Spring naar inhoud

- - - - -

Eerste 'boodschappen' op vloer.

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Guest_Ayalon_*
Guest_Ayalon_*

#1 Geplaatst 06 april 2009 - 09:57

Ik ben hier nog niet zolang op het forum, dus ik wist niet net waar ik dit moest zetten. Het is eigenlijk geen kattenkwaad, leuk is het niet maar ergens wel verwacht.

Ik heb twee dagen geleden een 9 jarige kater uit het asiel gekocht. Ze hadden daar gezegd dat hij zindelijk was, maar als ie stressig is, dat hij wel eens naast de bak kan gaan.

Nu heeft hij de eerste dag en de tweede dag dat hij bij ons was niet in zijn kattenbak geweest maar hem er wel meteen ingezet nadat hij hier voor het eerst was en hem er af en toe ingezet, dat hij wist dat dat zijn bakje was.

Maar hij had tot van vannacht dus geen kakjes of pisjes achtergelaten.
Tot ik vanmorgen opstond, toen lag er een cadeautje naast de zetel en had hij op een matras (waar ie veel op ligt en die ligt op een zetel, omdat ik las heb van mijn rug vaak van die zetel) een pisje achtergelaten.

Mijn vriend zei dat ik de grote boodschap (dat niet echt veel was en vrij droog (even een beschrijving, misschien is dat aan de orde??) in zijn kattebakje moest leggen en dan hem er even bijzetten en laten zien dat het daar moet.

Nu hoop ik wel dat ie het leert en hij is zindelijk dus uiteindelijk moet ie het wel weten.

Maar ik ken niet echt truckjes om hem dat echt te laten zien dat ie daar zijn boodschapjes moet doen.. er vaak opzetten wanneer hij zou pipi of kaka doen, weet ik. Maar dat was nog niet aan de orde. Heb hem er wel veel ingezet gewoon dat ie wist, dat ie daar stond.

Maar ook al is ie zindelijk, misschien ligt het eerder aan "wennen van de omgeving" "territorium afbaken?"

Maar hoe kan ik dus een kat duidelijk maken waar ie zijn behoefte mag doen?

En hangt het van de kattebak zelf af? Want ik heb zo eentje met deksel met dan zo een deurtje dat als ie er in stap, door het deurtje moet. Maar die staat nu zonder deksel omdat ik dacht "misschien is ie bang van het deurtje" :goofy:

Dus alle tips zijn welkom.

Groetjes
:paw

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 06 april 2009 - 10:02

je vriend heeft gelijk iig, dat kakje daarin leggen kan helpen
wat voor grit ligt erin? mss vindt hij het grit niet leuk...
of het kan idd dat hij de kap op de kattenbak niet leuk vindt
ik denk dat je best een beetje experimenteert met de kattenbak
of mss wil hij liever een bak voor kakjes en een bak voor pipi-tjes :)

Geplaatste afbeelding

Guest_Ayalon_*
Guest_Ayalon_*

#3 Geplaatst 06 april 2009 - 10:05

Zijn dossier dat ik heb gekregen is heel uitgebreid. En daar staat niets in van een kattenbak, omdat de vorige eigenaar daar geen problemen mee had, omdat ie daar zindelijk was.

Nu liggen er van die kattekorrels in maar wel met babygeur. Omdat ik dacht dat ie misschien daardoor er sneller in zou gaan en omdat die nog draagbaar was (we hebben geen auto).

Volgende keer kan ik andere pakken.
Moest het daaraan echt liggen?

Groetjes,

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 06 april 2009 - 10:09

het kan altijd
het kan ook zijn dat hij nu zijn nieuwe, nog geurloze territorium wil markeren...
je kunt altijd eens feliway proberen, dat werkt geruststellend :)
(iemand anders hier kan je wel meer vertellen over feliway :) )

Geplaatste afbeelding

Guest_Ayalon_*
Guest_Ayalon_*

#5 Geplaatst 06 april 2009 - 10:12

feliway wat is dat?
Ik ga straks nog naar de dierenwinkel, misschien kan ik het dan meepakken?
Ik heb er nog nooit van gehoord.. :o

Territorium afbaken, kan wel ook al zijn hier geen andere katjes in huis... :catscratchhead
Maar dat heb ik inderdaad ook gedacht ja..

Groetjes.

Guest_AnnDB_*
Guest_AnnDB_*

#6 Geplaatst 06 april 2009 - 10:18

Ayalon zei:

feliway wat is dat?
Ik ga straks nog naar de dierenwinkel, misschien kan ik het dan meepakken?
Ik heb er nog nooit van gehoord.. :o

Territorium afbaken, kan wel ook al zijn hier geen andere katjes in huis... :catscratchhead
Maar dat heb ik inderdaad ook gedacht ja..

Groetjes.

Ik heb er zelf ook nog nooit mee gewerkt. Maar op volgende link vind je info Feliway .

Guest_Ayalon_*
Guest_Ayalon_*

#7 Geplaatst 06 april 2009 - 12:04

Een vriendin van mij zegt dat zij inderdaad Feliway heeft gebruikt en dat het inderdaad heel goed is voor katjes zeker bij een nieuwe woonst. dus ik ga er morgen omgaan.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 06 april 2009 - 12:09

ik gebruik de feliway telkens een paar dagen tot de rust gekeerd is bij een nieuwkomelingetje en bij de verhuis stak hij ook in
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 06 april 2009 - 13:55

Waar staat de kattebak ? Want het is ook mogelijk dat als je hem van plaats veranderd, hij er wel zal ingaan. Ook zeker tijdelijk het deksel eraf laten, dan stilaan deksel er op zonder deurtje, en na een tijdje kan je dan met deurtje proberen.
Misschien toch eens bij de vorige eigenaar informeren welk kattezand hij gewoon is, sommige poezels hebben niet graag de geur van babypoeder, anderen hebben er dan weer geen probleem mee.
Je kan ook de kattebak uitwassen met Javel, Javel trekt een poes aan om op die plaats een plasje te doen.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 07 april 2009 - 12:15

Ik heb gelukkig nooit geen problemen gehad hiermee. Ik heb toen ik mijn kittens mee naar huis nam, een klein beetje 'gebruikt' kattenzand van de eigenaar meegenomen en dit in hun kattenbak gelegd. Zo herkende ze de geur en wisten ze waarvoor het diende. Heeft het geholpen? Ik weet het niet, maar ze gingen van plasje/kakje nr. 1 op de kattenbak.

Guest_Frigga_*
Guest_Frigga_*

#11 Geplaatst 07 april 2009 - 13:21

Ik heb er ook geen problemen mee gehad, je kan mss eens ander kattenbakvulling proberen of idd zoals eerder vermeld de kattenbak van plaats veranderen. Maar ik zie dat je schrijft da ze daar vertelden dat hij als hij "stressig" is wel naast de bak doet. Ik vind het enorm lief dat je een kat uit het asiel haalt, maar zou dat niet de reden zijn waarom vorige eigenaars hem hebben weg gedaan??? Dat hij et niet enkel doet als hij stressig is??? Nu ik weet het niet hoor, maar dat zijn dan vragen die ik me zou stellen. Was het een buitenkat of een binnenkat? misschien dat hij gewoon helemaal de bak niet kent. Ik zou ook proberen voor feliway of de bak te herlaatsen. Veel succes, je komt er wel met je lieverd. Veel geduld en liefde zijn goede ingrediƫnten ;)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 08 april 2009 - 20:05

Je bak uitwassen met javel kan helpen, katten hebben dat graag. Hier heb ik ook het deurtje van de bak eraf moeten doen anders wouden ze er niet in gaan. En telkens als hij een kakje ergens legt het in de bak zetten en de kat er ook in zetten zodat hij associeert dat hij het in de bak moet doen. En vooral veel geduld hebben, blijven oefenen Rome was ook niet gebouwd op 1 dag. :)

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 09 april 2009 - 13:33

Ik vrees ook een beetje dat dat de reden is waarom hij ocharme in het asiel is terechtgekomen. Mijn zus heeft ook zo een kat. Die gaat ook netjes op de kattenbak (dus is wel zindelijk) maar als je die alleen laat ligt er een plasje in de zetel, in je bed, in je handtas,...! :s
Maar de vorige eigenaars zeggen er dat niet bij omdat ze dan weten dat dat de reden is dat ze de poes weg doen :cry:

Ik zou de poes s'nachts niet de kans geven dat die in bed of in de zetel kan plassen.
En zeker ook proberen te achterhalen welk kattenzand de kat gewend is.