Spring naar inhoud

- - - - -

Vachtmijt?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 27 april 2010 - 11:26

Het jaarlijkse geklungel begint weer.
Vorige zomer werden de mannen hier met injecties Ivermectine behandeld een volle maand aan een stuk.
In september ben ik ten einde raad bij dierendermatologe Christine Swinnen geweest met Marley en Lou.
Het enige wat gevonden werd was een lege cocon van een vachtmijt op Marley's kopje.
Het klonk toen ook al een beetje onwezenlijk en ik heb hier nog steeds twijfels bij.
De ganse winter niks geen last meer gehad, ondertussen werd alles met de stoomreiniger gepoetst ,ingespoten met omgevingspray en maandelijks krijgen ze een pipet Stronghold in de nek, winter en zomer.
Maar ik zie hoe vooral Dazzleke, de halflangharige, weer een paar kale plekjes op de oorschelp krijgt en hoe ze alle vier, nadat ze buiten geweest zijn, hun pootjes likken en beginnen krabben aan hun buikje. Ik kan niks vinden op hun huid.
Nu vraag ik me af of er buitenshuis ook ecto parasieten kunnen overleven en of deze bestand zijn tegen Stronghold en dergelijke.
Ik heb reeds gegoogled maar ik kan niks vinden wat meer inzicht hierover kan geven.
Wat is er te vinden in de tuin wat m'n beestjes zoveel jeuk en irritaties kan geven?
Heeft hier nog iemand ervaringen mee?

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 27 april 2010 - 14:56

Hopelijk vind je snel de oorzaak, ik kan je helaas geen raad geven.
:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 27 april 2010 - 19:29

Misschien iets van planten?

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 27 april 2010 - 20:05

hoi hoi geef eens een pipet advocate en dat 2 keer dit wil helpen bij vachtmijt

maar laaat afkrabsels nemen en kijken of er mijten in zitten.

en dit op diverse plekken, ook tussen de teentjes.

het is wel belangrijk de diagnose te hebben je kan er namelijk afkomen!!!

Heb vorig jaar een bevriende fokker geholpen met het wassen van haar dieren en goddank zijn ze vrij gekomen van die beestjes, dit waren 2 soorten, demodex, gattoi en nog een andere demodex mijt

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 28 april 2010 - 09:16

:help: Het probleem is dat ze eigenlijk op alles en nog wat getest zijn: plakbandmonsters, microscopische onderzoeken,afkrabsels, kweekjes voor eventuele schimmel en noem maar op.
Het enige wat gevonden werd was dus die lullige lege cocon verder niks.
Twee verschillende dierenartsen en een befaamde dermatologe met zeer goede reputatie zijn er er zeker drie maanden  mee bezig geweest en de katjes zijn intensief behandeld geweest met pipetten, sprays en injecties.
De Ivomec hebben ze goed doorstaan en normaal gezien zouden de mijten en ecto parasieten echt wel kapot moeten zijn na deze behandeling.
En nu sinds het weer wat warmer wordt en ze meer buiten komen krijgen ze weer dezelfde symptomen.
Maar met vlooienkam en vergrootglas is er ook deze keer weer niks te zien op de huid of de vacht.
Ik zie de katjes wel vaak onder de dennetjes liggen achteraan in de tuin en mss moet het daar gezocht worden maar wat kan je daar allemaal vinden?
Welke beestjes, insecten of parasieten kunnen zich daar schuilhouden en overleven? En nestelen zich dan op de katten?
Weet iemand dit? :help:
Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#6 Geplaatst 28 april 2010 - 09:20

ik weet 1 ding. Het is niet overdraagbaar op andere katten. Anders zouden die van mij er ook last van hebben.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 28 april 2010 - 09:42

:hug: Misschien reageren ze op de hars van de sparren?

Geplaatste afbeelding

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 28 april 2010 - 09:47

Joloka zei:

:hug: Misschien reageren ze op de hars van de sparren?

Awel Lut, daar ga ik de DA eens voor bellen, dat lijkt me dus niet onmogelijk wat je daar aanhaalt.
Heb je daar zelf al iets van ondervonden bij Gabriël?

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 28 april 2010 - 09:54

kiki zei:

Awel Lut, daar ga ik de DA eens voor bellen, dat lijkt me dus niet onmogelijk wat je daar aanhaalt.
Heb je daar zelf al iets van ondervonden bij Gabriël?

Gabriël kruipt niet onder de sparren :d . Maar vorige week had Joris de auto ergens dicht tegen sparren gezet en ik mocht me amuseren om al die plakkende hars eraf te halen :r

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 04 mei 2010 - 06:36

Kiki, hoe is het nu? En kijk hier eens? http://www.kattensit...uderbladen.html

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#11 Geplaatst 04 mei 2010 - 13:39

Ik heb het nog in een andere topic gezegd, sommige katten zijn allergisch voor sparren en dennenbomen. Dat uit zich uit in jeuk en kale plekken. De kat van mijn zus had het ook door de buur zijn dennenbomen, die zijn van verleden jaar gerooid en weg is de allergie van de poes. :)

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 04 mei 2010 - 13:55

Joloka zei:

Gabriël kruipt niet onder de sparren :d . Maar vorige week had Joris de auto ergens dicht tegen sparren gezet en ik mocht me amuseren om al die plakkende hars eraf te halen :r

't Is juist, de sparren zijn bij ons ook allemaal weg :louche: .

Geplaatste afbeelding

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 04 mei 2010 - 17:53

catherine zei:

Ik heb het nog in een andere topic gezegd, sommige katten zijn allergisch voor sparren en dennenbomen. Dat uit zich uit in jeuk en kale plekken. De kat van mijn zus had het ook door de buur zijn dennenbomen, die zijn van verleden jaar gerooid en weg is de allergie van de poes. :)

Ik heb het gelezen Catherine, merci voor de toelichting. :thumb:
Ik had ook reeds een vermoeden dat ik het meer in die richting moest zoeken, iets wat buiten gedijt en waar ze een allergie voor hebben opgebouwd.
Marley en Lou hebben er héél miniem last van, Jules redelijk maar niet alarmerend en geen kale plekken of uitgesproken jeuk, enkel de oorschelpen worden wat dunner.
Dazzleke heeft en jeuk en kale oortjes met pukkeltjes, heb ze deze morgen ingesmeerd met Calendula zalf en dat schijnt toch wat te verzachten.
Gisteren heb ik (nog maar eens) wat haarstalen bij de DA gebracht en die belde vanmiddag om te zeggen dat er niks maar echt niks te vinden is, hun vachten zien er schitterend uit en ze zijn oh-zo-schoon en zuiver.
Het staat hier echter vol dennen en ik kan natuurlijk niet gaan verlangen dat al de buren ze gaan verwijderen.
Zal het moeten aankijken zoals de vorige zomers maar ben nu wel meer op m'n gemak sinds ik weet dat er geen parasieten/ schurft of wat dan ook mee gemoeid zijn.
Ik vraag me wel af waarom ze er enkel in het voorjaar en de zomer last van hebben en tijdens de winter geen enkele klacht hebben.????????

Bewerkt door kiki, 04 mei 2010 - 17:56.

Geplaatste afbeelding