Spring naar inhoud

- - - - -

Welke rashond past goed bij een kat? - Raar telefoontje! p7

• Log in om te reageren
107 reacties op dit onderwerp
Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 26 april 2010 - 09:51

Dag KSers,

Nu heb ik eens een vraagje voor de hondenkenners onder ons :)
Wij zijn al een tijdje aan het denken aan een hond, en binnenkort verhuizen we dan naar een huisje en dan kan het wel eens goed zijn dat we een hondje gaan nemen.
Maar ik vind zoooveel rassen leuk en mooi, maar ik ken te weinig van de karakters. Dan vroegen we ons af welke rassen over het algemeen goed overeenkomen met katten... Ik weet nog niet eens of je kan zeggen, vb een rottweiler nooit bij een kat zetten, je hebt altijd wel uitzonderingen.
Ik denk over het algemeen dat de hond er minder problemen mee zal hebben, dan omgekeerd... We merken dat thuis ook. Katten waren er eerst, dan een border collie. De katten moeten niks van de hond hebben hoor :(

Dus,

Welke rassen komen over t algemeen goed overeen met katten?
Welke meestal niet?

Ter info:
Onze voorkeuren naar hondenrassen zijn vrij uiteenlopend:
- Vizsla
- Weimaraner
- (Chocolate) labrador
- golden retriever
- border collie
- franse bulldog
- boxer
- cavalier king charles spaniel

Bewerkt door Frances, 13 mei 2010 - 22:50.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#2 Geplaatst 26 april 2010 - 10:07

Over het algemeen zullen jouw katten zich aanpassen aan de hond! Hier was de oudste kat 8 jaar (nooit géén hond gezien in haar leven) en ook zij is gewend geraakt aan de hond. Mijn hond is wél als pup in huis gekomen. En is een klein ras.

Mijn broer heeft een Boxer (uit de bloedlijn Hazenberg), pracht van een hond!!! Zowél van uitzicht , maar ook zéker van karakter!! Ik kan mijn géén lievere hond voorstellen (buiten de mijne natuurlijk). Komt ook overeen met de aanwezige katten in huis, maar is er wél wat ontstuimig mee bij het spelen.

Border collies zijn héél actieve honden, dus geschikt voor een huis met tuin!!

Eigenlijk past zo goed als iedere hond (mss met uitzonderingen de windhonden) bij een kat.

Eerst goed informeren naar het karakter van de rassen en denk dat je aan de hand daarvan moet beslissen wat het beste bij jullie ligt! Ga ook voor ergens een pup bij particulier. Als je gaat voor een boxer, neem eentje uit de bloedlijn van Van den Hazenberg

Succes met jullie zoektocht!

Bewerkt door griffel1977, 26 april 2010 - 10:08.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 26 april 2010 - 10:11

Bedankt :)

Wij vinden vooral de Boxer mooi, maar ik ken dus geen knijt over dat karakter :catscratchhead Zal er is wat over opzoeken! Ik vind ze echt prachtig!

Border collies zijn inderdaad super achtief, onze Suki, ongelofelijk is dat. Altijd maar met de frisbee spelen :lachen:
Vreemd eigenlijk wel dat onze katten zich dan niet willen aanpassen aan de hond. Suki is ook als pup binnengekomen, maar de katten moeten er echt niks van hebben. Ik vermoed dat ze te hevig is... :onzeker:

Ja zeker en vast bij particulieren! ;)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 26 april 2010 - 10:21

Heb me laten zeggen/wijsmaken dat Boxers over het algemeen moeilijke karakters zijn wat betreft gehoorzaamheid.
Qua persoonlijke ervaring heb ik wel willen merken dat dit toch wel zou kunnen kloppen, gezien de hond die toen gelijk met mij begonnen was in de puppyklasse, waren wij al heel snel gevorderd en bleef deze toch wat hangen in de puppycategorie, nadien ook in de A en B klasse...

Bewerkt door Spanishke, 26 april 2010 - 10:22.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 26 april 2010 - 10:33

in principe kan je zowel alle rassen samen houden.... op men werk zit zelfs een dobermann samen met 3 jack russels en twee poezels...

met honden en poezen weet je dit nooit op voorhand.... het klikt of niet.

Ikzelf heb een sheltie met twee poezen en dit gaat perfect.
hier rechtover hebben ze een poes en een witte scheper ... de scheper aanvaard de poes wel maar de poes de hond niet.

het is zo wie zo altijd afwachten.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#6 Geplaatst 26 april 2010 - 10:33

Spanishke zei:

Heb me laten zeggen/wijsmaken dat Boxers over het algemeen moeilijke karakters zijn wat betreft gehoorzaamheid.
Qua persoonlijke ervaring heb ik wel willen merken dat dit toch wel zou kunnen kloppen, gezien de hond die toen gelijk met mij begonnen was in de puppyklasse, waren wij al heel snel gevorderd en bleef deze toch wat hangen in de puppycategorie, nadien ook in de A en B klasse...

Hun karakter is mss niet het makkelijkst, maar zij hebben echt een "baas" nodig. Bv de boxer van mijn broer luisterd héél goed naar hem, maar bv niet echt naar mijn schoonzus. Zijn kindvriendelijk, héél goed naar hun gezin toe, maar naar vreemden en andere honden :catscratchhead ... Wat de hondenschool betreft, dat zal mss van hond tot hond afhangen ;) Mijn broer heeft met zijn boxer op de hondenschool goede resultaten behaald. Hij was als eerste met zijn hond uit de puppy categorie, de volgende categoriën volgden elkaar snel op. Hij gheeft zelfs privé training gehad, omdat zijn hond zo leergierig was ;)
En ik, ik bleef hangen met mijn hondje :d Zal mss ook véél te maken hebben of je er thuis ook mee bezig bent.

Frances zal moeten uitmaken welk ras het beste bij haar past. Héél véél opzoeken!
En eenderd wat voor hond je in huis haalt, goed kijken welke particulier aan te  raden is!

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 26 april 2010 - 10:39

Een buur had vroeger een golden retriever en die was heel vriendelijk met de poezen (die er al veel eerder waren trouwens). Ze heeft nu een iets kleiner en hyper gevalletje en die kan het net iets minder goed vinden met de poezen. Nouja, de poezen vinden die des te leuker. Zo'n kleiner ding is zo gemakkelijk te pesten als je een kat van 7kg bent :ha

Mijn stiefmoeder heeft een kruising border collie en nog iets, die is verzot op "haar" eigen kat maar kan geen andere katten uitstaan :ha Er loopt ook een cocker spaniel rond en die kan het niet zo goed vinden met poezen. Maar die kan het ook minder goed vinden met de andere hond enzo, mss heeft die gewoon een lastig karakter ;)

crazy_catlady
crazy_catlady
  • 8.755 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 26 april 2010 - 10:43

Het ras doet er volgens mij niet zoveel toe hoor, de opvoeding is het belangrijkste. Als je een border collie neemt bijvoorbeeld moet je er dagelijks enkele uren mee kunnen bewegen, terwijl een labrador iets minder beweging nodig heeft... Als ze niet voldoende beweging krijgen zullen ze veel rapper lastig doen tegen de katten. Dat is eigenlijk het belangrijkste, samen met een goede, strenge opvoeding natuurlijk...
Geplaatste afbeelding
every meauw massages the heart :)

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 26 april 2010 - 10:44

Welke bronnen zijn goed voor die info? Want mijn mening dan over internet, ik vind dat al die beschrijvingen op elkaar lijken :louche: en zo oppervlakkig... Boeken lezen? Ervaringen van mensen?

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 26 april 2010 - 10:46

crazy_catlady zei:

Het ras doet er volgens mij niet zoveel toe hoor, de opvoeding is het belangrijkste. Als je een border collie neemt bijvoorbeeld moet je er dagelijks enkele uren mee kunnen bewegen, terwijl een labrador iets minder beweging nodig heeft... Als ze niet voldoende beweging krijgen zullen ze veel rapper lastig doen tegen de katten. Dat is eigenlijk het belangrijkste, samen met een goede, strenge opvoeding natuurlijk...

Euhm... Het probleem bij ons thuis zijn vooral de katten hoor. Want die moeten gewoon niks weten van 'honden'. Ook niet van Noa (Cavalier king charles spaniel)... Ik denk niet echt dat dat aan de opvoeding ligt... Dat klikt of dat klikt niet? Karakter van de hond? En uiteraard ook de kat, sommige katten staan daar wrs al wat opener naar. Anaïs is vooral nieuwsgierig naar honden.

crazy_catlady
crazy_catlady
  • 8.755 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 26 april 2010 - 10:47

Frances zei:

Welke bronnen zijn goed voor die info? Want mijn mening dan over internet, ik vind dat al die beschrijvingen op elkaar lijken :louche: en zo oppervlakkig... Boeken lezen? Ervaringen van mensen?

persoonlijk zou ik info van fokkers inwinnen. Neem eens contact op met fokkers van elk individueel ras dat jouw voorkeur heeft en leg dat dan allemaal samen en kijk welk ras jouw het beste lijkt.
Ik heb hier ook nog een hoop fiches liggen met de belangrijkste dingen van elk ras op van mijn cursus rassenleer... Ik wil daar ook wel eens in bladeren als je dat wil.
Geplaatste afbeelding
every meauw massages the heart :)

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 26 april 2010 - 11:23

Frances zei:

Onze voorkeuren naar hondenrassen zijn vrij uiteenlopend:
- Vizsla
- Weimaraner
- (Chocolate) labrador
- golden retriever
- border collie
- franse bulldog
- boxer
- cavalier king charles spaniel

Hier noem je niet echt de gemakkelijkste rassen op. Vizsla en Weimaraner zijn echt niet makkelijk op te voeden. Bij Labrador en Golden opletten voor de heupen en ellebogen (zie dat de fokker op beide test). Border Collie heeft zeer veel uitdaging nodig, ook mentaal.

Misschien kan je idd eens van elk ras een goede fokker zoeken en er een bezoekje brengen. Of een goed rassenboek raadplegen.
Deze test kan misschien ook nog handig zijn: Puppy Test

Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 26 april 2010 - 11:32

Ines zei:

Hier noem je niet echt de gemakkelijkste rassen op. Vizsla en Weimaraner zijn echt niet makkelijk op te voeden. Bij Labrador en Golden opletten voor de heupen en ellebogen (zie dat de fokker op beide test). Border Collie heeft zeer veel uitdaging nodig, ook mentaal.

Misschien kan je idd eens van elk ras een goede fokker zoeken en er een bezoekje brengen. Of een goed rassenboek raadplegen.
Deze test kan misschien ook nog handig zijn: Puppy Test

Yep, geen gemakkelijke rassen. Vizsla en weimaraner zullen ook nog niet voor nu zijn. Dat zal pas zijn wanneer ik al 'meer ervaring' heb. We hebben altijd honden gehad thuis, dus ben ook absoluut niet vies van een hond op te voeden. Daarom wil ik er ook eentje, zou er graag men hobby van willen maken.

Een border collie lijkt me daarom ideaal, maar Steven vindt die minder mooi :( Zijn er rassen die qua karakter daarop lijken?

De puppytest zei me dit:
Afbeelding 2.png

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#14 Geplaatst 26 april 2010 - 11:35

Ik vind Weinmaraners prachtig :heart:

We hebben vrienden met 8 katten en een Weinmaraner en dat gaat echt heel goed! Ze wonen wel echt in een kasteel van een huis met een hele grote veilige tuin aan. Denk wel dat zo'n Weinmaraner veel beweging nodig heeft, nee?

PS Wij hebben een Bearded Collie gehad (lijkt van ver nog wel een beetje op de Border Collie, maar dan met langer haar :d) en dat was ook een heel gemakkelijke hond met de katten! Superlief beestje was het! Ze hebben ook wel heel veel beweging nodig, lekker veel mee gaan wandelen, grote tuin waar ze in kunnen rondrennen etc.

Bewerkt door Smitten Kitten, 26 april 2010 - 11:37.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 26 april 2010 - 11:49

Smitten Kitten zei:

Ik vind Weinmaraners prachtig :heart:

We hebben vrienden met 8 katten en een Weinmaraner en dat gaat echt heel goed! Ze wonen wel echt in een kasteel van een huis met een hele grote veilige tuin aan. Denk wel dat zo'n Weinmaraner veel beweging nodig heeft, nee?

PS Wij hebben een Bearded Collie gehad (lijkt van ver nog wel een beetje op de Border Collie, maar dan met langer haar :d) en dat was ook een heel gemakkelijke hond met de katten! Superlief beestje was het! Ze hebben ook wel heel veel beweging nodig, lekker veel mee gaan wandelen, grote tuin waar ze in kunnen rondrennen etc.

Inderdaad, Weimaraners hebben veel beweging nodig! En ook zoals border collies intelligentie gebruiken! Super honden! Maar ja, moeilijk om een fokker te vinden die aanvaard dat je er niet mee in de jacht gaat... Tuin is bij ons geen probleem btw :) Mooie tuin en veilig afgebakend! Maar zoals ik al zei, zo eentje heeft nu nog niet de voorkeur, hoewel ik altijd al eentje wou. Maar ik weet dat het geen gemakkelijke honden zijn en echt een goede opvoeding nodig hebben. Daarom wil ik eerst een "iets makkelijker ras". Zoals een border collie vb :oops:

Amai Bearded collie zijn ook serieuze loebassen! Ik vind ze persoonlijk niet zo heel mooi... :oops: Maar een vriendin van me heeft er ook zo een en die is zoooo lief :love3: Tegen iedereen en alles, en inderdaad ook tegen de kat! :LOL: