Spring naar inhoud

- - - - -

stuitligging

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
erikavandenbroele
erikavandenbroele
  • 758 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 05 mei 2010 - 18:38

Ik lees hier dikwijls dat wanneer een kitten bij de bevalling in stuitligging ligt er een handje geholpen wordt. Wat is dat dan eigenlijk? Wat doen jullie dan? ;)

henny
henny
  • 1.601 berichten

#2 Geplaatst 06 mei 2010 - 08:52

Tijdens een wee heel voorzichtig trekken.
Met natuurlijk een schoon washandje om je hand.
Henny

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#3 Geplaatst 06 mei 2010 - 09:40

Stuitligging is als het stuitje eerst komt ;)
Dus ipv hoofdje eerst, achterwerk eerst.

Dit bemoeilijkt de bevalling enigzins omdat er pootjes in de weg kunnen gaan zitten. De "vorm van de kop" glijdt ook gewoon gemakkelijker door de geboortegang. Met een stuit gaat het wat stroever en moet je soms een beetje terugduwen en voorzichtig meetrekken bij de weeën zoals Henny hierboven beschrijft.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 06 mei 2010 - 19:43

Meetrekken kan je dus enkel doen als er een wee is. Je kan dit voelen en zien aan de buik van mamapoes. Je kan best hard trekken, kittens zijn tamelijk buigbaar. Het is belangerijk dat het kleintje zo snel mogelijk bevrijd is. Eventjes terug duwen en opnieuw trekken is belangerijk en geen paniek op vijf minuutjes komt het niet aan, het is echt wachten op een wee. Meestal zitten de longetjes nog gevuld met water en zal het kitten niet zo snel stikken. Die longetjes gaan pas goed open als het kitten geboren is.

Het is ook heel belangerijk dat je na de geboorte de slijmpjes onmiddelijk uitzuigt (slijmenzuigertje) en het kitten zo snel mogelijk op gang brengt. In een doek goed wrijven om het op gang te helpen en ervoor zorgen dat het zo snel mogelijk piept.
Soms is het kitten eventjes van de kaart, maar met wat gewrijf en licht geslinger met het kopje naar beneden komt het meestal wel oké.
Bij een kitten dat geboren werd in stuit, navel ik altijd zelf af (om het sneller op gang te helpen). Eens het piept krijgt mama het snel terug.

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 06 mei 2010 - 19:53

feroesti zei:

Meetrekken kan je dus enkel doen als er een wee is. Je kan dit voelen en zien aan de buik van mamapoes. Je kan best hard trekken, kittens zijn tamelijk buigbaar. Het is belangerijk dat het kleintje zo snel mogelijk bevrijd is. Eventjes terug duwen en opnieuw trekken is belangerijk en geen paniek op vijf minuutjes komt het niet aan, het is echt wachten op een wee. Meestal zitten de longetjes nog gevuld met water en zal het kitten niet zo snel stikken. Die longetjes gaan pas goed open als het kitten geboren is.

Het is ook heel belangerijk dat je na de geboorte de slijmpjes onmiddelijk uitzuigt (slijmenzuigertje) en het kitten zo snel mogelijk op gang brengt. In een doek goed wrijven om het op gang te helpen en ervoor zorgen dat het zo snel mogelijk piept.
Soms is het kitten eventjes van de kaart, maar met wat gewrijf en licht geslinger met het kopje naar beneden komt het meestal wel oké.
Bij een kitten dat geboren werd in stuit, navel ik altijd zelf af (om het sneller op gang te helpen). Eens het piept krijgt mama het snel terug.

Wow, jij kent er wel echt hel veel over he! Boeiend om te lezen voor mij, en echte leek hierin!!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#6 Geplaatst 06 mei 2010 - 20:02

Lut zei:

Wow, jij kent er wel echt hel veel over he! Boeiend om te lezen voor mij, en echte leek hierin!!

Je kent nooit genoeg als je fokt en leert alle dagen bij !
Ikzelf heb hier op dit forum al heel erg veel bijgeleerd. Vooral over genetica, want dat is echt zo vreselijk moeilijk !! Ik heb ook nog zo veel te leren !!!
Sommige bevallingen zijn eng, het is lang niet altijd rozegeur !
Als een poes hier bevalt trekt ook mijn buik samen. Ik voel elke wee door mijn lijf gaan. Zowel poes en ikzelf draaien dan op trance. Het is verstand op nul en je laten meevoeren door ervaring en kennis.

erikavandenbroele
erikavandenbroele
  • 758 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 06 mei 2010 - 23:16

Bedankt allemaal voor de klare uitleg. Nu weet ik tenminste waarover het gaat en daar ik volgend jaar ook zou willen fokken kan ik niet genoeg bijleren. :flower:

anneliesje
anneliesje
  • 335 berichten

#8 Geplaatst 06 mei 2010 - 23:54

Vaak hoef je bij een stuit helemaal niet te helpen en gaat alles vanzelf ;)

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#9 Geplaatst 07 mei 2010 - 15:36

anneliesje zei:

Vaak hoef je bij een stuit helemaal niet te helpen en gaat alles vanzelf ;)

Dat is natuurlijk ook waar ;)

Mijn poezen maken er een spelletje van en leveren bijna alles af in stuit :LOL: echt mee helpen heb ik nog niet bij de helft van de stuitjes moeten doen ;)

catlover!
catlover!
  • 125 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 07 mei 2010 - 16:06

blackie is ook in stuitje geboren wij hebben niet echt meegeholpen heel lichtjes helpen trekken en daarna zorgen dat de mama poes er naar kijkt hebben wij ook gedaan eens ze eraan begon te likken begon Blackie te piepen en dan kwamen de volgende 3 eraan maar geen stuitjes meer :)

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 07 mei 2010 - 17:23

bij mijn laatste nest 2 in stuit bij 1 heb ik geholpen. :)

Paula1943
Paula1943
  • 1.797 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 07 mei 2010 - 17:48

Toen Poes beviel van haar kroost,kwam de eerste ook in een stuit,wel in vlies, ik heb niets hoeven doen (gelukkig) waar ik wel van schrok was de gil, kreet van pijn die Poes gaf,ik heb wel het kitten, trouwens bij alle af genavelt en uit het vlies gehaald, Poes heeft ook geen nageboortes op gegeten.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#13 Geplaatst 08 mei 2010 - 00:35

DenizMehtap
DenizMehtap
  • 2.768 berichten

#14 Geplaatst 08 mei 2010 - 01:22

Prachtig filmpje, zo schattig :heart: :love3:

Amelie
Amelie
  • Geband lid