Spring naar inhoud

- - - - -

ik krijg mijn kat de reismand niet meer in,hij verzet zich heel erg

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
wanda
wanda
  • 49 berichten

#1 Geplaatst 02 mei 2010 - 19:30

hallo,

ik krijg mijn kat de reismand niet meer in,hij is bang om meegenomen te worden.afgelopen donderdag wou ik hem meenemen,en ik zet hem voor de reismand neer,hij begint te grommen en een miauwen,blazen..en tegen te stribbelen :evil: . ik zie dat hij erg bang is :( ...de bedoeling is dat ik hem mee wil nemen naar de camping ieder weekend en de vakantie's,hoe kan ik hem eraan laten wennen dat het goed bedoelt is?
en hoe krijg ik hem normaal zonder stress rustig de reismand weer in?

alvast bedankt.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 02 mei 2010 - 19:33

Zet de reismand met het deurtje open gewoon bij in je woonkamer zodat hij het aanziet als een mandje. Leg er een zacht kussentje in, eventueel een speeltje of wat cat-nip. Als je hem wil meenemen kan je hem er met een snoepje in lokken ;) :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 02 mei 2010 - 19:34

PeggyJ zei:

Zet de reismand met het deurtje open gewoon bij in je woonkamer zodat hij het aanziet als een mandje. Leg er een zacht kussentje in, eventueel een speeltje of wat cat-nip. Als je hem wil meenemen kan je hem er met een snoepje in lokken ;) :geluk: :geluk: :geluk:

Volledig akkoord. Wat je ook kan doen, is spuiten met een feliway-spray in de reismand.

Geplaatste afbeelding

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#4 Geplaatst 02 mei 2010 - 19:37

Joloka zei:

Volledig akkoord. Wat je ook kan doen, is spuiten met een feliway-spray in de reismand.

Ik dacht ook aan de feliway spray

wanda
wanda
  • 49 berichten

#5 Geplaatst 02 mei 2010 - 19:49

ik heb de reismand in de kamer gezet,deurtje open en wat brokjes in gelegd...
ik weet nog dat ik hem wou laten chippen,toen stribbelde hij een beetje tegen,nu afgelopen donderdag had ik hem ook voor de reismand gezet,en dat was heel erg,grommen ,blazen,krijsen,hij deed er alles aan om niet mee te gaan...dat is hartverscheurend om dat te zien dat hij zo bang is...
komt dit wel goed?
ik wil hem graag meenemen en laten wennen in het andere huisje,door een weekendje en vakantie te houden...wennen aan de reis en aan het vakantiehuis..

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 02 mei 2010 - 19:51

wanda zei:

ik heb de reismand in de kamer gezet,deurtje open en wat brokjes in gelegd...
ik weet nog dat ik hem wou laten chippen,toen stribbelde hij een beetje tegen,nu afgelopen donderdag had ik hem ook voor de reismand gezet,en dat was heel erg,grommen ,blazen,krijsen,hij deed er alles aan om niet mee te gaan...dat is hartverscheurend om dat te zien dat hij zo bang is...
komt dit wel goed?
ik wil hem graag meenemen en laten wennen in het andere huisje,door een weekendje en vakantie te houden...wennen aan de reis en aan het vakantiehuis..

Laat hem eerst maar wennen aan de reismand :thumb: . Nu heeft hij een negatief gevoel bij die reismand (naar de da). Wat je ook kan doen, is een reismand nemen die langs boven opengaat.

Geplaatste afbeelding

angie555
angie555
  • 1.421 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 02 mei 2010 - 19:52

Ik ben het met Peggy eens . Laat gewoon de reismand in de woonkamer staan zodat het een onderdeel van het meubilair is. Meestal als hier 1 van de katten naar de DA moet zet ik een dag van te voren de mand ook in de kamer. Meestal gaan de "verkeerde"katten erin maar ja :dance: uiteindelijk lukt het me wel. En we hebben een grote reisbenche die zowel aan de voorkant als bovenkant open kan :wave:

wanda
wanda
  • 49 berichten

#8 Geplaatst 02 mei 2010 - 19:59

ik heb 1 reismand die ook bovenop open kan en morgen kopen er nog 1 bij die ook boven open kan,de reismand staat in de woonkamer met de deurtjes open,en wat brokjes erin...

*mikkeke*
*mikkeke*
  • 4.843 berichten

#9 Geplaatst 02 mei 2010 - 20:03

Faye kon ik er ook heel moeilijk in krijgen, bij haar lukte het dan wel met haar te lokken met een lekker snoepje en hops het deurtje dicht :LOL:

Sakuradrops
Sakuradrops
  • 3.497 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 02 mei 2010 - 20:05

Ik sluit me aan bij wat hierboven al gezegd is. Wat je ook kan proberen is bij/rond/in het mandje spelen met zijn favoriete speeltje. Zo dat hij er in en uit loopt of bovenop springt. En zodat hij het met iets leuks associeert. ;) :)

grietje54
grietje54
  • 158 berichten

#11 Geplaatst 02 mei 2010 - 20:09

Ik heb de reismand in de ren staan daar gaat hij heerlijk in liggen,dus laat hem ook gewoon ergens staan.
dan zal hij er wel in gaan  succes :LOL:

wanda
wanda
  • 49 berichten

#12 Geplaatst 02 mei 2010 - 20:15

bedankt voor jullie tips...we gaan het afwachten.

V@l
V@l
  • 3 berichten

#13 Geplaatst 02 mei 2010 - 20:27

Het zou best wel eens kunnen dat de kat de geur van de reiskoffer associeert met een minder fijne ervaring...  wat misschien zou kunnen helpen is om er net iets in te leggen dat je kat wel leuk en als veilig beschouwt. Zoals bv. haar favoriete dekentje of kussentje. De mand sowieso laten staan in de woonkamer is inderdaad de ideale oplossing om de kat hieraan te laten wennen. Maar van zodra het luikje dichtgaat zal ze zich toch opnieuw onveilig voelen. ik denk dat het dus gewoon een kwestie van tijd en veel geduld is :oops: om je kat aan het 'reizen' zelf te laten wennen. het blijft een kat en die zijn nu immers veel huiselijker dan wij. :)
veel succes alvast.

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 02 mei 2010 - 20:36

Hier staat de reismand ook geregeld in de woonkamer in een hoekje, om de zoveel dagen haal ik ze even boven. En meestal gaat er wel iemand even een dutje in doen. Als ik ze ergens mee naartoe neem en ik haal de reismand boven, dan zitten ze er allebei vanzelf binnen de 20 seconden in :ha Het werkt dus echt, dan beschouwen ze het niet als iets negatief. Veel succes!

Geplaatste afbeelding

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#15 Geplaatst 02 mei 2010 - 20:57

Als het lukt om ze in het mandje te krijgen; dan nog voorzichtig zijn op de camping zelf... als ze het daar niet kent tenminste... :)