Spring naar inhoud

- - - - -

kaal

• Log in om te reageren
34 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#1 Geplaatst 04 mei 2010 - 14:13

Ons Oilily is plots helemaal kaal op haar buik en tussen haar billen.
Maar dan ook echt kaal, heel de borst, buik en billen van haar achterpoten zijn zo kaal als een babyvelletje. Ik merkte wel op dat ze aan het ruien was, maar ineens is de hele onderkant zomaar uitgevallen.
Ze is niet ziek, geeft geen jeuk en heeft nergens last van. De huid is mooi gezond en het is enkel maar haar buik en de binnenkant van de achterpoten. Haar rug en staart en kopje zijn verder prachtig en glanzend.
Ik zie ook geen stoppels, dus is het niet aan het terug groeien...
Is dit hormonaal, door de stress van de twee kittens van Sanneke ineens of wat kan dit zijn ?? Ze is zelf niet zwanger, maar op de pil momenteel.
De dierenarts kan ook niets vinden en wil afwachten of het terug groeit...
Hij denkt dat het van een produkt in de zetels te spuiten is waar ze niet tegen kan. Ik gebruik af en toe eens Febreze Of oropharma spray voor textiel, maar doe dit al jaren.
En waarom dan enkel op haar buik ???? Ze ligt toch ook vaak op de flanken in de zetel of zelfs helemaal in een bolletje ?

Heeft iemand dit ooit voorgehad ??

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#2 Geplaatst 04 mei 2010 - 14:17

Hierbij denk ik aan schimmel. Ik hoop echt dat ik verkeerd denk.

Ga maar naar de dierenarts voor alle zekerheid.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#3 Geplaatst 04 mei 2010 - 14:24

Neen hoor, dat is het zeker niet. Dan zou het zeker over haar ganse lichaam zitten en niet zo'n babyvelletje zijn.
Ze is trouwens gisteren helemaal onderzocht geweest en haar vacht is verder perfect. De fluolamp heeft haar hele vacht overlopen en niets gevonden en de haartjes rond de kale plaats zijn microscopisch onderzocht en niets te merken.
Huisafschilfering is er niet genomen, want haar huid heeft geen schilfers, maar is echt babyvel. Zo superzacht !!!
Ik begrijp er niets van. Het is net of die hele onderkant er gewoon uit is gevallen met haarwortel en al en helemaal gelijkmatig, geen plekken.
Gewoon dus de onderkant van tussen de voorpoten tot aan haar poep.
De bovenkant is helemaal intact.
Als je haar ziet merk je dus niets. Alleen als je haar oppakt voel je dat zachte babyvelletje en als je haar omdraait is de onderkant kaal. De poten zijn wel behaard.
Ik zal eens proberen om foto's te nemen.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#4 Geplaatst 04 mei 2010 - 14:31

heel raar :s

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#5 Geplaatst 04 mei 2010 - 14:45

Ja, ik begrijp er ook niets van.
het is wel zo gekomen sinds Sanneke kittens heeft. Oilily en Sanneke zijn niet zo'n beste maatjes (zeg maar zwart-wit :ha ). Anders vermijden ze mekaar gewoon. Maar nu sanneke de kittens heeft is ze dus nu helemaal de baas en dult Oilily niet in de buurt van haar of haar kittens.
Tot vechten komt het niet, maar Oilily vermijd haar en moet dus nu haar favoriete plekjes afstaan. Sanneke en de kittens hebben ze zetel ingepikt en Oilily ligt nu dus meestal op de krabpaal.
Ik vermoed dat  stress er naast wat jarloersheid dus wel mee te maken heeft.
Verder zijn we ook verandert van kattenbakvulling , misschien heeft dat er iets mee te maken ? We gebruiken nu Felino i.p.v. Petplus.
Ook gebruiken we al een tijdje ander voer 'Biomill" i.p.v. Bento Premium.
Ik heb nu Sanabelle besteld en morgen komt de bestelling aan.
Ik zoek in alles naar de reden, maar ?????

Hier de foto's :

Bijgevoegde thumbnails

• 4 mei 003.jpg
  • 4 mei 004.jpg
  • 4 mei 001.jpg
  • 4 mei 005.jpg

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#6 Geplaatst 04 mei 2010 - 14:46

nog eentje van haar bovenlijf.
Foto 3 is dus haar borstkast, onder de voorpoten, foto 4 haar poep...

Bijgevoegde thumbnails

• 4 mei 002.jpg

Bewerkt door feroesti, 04 mei 2010 - 14:47.

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#7 Geplaatst 04 mei 2010 - 14:57

Dit kan het gevolg zijn van vlooienallergie, voedingsallergie (wijziging van voeding), stress of idd schimmel of iets dergelijks.
In jouw verhaal lees ik al verschillende mogelijke oorzaken, het zal een zoektocht worden vrees ik ... wat zegt de dierenarts ?

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 04 mei 2010 - 14:58

raar snap er niks van.
toch mss voor de zekkerheid even naar de da bellen :geluk:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 04 mei 2010 - 15:08

Ik denk ook aan voeding, Angel heeft dat eens gehad aan zijn kopje en het was ook echt zo'n roos babyvelleke, ben je veranderd van voeding?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#10 Geplaatst 04 mei 2010 - 15:14

Hij weet het niet echt. Vlooien zijn uitgesloten, schimmel ook.
Hij raad me aan even af te wachten, ze is ook niet ziek en heeft totaal geen last. Febreze en Oropharma spray mag ik tijdelijk niet meer gebruiken en de voeding moet worden gewijzigd. Als het dan nog niet terug groeit na dit alles zal hij verder bloedonderzoek doen. Hij wil eerst afwachten of dit enkel plaatselijk zo blijft of het eventueel meer uitbreid na deze maatregelen.
Als dit echt plaatselijk zo blijft zal het waarschijnlijk aan stress te wijten zijn of de produkten die ik in de zetels spuit.
Voedings allergie daar denkt hij niet meteen aan, ze is 3 jaar oud en heeft nooit eerder last gehad. Ze heeft ook geen diarree of andere problemen gehad in vorige jaren. En de samenstelling van dit voer is nu niet zo anders dan vroeger.
Er zitten wel kruiden aan toegevoegd en dat zouden wel 'eventueel' de boosdoeners kunnen zijn. Dus toch ander voer, waar geen kruiden inzitten. Dieetvoer is niet nodig.

Maar hij denkt toch hoofdzakelijk aan een allergie van de ligplaats. Dus aan de spray produkten, terwijl ik daaraan twijfel...

Ze had deze winter wel een zeer volle vacht. Heel erg dik aan haar buik en poten op die nu kale plaats. Volgens de dierenarts kan het ook dat de haartjes op die plaats daardoor gestikt zijn en daarom met het ruien nu ineens allemaal zijn uitgevallen. Maar zoiest heb ik nog nooit gehoord ....
Ik moet me geen zorgen maken, ze is kerngezond !!
Maar dat doe ik dus wel , ik heb graag een diagnose als ik naar de dierenarts ga...In dit geval is het niet zo simpel blijkbaar...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 04 mei 2010 - 15:15

Solotje zei:

Ik denk ook aan voeding, Angel heeft dat eens gehad aan zijn kopje en het was ook echt zo'n roos babyvelleke, ben je veranderd van voeding?

Welke voeding had u toen gegeven ??

Sakuradrops
Sakuradrops
  • 3.497 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 04 mei 2010 - 16:18

Ik dacht gelezen te hebben dat haaruitval op die plaats vaak samenhangt met hormonale storingen. Misschien versterkt door de stress? Voedselallergie is meer op het hoofd/nek of een schrale vacht over heel het lichaam.

Ook al moet je je geen zorgen maken, ik begrijp volledig dat je toch graag weet wat het is. Ik duim dat je snel samen met je DA al kan elemineren wat het niet is en dat zo toch kunnen uitvissen wat het is. :thumb: :geluk:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 04 mei 2010 - 16:26

feroesti zei:

Welke voeding had u toen gegeven ??

Rc speciaal voor de de vacht, ben daar toen onmiddelijk mee gestopt en de haartjes groeide na enkele weken terug.

Bewerkt door Solotje, 04 mei 2010 - 16:34.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 04 mei 2010 - 16:31

Onze oudste kat heeft dit ook gehad, maar dan een 6maanden aan één stuk kort na haar sterilisatie.  De DA vertelde dat dit hormonaal was en zou verdwijnen.  Wat het na 6 maanden ook deed.  Was wel heel gek!
Veel succes en hopelijk ligt het aan de spray, dan zal het snel verdwijnen! :LOL:

DenizMehtap
DenizMehtap
  • 2.768 berichten

#15 Geplaatst 04 mei 2010 - 16:39

Heb je misschien haar ligplaats(en) gewassen met een nieuw waspoeder? Of een andere wasverzachter gebruikt?

Het britje van mijn broer kreeg spontaan kale plekken, omdat hij allergies bleek voor het waspoeder. Mijn broer is zijn oude waspoeder weer gaan gebruiken en de kale plekken waren weer snel verdwenen.

Het zou inderdaad ook aan de spray kunnen liggen.

Bewerkt door DenizMehtap, 04 mei 2010 - 16:43.