Spring naar inhoud

- - - - -

Fib

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
sabine
sabine
  • 3 berichten
  • 8 katten

#1 Geplaatst 06 mei 2010 - 11:26

Hallo,

Vorige week ben ik met mijn Ragdoll Gizmo naar de dierenarts gegaan omdat hij sloom was, vermagerde en zijn oortjes zagen geel. Na enkele testen is gebleken dat hij fib heeft.
Nu staat hij al enkele dagen op cortisone en de gele kleur is verdwenen, enkel nog een gele schijn in de ogen en hij voelt zich zichtbaar beter. Binnen 10 dagen wordt er opnieuw bloed getrokken, want de dierenarts hoopt dat de waarden van de lever en de nieren gezakt zijn. Volgens hem zou hij dan toch nog een goede kans maken op overleven, als de organen zich terug herstellen en dan zou hij toch nog een mooie poezenleeftijd kunnen worden....
Heeft er iemand ervaring met fib bij poezen??

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#2 Geplaatst 06 mei 2010 - 11:29

Het zal wel FIP zijn dat je bedoeld.

En ja ik heb er ervaring mee. Heb Mirl eraan verloren.
Een kans op overleven is er nooit. Dit is een dodelijke ziekte. Hoe graag ik ook iets anders wou kunnen zeggen, helaas dit is de enige waarheid.

Als je fip ingeeft op google ga je er heel veel over vinden ook op dit forum staan een aantal topic van mensen die hun kat verloren aan fip.

Heel veel sterkte :hug:

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 06 mei 2010 - 11:30

Eigenlijk is het FIP (Feline infectueuze peritonitis)
Het spijt me, maar katten met FIP sterven meestal vrij snel...
Heeft je poezel de natte vorm (vocht in de buik) of de droge vorm?
Als je poezel de droge vorm heeft kan hij nog wat langer leven, maar bij de natte vorm zou ik spijtig genoeg niet meer hopen dat hij nog herstelt :(

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 06 mei 2010 - 12:58

Oh jee... geniet nog maar van je schatje en veel sterkte meid! :hug: :hug: :hug:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 06 mei 2010 - 13:03

Fip kan je enkel met zekerheid vaststellen door autopsie, dus mogelijk heeft je DA een foute diagnose gesteld en ik hoop dus dat je nog lang mag genieten van je lieverd, dat het geen Fip is. Als het wel Fip is, is dit helaas fataal voor je poezel. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 06 mei 2010 - 16:35

er is trouwens geen test voor fip, dus ben wel benieuwd hoe de da aan die diagnose is gekomen.
Als ze goed reageert op de ab, dan is de kans klein dat het fip is. Een fipkatje (wat een nare benaming....... :( ) reageert eigenlijk bijna nooit op medicatie. en al helemaal niet op ab. Er zal nu en dan een opleving zijn, maar de algehele tendens is dat het steeds slechter gaat.

Heb je een kopie van de uitslagen van de bloedtest? Want daar kun je wel een indicatie uithalen. Misschien bedoelde je da dat wel?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 06 mei 2010 - 16:51

veel sterkte ,
heb er geen ervaring mee maar FIP kan niet genezen worden
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

vero
vero
  • 458 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 06 mei 2010 - 17:47

helaas wel ervaring mee en neen zoals reeds gezegd fip kan tot op heden
niet genezen worden :(
veel sterkte hopelijk kan ze nog wat genieten
groetjes vero

Guest_Sofya_*
Guest_Sofya_*

#9 Geplaatst 06 mei 2010 - 17:53

Idem hier, helaas heel recent ervaring mee gehad...ook niet goed afgelopen voor ons arme Mouche ... :(
Sterkte!!!!

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#10 Geplaatst 06 mei 2010 - 18:07

FIP is helaas 100% dodelijk, met cortisone krijgen ze nog een opflakkering maar dit maskeert het ziektebeeld.
Je katje zal alleen maar achteruit gaan en uiteindelijk eraan sterven, heel veel sterkte. Helaas ook twee katjes verloren aan FIP, het is een :censored: ziekte.

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 07 mei 2010 - 12:57

Veel sterkte met je schatje.

Francine
Francine
  • 8.090 berichten
  • 15 katten

#12 Geplaatst 07 mei 2010 - 13:01

Hopelijk is het geen FIP, veel sterkte.