Spring naar inhoud

- - - - -

mieren

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#1 Geplaatst 24 april 2010 - 21:22

Ik weet niet of het juist staat maar ik schrijf het even hier omdat het toch ook te maken heeft met de gezondheid van de katjes.
Sinds een dag of twee hebben we in de keuken bezoek van mieren. Vroeger zette ik mierenlokdozen maar dat durf ik nu niet. Wie geeft goede tips om van de mieren af te komen of te verhinderen dat ze binnen komen zonder dat dit de gezondheid van de katjes kan schaden?

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 24 april 2010 - 21:24

same problem hier
zowel op kot als thuis is het ieder jaar een massive mier attack

Wat ik doe hier op kot is een schaaltje zetten met honing in.  Alle mieren die daar dan in gaan verdrinken. (wel een beetje wreed maarja...)

Geplaatste afbeelding

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 24 april 2010 - 23:33

een lokdoosje, is dat gevaarlijk voor katten? die kunnen er toch helemaal niet bij, bij dat gif?

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#4 Geplaatst 24 april 2010 - 23:50

Ik zet elk jaar lokdoosjes op het terras, de katten gaan daar niet aan. :)

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.996 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 24 april 2010 - 23:55

Ik vindt mieren eng maar ik kan je niet helpen :)
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 24 april 2010 - 23:59

Ginger-en-Noortje zei:

een lokdoosje, is dat gevaarlijk voor katten? die kunnen er toch helemaal niet bij, bij dat gif?

Nee maar lokdoosjes hebben niet de bedoeling dat de mier erin kruipt en erin blijft.
Het is de bedoeling dat de mier erin kruipt en er nog levend weer uit kruipt zodat ze ook andere mieren die ze tegenkomt kan vergiftigen.
Als poes zo'n mier opeet ofzo (of wat dan ook) kan het gif dus wel tot bij de poezel.

Toesje en Tijsje besteden echter helemaal geen aandacht aan mieren dus weet niet of lokdoosjes echt kwaad kunnen

Geplaatste afbeelding

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 25 april 2010 - 09:24

Ik ben een beetje meer voor de radicale aanpak: katten eventjes opsluiten, vergif spuiten van kortbij, goed in het nest van de mieren, eventjes laten inwerken en flink alles oppoetsen met reiniger (een keer of twee, drie en goed spoelen).
Dada mieren! Hier krioelt het er ook van...
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 25 april 2010 - 09:50

Jess zei:

Ik ben een beetje meer voor de radicale aanpak: katten eventjes opsluiten, vergif spuiten van kortbij, goed in het nest van de mieren, eventjes laten inwerken en flink alles oppoetsen met reiniger (een keer of twee, drie en goed spoelen).
Dada mieren! Hier krioelt het er ook van...

Onze tuin en terras zijn vergeven van de mierennesten. Zodra ik een nest opmerk, reageer ik ook zo. Maar het zijn de mieren die binnenkomen die het zo vervelend maken. En hier spelen ze zooooooo graag met de mieren dat ik echt geen mierenlokdoos durf zetten.

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#9 Geplaatst 25 april 2010 - 10:14

Ik heb hier elk jaar een lokdoosje op het terras staan. En mijn katten zijn nog redelijk ok

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 25 april 2010 - 10:16

Lies zei:

Ik heb hier elk jaar een lokdoosje op het terras staan. En mijn katten zijn nog redelijk ok

Ja maar buiten kan ik ook lokdoosjes zetten, maar hier binnen (waar ik ze zie binnenkomen dus niet) want dat is een van de plekjes waar de poezels naar buiten zitten te kijken :cry:

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#11 Geplaatst 25 april 2010 - 10:22

twee opties.

1) vind het punt waar de mieren naar binnen komen. Volg de rij mieren en je hebt de entree zo gevonden ;)
doe rondom het gaatje een beetje afwasmiddel, zo dat er geen mogelijkheid is om eromheen te gaan. Het moet wel afwasmiddel zijn dat naar citroen ruikt. De meeste katten zullen dat niet lekker vinden ruiken en er weg blijven en de mieren gaan er niet overheen.
Na een poosje komen ze niet meer binnen. En dan maar hopen dat ze geen andere entree hebben ;)

2) vind het nest.
Volg de rij mieren die uit je huis vertrekken en volg ze zo naar een van de entrees van het nest.
neem heel heet water, doe er wat chloor bij en gooi dat in het nest. Kost wat tijd, maar als je dit goed volhoudt en het nest goed verzuipt, dan is dat nest klaar met bestaan. Je bent weer miervrij.

Persoonlijk laat ik de mieren altijd gaan als ze mij geen last geven. Dus lekker buiten blijven en dan vooral niet onder mijn terras gaan zitten. Dan heb ik er geen last van en mogen ze blijven. Anders ga ik toch op jacht.

succes

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 25 april 2010 - 19:43

Ik zou ook op zoek gaan naar het plekje waar ze naar binnen komen en dat behandelen. :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 25 april 2010 - 19:46

Ok, aktieplan van vandaag: buiten op de plaatsen waarvan ik vermoed dat ze langs daar binnen komen mierenlokdozen geplaatst. Binnen de plaats waar ze binnenkomen (denk ik): nootmuskaat gestrooid. Onze tuin zit bomvol dus het is echt niet te doen om al die nesten uit te roeien (ik vraag me zelfs soms af wanneer ons terras gaat inzakken :ha ). En... vandaag nog geen enkele mier gezien (nog voor ik die lokdozen er gezet heb).

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 25 april 2010 - 19:50

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#15 Geplaatst 25 april 2010 - 22:20

Wij hebben hier ook ieder jaar last van. :evil:
Normaal zette ik gewoon van die lokdoosjes, maar dat doe ik nu liever niet voor Nayra. (Mijn katten hadden daar trouwens echt geen interesse in.)
Nu las ik ergens dat je gewoon zelfrijzende bloem kan strooien.
Ik heb de chance dat ik enkele dagen geleden een nest ontdekt heb. Ik heb er zelfrijzend bakmeel gestrooid en een tijdje keek ik eens en het krioelde er van de mieren. (Ze waren allemaal uit het nest gevlucht)Mijn vriend heeft ze dan platgestampt. En sindsdien heb ik er nog maar een paar gezien. Of het echt efficiënt is op lange adem weet ik niet, maar voorlopig ben ik wel tevreden.

Het is het proberen waard hé.. ;)

Geplaatste afbeelding