Spring naar inhoud

- - - - -

Groenten voor konijntjes

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#1 Geplaatst 23 april 2010 - 10:06

Als echte dierenliefhebber informeer ik me natuurlijk over zoveel mogelijk aspecten als ik een dier aanschaf of adopteer (of letterlijk van straat haal)
Heb ik uiteraard ook bij mijn nijntjes gedaan...
Ik heb ook altijd een lijstje liggen waar opstaat welke groenten je wél en niet mag geven en of dat gewoon is of in beperkte mate...
Als ik dat lijstje echt volg, dan staan daar een paar groenten op die ik zelfs niet ken, maar als ik me echt houd aan de toegestane en makkelijk vindbare groenten, dan kom ik vrij beperkt uit... Wat geef ik ze afwisselend: (sommige groenten zitten er elke dag bij)
Witloof, wortelen, af en toe peterselie, af en toe witte kool, wortelloof, af en toe broccoli, heel af en toe een beetje rucola sla... Als ik ze dan eens een stukje komkommer of tomaat geef, dan eten ze daar zelfs niet van... een appel is blijkbaar ook niet zo heel lekker... tenzij af en toe, dan eten ze dat stukje wel op... maar dikwijls moet ik dat er 's avonds uithalen..
Welke makkelijk vindbare en toegestane groenten geven jullie?
Ik wil doen zoals het hoort... koolsoorten kunnen gasvorming geven met gevaarlijke gevolgen... Nochtans kreeg het konijn van onze buren (ik denk) elke dag witte kool en die is 9 jaar geworden... Misschien volg ik het te streng op ???

Bewerkt door Nadine, 23 april 2010 - 10:06.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 23 april 2010 - 10:33

Bij ons krijgen ze al 5 jaar lang elke dag witlof, tomaat, komkommer, wortel en wortelloof, aangevuld met wat we nog aan extra's in huis hebben (sla [geen ijsbergsla, want dat is niet zo goed], broccoli, venkel, peterselie, bladselder, ...) en elke dag een stukje fruit (appel, aardbei, framboos, banaan - niet veel, dit dient eigenlijk meer als "snoepje"). Verder krijgen ze onbeperkt hooi.
Af en toe krijgen ze ook een klein beetje korrels, maar dat is eigenlijk ook meer een snoepje voor hen en zeker geen basisvoeding.

Buiten sporadisch eens een stukje broccoli of bloemkool, krijgen ze bij ons eigenlijk nooit kool.

Bewerkt door Karolientje, 23 april 2010 - 10:34.

Geplaatste afbeelding

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#3 Geplaatst 23 april 2010 - 10:37

O:) Waarschijnlijk een heel domme vraag, maar hoe geef je die venkel dan? Een stukje afsnijden of? (moet toegeven dat ik geen ervaring heb met het bereiden en gebruik van venkel)
Trouwens, groen van selder krijgen ze ook wel eens..; en daar genieten ze ook wel van...
Wissel jij ook af van hooi of altijd hetzelfde? ik probeer alle "smaken" wel eens uit...

Bewerkt door Nadine, 23 april 2010 - 10:39.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 23 april 2010 - 11:01

Ik neem tegenwoordig altijd hetzelfde hooi, omdat onze nijnen nogal kieskeurig zijn en er eigenlijk maar 1 soort "winkelhooi" is die ze echt lusten. Als ik kan, haal ik ook wel eens hooi van bij de boer, en dan maakt het niet zoveel uit voor hen, dat lusten ze sowieso wel graag (denk dat daar meer smaak in zit ofzo)
Van venkel geef ik hen gewoon wat er overschiet als we het zelf eten (de buitenste blaadjes, de harde stukjes en het loof). [Zelf maak ik venkel voor ons op verschillende manieren klaar: gewoon gestoofd of ook wel eens met béchamelsaus of een kaassausje.]
Geplaatste afbeelding

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#5 Geplaatst 23 april 2010 - 11:43

Bedankt voor de tips! :d

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 23 april 2010 - 11:45

Graag gedaan! :)
Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#7 Geplaatst 23 april 2010 - 12:21

het grootste probleem bij die koolsoorten is dat de stof die erin vrijkomt andere stoffen die ze nodig hebben kunnen blokkeren, zoals de opname van vitamine D dacht ik (ik heb het nog ergens duidelijk in mijn eindwerk staan) Dus dan kunnen ze tekorten krijgen.
Maar... in de natuur eten ze ook wel eens 'giftige' groenten, dit veroorzaakt geen problemen, omdat ze daar vaak verschillende dingen eten, en dan kan zo'n beetje geen kwaad.
Dus: Je mag het best geven, zolang je het niet teveel geeft, zoals bij elk levend wezen is een gevarieerde voeding belangrijk, en dat lijk jij zeker te geven ;)

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#8 Geplaatst 23 april 2010 - 13:57

Hier krijgen ze steeds een mengeling (groenten- en fruitschotel :d ) van Appel, Peer, Ananas, Appelsien, Komkommer, Radijsjes (blaadjes zijn ze verzot op), Wortel+loof, Selder, Broccolie, Rode paprika, Witloof, Chinese kool, Raapjes, Peterselie, Venkel (zijn ze ook verzot op)...
Alle dagen maak ik een andere samenstelling van groenten+fruit klaar. Fruit geef ik minder. Ik snij ook alles steeds in stukjes ;-)

Hier zijn ze trouwens verzot op komkommer. Ik kijk ook in de winkel naar de prijs van de groenten. De winterperiode stond komkommer vrij duur, dan geef ik wintergroenten. Nu is de komkommerprijs aan het dalen, en dan schaf ik deze aan. Heb dan ook 11 konijnen (+1 opvangertje) en 10 caafjes! Dus al een kleine bende ;)

Geplaatste afbeelding

Bewerkt door griffel1977, 23 april 2010 - 13:59.

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#9 Geplaatst 23 april 2010 - 15:12

Schitterend! Blijkbaar zijn mijn nijntjes dan maar viesneuzen want die eten bepaalde dingen echt helemaal niet.. O:)

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 23 april 2010 - 18:54

griffel1977 zei:

Hier krijgen ze steeds een mengeling (groenten- en fruitschotel :d ) van Appel, Peer, Ananas, Appelsien, Komkommer, Radijsjes (blaadjes zijn ze verzot op), Wortel+loof, Selder, Broccolie, Rode paprika, Witloof, Chinese kool, Raapjes, Peterselie, Venkel (zijn ze ook verzot op)...
Alle dagen maak ik een andere samenstelling van groenten+fruit klaar. Fruit geef ik minder. Ik snij ook alles steeds in stukjes ;-)

Hier zijn ze trouwens verzot op komkommer. Ik kijk ook in de winkel naar de prijs van de groenten. De winterperiode stond komkommer vrij duur, dan geef ik wintergroenten. Nu is de komkommerprijs aan het dalen, en dan schaf ik deze aan. Heb dan ook 11 konijnen (+1 opvangertje) en 10 caafjes! Dus al een kleine bende ;)

Geplaatste afbeelding

wat een mooitje :love4: :love4:

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 23 april 2010 - 18:56

bij mij krijgen ze wortel, wortelloof en witloof, af en toe appel en peer maar niet te veel want daar zou te veel suiker in zitten, ik haal ook wel eens wat takken van een treurwilg af, mogen ze ook hebben,takken van appel en perenboom mag ook, en soms haal ik wel eens venkel of andijvie maar dat is niet zo veel, sla lusten ze niet dus dat is makkelijk :duim:

Guest_MZ_forever_*
Guest_MZ_forever_*

#12 Geplaatst 23 april 2010 - 19:03

Takken van een treurwilg? Goed om te weten :)

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#13 Geplaatst 23 april 2010 - 19:38

MZ_forever zei:

Takken van een treurwilg? Goed om te weten :)

takken van een treurwilg of appelboom ofzo zijn heel goed omdat ze daar hun tandjes aan kunnen slijpen ;)

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 23 april 2010 - 19:47

hier krijgen ze s morgens hun groenten en fruit,

voor de rest hooi! en gras als ze id tuin vrij zijn
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

tijgertje75
tijgertje75
  • 3.231 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 23 april 2010 - 20:31

crazy_catlady zei:

takken van een treurwilg of appelboom ofzo zijn heel goed omdat ze daar hun tandjes aan kunnen slijpen ;)

klopt en ik gooi het hok meestal goed vol en dan moet je ze bezig zien met opruimen, ik zelf heb ook bruidssluier naast de hokken gezet, mogen ze ook eten en die groeit heel goed en dan trek ik de lange slierten door de ren naar beneden en dan staan ze op hun achterste pootjes om eraan te kunnen, heel leuk :love4: