Spring naar inhoud

- - - - -

Vraagje ivm groeiproces

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 29 april 2010 - 08:09

Misschien een beetje een rare vraag waar niet onmiddellijk een antwoord voor is, maar ik zoek vooral mensen met gelijkaardige ervaringen.

Onze Mystic is bijna 1 jaar oud en ze is erg klein voor haar ras en leeftijd, ook haar staart is eerder kort voor een Ragdoll te zijn. Als gezelschapsdier is dat erg schattig om zo'n klein poesje te hebben, maar om te fokken stel ik er mij toch vragen bij.

Ik dacht het even af te wachten om te zien of ze nog ging verdergroeien of niet, maar het ziet er niet zo naar uit. Verder was ze tot nu toe ook altijd stil krols en ze leek er niet echt veel last van te hebben, ze was gewoon veel liever naar ons toe, maar nu krijst ze ook heel het gebouw bij elkaar zoals haar mama'tje.

We vroegen ons vooral af of het kan zijn dat ze nog haar groeischeut kan/moet krijgen of dat ze gewoon altijd een klein poesje zal blijven, ik vermoed het laatste en dat maakt de beslissing makkelijker om haar toch te laten steriliseren... Anderszijds kan een Ragdoll ook tot 3 jaar blijven uitgroeien, ons Fearke (haar broer) is ook terug gegroeid en verzwaard

Bewerkt door Spanishke, 29 april 2010 - 08:10.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

anneliesje
anneliesje
  • 335 berichten

#2 Geplaatst 29 april 2010 - 08:28

Hoe klein is ze? Ik heb ook een dame van 3 kilo (mijn kleinste), maar verder helemaal goed in proportie. Verder heeft ze een supergoed karakter en een mooi profiel.

Volg je gevoel hierin ? Mocht ze echt extreem licht zijn dan is het wellicht beter om haar te helpen. Anders zou je kunnen kiezen om op dekking te gaan bij een kater die haar minpuntjes kan opheffen.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 29 april 2010 - 08:39

anneliesje zei:

Hoe klein is ze? Ik heb ook een dame van 3 kilo (mijn kleinste), maar verder helemaal goed in proportie. Verder heeft ze een supergoed karakter en een mooi profiel.

Volg je gevoel hierin ? Mocht ze echt extreem licht zijn dan is het wellicht beter om haar te helpen. Anders zou je kunnen kiezen om op dekking te gaan bij een kater die haar minpuntjes kan opheffen.

Ik zal haar straks nog eens wegen, denk dat ze met moeite de 3kg haalt en nu zeker doordat ze zo krols is.
Ze loopt vrij laag tegen de grond en je kan haar gewoon in 1 hand vasthouden als je haar tegen je middel gedrukt houdt. Ik ben wel tevreden over haar ogen, haar spitse snuitje, haar kleur,  oren, haar vacht, maar haar staart en haar bouw doen me toch wel meer neigen naar sterilisatie.
Ook begin ik nu te twijfelen over Yumi, de mama, kan dit puur toeval zijn of eerder erfelijk?

Bewerkt door Spanishke, 29 april 2010 - 08:39.

Geplaatste afbeelding

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#4 Geplaatst 29 april 2010 - 09:26

sorry maar met een jaar groeien ze niet meer althans niet groter misschien nog wat voller/breeder, maar verder niet.

Karwendel
Karwendel
  • 1.576 berichten

#5 Geplaatst 29 april 2010 - 12:29

Poezen zijn met een jaar echt niet uitgegroeid,vaak zie je na een eerste nestje dat ze flink gegroeid zijn en niet alleen in de breedte :)
Als ze zo vaak krols is,kun je haar beter een tijdje op de poezenpil zetten,vaak gaan ze beter eten daardoor.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 29 april 2010 - 13:47

Deva is geen raskat maar is ook erg klein voor haar leeftijd( 1 mei 1 jaar)
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#7 Geplaatst 29 april 2010 - 14:53

Volg je gevoel hierin, Spanishke... ik lees in je berichtje heel veel twijfelpunten en als je je er niet goed bij voelt om te fokken met een poesje dat zo klein is dan moet je dat vooral niet doen.

Zijn haar mama en papa ook klein?

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 29 april 2010 - 15:09

Smitten Kitten zei:

Volg je gevoel hierin, Spanishke... ik lees in je berichtje heel veel twijfelpunten en als je je er niet goed bij voelt om te fokken met een poesje dat zo klein is dan moet je dat vooral niet doen.

Zijn haar mama en papa ook klein?

Nee enkel zij eigenlijk, Yumi heeft de normale grootte of is toch zeker niet klein. Als ik me niet vergis, zei Martine (Magic Coonie) dat ze even groot was als haar Coontjes :)

Bewerkt door Spanishke, 29 april 2010 - 15:09.

Geplaatste afbeelding

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#9 Geplaatst 30 april 2010 - 00:18

Ons Chanel is nu ook niet de grootste, weegt ongeveer 3,5 kilo maar is niet groot tegenover mijn anderen.
Betreft grootte zie ik na een jaar niet veel verschil meer, de kop enzo wordt nog wel groter.
Toch heb ik met Chanel al gefokt, want ze is een prachtige poes.
De kittens van chanel zijn groter en hebben een dikkere staart.
Ze wegen ook meer.
Lexi is betreft grootte een flink stuk groter.
Ik zou nog wat afwachten vooraleer je haar laat steriliseren, misschien eventjes de pil geven.

Geplaatste afbeelding

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#10 Geplaatst 01 mei 2010 - 18:54

sommige kleinere poezen geven dan weer wel grote kittens en sommige poezen hebben meer tijd nodig dan andere om zich te ontwikkelen. Als verder alles ok is, kan je misschien haar eens een nestje laten krijgen en zien welke schattige babies daaruit komen.

gr.

veerle

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 06 mei 2010 - 16:40

amazingdolls zei:

Ons Chanel is nu ook niet de grootste, weegt ongeveer 3,5 kilo maar is niet groot tegenover mijn anderen.
Betreft grootte zie ik na een jaar niet veel verschil meer, de kop enzo wordt nog wel groter.
Toch heb ik met Chanel al gefokt, want ze is een prachtige poes.
De kittens van chanel zijn groter en hebben een dikkere staart.
Ze wegen ook meer.
Lexi is betreft grootte een flink stuk groter.
Ik zou nog wat afwachten vooraleer je haar laat steriliseren, misschien eventjes de pil geven.

Dat is wel positief dan dat haar kittens wel groot zijn en dat ze voor de rest geen minpuntjes heeft. Bij Mystic is het ook zo. Heb het gisteren gevraagd aan de DA toen we moesten langsgaan voor hun jaarlijks spuitje en hij zei dat het wel een hele mooie poes was, maar vond haar toch ook wel klein voor een Ragdoll te zijn. Hij heeft er niet echt uitspraak over gedaan of ik al dan niet kon proberen.
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 06 mei 2010 - 18:38

Spanishke zei:

Dat is wel positief dan dat haar kittens wel groot zijn en dat ze voor de rest geen minpuntjes heeft. Bij Mystic is het ook zo. Heb het gisteren gevraagd aan de DA toen we moesten langsgaan voor hun jaarlijks spuitje en hij zei dat het wel een hele mooie poes was, maar vond haar toch ook wel klein voor een Ragdoll te zijn. Hij heeft er niet echt uitspraak over gedaan of ik al dan niet kon proberen.

Ik ben nu maar even luidop aan het denken. Ze is regelmatig krols en daardoor vermageren katten (en groeien dan waarschijnlijk ook niet zo goed omdat hun energie ergens anders naartoe gaat). Zou het niet eens te proberen zijn om haar een tijdje op de pil te zetten? Misschien dat ze dan de kans heeft om uit te groeien? Ik weet er niet veel van, maar dit kwam nu toch wel in me op :oops:

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 06 mei 2010 - 19:06

Joloka zei:

Ik ben nu maar even luidop aan het denken. Ze is regelmatig krols en daardoor vermageren katten (en groeien dan waarschijnlijk ook niet zo goed omdat hun energie ergens anders naartoe gaat). Zou het niet eens te proberen zijn om haar een tijdje op de pil te zetten? Misschien dat ze dan de kans heeft om uit te groeien? Ik weet er niet veel van, maar dit kwam nu toch wel in me op :oops:

Dat zou misschien kunnen, maar ik zit er ook wel mee in mijn achterhoofd dat Nelleke pas echt goed is beginnen groeien na haar sterilisatie of ben ik daarin mis? :catnoknow
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 07 mei 2010 - 09:33

Spanishke zei:

Dat zou misschien kunnen, maar ik zit er ook wel mee in mijn achterhoofd dat Nelleke pas echt goed is beginnen groeien na haar sterilisatie of ben ik daarin mis? :catnoknow

Nelleke is pas goed beginnen groeien eenmaal de problemen met haar darmpjes achter de rug waren. Ik weet niet of het iets te maken heeft met de sterilisatie. En nu is ze echt een prachtige ragdoll (altijd al geweest hoor) met een prachtige wintervacht.
Je kan toch maar proberen? Sterilisatie is zo definitief. En ik denk niet dat een tijdje op de pil zoveel kwaad kan?

Bewerkt door Joloka, 07 mei 2010 - 09:34.

Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#15 Geplaatst 07 mei 2010 - 23:01

Sommige poezen die vaak/hevig krols zijn groeien inderdaad pas echt goed na de sterilisatie. Te hevig of te vaak krols zijn neemt zoveel energie in beslag dat ze afvallen en het groeien op een laag pitje komt te staan. Ik zou haar niet zomaar laten krols worden, best toch een keuze maken... de pil of sterilisatie. Maar sterilisatie is natuurlijk wel echt definitief... met de pil kan je nog wat bedenktijd krijgen.

Bewerkt door Smitten Kitten, 07 mei 2010 - 23:02.