Spring naar inhoud

- - - - -

FIP vragen & antwoorden

• Log in om te reageren
445 reacties op dit onderwerp
Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#16 Geplaatst 07 mei 2010 - 06:27

angie555 zei:

Fijn voor alle reactie"s maar dus ALLE katten kunnen het krijgen? Dus ook HTK katten??

Mijn Mirltje had het ook en zij was een HTK

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#17 Geplaatst 07 mei 2010 - 09:09

ginnie zei:

linkje naar wikipedia. Staat het aardig goed omschreven.

Feline infectueuze peritonitis - Wikipedia

Een woordje mag er wat mij betreft uit weggelaten worden, uit dit verhaal. Er staat : fip is bijna altijd dodelijk.
Laat dat bijna maar weg........
verderop in het verhaal staat het wel goed

Ik heb het gelezen en het is inderdaad nog veel erger dan ik dacht. Wat ik zo erg vind is dat je de voor verschijnselen zo slecht herkent, dus als nu 1 van mijn katten ziek zou worden denk ik dat ik altijd in mijn achterhoofd heb als het maar geen FIP is.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#18 Geplaatst 07 mei 2010 - 09:22

dat kan ik me voorstellen Angela, maar het is meestal geen fip. Dus op zich hoef je je daar niet al te veel zorgen om te maken.
Het kan altijd gebeuren, maar als ze tot nu toe goed gezond zijn en goed op medicatie reageren, dan zou ik me niet al te veel zorgen maken om fip.

;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_lenalena170_*
Guest_lenalena170_*

#19 Geplaatst 07 mei 2010 - 09:24

Ja Angela je blijft ongerust als je meerdere katten hebt, ik heb een htk kater die al 12 jaar bij mij is en een ragdoll van 6 maanden en als zij eens ander gedrag vertonen of veel slapen denk ik ook meteen weer aan fip.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#20 Geplaatst 07 mei 2010 - 09:28

ze hoeven hier maar verkeerd te kijken of ik schiet in de stress! Een van de kittens had een klap op haar oog gekregen. Ik poetsen, maar het werd niet echt beter. Cavasan erin, het werd erger. Ik natuurlijk meteen bang O:)
ander zalfje gekregen en het is nu bijna over.
Weer voor niets bang geworden.......

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#21 Geplaatst 07 mei 2010 - 10:35

@ Ginnie, ik ga morgen ook naar die lezing over FIP.

blijkbaar is het de authoriteit op gebied van FIP die komt spreken, dus ik heb hoge verwachtingen.

een DA heeft ooit eens gezegd dat mijn kat fip had, maar dat bleek niet zo te zijn. hij jaagde ons dan ook nog bijkomende schrik aan dat onze andere katten ook besmet zouden zijn en ik ze dringend moest vaccineren tegen fip (????) dus niet alle DA weten hier ook genoeg over.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#22 Geplaatst 07 mei 2010 - 10:48

Ik heb ook hele hoge verwachtingen Wea. We hebben pas laat ingeschreven, maar we konden er gelukkig nog bij. Pen en papier gaan mee en ik hoop veel bij te leren.

Lijkt me wel leuk om meteen van de gelegenheid gebruik te maken om jou te ontmoeten :) Als je dat leuk lijkt tenminste

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#23 Geplaatst 07 mei 2010 - 10:51

Er is een vaccin tegen fip. Maar die is zo dubieus dat de meeste da's die niet alleen afraden, maar zelfs weigeren te zetten.
Of dat vaccin nog blijft gemaakt worden is maar de vraag. Het is een paar keer gebruikt naar mijn weten en niet met goed gevolg. Maar daar weet ik nog te weinig over. Wat ik heb gehoord is dat in de helft van de gevallen dat het vaccin is gebruikt de kat in kwestie fip heeft ontwikkeld kort na het zetten van het vaccin. Of dat komt door het vaccin is niet bekend, maar daar wordt wel over gedacht.

Ook daar hoop ik morgen meer over te horen trouwens.

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#24 Geplaatst 07 mei 2010 - 11:25

7 jaar geleden hebben we een fipnest verloren aan 7-8 maanden bij de nieuwe baasjes (waarvan de kittens dus alleen gehuisvest waren).
Ik voelde me enorm schuldig, want het probleem kon enkel hiervandaan komen.
Door positieve katten van negatieve te scheiden en geen nieuwkomers ongetiterd in de groep te laten hebben we dit nooit meer voorgehad.
Alle katten hebben titer 0, dus zo onmogelijk is dat niet.
Eén poes, de mama van de kittens daalde niet in titer en is verhuisd.
We vonden het risico te groot !! Ze leeft nog steeds gezond en wel als castraatje bij vrienden van ons.

Wat betrefd het verhuizen van de kittens naar een meedere kattenhuishouden handelen we als volgt :
De kittens vertrekken enkel bij een goed gewicht en als we zeker zijn dat hun weerstand optimaal is. Naar catteryen dus pas aan 16 weken.
Als ze daar toch fcov oplopen hebben ze dan tenmiste een goede weerstand op dat aan te kunnen. Kittens zijn in het nest uiterst vatbaar en als je ze op de leeftijd van 3-4 weken bij een mama laat met zeer hoge fcov waardes vind ik dat spelen met vuur !!

Ik vind het niet kunnen dat sommige catteryen na het zoveelste fipgeval, gewoon niet handelen en verder beweren dat het hun schuld niet is.
Er zijn geen garanties op fip en dus fokken ze maar verder zonder ook maar iets te doen ! Toeval, je kan er niets aan doen, brute pech, krijgen heel veel gedupeerde kittenbaasjes te horen. Ongeloofelijk vind ik dat !
Zo zou ik toch nooit kunnen en willen fokken !!
Het is ook opvallend dat het net fokkers treft die vaak zelf kittens/katten aankopen.
Sommige kopen en kopen maar kittens uit verschilldende catteryen op korte tijd. En dan hebben ze fip....hoe zou dat toch komen ?
Niet besmettelijk ??? Daar geloof ik niet in...
Het is en blijft een virus die sommige katten/kittens blijkbaar niet aan kunnen om te overwinnen. En alle virussen moeten gewoon vermeden worden. Net hetzelfde als bij niesziekte, ook bij niesziekte steken heel veel fokkers hun kop in het zand...

Bewerkt door feroesti, 07 mei 2010 - 11:26.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#25 Geplaatst 07 mei 2010 - 11:33

@ginnie, lijkt me ook leuk je te ontmoeten, dus hopelijk zien we mekaar daar.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#26 Geplaatst 07 mei 2010 - 12:03

@feroesti, we hebben zo te merken allebei een hele sterke mening, die niet altijd overeenkomt. Het lijkt me heel interessant om een keer face-to-face een goed gesprek met je te hebben. Zowel om te leren, als om erachter te komen waarom je bepaalde ideeen hebt. Zo kan ik er bijvoorbeeld nooit achterstaan om een kitten op de leeftijd van 3 a 4 weken te scheiden van de moeder. Nooit. Dat jij niet geloofd dat fip niet besmettelijk is, dat mag natuurlijk. Zelf hoop ik dat er op korte termijn iets vast komt te staan na onderzoek.
Corona op zich is niet schadelijk. Dat kunnen we rustig concluderen denk ik, omdat er zoveel katten zijn die het hebben. Je mag rustig stellen dat 90% van de kattenpopulatie het heeft. Tenminste, als ik mag geloven wat ik op internet vindt (morgen maar eens navragen, dan weet ik tenminste zeker wat het juiste percentage is).
Wij hebben helaas ook fip mee moeten maken. Niet een nestje bij anderen, maar hier, bij ons thuis. Als het echt besmettelijk was dan had ik nu heel wat minder katten rondlopen dan dat ik heb. Dus besmettelijk? Nee, dat geloof ik niet. Genetische aanleg? Dat kan. Dat geloof ik wel. Dus moet je inderdaad iets doen. Wat? Daar ben ik nog niet achter. Ik hoop morgen meer te leren.
Het onderzoek van dr addie is achterhaald. Bovendien, als ik op die manier moet gaan fokken dan pas ik daarvoor. Dan stop ik ermee.
Wat niesziekte betreft, ik heb je daarover in verschillende topics zien reageren en ik ben van mening dat je daar heel erg overtrokken op reageert.
Geen kwestie van kop in het zand steken, maar een kwestie van zoveel mogelijk handelen en hopen dat je geen pech krijgt wat dat betreft.
Maar dat is een ander onderwerp en een ander topic denk ik ;)

@wea, zal ik je mijn telefoonnummer pb'en? We hopen daar tussen 12 en 12.30 te zijn. Daar gaan we op mikken.
We zullen elkaar daar ongetwijfeld zien. De vraag is, zullen we elkaar ook herkennen en echt ontmoeten :)

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#27 Geplaatst 07 mei 2010 - 13:43

@ginnie, ik zou tussen 12:30 en 13 uur moeten aankomen.

weet je, ik zal een rood vestje aanhebben en heb zwart haar.

@feroesti, ik denk dat de kans op gedragsproblemen als de kittens gescheiden worden van de moeder op 3-4 weken veel groter is dan de kans op FIP. maar enkele percenten (2 of 3% geloof ik) van katten met corona krijgen ook FIP en ik vrees dat meer kittens gedragsproblemen krijgen door de vroege scheiding.

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#28 Geplaatst 07 mei 2010 - 14:53

Ginnie en Wea morgen goed luisteren he en hopen dat we straks meer te weten komen van deze vreselijke ziekte :-k
Succes morgen

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#29 Geplaatst 07 mei 2010 - 15:25

feroesti zei:

En alle virussen moeten gewoon vermeden worden. Net hetzelfde als bij niesziekte, ook bij niesziekte steken heel veel fokkers hun kop in het zand...

Een van de eerste keren dat wij het zowaar helemaal met elkaar eens zijn, Feroesti 8)
Niesziekte is een pest! Veel fokkers minimaliseren het. Niezen, vuile tranende ogen etc zijn niet normaal.
Er bestaan heel wat fokkerspraatjes die niesziekte minimaliseren en ik heb van heel dichtbij gezien wat voor verwoestende effecten dat kan hebben. De mensen die deze tegenslag te verwerken kregen hebben gelukkig hun verantwoordelijkheid genomen en zijn gestopt met hun cattery, maar zo zijn er niet veel... En ondertussen maar niesziekte kittens verkopen en kittenkopers met miserie opzadelen...

Van wat bekend is van fip weet men dat het (door weerstandsvermindering) een toegang geeft voor andere virussen. Heb je bv niesziekte in je cattery dan kan fip ook gemakkelijker toeslaan. Andersom kan een kat met fip heeeeel vatbaar zijn voor andere virussen zoals niesziekte, met alle verwoestende effecten tot gevolg. Heb je een virus in huis dan moet je verdomd voorzichtig zijn voor concurrerende ziektes!!! Het draait allemaal om de weerstand van een kat die zo hoog mogelijk moet zijn.

Een fokker moet ten alle tijden ziektes proberen te vermijden, en al ga ik niet akkoord met je visie op fip, ik ga er wel akkoord mee dat virussen in een cattery moeten geweerd worden. Echter is corona een heel speciaal geval...
En ik word eerlijk gezegd kotsmisselijk van alle smoesjes die de ronde gaan, gaande van "dat is maar een gewoon niesje, geen "niesziekteniesje", mijn kat is extreem en heeft daarom traanogen (en dan is de kat niet eens extreem en niest zich te pletter) etc etc etc

Er wordt zo gemakkelijk over gedaan, maar niesziekte is een pest en in veel gevallen dodelijk voor kittens!

Bewerkt door Smitten Kitten, 07 mei 2010 - 15:29.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#30 Geplaatst 08 mei 2010 - 13:48

Smitten Kitten zei:

Een van de eerste keren dat wij het zowaar helemaal met elkaar eens zijn, Feroesti 8)
Niesziekte is een pest! Veel fokkers minimaliseren het. Niezen, vuile tranende ogen etc zijn niet normaal.
Er bestaan heel wat fokkerspraatjes die niesziekte minimaliseren en ik heb van heel dichtbij gezien wat voor verwoestende effecten dat kan hebben. De mensen die deze tegenslag te verwerken kregen hebben gelukkig hun verantwoordelijkheid genomen en zijn gestopt met hun cattery, maar zo zijn er niet veel... En ondertussen maar niesziekte kittens verkopen en kittenkopers met miserie opzadelen...

Van wat bekend is van fip weet men dat het (door weerstandsvermindering) een toegang geeft voor andere virussen. Heb je bv niesziekte in je cattery dan kan fip ook gemakkelijker toeslaan. Andersom kan een kat met fip heeeeel vatbaar zijn voor andere virussen zoals niesziekte, met alle verwoestende effecten tot gevolg. Heb je een virus in huis dan moet je verdomd voorzichtig zijn voor concurrerende ziektes!!! Het draait allemaal om de weerstand van een kat die zo hoog mogelijk moet zijn.

Een fokker moet ten alle tijden ziektes proberen te vermijden, en al ga ik niet akkoord met je visie op fip, ik ga er wel akkoord mee dat virussen in een cattery moeten geweerd worden. Echter is corona een heel speciaal geval...
En ik word eerlijk gezegd kotsmisselijk van alle smoesjes die de ronde gaan, gaande van "dat is maar een gewoon niesje, geen "niesziekteniesje", mijn kat is extreem en heeft daarom traanogen (en dan is de kat niet eens extreem en niest zich te pletter) etc etc etc

Er wordt zo gemakkelijk over gedaan, maar niesziekte is een pest en in veel gevallen dodelijk voor kittens!

Volledig akkoord !!
Maar dat is net hetzelfde als met fip, ook daar vinden veel fokkers dat gewoon toeval of pech. Toch vind ik het absoluut niet kunnen dat er gewoon niets gedaan wordt.
Kittens scheiden van de moeder , daar heb ik het niet over gehad !!!!
Wij scheiden ook geen kittens, maar zorgen ervoor dat de moedertjes geen hoge titers hebben !!! Een moederpoes met een hoge titer is een groot gevaar voor haar kittens. Daar ben ik van overtuigd, want dat kon de enige reden zijn waarom bij ons het hele nest was overleden aan fip !!!
Om dan te zeggen : tja mensen brute pech, aan fip kan je niets doen ????
Dat nooit !!!!
Net zoals bij niesziekte kan je veel zelf doen aan het voorkomen van virusuitscheiding bij katten en vooral dan uiterst voorzichtig zijn met nieuwkomers, dragers van de negatieve scheiden,....
Ik ben ervan overtuigd dat dit werkt. We hebben in die 7 jaar met uiterste voorzichtigheid met nieuwkomers, geen dekkingen, niet op buiten dek gaan, .....toch nooit geen enkel geval van fip meer gehad.
Voor mij is dat toch een teken dat er iets aan gedaan kan worden.
Ik geloof niet in toeval wat dat betrefd !!
Bij sommige catteryen is het een ware plaag en misschien hier en daar een kitten die het krijgt na de verhuis. Wel zo zou ik nooit verder gefokt willen hebben destijds !!!

De kittens weghalen van hun moeder heb ik nooit gedaan. Maar 1 jaar absolute rust en de hoge titers van de zeer lage of negatieve gescheiden.
Wie hoog bleef en niet daalde (1 poes dus, de mama) werd uit de cattery verwijdert. Uiterste voorzichtigheid met nieuwkomers en quarantaine maatregelen en titerbepaling, geen dekkingen en eigen katers. Zo zijn we al die jaren toch gespaard gebleven, gelukkig maar !! Hopelijk blijft dit zo, want zoiest meemaken wil ik echt niet meer !!!!

Ik ben zeer benieuwd naar andere meningen.
En nog veel meer benieuwd naar wetenschappelijke uitleg. Maar voor mij heeft deze aanpak gewerkt en baadt het niet, het zal zeker ook niet schaden !! Beter dan niets doen, zeg ik dan !!