Spring naar inhoud

- - - - -

Politiek

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#16 Geplaatst 23 april 2010 - 00:48

catherine zei:

Hier zitten precies rasechte vlamingen tss. Dat ze het land maar splitsen dan zal het nog allemaal erger worden. En in die andere cultuur (walen) zitten ook goede mensen hoor. En idd een belg bestaat  binnekort niet meer met al die vreemde nationaliteiten die hier binnenwaaien in ons land.

Goh, ik denk dat de meeste mensen hier gewoon weinig voeling hebben met Wallonië. Dat is ook zo gek niet he, er is gewoon weinig contact mee. Brussel (en zeg nooit Waal tegen een Brusselaar) is voor veel mensen wel bekend, maar Wallonië, tja... België is ook maar België omdat dit lapje grond goed als buffer was, het is veel minder organisch gegroeid dan in veel andere landen. Het is niet omdat je je niet verbonden voelt met een bepaalde groep dat die groep slecht is.

En die vreemde nationaliteiten, als economiste kan ik je zeggen: die hebben we nodig. De gemiddelde Belg (Vlaming en Waal allebei!) is niet in staat om de economie op z'n eentje draaiende te houden...

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#17 Geplaatst 23 april 2010 - 06:24

catherine zei:

Hier zitten precies rasechte vlamingen tss. Dat ze het land maar splitsen dan zal het nog allemaal erger worden. En in die andere cultuur (walen) zitten ook goede mensen hoor. En idd een belg bestaat binnekort niet meer met al die vreemde nationaliteiten die hier binnenwaaien in ons land.

Elaba ;) , dat zeg ik helemaal niet. Ik heb heel veel familieleden en vrienden in Wallonië. Het begint gewoon allemaal met respect voor elkaar, elkaars taal, elkaars gewoontes, gewoon respect voor de ander. Maar nu gaat het over iets grondwettelijks dat dringend in orde moet gebracht worden (en waar de Waalse politici gewoon niet willen aan meewerken). Ook de gewone man in de straat in Wallonië snapt er niets meer van.
En ivm met die vreemde nationaliteiten: ook daar kan ik alleen maar zeggen: alles begint met respect voor elkaar. Op mijn werk kom ik dagelijks in contact met mensen van bij ons en mensen van vreemde nationaliteiten die hulp komen vragen (sommigen zouden zeggen dat het profiteurs zijn. OK, sommige wel, maar die heb je overal. Maar de meesten zijn mensen die al heel veel hebben meegemaakt en ik zou niet in hun schoenen willen staan).
En in verband met Vlaanderen samen met Nederland: het is niet omdat we dezelfde taal delen (alhoewel dat die ook heel verschillend is), dat we zoveel overeenkomsten hebben (en lieve nederlanders, neem dit aub niet verkeerd op). We zijn gewoon heel verschillend. Maar net die verschillen maken mensen zo interessant. Je kan zoveel van elkaar leren.
Mijn man heeft een tamelijk hoge functie (in het leger) in Brussel en op zijn werk zijn zowel vlamingen als walen. En daar spreken ze gewoon elkaars taal. Een Vlaming spreekt frans tegen een Waal en omgekeerd (en dat is echt wel raar om te horen de eerste keer).
Maar een Belg? Dat is zoiets kunstmatigs. Wanneer ben je Belg? Als je hier geboren bent? Als je hier ingeschreven bent? Voor mij is het vooral gevoelsmatig: ik kan me geen Belg voelen. Maar ik ben trots op het mooie Vlaanderen, op het prachtige Wallonië en op Brussel (en vergeet aub het Duitstalig gebied niet). En laat ons aub allemaal samenwerken om er iets moois van te maken voor iedereen, een plek waar het goed is om samen te leven.

Bewerkt door Joloka, 23 april 2010 - 06:29.

Geplaatste afbeelding

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#18 Geplaatst 23 april 2010 - 06:39

henny zei:

Ja we waren een beetje jaloers op jullie hé :ha :ha :ha :ha

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#19 Geplaatst 23 april 2010 - 06:49

dit is mijn mening ;) : De vld heeft ten minsten kloten aan hun lijf wat van CD&V niet kan gezegt worden (zij zijn bezig met almaar te zeggen ons voor stel nee Jean-Luc kreeg een opdracht van de koning in naam van de vlamingen) .
Onze regeringen trekt op een kleuterklas ---> als jij dit krijtje wilt moet je mij al je kleurpotloden geven ??!!!! .

Wat zeggen de Walen we hebben nog niet genoeg kunnen overleggen HAAAALLLOOOO  hoe veel jaar gaat dit dossier al mee .

Nieuwe verkiezingen kunnen er nu niet komen daar BHV niet gesplitst is en wat in de grondwet staat moet gebeuren dus zijn onze waalse vrienden iets vergeten ??!!

En als slot : ik ben een echte Belg die in Vlaanderen geboren is en dat nu deel uitmaakt van Europa ;) ;) ;)

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#20 Geplaatst 23 april 2010 - 07:26

ramses zei:

dit is mijn mening ;) : De vld heeft ten minsten kloten aan hun lijf wat van CD&V niet kan gezegt worden (zij zijn bezig met almaar te zeggen ons voor stel nee Jean-Luc kreeg een opdracht van de koning in naam van de vlamingen) .
Onze regeringen trekt op een kleuterklas ---> als jij dit krijtje wilt moet je mij al je kleurpotloden geven ??!!!! .

Wat zeggen de Walen we hebben nog niet genoeg kunnen overleggen HAAAALLLOOOO hoe veel jaar gaat dit dossier al mee .

Nieuwe verkiezingen kunnen er nu niet komen daar BHV niet gesplitst is en wat in de grondwet staat moet gebeuren dus zijn onze waalse vrienden iets vergeten ??!!

En als slot : ik ben een echte Belg die in Vlaanderen geboren is en dat nu deel uitmaakt van Europa ;) ;) ;)

Ik ga hier nog een ding over zeggen en daarna stop ik (het is hier uiteindelijk geen politiek forum he): nu gaat de open VLD plots lopen met de pluimen en dat terwijl het de partij is die de splitsing zelf jaren voor zich uit heeft geschoven( en waar de meeste Belgicisten in zitten). En nu komen ze plots op voor de Vlamingen? Tuurlijk: binnenkort zijn er nog eens verkiezingen en na hun nederlagen willen ze wel eens terug scoren. ;)

Geplaatste afbeelding

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*

#21 Geplaatst 23 april 2010 - 09:23

Ik ga me er verder niet mee moeien omdat ik er te weinig van af weet. Woon nu ondertussen bijna 8 jaar hier maar nog altijd gaat het mijn pet te boven en snap ik er niet veel van :bleh: Niet dat ik er nu zo héél veel moeite voor doe maar ok :oops: .

Joloka zei:

En in verband met Vlaanderen samen met Nederland: het is niet omdat we dezelfde taal delen (alhoewel dat die ook heel verschillend is), dat we zoveel overeenkomsten hebben (en lieve nederlanders, neem dit aub niet verkeerd op).

Ik denk dat als puntje bij paaltje zou komen en vlaanderen bij NL zou gaan horen dat er héél veel vlamingen daar echt wel heel erg op tegen zullen zijn. Mijn mening is ook dat het niet zal werken. NL en Vlaanderen hebben idd dezelfde taal (maar dan toch ook echt tot op zekere hoogte) maar daar houden ook alle gelijkenissen op. Je wilt niet weten hoe vaak ik het gevoel heb gehad in het begin van "oh nee hé daar heb je weer zo'n hollander" Ik denk dat je dan alleen nog maar meer problemen gaat krijgen als je Vlaanderen bij NL gaat trekken. Splitsen van Belgie ok maar niet bij andere landen gaan aanplakken :oops:

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#22 Geplaatst 23 april 2010 - 09:37

Uiteindelijk komt het toch maar op één ding neer: gelijk welke partij het is allemaal één grote pot nat.
En ze kunnen dan wel met mekaar in de clinch liggen naar de buitenwereld toe maar achter de schermen gaan ze samen eens goed eten in een vijf sterren restaurant.
En bij een goeie dure fles champagne worden dan beslissingen genomen hoe ze mekaars blunders kunnen toedekken en hoe ze toch hun portefeuilles zo goed mogelijk kunnen blijven vullen.
Het is gewoon belachelijk en de Belg blijft betalen voor deze poppenkast en moppert in stilte verder.
Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#23 Geplaatst 23 april 2010 - 15:58

*mikkeke* zei:

Ik ga me er verder niet mee moeien omdat ik er te weinig van af weet. Woon nu ondertussen bijna 8 jaar hier maar nog altijd gaat het mijn pet te boven en snap ik er niet veel van :bleh: Niet dat ik er nu zo héél veel moeite voor doe maar ok :oops: .

Ik denk dat als puntje bij paaltje zou komen en vlaanderen bij NL zou gaan horen dat er héél veel vlamingen daar echt wel heel erg op tegen zullen zijn. Mijn mening is ook dat het niet zal werken. NL en Vlaanderen hebben idd dezelfde taal (maar dan toch ook echt tot op zekere hoogte) maar daar houden ook alle gelijkenissen op. Je wilt niet weten hoe vaak ik het gevoel heb gehad in het begin van "oh nee hé daar heb je weer zo'n hollander" Ik denk dat je dan alleen nog maar meer problemen gaat krijgen als je Vlaanderen bij NL gaat trekken. Splitsen van Belgie ok maar niet bij andere landen gaan aanplakken :oops:

We zitten ook niet op jullie te wachten hoor, we hebben al problemen genoeg :mrgreen:

Henny

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#24 Geplaatst 23 april 2010 - 16:01

henny zei:

We zitten ook niet op jullie te wachten hoor, we hebben al problemen genoeg :mrgreen:

Henny, Mikkeke is een Nederlandse ;)

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#25 Geplaatst 23 april 2010 - 16:28

henny zei:

Nou Henny, als de gezondheidszorg al stukken beter is.
Denk alleen al aan de eigen bijdrage en dat ze die volgend jaar nog een stukkie hoger willen neerpletteren, dan zou NL maar bij België moeten horen.
De Belgen iets meer Nederlands leren en wij iets meer vlaams spreken.
Met de platte kakjes ;)
We hebben duidelijk voldoende overeenkomsten ook.
Alleen al kijkend naar de politiek. In beide landen deugt er niks van.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#26 Geplaatst 23 april 2010 - 17:51

Joloka zei:

Henny, Mikkeke is een Nederlandse ;)

Uit Leuven :catnoknow

Henny

henny
henny
  • 1.601 berichten

#27 Geplaatst 23 april 2010 - 17:56

jubikelcats zei:

Nou Henny, als de gezondheidszorg al stukken beter is.
Denk alleen al aan de eigen bijdrage en dat ze die volgend jaar nog een stukkie hoger willen neerpletteren, dan zou NL maar bij België moeten horen.
De Belgen iets meer Nederlands leren en wij iets meer vlaams spreken.
Met de platte kakjes ;)
We hebben duidelijk voldoende overeenkomsten ook.
Alleen al kijkend naar de politiek. In beide landen deugt er niks van.

Ik weet dat de gezondheidszorg beter is, ik ken in mijn omgeving verschillende mensen die daarvoor naar België gaan.
Ik woon in Brabant dicht bij het Vlaamse 'taalgebied' dus dat is me niet vreemd. Ik heb ook de bekende 'zachte g' als daar alle Nederlanders eens mee beginnen :d
Dan moet jij je Rotterdams accent afleren :o
Het zal er nooit van komen denk ik, er zijn teveel cultuurverschillen met ieder zijn eigen problematiek.

Henny

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#28 Geplaatst 23 april 2010 - 19:11

Dan hoef ik ook geen grunn'ns meer te leren dat scheelt. :) Jee m'n rotterdams accemt afleren oei daar vraag je me wat :oops: :engel:
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Guest_MZ_forever_*
Guest_MZ_forever_*

#29 Geplaatst 23 april 2010 - 19:17

Ik snap niks van politiek en ik heb ook geen zin om me erin te verdiepen. :)

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#30 Geplaatst 23 april 2010 - 19:22

jubikelcats zei:

Dan hoef ik ook geen grunn'ns meer te leren dat scheelt. :) Jee m'n rotterdams accemt afleren oei daar vraag je me wat :oops: :engel:

Moeten we dan ook allemaal ons dialect afleren? :x

Geplaatste afbeelding