Spring naar inhoud

- - - - -

Vroegcastratie?

• Log in om te reageren
162 reacties op dit onderwerp
Guest_Dirk&Debby_*
Guest_Dirk&Debby_*

#1 Geplaatst 09 mei 2010 - 10:25

Hallo,
Ik las hier op het forum dat een kitten van 12 weken al gesterliseerd is.Daar had ik nog nooit van gehoord.Is dit wel gezond om zo een jong kitten alles al af te nemen? :s En doen ze dit dan zowel bij kattin en kater?
Ooh,dit vind ik toch wel een beetje erg :(
mvg debby

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 09 mei 2010 - 10:35

Volgens mij is dit helemaal normaal hoor... Ik heb zelfs gehoord dat sommige op 8 weken al
castreren :) Al lijkt mij dat wel een beetje vroeg...

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 09 mei 2010 - 10:45

Boris is op 10 weken ongeveer gecastreerd, en hij heeft er nu helemaal geen last van hoor. :)

Geplaatste afbeelding

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 09 mei 2010 - 10:46

Heb dit vorige week met mijn DA besproken, omdat het blijkbaar in Amerika vaker gedaan wordt. Zij was helemaal tegen. Volgens haar is dit slecht voor de volledige ontwikkeling van de urinewegen en blaas van de kat. Toen ik zei dat ik er toch wel wat over gelezen had, zei ze dat het wetenschappelijk onderzoek in Europa toch nog steeds het tegendeel bewijst. Zij kende persoonlijk maar 1 DA die vroegcasratie doet en alle anderen zouden haar mening volgen. Aangezien ik alleen maar goede ervaringen met haar heb gehad als DA ben ik geneigd haar te geloven. Ik probeer hier en daar er toch ook wel meer over te lezen, maar het blijft blijkbaar een discussiepunt voor veel mensen. Ik ga met James toch zo lang mogelijk wachten, denk ik. :d

Bewerkt door veerlevs, 09 mei 2010 - 10:46.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 09 mei 2010 - 10:47

het gebeurd vaker. Steeds meer eigenlijk.

Wij zullen het niet zo snel doen. Er is ons door een da verteld dat er een verband zou zijn tussen scheurtjes in de heupen en vroegcastratie. Dus wij beginnen er nog maar even niet aan. Ik wil eerst dat onderzoek opzoeken...... ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

English Rose
English Rose
  • 2.906 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 09 mei 2010 - 10:47

Met vroegtijdige castratie/sterilisatie bedoelen wij het laten steriliseren en castreren van alle kittens, die we als gezelschapsdier verkopen, en dit op de leeftijd van 3 maand.

Waarom dan wel?

Het maakt lichamelijk geen verschil of het kitten gecastreerd/
gesteriliseerd is op 3 maand of op 7 maand.
Oude uitspraken zoals "de plasbuis ontwikkelt zich niet goed" zijn achterhaald en niet waar bevonden.

Integendeel, vroegtijdige castratie/sterilisatie heeft voordelen. De kittens gaan in groep naar de dierenarts, worden samen verdoofd, worden samen in die veilige groep terug wakker. Binnen het uur, nadat ze wakker worden, eten ze samen hun buikjes vol en lopen weer speels achter elkaar rond!

Opvallend is hoe snel de kittens zich herstellen en hoe weinig last ze van de narcose hebben!

Bij de sterilisatie van een al wat oudere poes viel het me op dat zij zich toch een dag of drie niet zo goed voelde. De kittens daarentegen, tonen zich geen moment verstoord, zij weten er niets van en zijn zeer snel hersteld van de ingreep!

Mijn motivaties om vroegtijdige castratie/sterilisatie toe te passen, zijn veelvuldig:
- Bij de katers is er veel minder kans voor sproeien en in huis
plassen.
- Er is veel minder kans op kanker aan de testikels en op
mamotumoren.
- Er is geen risico meer voor baarmoederontstekingen.
- Er is geen jarenlang pilgebruik meer voor de poezen.
- Ze hebben nog een fijner en rustiger karakter.
- Er is ook veel minder kans dat een dier wegloopt.
Weglopen houdt een aantal gevaren in (aids, leukemie, virale
ziekten en mogelijk een ongeluk, auto's, pestende kinderen,
enz ...).
- Er is ook geen kans op ongewenste nesten meer.
- Wij hebben de zekerheid dat niet alle kittens gebruikt worden
voor de fok, maar dat er selectief gekozen wordt voor een
ruime genenpool, en dat er niet gefokt wordt gewoon omdat
het zo leuk is.
- Ragdolls zijn gevoelig voor bepaalde narcosemiddelen en wij
kunnen dit aan de dierenarts die de operatie zal uitvoeren
melden, zodat wordt vermeden dat er een verkeerd
produkt zou worden gebruikt.

Sinds 1993 bevestigde de American Veterinary Medical Association dat ze vroegtijdige castratie/sterilisatie steunde en sindsdien hebben velen zich daarbij aangesloten en is er meer onderzoek gedaan. Vreemd is wel dat er tot daarvoor niet meer onderzoek gedaan is naar een van de meest voorkomende chirurgische ingrepen bij de huisdieren.

Tot dan toe was er ook geen onderzoek gedaan naar de gevolgen van vroegtijdige castratie/sterilisatie. De angst voor de narcose en het niet vertrouwd zijn met het opereren van een jong dier zorgen ervoor dat veel dierenartsen kiezen voor castratie en sterilisatie op latere leeftijd. Daarnaast zijn er de vooroordelen dat het dier zich anders of slechter gaat ontwikkelen, eerder dik zal worden en dat de plasbuis bij katers zich minder ontwikkelt en dus voor problemen gaat zorgen.

Recent onderzoek heeft bewezen dat er geen verschillen bestaan tussen een groep katten die vroeg gecastreerd/gesteriliseerd is, een groep katten die op de conventionele ouderdom gecastreerd/gesteriliseerd is en een groep ongecastreerde/
ongesteriliseerde katten.

De diameter van de plasbuis is dezelfde bij de 3 groepen, die aan het onderzoek meededen.

Ook blijven de katten met vroegtijdige castratie/sterilisatie niet kleiner, sterker nog, bij een kat die met 7 weken gecastreerd is, sluiten de groeischijven later dan bij een kat, die open is.

Zowel het onderzoek aan de University of Florida (Stubbs, e.a. 1996), als het onderzoek aan de University of Minnesota (Root e.a. 1997) heeft uitgewezen dat de groei niet stopt door vroegtijdige castratie/sterilisatie.

Meer informatie vindt je op de website van Dr. Suzan Little http://www.catvet.homestead.com/EarlyAlter.html.
Er zijn foto's te zien van een vroegtijdige castratie/sterilisatie, maar er is ook meer info hierover, met uitleg over anesthesie en verzorging. Er is ook een artikel van de Winn Feline Foundation.

(Zo staat het op de site van Angelrags, de cattery waar ik Amon kocht. Je hoort vaak zoveel verschillende meningen. De ragdoll van een vriendin van mij is ook vroeg gecastreerd en heeft nu last van zijn blaas en moet speciaal, zeer duur eten krijgen. Hun DA zegt ook dat het komt door vroercastratie :catnoknow :catscratchhead )

Bewerkt door English Rose, 09 mei 2010 - 10:50.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 09 mei 2010 - 11:10

English Rose zei:

- Bij de katers is er veel minder kans voor sproeien en in huis
plassen.
- Er is veel minder kans op kanker aan de testikels en op
mamotumoren.
- Er is geen risico meer voor baarmoederontstekingen.
- Er is geen jarenlang pilgebruik meer voor de poezen.
- Ze hebben nog een fijner en rustiger karakter.
- Er is ook veel minder kans dat een dier wegloopt.
Weglopen houdt een aantal gevaren in (aids, leukemie, virale
ziekten en mogelijk een ongeluk, auto's, pestende kinderen,
enz ...).
- Er is ook geen kans op ongewenste nesten meer.

Als je om deze redenen castreert dan maakt het geen verschil of je op 3 maanden of op 7 maanden castreert. Als je het maar doet voordat de kat last krijgt van de hormonen, dan heb je dezelfde voordelen.

English Rose zei:

- Wij hebben de zekerheid dat niet alle kittens gebruikt worden
voor de fok, maar dat er selectief gekozen wordt voor een
ruime genenpool, en dat er niet gefokt wordt gewoon omdat
het zo leuk is.

Dit is denk ik de belangrijkste reden voor vroegcastratie. Je hebt de zekerheid dat de kittens echt als huisdier worden gehouden. Er valt wat voor te zeggen, maar er valt ook wat te zeggen voor het laten castreren door de nieuwe eigenaar. Tenslotte moet je die ook vertrouwen, anders geef je ze toch al helemaal geen kitten mee?

English Rose zei:

- Ragdolls zijn gevoelig voor bepaalde narcosemiddelen en wij
kunnen dit aan de dierenarts die de operatie zal uitvoeren
melden, zodat wordt vermeden dat er een verkeerd
produkt zou worden gebruikt.
Dit is een onzin reden in mijn ogen. Je kunt dit ook doorgeven aan de nieuwe eigenaar zodat die het kan doorgeven aan hun eigen da. Dit klinkt net alsof ze denken dat de nieuwe eigenaar te dom is om dit door te geven en dat alleen zij maar weten hoe het wel moet.
Mijn mening he ;) zo komt het op mij over....

English Rose zei:

Recent onderzoek heeft bewezen dat er geen verschillen bestaan tussen een groep katten die vroeg gecastreerd/gesteriliseerd is, een groep katten die op de conventionele ouderdom gecastreerd/gesteriliseerd is en een groep ongecastreerde/
ongesteriliseerde katten.

De diameter van de plasbuis is dezelfde bij de 3 groepen, die aan het onderzoek meededen.

Ook blijven de katten met vroegtijdige castratie/sterilisatie niet kleiner, sterker nog, bij een kat die met 7 weken gecastreerd is, sluiten de groeischijven later dan bij een kat, die open is.

Zowel het onderzoek aan de University of Florida (Stubbs, e.a. 1996), als het onderzoek aan de University of Minnesota (Root e.a. 1997) heeft uitgewezen dat de groei niet stopt door vroegtijdige castratie/sterilisatie.

Meer informatie vindt je op de website van Dr. Suzan Little http://www.catvet.homestead.com/EarlyAlter.html.
Er zijn foto's te zien van een vroegtijdige castratie/sterilisatie, maar er is ook meer info hierover, met uitleg over anesthesie en verzorging. Er is ook een artikel van de Winn Feline Foundation.

Hier ben ik het mee eens. Raar dat er geen onderzoek naar wordt gedaan... Gelukkig wordt er nu wel onderzoek naar gedaan en stopt dat niet bij het onderzoek naar de plasbuis en de blaas, maar gaat het nog verder.
en dan blijkt er, volgens mijn da (nu ja, vervanger vorig jaar die echt heeeel veel weet van katten) dat er een verband bestaat tussen vroegcastratie (dat noemt zij alle castraties onder een jaar) en het ontstaan van scheurtjes in de heupen. Nu heb ik dat onderzoek zelf nooit gezien, en omdat ze dit vertelde terwijl we druk bezig waren om te proberen Soulfighter te redden (we wisten nog niet dat ze fip had) heb ik er niet verder naar gevraagd. Ze zit nu op Curacao, dus dat is wat lastig navragen.... Maar ik ben wel van plan om dit binnenkort eens tot de bodem uit te gaan zoeken. Staat op mijn 'verlang'lijstje.

English Rose zei:

(Zo staat het op de site van Angelrags, de cattery waar ik Amon kocht. Je hoort vaak zoveel verschillende meningen. De ragdoll van een vriendin van mij is ook vroeg gecastreerd en heeft nu last van zijn blaas en moet speciaal, zeer duur eten krijgen. Hun DA zegt ook dat het komt door vroercastratie :catnoknow :catscratchhead )

Of het komt door vroegcastratie weet ik niet. Durf ik niets over te zeggen. Maar er zijn ook veel kittens die vroeg gecastreerd zijn die nergens last van hebben en katten die op latere leeftijd zijn geholpen (of helemaal nog niet) die dit ook hebben.
Het lijkt mij dus een gevaarlijke uitspraak van die da dat het daardoor komt dat dit katje een probleem heeft. Tenzij hij natuurlijk de onderzoeken heeft die zijn uitspraak ondersteunen. Zou die dan graag willen zien!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 09 mei 2010 - 11:40

Ik ben het helemaal eens met Ginnie. Vele voordelen die je noemt, hebben dezelfde voordelen als ze op latere leeftijd (+/- 6 maand) worden gecastreerd.
Het enige voordeel dat het biedt voor een fokker is dat ze meer zekerheid hebben en dat de kat niet in 'brood'fokkers handen terechtkomen.
Verder vind ik ook dat er te weinig zekerheid over is of het nu wel of niet gevaarlijk is. Wat die DA zegt, vind ik ook een gevaarlijke uitspraak, want hoeveel katten hebben inderdaad geen last van hun blaas die op 6 maand zijn gecastreerd?

Tot er geen bewijzen hierover zijn, kan erover gediscusieerd blijven worden :oops: .
Wat ik persoonlijk wel een voordeel zou vinden als kittenkoper, is dat ik de stress niet zou hebben om het zelf te castreren, maar ja... :)

Edit: alé, zelf castreren...te laten castreren door de DA. Ik begin daar niet aan... ;)

Bewerkt door Mieke'tje, 09 mei 2010 - 11:41.

Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 10 mei 2010 - 08:27

veerlevs zei:

Heb dit vorige week met mijn DA besproken, omdat het blijkbaar in Amerika vaker gedaan wordt. Zij was helemaal tegen. Volgens haar is dit slecht voor de volledige ontwikkeling van de urinewegen en blaas van de kat. Toen ik zei dat ik er toch wel wat over gelezen had, zei ze dat het wetenschappelijk onderzoek in Europa toch nog steeds het tegendeel bewijst. Zij kende persoonlijk maar 1 DA die vroegcasratie doet en alle anderen zouden haar mening volgen. Aangezien ik alleen maar goede ervaringen met haar heb gehad als DA ben ik geneigd haar te geloven. Ik probeer hier en daar er toch ook wel meer over te lezen, maar het blijft blijkbaar een discussiepunt voor veel mensen. Ik ga met James toch zo lang mogelijk wachten, denk ik. :d
Ik kan je anders nog 7 DA's geven die het wel doen hoor.
Er loopt momenteel zelfs een vroegsterilisatie-project in de faculteit dierengeneeskunde (Merelbeke). Wij doen er aan mee.
Voordelen zijn hier al opgenoemd, maar voor ons (opvang dus) is het belangrijkste dat we zeker weten dat er geen kittens voortkomen uit kittens die we plaatsen. We werkten hiervoor namelijk met een waarborg.

Als ik me niet vergis doet Poezennetwerk ook al enkele jaren aan vroegsterilisatie trouwens.

Wij deden het tot voor kort enkel bij extreme gevallen, bvb ernstige verwilderde kittens, kittens die vroeg krols waren etc.
Nu gaan we het proberen te doen bij alle kittens (organisatorisch is het moeilijk vanwege het aantal opvanggezinnen). De andere nvertrekken nog steeds met een waarborg zoals vroeger.

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 19 mei 2010 - 14:39

Het is dus mijn Nelle die vroegsterilisatie gehad heeft. Op dit moment merk ik niet echt iets aan haar. Haar buikje staat een beetje dik, maar dat is zowat alles wat ik er aan merk. Ik ben natuurlijk niet echt een expert, omdat m'n eerste eigen katje is en ons moeder thuis de katten nie liet steriliseren of castreren.

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#11 Geplaatst 19 mei 2010 - 15:02

elmo heeft ook een vroegcastratie gehad, en heb er tot nu toe nog geen nadelen van ondervonden, en ken ook wel een paar dierenartsen die aan vroegcastratie doen. Maar ken er ook een paar die ertegen zijn.

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 19 mei 2010 - 15:05

Hier in de buurt zo als ik weet , doen de da's niet aan vroegcasteratie, pas met 7 maanden kan je terecht bij ze..
Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 19 mei 2010 - 15:36

Nellebelle zei:

Het is dus mijn Nelle die vroegsterilisatie gehad heeft. Op dit moment merk ik niet echt iets aan haar. Haar buikje staat een beetje dik, maar dat is zowat alles wat ik er aan merk. Ik ben natuurlijk niet echt een expert, omdat m'n eerste eigen katje is en ons moeder thuis de katten nie liet steriliseren of castreren.

Dat is gewoon een mogelijk bijverschijnsel van castratie/sterilisatie.
Biebel is op 6 maand gecastreerd en heeft ook een buikje.
Peluche idem, maar heeft geen buikje.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 19 mei 2010 - 16:59

ik ben het eens met arifiene dat vroegcastratie geen problemen geeft

wel denk ik dat DA hier om meerdere redenen niet echt achter staan, maar dat dit niet altijd medische redenen zijn. Zo is het meer prutswerk voor hun, terwijl de katjes op jongere leeftijd wel vlugger herstellen van zo'n wonde. Ook is de verdoving anders (niet gevaarlijker, gewoon andere regels) en dan is er ook nog dat het vooral de DA van de fokker zullen zijn die hier dan nog geld mee gaan verdienen. Terwijl nu alle DA hier geld mee verdienen.

Net als bij dokters, hebben DA ook niet de tijd om alle studies over bepaalde onderwerpen kritisch te lezen en gaat men voort op wat hun ook verteld wordt.

Maar laat ons eens die studie van merelbeke afwachten. Trouwens als er problemen mee waren, dan zouden die in de US toch al gesignaleerd moeten zijn bij hun grootscheepse vroegcastratie programmas.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#15 Geplaatst 19 mei 2010 - 17:14

ik zou het ook niet doen. heb al enge verhalen genoeg gehoord en voor mij is het uit den boze... er word namelijk nergens gesproken overde longetjes van de kittens en die zan dan nog niet helemaal volgroeit. dat is de reden waarom ik het nooit zou doen
Geplaatste afbeelding