Spring naar inhoud

- - - - -

mainecoonbrokken van R Canin

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Guest_grietje54_*
Guest_grietje54_*

#1 Geplaatst 02 mei 2010 - 16:58

Geef mijn mainecoon ,mainecoonbrokken van royal canin.
Het lijkt wel of zijn vacht er vetter van wordt
Geef hem natvoer almo nature en gold gourmet.
Hebben jullie een idee waar het door komt.

Gr Griet

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 02 mei 2010 - 17:01

Ik ben persoonlijk niet aan die brokken van Royal Canin Maine Coon.
Waarom niet? Hij is toevallig eens ziek geweest in het begin en ik kan het maar niet uit mijn hoofd krijgen dat die brokken er iets mee te maken hebben. Ik kan uiteraard verkeerd zijn, maar geef mij maar Sanabelle Grande en Animonda Grandis.
Geplaatste afbeelding

Sjalot
Sjalot
  • 128 berichten
  • 8 katten

#3 Geplaatst 02 mei 2010 - 17:07

Ik geef ook geen RC omdat het foute anti-oxidanten bevat.

Anti-oxydanten zijn stoffen die o.a. het ranzig worden van vetten tegengaat. Er bestaan diverse natuurlijke anti-oxydanten zoals vitamine E en vitamine C. Maar er bestaan ook diverse chemische anti-oxydanten zoals Ethoxiquine, BHA en BHT. Ethoxiquine is een chemische stof die als pesticide wordt gebruikt. Deze stof is voor menselijke consumptie verboden maar helaas mag het in honden - en kattenvoeding gebruikt worden. Bijna alle honden- en kattenvoedingsfabrikanten gebruiken Ethoxiquie als anti-oxydant in voeders. Het is goedkoop! Bij onderzoeken naar Ethoxiquine is aangetoond dat het kankerverwekkend is. Het beïnvloedt tevens de vruchtbaarheid en kan zelfs tot onvruchtbaarheid leiden. Ook wordt aangenomen dat Ethoxiquine epileptische aanvallen kan veroorzaken. BHA en BHT zijn chemische stoffen die het zenuwstelstel aantasten. Ook deze stoffen worden veelvuldig brokken verwerkt om het ranzig worden van vetten tegen te gaan. Brokken met Ethoxiquine, BHA en BHT bevatten dus letterlijk vergif!

Groetjes van Charlotte

6 Maine Coons & 2 Heilige Birmanen

Nashota
Nashota
  • 17.977 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 02 mei 2010 - 17:47

Het vetter worden van de vacht door de MC brokken heb ik wel al vaker gehoort
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 02 mei 2010 - 21:48

Sjalot zei:

Ik geef ook geen RC omdat het foute anti-oxidanten bevat.

Anti-oxydanten zijn stoffen die o.a. het ranzig worden van vetten tegengaat. Er bestaan diverse natuurlijke anti-oxydanten zoals vitamine E en vitamine C. Maar er bestaan ook diverse chemische anti-oxydanten zoals Ethoxiquine, BHA en BHT. Ethoxiquine is een chemische stof die als pesticide wordt gebruikt. Deze stof is voor menselijke consumptie verboden maar helaas mag het in honden - en kattenvoeding gebruikt worden. Bijna alle honden- en kattenvoedingsfabrikanten gebruiken Ethoxiquie als anti-oxydant in voeders. Het is goedkoop! Bij onderzoeken naar Ethoxiquine is aangetoond dat het kankerverwekkend is. Het beïnvloedt tevens de vruchtbaarheid en kan zelfs tot onvruchtbaarheid leiden. Ook wordt aangenomen dat Ethoxiquine epileptische aanvallen kan veroorzaken. BHA en BHT zijn chemische stoffen die het zenuwstelstel aantasten. Ook deze stoffen worden veelvuldig brokken verwerkt om het ranzig worden van vetten tegen te gaan. Brokken met Ethoxiquine, BHA en BHT bevatten dus letterlijk vergif!

Sjalot,
Welk droogvoer geef jij doen en ben je voorstander van natvoer?
:s

Guest_*Joke*_*
Guest_*Joke*_*

#6 Geplaatst 03 mei 2010 - 01:39

Hier krijgen ze sensible van RC, daar doen ze het al jaren heel goed op. Vacht ziet er prima uit en ze vinden het heel lekker. Ik ben hier mee gaan voeren omdat Javi wat zwakker darmen heeft en van te vet voer vaak aan de diarree geraakt. Hier gaat het echter prima mee.
Ik ben van plan de Maine Coons straks (als ze groter zijn) ditzelfde te voeren. Ben zelf geen voorstander van natvoer (tenzij het als bijvoeding gegeven wordt) als hoofdvoeding, omdat het niet goed voor de tanden is.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 03 mei 2010 - 16:01

Zitten in die "sensible" geen antioxidanten in dan?  Was daarstraks in Zoomart en ben verschillende verpakkingen beginnen lezen.  Geraak daar maar eens wijs uit!
Kent iemand de brokken van sanabel of zoiets?

Sjalot
Sjalot
  • 128 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 03 mei 2010 - 17:06

veerlevs zei:

Sjalot,
Welk droogvoer geef jij doen en ben je voorstander van natvoer?
:s

Ik geef rauwe vleesvoeding en ook wel eens natvoer van het merk Porta Feline.
Brokjes krijgen ze alleen als snoepje in hun activitybord en dan van het merk Orijen of Almo.

@*Joke*: Het is een fabel dat brokken goed zijn voor het gebit. Een kat die alleen brokken eet heeft een grotere kans op het krijgen van nieraandoeningen omdat een kat van nature weinig drinkt. Door een kat natvoer of vleesvoer te geven krijgt hij ook voldoende vocht binnen.
Groetjes van Charlotte

6 Maine Coons & 2 Heilige Birmanen

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 03 mei 2010 - 17:31

Merci voor de info!  Ben niet van plan om snel van voeding te wisselen.  Nu krijgt James bij de fokker RC kitten gemengd met natvoer.  Ik kan dit best zo houden tot hij minstens 4 tot 5 maanden is, denk ik.  Als ik dan iets wil veranderen (volgens de fokker), doe ik dit best stapsgewijze, zodat hij geen diaree krijgt.
Ik heb al veel over Orijen gelezen maar ook over Sanabelle.  Tegen dan kom ik nog wel eens wat meer detailinfo vragen.
Toch wel interessant allemaal, om jullie mening daarover te kennen.
:LOL:

Guest_*Joke*_*
Guest_*Joke*_*

#10 Geplaatst 03 mei 2010 - 20:16

Sjalot zei:

Ik geef rauwe vleesvoeding en ook wel eens natvoer van het merk Porta Feline.
Brokjes krijgen ze alleen als snoepje in hun activitybord en dan van het merk Orijen of Almo.

@*Joke*: Het is een fabel dat brokken goed zijn voor het gebit. Een kat die alleen brokken eet heeft een grotere kans op het krijgen van nieraandoeningen omdat een kat van nature weinig drinkt. Door een kat natvoer of vleesvoer te geven krijgt hij ook voldoende vocht binnen.

Jazz heeft voor ze bij mij kwam jarenlang alleen natvoer gehad en niets anders. Na een tijdje bij mij heeft de dierenarts 4 kiesjes en 2 hoektanden moeten trekken. Die zijn toen dat het er wel mee te maken had dat ze nooit hardvoer had gekregen, omdat de tandaanslag daar erger van werd.

Ik heb in mijn post volgens mij ook duidelijk aangegeven dat ik natvoer prima vind als bijvoeding (dus een mix van harde brokken en natvoer), dus dan zijn we het wat dat betreft toch met elkaar eens? :)

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#11 Geplaatst 03 mei 2010 - 20:58

*Joke* zei:

Hier krijgen ze sensible van RC, daar doen ze het al jaren heel goed op. Vacht ziet er prima uit en ze vinden het heel lekker. Ik ben hier mee gaan voeren omdat Javi wat zwakker darmen heeft en van te vet voer vaak aan de diarree geraakt. Hier gaat het echter prima mee.
Ik ben van plan de Maine Coons straks (als ze groter zijn) ditzelfde te voeren. Ben zelf geen voorstander van natvoer (tenzij het als bijvoeding gegeven wordt) als hoofdvoeding, omdat het niet goed voor de tanden is.

de brokken zijn ook slecht voor de tanden hoor! Je moet maar eens met je hand door een zak brokken gaan, alle kruimels dat aan je hand blijven hangen blijven aan de tanden van je kat hangen...

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 04 mei 2010 - 18:48

Als je tandproblemen wil voorkomen kan je best rauwe voeding geven en dan nog liefst prooien ;) . In Ester haar topic kan je hierover een heel duidelijke uitleg vinden.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_*Joke*_*
Guest_*Joke*_*

#13 Geplaatst 05 mei 2010 - 10:43

Mmmm...vraag me dan wel af waarom mijn dierenarts het prima vind zo. Niet dat ik aan jullie wil twijfelen, maar jee, als ik mijn dierenarts op dat vlak niet kan vertrouwen... :trance:
Ik heb Jazz destijds weleens kuikens gegeven (via dierenwinkel, ingevroren enzo, wewl ontdooid voor haar natuurlijk), maar khad toch gewetensbezwaren en ze vond er niks aan. Sowieso eet Javi niks anders dan brokken, natvoer lust hij niet.

Guest_Claudia_*
Guest_Claudia_*

#14 Geplaatst 05 mei 2010 - 22:44

Sting krijgt de MC brok alleen als tussen door omdat mevrouw geen snoepjes wil.

Het eten wat ze hier krijgen is brok van porta 21 feline finest en feline finest graan vrij. Daarnaast krijgen ze Carnibest eko en lam, kip, vis en almo nature.

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 05 mei 2010 - 23:35

*Joke* zei:

Mmmm...vraag me dan wel af waarom mijn dierenarts het prima vind zo. Niet dat ik aan jullie wil twijfelen, maar jee, als ik mijn dierenarts op dat vlak niet kan vertrouwen... :trance:
Ik heb Jazz destijds weleens kuikens gegeven (via dierenwinkel, ingevroren enzo, wewl ontdooid voor haar natuurlijk), maar khad toch gewetensbezwaren en ze vond er niks aan. Sowieso eet Javi niks anders dan brokken, natvoer lust hij niet.

Dierenartsen weten in het algemeen heel weinig af van goed voer voor katten.  Ze geven idd de mechanische reiniging aan als pluspunt voor brokvoer, maar (anders dan ons) kunnen katten een bepaald soort enzym dat in granen zit niet afbreken en dat enzym vormt dan nog bijkomende tandplak...

Verder zit er geen vocht in droogvoer en katten drinken al te weinig uit zichzelf, natvoer is dus eigenlijk een must...

Een tip voor het vinden van goede brokken:
- Wanneer je op de ingrediëntenlijst kijkt en het eerste ingrediënt is granen, dan is dit al een voer dat je best niet koopt, katten kunnen heel moeilijk plantaardig voedsel verteren.  Ze zijn volledig carnivoor dus hun spijsverteringsstelsel is absoluut niet aangepast aan plantaardige voeding...
- Hoe meer vlees erin zit hoe beter!
- Laat je niet vangen door de "gezond want met groenten" trucs, katten hebben absoluut geen groenten nodig.

In orijen zitten bijvoorbeeld geen granen, die voeding gebruikt aardappelen (of dat beter is laat ik beter in het midden want dat weet ik niet)

Geplaatste afbeelding