Spring naar inhoud

- - - - -

Welke Voeding voor Nierpatient?

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
angie555
angie555
  • 1.421 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 03 mei 2010 - 12:32

Zoals jullie misschien wel gelezen hebben heeft Jochie nog maar 30 % nierfunctie. Nu hebben we dus van de DA Renal Feline brokken , zakjes, en een kuipje gekregen, allemaal van Royal Canin. Jochie heeft een beetje problemen met zijn tandjes en heeft liever de zakjes met saus en het kuipje.
Wat geven jullie je kat die het met de nieren heeft en zou je deze voeding van Royal ook gewoon in een dierenwinkel kunnen kopen??

Nadine
Nadine
  • 1.284 berichten

#2 Geplaatst 04 mei 2010 - 22:19

Er zijn internetsites die die voeding van RC goedkoper verkopen dan de DA...
Als je op Zooplus gaat kijken, dan vindt je verschillende merken en smaken...
Je moet alleen zien dat het medisch gezien de juiste voeding is voor de nieren...
Beaphar, Hills, RC, Animondo, katovit (denk ik) zouden volgens mijn DA de juiste dingen bevatten... Als je zeker wil zijn, misschien best ook je DA even contacteren?

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 05 mei 2010 - 13:01

Ik heb geen katten met nierproblemen maar mocht dit zo zijn dan zou ik hun rauwe dieet aanpassen: minder orgaanvlees, meer witvlees en meer vetten.

Zorg er in ieder geval voor dat je kat heel goed drinkt en veel vocht binnenkrijgt. Enkel brokken zou ik dus zeker niet geven, die zijn veel te droog, en dat kan een nierpatiënt helemaal niet gebruiken.

Ook zou ik solidago overwegen om te gebruiken.

Wolkje
Wolkje
  • 67 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 20 mei 2010 - 21:57

een kat met nierproblemen mag ALLEEN nierdieet en water krijgen. dit koop je ook het best bij de dierenarts omdat die van de winkel net iets minder goed zijn (zelfs hill's en rc) hier zit het prijsverschil dus in.
je moet er vooral voor zorgen dat je kat blijft eten, want als ze niet meer eten worden de nierproblemen nog groter, worden ze misselijk, en gaan ze nog minder eten... tot er een vicieuze cirkel ontstaat...
het is niet mijn bedoeling om belerend toe doen of zo, maar ik zit in het laatste jaar bachelor in de dierenverpleegkunde dus ik weet waar ik het over heb...

angie555
angie555
  • 1.421 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 20 mei 2010 - 22:05

Wolkje zei:

een kat met nierproblemen mag ALLEEN nierdieet en water krijgen. dit koop je ook het best bij de dierenarts omdat die van de winkel net iets minder goed zijn (zelfs hill's en rc) hier zit het prijsverschil dus in.
je moet er vooral voor zorgen dat je kat blijft eten, want als ze niet meer eten worden de nierproblemen nog groter, worden ze misselijk, en gaan ze nog minder eten... tot er een vicieuze cirkel ontstaat...
het is niet mijn bedoeling om belerend toe doen of zo, maar ik zit in het laatste jaar bachelor in de dierenverpleegkunde dus ik weet waar ik het over heb...

Dank je wel , gelukkig wil Jochie wel goed eten en drinken nog , we zien hem wel magerder worden maar ja we weten ook niet hoe oud hij nu precies is dus dat is het vervelende.

Natuurlijk hopen we Jochie nog een hele tijd te hebben

Wolkje
Wolkje
  • 67 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 20 mei 2010 - 22:15

magerder worden is niet zo heel erg, als hij maar goed eet. je kan hem altijd een beetje meer geven (of gewoon een hele dag brokjes, dan kan hij zo veel eten als hij wilt)

en graag gedaan :)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 21 mei 2010 - 22:21

Wolkje zei:

Er zijn wel meer opties dan dieten van de dierenarts hoor. Maar vanuit jouw positie snap ik dat je dit zegt.

Wolkje
Wolkje
  • 67 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 21 mei 2010 - 23:22

Ester zei:

Er zijn wel meer opties dan dieten van de dierenarts hoor. Maar vanuit jouw positie snap ik dat je dit zegt.
in de winkel zijn er inderdaad ook nierdieeten, maar deze zijn niet zo goed als die van een dierenarts. ik zeg dit niet omdat ik er meer winst uit haal of zo, ik zeg dit omdat wij in de praktijk regelmatig merken dat eigenaars die hun kat op een winkelvoeding zetten terug achteruit gaat, terwijl met een dierenartsvoeding de nieren stabiel blijven

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 22 mei 2010 - 19:06

In mijn ogen kun je nierproblemen, die voornamelijk ontstaan door brokvoeding en slechte kwaliteit blikvoer, niet op een ideaal stabiel niveau houden door een kat enkel van een droge brok te voorzien.
Een brok bestaat uit zo'n 3% vocht en meestal uit een kwalitatief lage kwaliteit aan (plantaardige) eiwitten die sowieso al de oorzaak zijn van het gros van de nierproblemen laat staan dat je een nierpatiëntje ooit in een zo optimale conditie kunt houden.
Katten zijn van nature steppedieren en zijn gewend om het grootste gedeelte van de vocht uit de voeding te halen. Dáár gaat het ondere andere mis: brokken zijn veel te droog. Als je dat vergelijkt met het vochtgehalte uit prooidieren begrijp je meteen waarom zoveel katten deze problemen hebben. Katten op brokken zouden dus eigenlijk dubbel zoveel moeten drinken om hun vochtgehalte op peil te houden. Doordat dit niet gebeurd wordt o.a de urine te geconcentreerd waardoor je kans hebt op blaasgruis en worden de afvalstoffen niet goed genoeg afgevoerd waardoor de nieren een opdonder krijgen.
Voorkomen is beter dan genezen! Daarom kan ik niet vaak genoeg zeggen dat je een kat zoveel mogelijk moet voorzien van goed blikvoer/rauwvoer en dit zou ik dus ook zeker geven aan een kat met nierproblemen.

Bewerkt door Ester, 22 mei 2010 - 19:07.