Spring naar inhoud

- - - - -

poes week na de bevalling ziek.

• Log in om te reageren
95 reacties op dit onderwerp
leila
leila
  • 115 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 01 mei 2010 - 18:41

mijn poes is vorige week bevallen (23-04).
de bevalling is helemaal goed gegaan, en ze heeft 3 kittens op de wereld gezet.
de eerste dagen geen problemen, alles leek perfect te gaan.
tot de kittens begonnen af te vallen en poes minder begon te eten.
ik ben dus begonnen de kittens bij te voeren, al aten ze gewoon bij poes.
ze liggen heel tevreden te eten bij poes, dus op het eerste gezicht niets geks.(zelfs nu nog niet)
tot ik gister ineens het vermoeden begon te krijgen dat het bakje met voer nog hetzelfde erbij stond als een dag eerder.
dus voor de zekerheid het voer gewogen, en vandaag weer...er zit precies hetzelfde in, ze heeft dus totaal niets gegeten.
ook begon poes er sinds gisteren ziek uit te zien.
vandaag nog veel slechter, dus heb de spoed dierenarts gebeld.
daar aangekomen schrok hij eigenlijk net zo hard als ik vandaag, poes ziet er idd heel erg slecht uit.
ze is op dit moment zelfs meer dood als levend, dus de dierenarts zei al tegen mij dat hij het somber inziet.
hij heeft haar antibiotica gegeven en een pijnstiller. daarnaast moet ik haar nu dwangvoederen.
maandag moet ik terugbellen, en als er geen verbetering is wordt er bloed onderzoek gedaan en eventueel een echo.

nu is het zo geweest dat 2 dagen na haar bevalling ze keurig is opgehouden met vloeien, maar enkele dagen daarna weer is begonnen met vloeien, vandaag zelfs nog.
ik heb dat tegen de dierenarts vertelt, en de dierenarts zei dat dat een baarmoederonsteking kon zijn, maar omdat hij in haar buik geknepen had er dan vloeistof uit moest komen , en dat was op dat moment niet het geval.
hij vermoed dus dat het dat niet kan zijn, maar heeft verder geen idee wat het kan zijn.
behalve dat hij aan PKD denkt.

daarom mijn vraag; iemand enig idee wat het kan zijn?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 01 mei 2010 - 19:28

Ik kan je geen raad geven, maar ik hoop dat ze zich vlug terug beter gaat voelen :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.839 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 01 mei 2010 - 19:35

klinkt mij als een mogelijke baarmoederontsteking. Dan vloeien ze niet altijd als je in de buik knijpt.

Niet afwachten, direct een echo laten maken. Dan kun je zien of het inderdaad een bmo is. De baarmoeder is dan gevuld met pus. Direct en dan echt liefst dezelfde dag nog, de baarmoeder laten verwijderen.

Echt niet wachten hoor! Een bmo is zeer ernstig.

De kittens vooral ook (bij)voeren. Hou goed het gewicht in de gaten. Ze moeten blijven groeien.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#4 Geplaatst 01 mei 2010 - 19:42

Ja ik zou nu meteen ook met spoed naar de da terug gaan en indien nodig haar en de kittens laten opnemen. :geluk: :geluk: :geluk:

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 01 mei 2010 - 19:46

veel succes en beterschap ,
hoop dat het goedkomt!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#6 Geplaatst 01 mei 2010 - 19:55

O wat erg hopelijk komt het snel goed met mama poes

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#7 Geplaatst 01 mei 2010 - 19:57

:geluk: :geluk: :geluk:

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 01 mei 2010 - 19:59

ik vind dit niet direct bij PKD passen. Bij PKD is geen uitvloeiing, PKD zijn niercystes, verschijnselen: veel drinken, slechte vacht, verminderd eten, afvallen, uit de bek stinken en stinken van de vacht. Bij ernstige PKD en dan een bevalling, dan kunnen ze nagenoeg geen melk geven, indien melk geven is deze niet voedbaar.
Was de poes getest op PKD?
Wat is de reden dat hij aan PKD denkt??

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom er niet direct een echo gemaakt is, knijpen en dan moet er troep uitkomen :onzeker:
Ze vloeit, is duidelijk ziek, ik denk aan wel aan een baarmoeder ontsteking.
Jammer dat je niet eerder naar een d.a. bent gegaan.
Ze heeft nu een pijnstiller en ab gekregen, hoe gaat het nu met haar?
Anders zou ik toch de spoed bellen en wanneer het dezelfde is, dan zou ik wel eisen voor direct een echo.
Is er iets achter gebleven?
Sterkte

Bewerkt door jubikelcats, 01 mei 2010 - 20:01.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

leila
leila
  • 115 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 01 mei 2010 - 20:11

jubikelcats zei:

ik vind dit niet direct bij PKD passen. Bij PKD is geen uitvloeiing, PKD zijn niercystes, verschijnselen: veel drinken, slechte vacht, verminderd eten, afvallen, uit de bek stinken en stinken van de vacht. Bij ernstige PKD en dan een bevalling, dan kunnen ze nagenoeg geen melk geven, indien melk geven is deze niet voedbaar.
Was de poes getest op PKD?
Wat is de reden dat hij aan PKD denkt??

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom er niet direct een echo gemaakt is, knijpen en dan moet er troep uitkomen :onzeker:
Ze vloeit, is duidelijk ziek, ik denk aan wel aan een baarmoeder ontsteking.
Jammer dat je niet eerder naar een d.a. bent gegaan.
Ze heeft nu een pijnstiller en ab gekregen, hoe gaat het nu met haar?
Anders zou ik toch de spoed bellen en wanneer het dezelfde is, dan zou ik wel eisen voor direct een echo.
Is er iets achter gebleven?
Sterkte

de reden dat hij aan PKD denkt, geen idee. hij bleef er maar over doorgaan,
hij heeft wel 10 keer gevraagd of ze meer dronk als normaal, niet dus.
terwijl ik zelf meer het vermoeden van baarmoeder ontstekeing had/heb.

volgens hem was die kans dus zeer klein, want er kwam geen troep uit op het moment dat hij kneep, en dat zou dan wel moeten volgens hem.
heb hem ook vertelt dat het vuil wat "aan haar hangt" er vanmiddag uit is gekomen, was toen duidelijk nat.

verder moet ik dus afwachten tot maandag, of ze wat is opgeknapt. zo niet dan bloedonderzoek, en evt. echo. om dan verder te kunnen behandelen indien mogelijk.
hij kon nu verder niets doen, want zelfs als ze maandag in dezelfde toestand is als vandaag, is opereren risicovol, ze is nu gewoon te zwak.

de antibiotica die ze nu heeft gekregen , zou ook moeten aanslaan tegen een evt. baarmoeder ontsteking.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 01 mei 2010 - 20:20

Ik zal alvast heel erg duimen dat het allemaal goed komt! :(

leila
leila
  • 115 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 01 mei 2010 - 20:20

er is in elk geval geen placenta achtergebleven bij de bevalling.
ze ligt nu rustig voor haar kittens te zorgen.
ze voed ze gewoon, en is een zorgzame moeder.
vanmiddag was het even anders, toen wilde ze er echt niets meer van weten.
ze heeft overigens weinig melk. de eerste reactie van de dierenarts was zelfs; deze kat heeft helemaal geen melk.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.839 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 01 mei 2010 - 20:22

welke ab heeft ze?

een bmo met ab behandelen is risicovol. Sorry hoor, maar deze man weet niet waar hij het over heeft! (in mijn ogen dan he)
Ga aub naar een andere da en laat een echo maken, wacht niet af tot maandag!

opereren is risicovol als ze zo zwak is, maar niet opereren als ze een (gesloten) bmo heeft is naar mijn mening nog veel risicovoller!

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 01 mei 2010 - 20:24

Alé, ik snap niet dat de DA niet onmiddellijk een echo maakt bij zo'n geval. Dat lijkt mij toch ook wel een grote kans dat het een baarmoederonsteking is en daarmee mag je inderdaad echt niet wachten. Ze moet dan zo snel mogelijk geopereerd worden.

Veel succes met je poes! :geluk:
Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#14 Geplaatst 01 mei 2010 - 20:32

wat een *&#*(&@( van een d.a.
Maandag kan ze absoluut nog zwakker zijn, waardoor ze een OK helemaal niet overleeft.

Helaas heb ik hier nu nog 3 PKD katten en de zaken die je opnoemt, die behoren absoluut niet toe aan een PKD kat.
Zeker als ze zo ziek is. Ik heb in januari mijn liefste Queen moeten afgeven aan PKD, ze was alleen nog maar aan het drinken, hele liters. Ze was dan wel is waar al gecastreerd, maar ze heeft nog nooit uitvloeiing van achter gehad.
Een d.a. die duidelijk heel veel zin in zijn weekend shift had, het zou geen d.a voor mij zijn.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.839 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 01 mei 2010 - 20:42

voor mij ook niet karin
maar goed, heb dan ook al heel wat ervaring met da's en ik weet wat ik wel en niet wil ;-)

mijn da weet het inmiddels ook heel goed. Als ik bel dan is het niet voor niks en als ik zeg dat ik langs wil komen dan is het geen vraag, maar een mededeling.

In dit geval Leila wil je het volgende meegeven:

een baarmoederontsteking kan al ontstaan als er een heel klein ieniemiestukje van een van de placenta's achterblijft. Ook als er niets achterblijft kan het toch ontstaan, de baarmoeder staat immers nog even open na een bevalling.

Dit klinkt echt als een gesloten baarmoederontsteking en dat kan je de poes kosten. Ze kan hieraan overlijden.
Wachten betekend dat de ontsteking door kan etteren.
Wachten betekend dat de baarmoeder kan knappen.
Wachten kan dus betekenen dat je je poes verliest.

En dat allemaal omdat een da te beroerd is om te (h)erkennen dat er een echo gemaakt dient te worden.
Bel alsjeblieft een andere da, leg het verhaal voor en vraag om een spoedecho.

Ab heeft altijd een paar dagen nodig om aan te slaan, dat werkt echt niet op een paar uur.
En dat kan ik dit geval echt te laat zijn voor jou poes. Ze is doodziek! Bel een da en sta op die echo. En dan niet maandag, maar nu.
Het kan je poes redden.

Geplaatste afbeelding