 59 euro per kat
fip titerbepaling  53 euro per kat (steekproeven sporadisch)
felv en fiv 1 keer bij het binnenkomen in de cattery 56 euro

Bij enkele van die testen zijn dan nog de consultatie en bloedprikken niet bijgerekend.

Vandaar dat ik de hcm test om de twee jaar pas herhaalde bij de poezen.
(De katers wel jaarlijks.)
Dit was echt niet meer houdbaar qua kosten en daar ik nooit problemen ondervond met hcm, was dit de enige test waarbij ik toch een jaar schrikkelde bij de poezen.

Met de dna testen van Australië is het toch een pak goedkoper en ook de consultatie spaar ik uit. Pkd dna en bloedgroepbepaling zijn 23 euro per test en kan ik nu gelijk samen opsturen. Dat scheelt toch een pak !!!
Ondertussen heb ik ook al een goekopere cardiologe gevonden !
Zo zie je maar waar forums goed voor zijn !!!
Heel erg bedankt voor dit adres , we kunnen weer zonder megakosten full testen nu !!!

Ondertussen wacht ik op antwoord van het labo i.v.m. de swabs.
Ik heb ze aangevraagd en nog geen bevestiging ontvangen.
Ik ben benieuwd wanneer ze zullen arriveren.