Spring naar inhoud

- - - - -

Welke rashond past goed bij een kat? - Raar telefoontje! p7

• Log in om te reageren
107 reacties op dit onderwerp
turbojeng
turbojeng
  • 378 berichten

#31 Geplaatst 26 april 2010 - 15:44

ga naar Animal Planet : Pets, Wild Animals, Dog Breeds, Cat Breeds klik bij videos op dogs 101 en dan kan je van ieder ras een beschrijving krijgen van mogelijke gezondheidsproblemen verzorging karakter etc

Bewerkt door turbojeng, 26 april 2010 - 15:45.

alaantje
alaantje
  • 2.402 berichten

#32 Geplaatst 26 april 2010 - 16:05

Wij hadden een Golden Retriever. Superlief voor andere dieren (zelfs konijn en vogel hingen rond hem) maar wel druk. Hij is  12 jr. geworden en kwam van kennel Of Sweet Gipsy Rose uit Oud-Turnhout ( heel betrouwbaar). Nu wilden we een rustige hond en zijn voor een duitse dog gegaan. Ze komt goed overeen met alle 4 poezen, nooit problemen en is de zalige rus zelve, niet veel wandelen en vooral veel knuffelen en slapen. Eens een dog voor altijd een dog. :)

Tirza
Tirza
  • 2.399 berichten
  • 6 katten

#33 Geplaatst 26 april 2010 - 16:17

Geen jack russels afbreken hé. Ik heb een jack russel (mocht van mijn ouders niet mee verhuizen, dus woont nog bij hem) en die is 14 jaar en 8 maand. Hij leeft al altijd samen met katten en dat terwijl mijn ouders geen kat hebben, maar met de katten uit de buurt.
Ze slapen samen in zijn hok en in als de achterdeur openstaat zelf samen in zijn mand.

Zelf heb ik ik nu een Slovensky Cuvac. Met Akym hebben we geen problemen met katten, maar dat zou niet lukken met alle honden van dit ras.

Hou rekening dat alle jachthonden meestal achter katten aangaan en deze kunnen dood bijten.
Je moet dus kijken voorwat het ras oorspronkelijk is gefokt.
Een Visla, Weimaraner ed horen tot de jachthonden.

Kijk ook als je een hond aanschaft (best bij een goede fokker) dat de pups in huis worden opgevoed. Zorg zeker dat je de moeder ziet (liefst vader).
Moest hij nog andere honden hebben, vraag of je deze ook mag zien.
Denk wel: bij grote honden kan het gebeuren dat de honden in een beurt systeem binnen mogen. Ik zie zo zelf bv geen 5 sint bernardus honden terzelfde tijd in de living crossen.

Een pup mag meestal de fokker verlaten op 7 à 8 weken. Dan moet je direcht mee beginnen met alles wat mag en niet mag. Eens iets mag, mag het voor altijd.

Een goede hondenschool biedt puppylessen aan. Dit zijn geen gehoorzaamheidslessen, maar eerder lessen om te leren omgaan met geluiden uit dagelijks leven en andere honden.
Zelf zijn we naar een Martin Gausschool gegaan (in Anzegem) en zouden geen andere school meer willen gaan. (Met de Jack Russel naar een gewone hondenschool geweest)
We merken dat zowel wezelf dit leuk vonden als de hond.

Bij vragen zend maar een PB. Doordat we jaren met Akym op show hebben gelopen kennen we hier en daar wel iets van honden en rassen.

Bewerkt door Tirza, 26 april 2010 - 16:18.

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#34 Geplaatst 26 april 2010 - 17:24

Midas zei:

ik heb al wel gemerkt dat het soms makkelijker is om een kitten bij een hond te plaatsen als net anders om, een pup bij een poezel.

Dit maakt geen verschil.... onze kitten kwam hier bij een 9 jaar oude collie x sheltie die absoluut geen katten gewoon was integendeel de hond joeg katten weg maar werd bevriend met de kitten na ruim een anderhalve week... toen de hond stierf (kanker) was de kater volwassen en kwam er een nieuwe sheltiepup bij..... telkens was het de eerste week afwachten en na een week werd er vriendchap gesloten zodra de geur volledig in huis hing.... het maakt echt niet uit of je een kitten bij een volwassen hond zet of een pup bij een volwassen kat

Bewerkt door miranda, 26 april 2010 - 17:26.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#35 Geplaatst 26 april 2010 - 18:56

Frances zei:

Een hond die een kat doodbijt... Dat is toch niet normaal. En dat is niet aangeleerd. Daar ging het mij om. Sorry hoor. Ik ken nog Jack Russels die zo zijn. Dat is gewoon mijn mening over die soort honden. Zoals sommigen over rottweilers vinden dat die allemaal agressief zijn. En tekorten heeft die hond niet. s Gewoon geen normale hond :cat

Ik ben van mening dat als een hond een kat dood bijt dit komt door een laksheid in de opvoeding. Onze Seppe, is hier komen wonen toen hij 10 maanden was, enheeft de eerste 10 maanden van zijn leven geen opvoeding gehad, hij zat samen met een bouvier op een stuk bosgrond van 1ha en mocht daar altijd zijn zin doen, de bouvier beet hem (wat uiteindelijk ook de reden was dat hij moest herplaatst worden) en hij moest dagelijks vechten voor zijn eten. In het bos liepen uiteraard ook andere dieren waarop ze jaagden. Met als resultaat dat toen hij bij ons kwam wonen, hij ook 2 van onze poezen en onze kippen heeft dood gebeten.
We hebben veel werk gehad om hem te heropvoeden, en het is een heel lieve hond, maar ik durf hem niet alleen laten met een ander dier, want dan pakt hij het en bijt het dood.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

angie555
angie555
  • 1.421 berichten
  • 7 katten

#36 Geplaatst 26 april 2010 - 20:12

Wij hebben een Pyrenese Berghond en een Duitse herder en alle 2 gaan super goed om met al onze katten. Onze ervaring leert wel hoe rustiger een hond des te sneller zijn katten er aan gewend.
Onze herder wil buiten nog wel eens achter een kat aan gaan maar de Pyry vind alle buurkatten geweldig en doet ze niks.

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#37 Geplaatst 27 april 2010 - 14:42

Tirza zei:

Geen jack russels afbreken hé.

Hou rekening dat alle jachthonden meestal achter katten aangaan en deze kunnen dood bijten.
Je moet dus kijken voorwat het ras oorspronkelijk is gefokt.
Een Visla, Weimaraner ed horen tot de jachthonden.

Zelf zijn we naar een Martin Gausschool gegaan (in Anzegem) en zouden geen andere school meer willen gaan. (Met de Jack Russel naar een gewone hondenschool geweest)

En een Jack Russell is geen jachthond??? Een Jack moest helpen om ratten te bestrijden en moest mee op vossenjacht ;) We hebben hier een jachthond in huis (Labrador) en dat gaat perfect met de katten.
Ik denk dat vrijwel elke pup bij een kat kan, zolang je ze maar goed opvoed. Een voordeel zou al zijn als de fokker katten heeft natuurlijk.

Tirza zei:

Alleen spijtig dat de Martin Gausscholen zo duur zijn ten opzichte van een gewone hondenschool.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#38 Geplaatst 27 april 2010 - 14:52

Als kind had ik een labrador (= jachthond) en dat ging prima met de katten; ze waren zelfs dikke maatjes. Het ligt volgens mij niet noodzakelijk aan welk ras je in huis haalt, maar vooral aan de opvoeding die je je huisdieren geeft. Als er bij ons ooit nog een hond komt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk een Australian Shepherd zijn. Zowel Olivier als ikzelf zitten al heel lang met dat ras in ons hoofd.
In ieder geval veel succes met je keuze! Zorg wel dat je op voorhand goed geïnformeerd bent over het ras wat je uiteindelijk in huis zult gaan halen, zodat je zeker een gepaste opvoeding kunt geven aan de pup.

Bewerkt door Karolientje, 27 april 2010 - 14:52.

Geplaatste afbeelding

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#39 Geplaatst 27 april 2010 - 14:56

Karolientje zei:

Als er bij ons ooit nog een hond komt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk een Australian Shepherd zijn.

Dat is ook een prachtig ras. Qua beweging enzo een beetje te vergelijken met de Border. Je kan er ook alle kanten mee uit als je er sport mee wil gaan doen.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#40 Geplaatst 27 april 2010 - 14:59

Ines zei:

Dat is ook een prachtig ras. Qua beweging enzo een beetje te vergelijken met de Border. Je kan er ook alle kanten mee uit als je er sport mee wil gaan doen.

Inderdaad! En dat is wel waar we naar op zoek zijn in een hond. Zowel qua looks als wat betreft het energieke maar tegelijkertijd ook lieve karakter heeft dat ras me helemaal weten te overtuigen. :)
Geplaatste afbeelding

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#41 Geplaatst 27 april 2010 - 15:03

Bij een Aussie wel goed op letten dat de ouders gecontroleerd zijn op de ogen. Ik ken namelijk 2 aussies die blind zijn geworden en waar ze andere ooglenzen bij hebben moeten steken.

Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#42 Geplaatst 27 april 2010 - 15:09

Ines zei:

Bij een Aussie wel goed op letten dat de ouders gecontroleerd zijn op de ogen. Ik ken namelijk 2 aussies die blind zijn geworden en waar ze andere ooglenzen bij hebben moeten steken.

Ik heb inderdaad al van die mogelijke oogproblemen gehoord. Heb me al eens zitten inlezen over dit ras, voor moest het in de toekomst ooit zover komen. Net zoals ik er bij mijn katten veel belang aan hecht dat de fokker alle nodige medische tests doet, zal dat ook bij een eventuele toekomstige hond het geval zijn. ;)
Geplaatste afbeelding

-Julie-
-Julie-
  • 284 berichten
  • 1 katten

#43 Geplaatst 27 april 2010 - 15:20

Oh de Australische herder die staat ook op mijn lijstje om ooit te hebben. Heb wel gehoord dat de Australische herder soms nerveuzer als een border kan zijn. Maar ik denk vooral dat je moet kijken of je een show- of een werkhond wil hebben. Daar is toch een groot verschil in.

Ik heb een Welsh Springer spaniel (middelgrote jachthond) en dat gaat prima met Iza. Maar met de andere kat gaat het totaal niet, maar ja de kat was er eerst. Ons cavalierke kon perfect met de kat zelfs met vreemde buitenkatten.

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#44 Geplaatst 27 april 2010 - 16:32

Karolientje zei:

Net zoals ik er bij mijn katten veel belang aan hecht dat de fokker alle nodige medische tests doet, zal dat ook bij een eventuele toekomstige hond het geval zijn. ;)

:thumb: :thumb: :thumb:

Geplaatste afbeelding

peterwalker
peterwalker
  • 1.955 berichten

#45 Geplaatst 28 april 2010 - 19:04

Wij zelf hebben eenAustralian Cattle dog en een border collie en een vlinderhondje allen komen ze overeen met onze katten, ze spellen gezellig sammen. Als  hond en kat niet sammen gaan ligt dat aan de opvoeding. Als een puppy bij katten terecht komt zal deze aanvaarden als leden van zijn roedel, een goede opvoeding is noodzakelijk ( streng maar rechtvaardig). Niet ieder ras kan zoals jachthonden of windhonden omdat de buit drift te groot is.
veel succes met de zoektocht