Spring naar inhoud

- - - - -

kattenbak niet goed?

• Log in om te reageren
41 reacties op dit onderwerp
PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 25 april 2010 - 19:50

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#17 Geplaatst 25 april 2010 - 21:20

:thumb: :thumb:

Hier hebben we er ook eentje die er naast durft te doen, zij deelt haar bak ook niet graag, dus we moeten er op letten dat we de bakken op tijd verschonen en beneden had ze een probleem met waar de bakken stonden.  Dus nu hebben we één van de bakken verplaatst naar de keuken en nu doet ze het niet meer.

Geplaatste afbeelding

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 28 april 2010 - 00:04

Pff nu snap ik het niet meer, de laatste twee dagen is ze er ook naast gaan plassen :s
Als ze dus voor haar ontlasting een andere bak wil, waarom zou ze er dan ook niet meer in plassen??
Ik snap poezen niet!! :help:

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#19 Geplaatst 28 april 2010 - 08:28

Waar staan de kattenbakken en welke kattenbakvulling gebruik je? En wat voor kattenbakken zijn het (open, gesloten, groot, klein?)
Hoeveel katten heb je? Hoeveel kattenbakken heb je? Waar staat hun eten en drinken in verhouding met de kattenbakken?
Waar wordt er juist geplast?
Hoe is de relatie tussen de katten?
Is er sprake van stress in huis? Is er recent iets gewijzigd in hun omgeving?
Hoe oud zijn de katten en zijn ze al gecastreerd?

Veel vragen, maar als je hier een antwoord op kan geven dan kunnen we samen eens kijken waar het probleem juist zit.

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 28 april 2010 - 11:08

Wauw :o Oke, hier komt het;
Ik heb een broer en zus van ruim 19 weken. Kater Alano en Poes Arwen. (Zij is de 'boosdoener') Ik heb een jumbo kattenbak
staan van Zooplus met siliconenbolletjes. Deze gebruikt de cattery waar ze vandaan komen ook. Ik heb het deurtje
eruit gehaald om te zien of dit het probleem was. Niet dus. De kattenbak staat in de woonkamer achter in een hoek, aan de andere
kant van de zithoek. (veel privacy achter de eettafel)
Arwen plast en poept echt 5 cm langs de kattenbak, meestal erachter tegen de muur. Soms gebruikt ze echter toch nog de kattenak voor beide :louche:
Ik heb de bak al een stuk verplaatst, maar dan pakt ze gewoon de andere kant.
Ze wonen hier nu sinds 11 april dit jaar, en lijken zich helemaal
thuis te voelen. Dus ik kan me niet indenken dat ze nog stress hebben. Ze worden juist meer en meer aanhankelijk.
Arwen is met 12 weken gesteriliseerd, Alano nog niet gecastreerd i.v.m. de balletjes die nog niet
gelokaliseerd zijn.
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ze de bak toch snel te vies vindt, terwijl ik twee keer per dag alles verwijder en goed doorhark.
Ze krijgen iedere week een geschrobte bak met verse siliconenbolletjes.
Een dikkere laag (ik deed eerst 5 kg, nu 7,5) leek de eerste twee dagen te werken, tot drie dagen geleden.
Kan je hier iets mee? :8

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#21 Geplaatst 28 april 2010 - 11:24

Probeer eens klontvormende kattenbakvulling (pet plus, cat's best,...) Dat vinden vele katten aangenamer dan de siliconen.
Zet ook nog een kattenbak bij. Denk aan de regel aantal kattenbakken = aantal katten + 1, dus bij jou 3 kattenbakken.
Dan de plaatsen lijken mij ok. Maar je zegt dat Arwen achter de kattenbak haar behoefte doet. Zet de bak eens tegen de muur en geef haar ook een open bak. Het kan zijn dat ze niet graag op een gesloten bak gaat.
Te vies gaat ze de bak niet vinden, hoewel ik die korrels eigenlijk altijd vies vind :oops: Een bak die 2x per dag geschept wordt is goed. Een te propere bak leidt soms ook tot onzindelijkheid.

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#22 Geplaatst 29 april 2010 - 00:39

oei ons Arwen doet het weer.
Raar bij mij was ze een echt net meisje.
Alle advies die Lies heeft gegeven kan ik je ook enkel maar geven.
In ieder geval duim ik mee dat dit probleem vlug opgelost geraakt.
Geplaatste afbeelding

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 29 april 2010 - 00:44

zet er een tweede bak neer. Echt, ik heb dat ook gedaan uiteindelijk en alles was opgelost. Helpt dat ook niet, verzeker je er dan van dat ze geen blaasontsteking heeft.

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#24 Geplaatst 29 april 2010 - 01:25

Dat ze het vlak naast de bak doet zegt vaak wel iets dat ze iets duidelijk wil maken..

Weet je zeker dat Alano de bak niet toe eigend, dus als je niet oplet of er niet bij bent dat hij Arwen er niet op laat.Dus zijn zus een beetje teroriseerd??

Heb je al geprobeerd om de kap er af te halen,je vertelt dat ze nu 19 weken is, dus misschien ze word groter vind ze dat opgesloten gedoe ook niks, misschien proberen waard..

Soms doen katjes het ook naast de bak omdat ze niet lekker zijn, dus hou dat ook goed in de gaten..

En verder idd ben ik eens met nog een bak erbij.

Hoop echt dat het probleem vlug opgelost is.

Geplaatste afbeelding

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 14 mei 2010 - 16:01

De tweede bak staat... Hij is al ingewijd, alleen heb ik helaas niet kunnen zien door wie :louche:
Ik hoooop echt dat Arwen dit accepteert als tweede toilet, en voortaan gewoon de bakken gebruikt!
Ze poept gemiddeld eigenlijk maar 1 of 2 keer per week langs de bak, dus het zal even duren voor ik overtuigd
ben O:)
Nog zoiets raars van haar: Iedere keer als ik de bak vul met korrels, krijgt ze een 'plas-aanval'!
Dan moet ze direct plassen, kan het niet in de bak omdat ik nog aan het storten ben, dan maar
erlangs... :o
Ook als ik 's ochtends of 's avonds de bak doorhark, komt ze vrijwel altijd direct plassen terwijl ik nog aan het
schoonmaken ben :s Is dit net zoiets als mensen die moeten plassen als ze bijvoorbeeld
een fontein horen??

Nu maak ik de bak pas schoon als Arwen bij mijn man in een andere kamer zit met de deur dicht, anders vind
ik na terugkomst van reiniging van de bak geheid een plasje op de plek waar de bak stond... :catscratchhead

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 14 mei 2010 - 19:36

Dat is wel normaal hoor. Heel veel katten moeten net op dat moment een plasje of een kakje doen. Ik heb het hier ook vaak als ik de kattenbakken aan het kuisen ben, maar wel IN de kattenbak :d .

Hopelijk helpt de tweede kattenbak bij jou. Anders zou ik eens ander grind gebruiken.
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 15 mei 2010 - 13:54

Hier moeten ze ook vaak hoognodig als ik de bakken aan het uitkuisen ben hoor. Ik stop dan even met mijn taak en laat hun rustig hun plasje op de bak doen en doe daarna verder.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 15 mei 2010 - 16:02

Woehoooe vanochtend ging Arwen plassen in de nieuwe kattenbak, en liep toen meteen door naar de oude bak
voor de grote boodschap! :LOL: Zou ze het nou goed vinden?? :o

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 16 mei 2010 - 11:18

... Te vroeg gejuicht... Gister ochtend had ze weer langs de bak gepoept :(

Guest_sandra25_*
Guest_sandra25_*

#30 Geplaatst 16 mei 2010 - 19:19

Toch rare diertjes soms,hoor.Kunnen zo veel redenen zijn.Hoop dat het toch in orde komt Voor jou.