Spring naar inhoud

- - - - -

Blinde kat

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Guest_yuna_*
Guest_yuna_*

#1 Geplaatst 30 april 2010 - 13:51

Hoi hoi,

Onze kat is al sinds zijn geboorte blind en ik vroeg me af of een van jullie misschien ervaring heeft met blinde katten?

Alvast bedankt!

Guest_trio_*
Guest_trio_*

#2 Geplaatst 30 april 2010 - 14:48

:) Geen ervaring mee maar er zullen wel mensen zijn die je raad kunnen geven dat ze het toch goed doet, is het nog een jonge poes ?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 30 april 2010 - 18:59

Daar heb ik ook geen ervaring mee. Ik heb wel een dove poes, maar dat is geheel iets anders hé. Ik zou ze zeker binnen in huis houden, anders is het risico te groot dat ze overreden wordt. In huis denk ik dat je best ook niet te vaak meubeltjes of dergelijke van plaats veranderd. Als ze haar omgeving gewoon is, denk ik dat ze prima haar plan kan trekken. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 30 april 2010 - 21:14

Ik wel!  Ons minneke is op latere leeftijd blind geworden.  Dat ging allemaal prima.  Ze kende haar weg goed door het huis en zelfs als we haar ergens neerzetten wist ze vrij snel waar ze was!  Gelukkig hebben ze hun snorharen, dus ergens tegenlopen deed ze nooit.  Het springen op stoelen en zetels ging ook super, maar andere dingen opspringen deed ze niet meer.  Trappen nemen ging ook zonder problemen.
Het gehoor neemt ook veel over.  Het was pas toen ze ook doof werd, dat het heel moeilijk werd.  Toen mauwde ze wanneer ze iets moest hebben en brachten we haar overal naar toe.  Maar alleen blind zijn, hoeft niet echt een probleem te zijn. Ik zou je kat niet buiten laten, maar dat zal je zelf ook wel beseffen denk ik dan.
Neen, je moet geen schrik hebben!  Dat zal allemaal wel goed gaan :d

Guest_yuna_*
Guest_yuna_*

#5 Geplaatst 01 mei 2010 - 14:30

Oh dankjewel voor jullie reacties!

Hij is al vanaf zijn geboorte blind, dus hij weet ook niet beter. Verder kan hij zich inderdaad prima redden aan de hand van zijn gehoor, wat echt super is en door middel van geurmarkering.

Verder kan hij zich ook prima redden zolang er maar geen onverwachte dingen op de grond liggen. Ook is hij heel erg sceptisch tegenover bezoek wat hij nog nooit eerder heeft gezien en verder in het algemeen ook vrij bang voor harde geluiden zoals de stofzuiger :louche:

Maar dat is ook allemaal vrij logisch natuurlijk. Verder springt hij ook overal gewoon op, heel soms gaat dat nog wel eens mis. En verder blijft hij gewoon binnen, als ik hem naar buiten zou laten zou het echt niet goed gaan denk ik :(
De poes is inderdaad nog vrij jong trouwens, hij is nu bijna twee.

Dank in ieder geval :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 01 mei 2010 - 19:32

Tja, als het gehoor zijn zicht-functie een beetje mee gaat overnemen, zal dit nog wel scherper zijn dan bij een ziende poes.Dus inderdaad logisch lijkt me dat hij vlugger schrikt van harde geluiden.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#7 Geplaatst 01 mei 2010 - 19:40

Mijn vroegere poes Moepeke die heeft glaucoom gehad in beide ogen. Glaucoom is verhoogde druk in de ogen waardoor de ogen ferm opzwellen door de druk die erop zit. Wij hebben de ogen moeten laten verwijderen. Na een tijdje was ze het heel gewoon van blind te zijn en wij zorgden ervoor van niks te veranderen in huis. Ze kwam zelfs buiten in de tuin samen met ons. Als katten blind worden dan nemen de oren en voel organen zoals de snor het over. Moepeke heeft zo nog een paar jaar geleefd en is op 13 jarige leeftijd overleden.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#8 Geplaatst 01 mei 2010 - 20:01

Geen ervaring mee, veel succes!

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 02 mei 2010 - 12:38

Ik heb er geen ervaring mee, maar toch veel succes !

Guest_evarist61_*
Guest_evarist61_*

#10 Geplaatst 24 september 2010 - 21:33

Mijn oudere poes is sinds een paar dagen blind geworden. Ik ben veel radelozer dan mijn poes. Maar kunnen jullie me raad geven? De poes heeft een medicijn gekregen tegen hoge bloeddruk. Een waterafdrijvend middel (Lasix)

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 24 september 2010 - 21:57

evarist61 zei:

Mijn oudere poes is sinds een paar dagen blind geworden. Ik ben veel radelozer dan mijn poes. Maar kunnen jullie me raad geven? De poes heeft een medicijn gekregen tegen hoge bloeddruk. Een waterafdrijvend middel (Lasix)

Vooral niet panikeren.  Een kat past zich daar snel aan aan.  Minneke is de laatste jaren ook blind geweest en nadien nog bijkomend doof.  De combinatie van die twee was echt heel moeilijk, maar alleen blind viel heel goed mee.  Ze wist perfect waar haar slaapplaatsen waren in huis en sprong nog altijd zelf op de zetel of stoel.  Hogerop niet meer, maar dat was ook niet nodig.  We zorgden er wel voor dat we geen spullen gingen op andere plaatsen zetten.  Maar ik denk dat we dat meer voor ons deden dan voor de kat.  Vanaf ze blind was, lieten we haar niet meer buiten.
Wacht rustig af.  Je zal zien dat het beter gaat dan verwacht

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 25 september 2010 - 11:56

In het begin is het heel moeilijk, je poes moet zich aanpassen, maar poezen die blind zijn maken gebruik van het gevoel in hun snorharen, ze zal zich dus wel langzaam aanpassen. Zoals hierboven al gezegd, je omgeving niet veranderen, want dan gaat ze weer overal tegenaan lopen en ook niet meer naar buiten laten. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding