Spring naar inhoud


- - - - -

Vroegcastratie?


  • Log in om te reageren
162 reacties op dit onderwerp
Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#106 Geplaatst 09 september 2010 - 18:34

Ester zei:

Ja, dat is inderdaad wel de bedoeling, Hanne. Enkel katers castreren komt op mij altijd heel vreemd over, alsof het enkel gaat om je "lijn" veilig te houden en niets meer dan dat. Hoe zal ik het zeggen? Vooral in het belang van de fokker zelf dus, terwijl ik vind dat je het moet doen voor het welzijn van de kat zelf. Ik denk persoonlijk toch echt dat een ongeholpen poes veel meer nadelige gevolgen zal ervaren in de handen van een dubieus persoon dan dat een kater dat zal hebben.

Zo denk ik er ook over ;) Heel cru gezegd... een kater moet al heel veel dekken voordat hij er bij dood valt. Een poes die uitgemolken wordt zal daar denk ik sneller aan bezwijken. Om die reden heb ik heel bewust gekozen om poesjes en katertjes te laten helpen. Het gaat me ook niet enkel om lijnen te beschermen ofzo, maar dus ook om het welzijn van mijn kittens.

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#107 Geplaatst 09 september 2010 - 19:02

Sihirci zei:

Amanda van Grundelle is dierenarts met als specialisatie katten, in haar heb ik meer vertrouwen dan in een da/onderzoeker die al jaren verouderde onderzoeken over FIP op de site heeft staan.

ge moet dus niet vragen hoe lang men dit in de VS dan al onderzoekt.....


wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#108 Geplaatst 09 september 2010 - 19:13

toch hier ook weer een indrukwekkende lijst van onderzoeken die hierover gepubliceerd zijn. Sommige zijn al van 1972!!!

http://www.spayusa.o...l_neutering.pdf

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten
OFFLINE

#109 Geplaatst 09 september 2010 - 19:38

Aan het zoeken naar de nadelen die ooit op de site van Westerhuis (WHG) stonden lijken die verdwenen (site kan niet gevonden worden). Alleen nog http://www.whgdieren...PIES EN KITTENS  en WHG Dierenartsen - Bibliotheek | CASTRATIE VAN PUPS EN KITTENS OP ZEER JONGE LEEFTIJD

Een verwijzing naar No Kill Europe is denk ik voor ons allen van belang omdat we allemaal de diertjes willen beschermen tegen de beesten.

Stuk van Amanda kan ik dus niet terugvinden en ga er daarom vanuit dat dit inmiddels achterhaald zal zijn.

Onderzoek, meer onderzoek dus kan ik alleen maar achter staan en ik ben zeker niet tegen vroegcastratie mits de diertjes hierdoor geen gezondheidsrisico's door lopen.

Om de zwerfpopulaties te verkleinen sta ik hoe dan ook achter kittencastratie, alles is beter dan het vermoorden van ongewenst geboren diertjes.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
    • Locatie: Brecht
  • 6 katten
OFFLINE

#110 Geplaatst 09 september 2010 - 20:10

Quote

Ook ik heb van verschillende bronnen dat de onderzoeken in Amerika niet compleet zouden zijn geweest en de negatieve kanten daar bewust verzwegen zouden zijn om maar door te kunnen met kittencastratie.


Dat zou me sterk verbazen, aangezien in dezelfde onderzoeken (meestal gaat het zowel over pups als kittens) wél negatieve effecten van vroegcastratie worden aangehaald voor honden. Het is dus niet zo dat er veel meer onderzoek is gedaan naar honden, meestal worden ze zelfs tesamen in dezelfde publicatie besproken.  En in Amerika zitten ze zowat met een even groot zwerfhonden probleem als met een zwerfkatten probleem.

Maar in een aantal onderzoeken worden inderdaad wel negatieve effecten aangehaald...van castratie! De zaak is dat er geen verschil is in de negatieve effecten tussen vroegcastratie en 'gewone' castratie. Maar castratie op zich kan inderdaad wel negatieve effecten hebben. Al zijn de positieve effecten veel groter.

Persoonlijk maakt de leeftijd mij op zich niet zoveel uit, zolang het maar gebeurt voor er nestjes van komen. Ik vind vroegcastratie wel diervriendelijker. In eerste instantie omdat de kittens veel sneller herstellen, maar ook omdat ik het een beetje sadistisch vind om een kater enige 'notie' te laten krijgen van zijn hormonen, om dan daarna te zeggen: 'je mag er toch lekker niks mee hoor, lekker je ballen er af!'. Dat beestje zijn hersenen zijn door de puberteit dan al wel in de mannelijke richting geëvolueerd. Niet voor niks masturberen veel gecastreerde katers toch nog.

Wat ik wél belangrijk vind is dat het grote publiek op de hoogte is van de mogelijkheid van vroegcastratie en dat meer dierenartsen het gaan doen, zodat je zelf de keuze hebt. En dat kittens in de asielen wél gedaan worden, dat stopt dan toch al de 'oeps, te laat'-nestjes van de ex-asieldieren.

Bewerkt door jopperke, 09 september 2010 - 20:21.


Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*
OFFLINE

#111 Geplaatst 09 september 2010 - 20:19

arifiene zei:

Die berichtjes die er hangen van die persjes zijn toch toevallig niet van jou?

Dan heeft ze tegen jou blijkbaar iets anders gezegd, want tegen mij zei ze dat dit vooral voor asielkatjes een een heel idee is.

Nee .. die persjes zijn niet van mij.
Ik moet dringend eens een nieuw blaadje aan haar geven.
Maandag moet ik trouwens met één van de kittens terug ... ze is haar chip verloren (heb hem gevonden in het haar van haar kraagje)

Over asielkatjes zei ze dat ze meestal al volwassen zijn als ze komen of toch al zo'n 6 maanden.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#112 Geplaatst 09 september 2010 - 22:35

nathalinde zei:

Nee .. die persjes zijn niet van mij.
Ik moet dringend eens een nieuw blaadje aan haar geven.
Maandag moet ik trouwens met één van de kittens terug ... ze is haar chip verloren (heb hem gevonden in het haar van haar kraagje)

Over asielkatjes zei ze dat ze meestal al volwassen zijn als ze komen of toch al zo'n 6 maanden.

Lol.
Allicht wel, aangezien alle asieldieren in Brugge onder de 3 maand worden gedood. Vanaf 3 maand zitten ze nog 3 weken in quarantaine waardoor ze minstens 4 maand zijn eer ze te adopteren zijn.
Dan kun je moeilijk nog op 3 maand vroegcastratie doen.
Het asiel van Brugge doet dan ook geen enkele moeite om sterilisatie te promoten (ook al denken ze waarschijnlijk van wel, maarja, zo denken ze wel over meerdere dingen dat ze goed bezig zijn).

Onze kittens worden via haar niet steriel geplaatst, ze vraagt teveel en het zou te duur worden. Onze volwassen katten uiteraard wel.

Guest_nathalinde_*
Guest_nathalinde_*
OFFLINE

#113 Geplaatst 11 september 2010 - 07:19

arifiene zei:

Lol.
Allicht wel, aangezien alle asieldieren in Brugge onder de 3 maand worden gedood. Vanaf 3 maand zitten ze nog 3 weken in quarantaine waardoor ze minstens 4 maand zijn eer ze te adopteren zijn.
Dan kun je moeilijk nog op 3 maand vroegcastratie doen.
Het asiel van Brugge doet dan ook geen enkele moeite om sterilisatie te promoten (ook al denken ze waarschijnlijk van wel, maarja, zo denken ze wel over meerdere dingen dat ze goed bezig zijn).

Onze kittens worden via haar niet steriel geplaatst, ze vraagt teveel en het zou te duur worden. Onze volwassen katten uiteraard wel.

Heb inderdaad al meerdere negatieve zaken over het asiel in Brugge gehoord. Brrr.

Trouwens ... moet haar nog eens aanpsreken over de prijzen als die vroegcastratie erdoor komt. Want ze vraagt inderdaad nogal veel en als ik dat moet gaan doorrekenen aan de nieuwe eigenaars ... niet echt leuk om te doen.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
    • Locatie: Gent
  • 2 katten
OFFLINE

#114 Geplaatst 11 september 2010 - 10:13

nathalinde zei:

Heb inderdaad al meerdere negatieve zaken over het asiel in Brugge gehoord. Brrr.

Trouwens ... moet haar nog eens aanpsreken over de prijzen als die vroegcastratie erdoor komt. Want ze vraagt inderdaad nogal veel en als ik dat moet gaan doorrekenen aan de nieuwe eigenaars ... niet echt leuk om te doen.

Wij krijgen natuurlijk wel wat korting omdat ik daar minstens 1 kat per week breng voor sterilisatie, maar het loopt toch op.
Sinds februari hebben we daar duizenden euro's uitgegeven.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
    • Locatie: Belzele
  • 6 katten
OFFLINE

#115 Geplaatst 23 mei 2011 - 16:21

Even een upje.
Met kittens op het oog ben ik er (weer) over aan het nadenken om vroegcastratie toe te passen.
Ik weet eigenlijk niet of mijn eigen DA daar achter staat en er ervaring mee heeft.

Ik las daarnet de reactie van Feroesti (of de kittenkopers niet wat meer moeite hebben om nog extra te betalen) en heb hier eigenlijk ook twijfels over.
Er zullen vast wel mensen zijn die het allemaal geen enkel probleem vinden. Maar vaak krijg je toch te horen dat een raskat duur is en vooral jonge(re) mensen vinden het een behoorlijk bedrag dat ze moeten ophoesten. Indien de castratie nog wat op zich kan wachten is het toch iets minder om in één keer te betalen.

Ik ben ook benieuwd hoe ze reageren als ze horen dat katers goedkoper zijn dan poezen. Willen er dan niet meer mensen een kater? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#116 Geplaatst 23 mei 2011 - 17:12

ik kan alleen zeggen wat men soms in asielen hoort en daar vindt men het ook een voordeel dat men dat niet zelf moet doen. men moet er niet aan denken op tijd een afspraak te maken bij de DA.

vaak krijgen asielen ook korting bij DA, ik weet niet of DA ook een fokkerskorting geven? als dat zo is, dan is men er uiteindelijk goedkoper vanaf om het bij de fokker te doen.

jopperke
jopperke
  • 2.001 berichten
    • Locatie: Brecht
  • 6 katten
OFFLINE

#117 Geplaatst 24 mei 2011 - 18:26

Nu dit topic toch weer naar boven is gehaald, nog even een link posten van een infomap met allerhande artikels over vroegcastratie:
vroegcastratie.pdf - Wuala

eve
eve
  • 1.368 berichten
    • Locatie: Zuid-Holland
  • 2 katten
OFFLINE

#118 Geplaatst 24 mei 2011 - 18:38

brithany zei:

Hier in de buurt zo als ik weet , doen de da's niet aan vroegcasteratie, pas met 7 maanden kan je terecht bij ze..

Mijn DA doet het ook, dat is een beetje in jouw buurt ;) Mocht iemand willen weten welke, stuur me dan een PMtje. Kheb wel geen ervaring met hem met vroegcastreren... mijn mannen kwamen al op een leeftijd bij mij dat het niet zo mag heten meer ;)


Edit: ik had het trouwens veel fijner gevonden als ze al vroeggecastreerd waren als kittenkoper. Ik vind namelijk operaties erg eng en ben bang voor wat gevolg dan ook (zie mijn historie met Alfie). Wat mij betreft krijg ik ze bij mij als dat al allemaal achter de rug is!

Bewerkt door eve, 24 mei 2011 - 18:39.

Geplaatste afbeelding

Guest_Maia71_*
Guest_Maia71_*
OFFLINE

#119 Geplaatst 25 mei 2011 - 12:14

Mijn dierenarts is pro. Alle kittens van Copycat zijn 'geholpen' naar hun nieuwe eigenaar vertrokken.
Ik lees zowel voor als nadelen voor beide gevallen.
Ikzelf neig naar pro ....maar
Mijn kittens waren dan wel rond en gezond voor ze onder het mes gingen.
Met mijn 2 ukkies wacht ik toch wel liever tot een normaal gewicht bereikt is en ze in optimale gezondheid verkeren. Zodra het kan hup....... het lijkt me idd niet zo leuk om hen te laten beseffen dat ze 'man' zijn om dan de boel af te pakken. lol

Bewerkt door Maia71, 25 mei 2011 - 12:16.


lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 1 katten
OFFLINE

#120 Geplaatst 25 mei 2011 - 16:15

Wij zijn ook gewone liefhebbers/kittenkopers en wij adopteren dan geen kittens die al vroeggecastreerd worden/zijn.
We stonden op het punt om twee kittens te adopteren toen de fokker plots uit het niets begon over vroegcastratie.
De koop is gewoon niet doorgegaan.
Daarna zijn we expliciet op zoek gegaan naar fokkers die niet aan vroegcastratie doen.
In t begin wisten we dus niet dat sommige fokkers dat doen, toen ons dat duidelijk werd dat veel fokkers dat toch wel doen stelde ik altijd eerst die vraag of die bepaalde fokker ook aan vroegcastratie deed of niet (het zou leuk zijn als fokkers zoiets vermelden op hun website ;) )
Voor ons is vroegcastratie een reden om het kitten toch niet te adopteren.
Ook al zou de fokker eerst gezegd hebben dat hij of zij niet aan vroegcastratie doet en er dan mee afkomt net voor de thuiskomst van het kitten en wij hier al een hele tijd hebben zitten uitkijken naar die thuiskomst.
Dan zijn we maar teleurgesteld...
Ik ben zelf ook een schrikschijter wat betreft operaties en ik zie ook veel liever mijn beestjes niet geopereerd worden (ik heb dat nu letterlijk iedere keer wel gezien want ben iedere keer tijdens de operatie erbij gebleven) en daarna knock-out liggen van de verdoving, ik ben ook altijd bang dat er wat verkeerd gaat lopen, maar ik zit dan liever zelf met die angst dan dat ik dat aan de fokker overlaat allemaal en de kittens laat vroegcastreren.
In onze buurt hier is er geen enkele dierenarts die wil vroegcastreren trouwens...
Ik heb het volste respect voor mensen die een andere mening zijn toegedaan wat betreft vroegcastratie maar voor ons is t iets dat nu op dit moment een dikke no no is...
Als ik wel voor vroegcastratie zou zijn zou ik er als kittenkoper niks op tegen hebben dat ik meer moet betalen voor het kitten dat ik wil , toch maar normaal dat die kosten dan worden doorgerekend vind ik.