Spring naar inhoud

- - - - -

FIP vragen & antwoorden

• Log in om te reageren
445 reacties op dit onderwerp
Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#1 Geplaatst 06 mei 2010 - 18:46

Helaas lees ik geregeld hier over FIP en dat katten er vrij snel aan sterven :(
Eigenlijk ondanks dat het misschien een moeilijk onderwerp is zou ik graag willen weten hoe jullie er achter kwamen dat er 'iets "aan de hand was met de kat.Ikzelf heb het gelukkig nog nooit meegemaakt ( en hoop het ook niet)
En is het bij ieder ras of toch wel een bepaald ras??
En volgens mij heeft het ook niet met leeftijd te maken of wel? want ik heb al alle leeftijden voorbij zien komen helaas.

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 06 mei 2010 - 19:01

ik heb er geen ervaring mee, ik vraag me het eigenlijk ook een beetje af hoe je hier achter komt

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#3 Geplaatst 06 mei 2010 - 19:08

Ja ik was vanmiddag in de Dierenwinkel en hun hebben ook Britten. Gisteren hadden ze ook een Brit inlaten slapen van 2 jaar die het had. Ik had het haar willen vragen hoe ze erachter was gekomen maar heb het maar niet gedaan omdat ze tranen in de ogen had toen ze het vertelde.
Ik zelf ben ook maar snel weer gegaan want wat dat betreft jank ik altijd veel te snel :cry:

Guest_Sofya_*
Guest_Sofya_*

#4 Geplaatst 06 mei 2010 - 19:28

Bij Mouche begon het met hoesten...Ben razendsnel naar de DA gegaan.
Heb antibiotica gekregen want had ook koorts.
Na 10 dagen was de hoest over maar had hij nog altijd koorts.
Hij was ook heel rustig (niet meer geïnteresseerd in speelgoed). Sliep het merendeel van de dag. Hij kreeg ook moeite met brokjes eten dus dacht oorspronkelijk aan een tandvleesprobleem. Toen ik dat zei merkte de DA witter/geler tandvlees op en zag ze dat de oortjes geel zagen..Iets wat ik niet had opgemerkt zelf al maakte ik die elke week proper!!!??? :s
Ook zijn buikje werd alsmaar dikker en wanneer we hem aaiden ging dat lijfje gewoon mee...allicht uit zwakte.
...
Verder heb ik altijd gevonden dat hij enorm veel dronk, ook 's nachts.
...
Enge rotziekte!

Bewerkt door Sofya, 06 mei 2010 - 19:29.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 06 mei 2010 - 19:53

er is helaas nog heel veel onduidelijk over fip.

Hoe het begint is heel verschillend. Ligt er maar net aan waar in het lijfje de eerste ontsteking zit.
Bij de een begint het met een beetje diarree, bij de ander bij een ontstoken oogje. Meestal is er niets aan de hand. Maar soms wel.

Hoe weet je het fip is? Dat is nu juist het moeilijke. Vaak kom je er pas achter als de kat niet reageert op de (verschillende) medicatie die je geeft en het alleen maar steeds erger wordt. Droge fip kan verraderlijk zijn. Het kan iets verbeteren, een goeie periode geven, waarin het lijkt of het beter gaat en de medicijnen aanslaan. Altijd gevolgd door een verslechtering. 1 stap voorwaarts, 3 achterwaarts. Er zijn experimentele medicijnen voor, maar dat is geen genezing. Slechts tijd rekken. Echte zekerheid of het fip is/was kun je pas krijgen na sectie. En soms dan zelfs niet. Daarnaast worden er voorzichtige resultaten gezien bij het gebruik van interferon. Maar ook daar zijn geen garanties te geven.

Op een gegeven moment ga je het wel herkennen. als je het eenmaal hebt meegemaakt, gezien, dan ga je het verhaal van anderen herkennen.
Soms zit het ook in de skeletspieren. De kat krijgt dan een heel eigenaardig loopje. Dat valt niet uit te leggen, dat moet je gezien hebben om te weten wat het is.

Uit bloedonderzoek kun je een (sterke) indicatie krijgen dat het om droge fip gaat. Uitsluitsel krijg je dan bijna niet, alleen een steeds sterkere indicatie/vermoeden.
Natte fip is heel snel en duidelijk aan te tonen.

Natte fip kenmerkt zich door vocht in de buik. De kat wordt heel mager, maar krijgt toch een dikke buik. Dit kan meerdere dingen zijn, maar als je dan een punctie doet kun je 99% zekerheid krijgen.
De kat voelt meestal weinig van de punctie en het zegt heel erg veel.
Geel, dradentrekkend vocht (als je het eenmaal hebt gezien vergeet je dat nooit weer) is kenmerkend voor natte fip.

fip gaat altijd snel. Het kan een poos sluimeren voor je het ziet. Maar of je er nu vroeg of laat bijbent, je bent altijd 'te laat'. Fip is niet te genezen. Je kunt proberen het te voorkomen, maar aangezien het om een mutatie gaat van het coronavirus, dat de meeste katten meedragen (ongeacht ras), kun je het nooit helemaal voorkomen. Als corona eenmaal gemuteerd is naar fip, dan is dat helaas een doodsvonnis voor de betreffende kat. Hard. maar helaas waar.
fip heeft een 100% mortaliteitscijfer. En meestal gaat het om weken, soms dagen, dat het te erg wordt om te dragen voor zowel kat als kattenouder.

fip is hel. Een ander woord heb ik er niet voor. En het wordt hoog tijd dat er iets gevonden wordt om dit tegen te gaan. Te voorkomen EN te genezen.

Komende zaterdag is er in Waalre een lezing over fip. Marc en ik gaan daarheen. Ik hoop nieuwe dingen te horen. Ik hoop te horen hoever ze zijn met onderzoeken. Ik hoop dat ze gaan roepen dat ze een middel hebben ontdekt.
Maar ik reken daar niet op.
Een verslag van zaterdag zal ongetwijfeld volgen, al weet ik niet of dat direct zaterdag of zondag gebeurd. Want ik verwacht dat het voor mij (ons?) een hele emotionele dag gaat worden. Maar misschien ook niet. Misschien kan ik het best loskoppelen van onze ervaringen. Laten we het hopen.

enniewee. just my two cents.....

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#6 Geplaatst 06 mei 2010 - 20:01

Is FIP ook overdraagbaar op andere katten?? Of weten ze dat nog niet?
Ik vind het een hele nare ziekte en vind dat je de laatste tijd toch redelijk veel hoort dat een kat dit heeft, en nu maar hopen dat ze er iets op vinden he.

vero
vero
  • 458 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 06 mei 2010 - 20:06

Fip muteert uit het coronavirus een virus waar heel veel katten drager van zijn die kunnen elkaar dan ook besmetten maar fip zelf is niet zo besmettelijk
groetjes vero

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#8 Geplaatst 06 mei 2010 - 20:17

Fip zou niet besmettelijk zijn.
Maar zelf heb ik daar twijfels bij.
Het is toch vreemd dat het in sommige catteryen een echte plaag is.
Waar heel veel coronavirus uitscheiding gebeurt en die cirkel niet doorbroken wordt , is het een ramp voor de kittens die er geboren worden. Die groeien gewoon op in de cattery en de zwakkere kittens krijgen door de stress van het verhuizen vaak na 5-8 maanden fip.
Ik ben toch voor het scheiden van katten met fiptiters in een meerdere kattenhuishouden. Hoge coronatiters horen volgens mij niet thuis in een cattery, dat is om ellende vragen.
Veel katten dragen coronavirussen, kan op zich geen kwaad. Maar als alle katten in een meerdere kattenhuishouden hoge titers dragen blijft dit onschuldige virus altijd maar rondcirkelen en geraken ze er nooit van af.
Want het virus zelf is onschuldig en wordt gewoon gedood door gewone schoonmaakmiddelen en goede hygiëne. Maar als men de dragers niet scheidt, blijft dit gewoon rondcirkelen en krijg je ook nooit lage titers meer. Met nefaste gevolgen voor kittens, zwakke katten en oudere katten die veel gevoeliger zijn voor de mutatie tot fip van dit onschuldig fcov.

Fip zelf is dus niet besmettelijk, maar het is de mutatie van een coronavirus. Hoe minder fcov in een kattenhuishouden (liefst geen !!) , hoe minder de kans op die mutatie en dus fip.
En hoe hoger de hygiëne en weerstand bij kittens en katten, hoe minder kans op fip...

Guest_Sofya_*
Guest_Sofya_*

#9 Geplaatst 06 mei 2010 - 20:23

Wij dienden hier alles 3 weken clean te houden.
Het virus zou overdraagbaar zijn via speeksel en uitwerpselen de eerste weken...maar idd. het is nog niet zeker dat dat ding dan ook gaat muteren! Hopelijk in de meeste gevallen dus niet!
Maar zoals velen hier reeds zeggen, niemand weet precies hoe en wat.
En een remedie is precies nog zo ver weg :s

Guest_lenalena170_*
Guest_lenalena170_*

#10 Geplaatst 06 mei 2010 - 20:52

FIP is echt de hel, ik heb een kitten van nog geen 4 maanden oud erdoor verloren, ik hoop dat niemand het hoeft mee te maken met hun poezels,
Spijt me maar ik kan het (nog) niet aan om het verhaal neer te typen, ben te bang dat alle emoties weer boven komen, het is pas 4 maanden geleden dat Timo :love2: is ingeslapen en het doet nog iedere dag pijn.

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#11 Geplaatst 06 mei 2010 - 21:12

Fip is idd de hel in de eerste plaats voor de kat maar zeer zeker ook voor kattenbaasje.  Ons eerste raskatje is gestorven aan de leeftijd van 9 maanden aan FIP, ze kreeg op een dag hoge koorts, de dag erna had ze ondertemperatuur.  Ze was duidelijk doodziek want ze sliep alleen maar op hetzelfde plekje in de zetel, 5 dagen later hebben we haar laten inslapen omdat we haar alle verdere ellende wilden besparen.  De diagnose werd gesteld aan de hand van haar toestand en verschillende waarden in haar bloed die niet klopten en haar dikke buik.  Autopsie heeft uitgewezen dat het ook werkelijk FIP was.  Ze heeft wel van in het begin gesukkeld met haar gezondheid (luchtwegeninfectie, tranende oogjes).

Ons tweede FIP-slachtoffer was ons flessenkitten, gevonden door onze kids in het bos aan 10 dagen oud.  Hij mocht 4 maand worden tot hij ook FIP kreeg.  Bij hem was het meer maag-darm problemen, hij gaf steeds over, geen diarree, tot hij een hele dikke buik kreeg door het vocht maar aan z'n rugje enorm mager was.  Hij was 4 maand oud.  Toen de diagnose gesteld was, hebben we hem meteen laten inslapen omdat we nu wisten dat hij alleen maar achteruit kon gaan en we dat geen leven vonden voor het diertje.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 06 mei 2010 - 21:13

feroesti zei:

Fip zou niet besmettelijk zijn.
Maar zelf heb ik daar twijfels bij.
Het is toch vreemd dat het in sommige catteryen een echte plaag is.
Waar heel veel coronavirus uitscheiding gebeurt en die cirkel niet doorbroken wordt , is het een ramp voor de kittens die er geboren worden. Die groeien gewoon op in de cattery en de zwakkere kittens krijgen door de stress van het verhuizen vaak na 5-8 maanden fip.
Ik ben toch voor het scheiden van katten met fiptiters in een meerdere kattenhuishouden. Hoge coronatiters horen volgens mij niet thuis in een cattery, dat is om ellende vragen.
Veel katten dragen coronavirussen, kan op zich geen kwaad. Maar als alle katten in een meerdere kattenhuishouden hoge titers dragen blijft dit onschuldige virus altijd maar rondcirkelen en geraken ze er nooit van af.
Want het virus zelf is onschuldig en wordt gewoon gedood door gewone schoonmaakmiddelen en goede hygiëne. Maar als men de dragers niet scheidt, blijft dit gewoon rondcirkelen en krijg je ook nooit lage titers meer. Met nefaste gevolgen voor kittens, zwakke katten en oudere katten die veel gevoeliger zijn voor de mutatie tot fip van dit onschuldig fcov.

Fip zelf is dus niet besmettelijk, maar het is de mutatie van een coronavirus. Hoe minder fcov in een kattenhuishouden (liefst geen !!) , hoe minder de kans op die mutatie en dus fip.
En hoe hoger de hygiëne en weerstand bij kittens en katten, hoe minder kans op fip...

corona komt bij de meeste katten voor. En is niet te voorkomen. Geen titer is een utopie.
Plus dat je, als je dr addie's (inmiddels achterhaalde) onderzoek gebruikt, de kittens die je coronavrij hebt in jouw cattery, daarna introduceert in een huishouden dat hoogstwaarschijnlijk niet coronavrij is, en dat geeft dus ook weer risico op mutatie van het dan geintroduceerde corona, en dus fip.
Plus dat je op die manier de kittens en de moeder traumatiseerd (de manier die dr addie aanraad bedoel ik dan, met vroegspenen en apart houden enzo), met verminderde weerstand ten gevolg, met als gevolg, inderdaad, vatbaarder voor allerlei ziektes. En uiteindelijk toch ook weer corona introductie en dus ook weer risico op fip.

Hoge hygiene is altijd aan te raden. Hoge weerstand is altijd goed.

fip an sich is volgens alle onderzoeken, die op dit moment gedaan zijn, niet besmettelijk.
Grote groep = hoge druk = meer risico. Vandaar dat alle catteries risico lopen. Sommigen komen het nooit tegen, anderen vaak.
Er wordt nu door verschillende onderzoeken geopperd dat de AANLEG voor de mutatie van corona erfelijk zou kunnen zijn. Let wel, zou kunnen zijn....

op de leeftijd tussen 8 maanden en ca 2 jaar is het risico op mutatie het grootst.

Dat stress een factor is waardoor fip kan ontstaan zijn de meeste wetenschappers het over eens. Maar ook dit staat niet eens voor 100% vast. Het is echter wel een logische factor waardoor de weerstand verminderd, met dus een hogere risico op ziektes, waaronder fip.

Geplaatste afbeelding

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#13 Geplaatst 06 mei 2010 - 21:15

Fijn voor alle reactie"s maar dus ALLE katten kunnen het krijgen? Dus ook HTK katten??

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 06 mei 2010 - 21:17

angie555 zei:

Fijn voor alle reactie"s maar dus ALLE katten kunnen het krijgen? Dus ook HTK katten??

ja. helaas wel.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 06 mei 2010 - 21:29

linkje naar wikipedia. Staat het aardig goed omschreven.

Feline infectueuze peritonitis - Wikipedia

Een woordje mag er wat mij betreft uit weggelaten worden, uit dit verhaal. Er staat : fip is bijna altijd dodelijk.
Laat dat bijna maar weg........
verderop in het verhaal staat het wel goed

Geplaatste afbeelding