Spring naar inhoud

- - - - -

Vroegcastratie?

• Log in om te reageren
162 reacties op dit onderwerp
Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#121 Geplaatst 25 mei 2011 - 16:52

elixeryen zei:

Even een upje.
Met kittens op het oog ben ik er (weer) over aan het nadenken om vroegcastratie toe te passen.
Ik weet eigenlijk niet of mijn eigen DA daar achter staat en er ervaring mee heeft.

Ik las daarnet de reactie van Feroesti (of de kittenkopers niet wat meer moeite hebben om nog extra te betalen) en heb hier eigenlijk ook twijfels over.
Er zullen vast wel mensen zijn die het allemaal geen enkel probleem vinden. Maar vaak krijg je toch te horen dat een raskat duur is en vooral jonge(re) mensen vinden het een behoorlijk bedrag dat ze moeten ophoesten. Indien de castratie nog wat op zich kan wachten is het toch iets minder om in één keer te betalen.

Ik ben ook benieuwd hoe ze reageren als ze horen dat katers goedkoper zijn dan poezen. Willen er dan niet meer mensen een kater? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Ik ben geen fokker maar als een eigenaar het moeilijk heeft om 3 maanden de meerprijs van een vroegcastratie te betalen (terwijl hij toch al een paar maanden weet dat het kitten eraan komt), gaat hij de prijs van de castratie dan wel willen betalen 3 maanden later? Ik zou daar toch mijn twijfels over hebben eerlijk gezegd.

Wat de schrik om de operatie betreft - de castratie aan zes maanden is toch ook een operatie. ZOu eerder een opluchting moeten zijn voor de eigenaar dat hij niet met een klein hartje zijn kat moet achterlaten bij de da vind ik persoonlijk

Enige redenen die m.i. wel aanvaardbaar zijn om geen vroegcastratie uit te voeren is dat

• het kitten heeft niet het nodige gewicht, is ziek of ziek geweest en wat verzwakt - maar dan geef je het fokker ook niet mee aan de eigenaar alhoewel dat een weerstand wat langer kan zetten dan voorzien en je als fokker misschie toch gee risico wil nemen. Dat is dus een beslissing per kitten en kan mijn inziens geen reden zijn om je catterybeleid daar aan aan te passen
  • je da niet de nodige kennis  ervaring bezit inzake vroegcastratie want er dienen toch een paar regels in hoofde gehouden te worden betreffende hypothermie, hypoglycemie en verdoving. Maar dan apprecieer ik wel dat de da daar voor uitkomt en zich uiteindelijk gaat bijscholen.
Mijn da was erin het begin tegen en hoe meer hij erover hoort en leest, hij meer hij nu zegt dat hij vanaf 12 weken een castratie bij kater en poes wel ziet zitten, gaat in de goede richting vind ik.

Guest_Maia71_*
Guest_Maia71_*

#122 Geplaatst 25 mei 2011 - 17:14

Ergens horen waaien dat er een wetsvoorstel in de maak zou zijn, dat sterilisatie en castratie voor niet - fokdieren zou verplichten ?
Wie heeft er mij dat nu verteld ? :trance: Kweet nie meer. (oud worden hé)
Worden de fokkers dan niet bijna verplicht om aan vroegsterilisatie te doen ????

Kweet nie , lijkt me geen goed plan om dat te verplichten, ik ben nogal voor vrije keus en hoop dan maar dat iedereen de juiste keuze voor zijn eigen kat maakt.

Als het erdoor komt hebben we dan binnenkort geen HTK's meer en perperdure kittens ?
Nog mensen die dat gerucht ergens opgevangen hebben ? Of gaat dit te ver of topic ?

Bewerkt door Maia71, 25 mei 2011 - 17:14.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#123 Geplaatst 25 mei 2011 - 17:55

er is hier ergens een topic waar dat vermeld is. Ik denk dat wea en jopperke hier meer over weten. Ik ben trouwens voor verplichte castratie (heb er nog een betoog over gehouden op school en dat was best geslaagd)
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#124 Geplaatst 25 mei 2011 - 18:30

sterilisatie gaat wsl verplicht worden voor asielen en particulieren, niet voor fokkers.

verplichte vroegcastraties voor asielen zit er ook aan te komen, maar er zijn nu ook al asielen die dat doen en die niet in de studie van gent zitten.

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#125 Geplaatst 25 mei 2011 - 18:38

Verplichte castratie is inderdaad opgenomen in een voorstel maar wet maar na bespreking zal die verplichting hoogstwaarschijnlijk niet meer verschijnen in het wetsontwerp dat ooit zal voorgelegd worden aan de kamer.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#126 Geplaatst 25 mei 2011 - 18:49

lathyrus zei:

Wij zijn ook gewone liefhebbers/kittenkopers en wij adopteren dan geen kittens die al vroeggecastreerd worden/zijn.
We stonden op het punt om twee kittens te adopteren toen de fokker plots uit het niets begon over vroegcastratie.
De koop is gewoon niet doorgegaan.
Daarna zijn we expliciet op zoek gegaan naar fokkers die niet aan vroegcastratie doen.
In t begin wisten we dus niet dat sommige fokkers dat doen, toen ons dat duidelijk werd dat veel fokkers dat toch wel doen stelde ik altijd eerst die vraag of die bepaalde fokker ook aan vroegcastratie deed of niet (het zou leuk zijn als fokkers zoiets vermelden op hun website ;) )
Voor ons is vroegcastratie een reden om het kitten toch niet te adopteren.
Ook al zou de fokker eerst gezegd hebben dat hij of zij niet aan vroegcastratie doet en er dan mee afkomt net voor de thuiskomst van het kitten en wij hier al een hele tijd hebben zitten uitkijken naar die thuiskomst.
Dan zijn we maar teleurgesteld...
Ik ben zelf ook een schrikschijter wat betreft operaties en ik zie ook veel liever mijn beestjes niet geopereerd worden (ik heb dat nu letterlijk iedere keer wel gezien want ben iedere keer tijdens de operatie erbij gebleven) en daarna knock-out liggen van de verdoving, ik ben ook altijd bang dat er wat verkeerd gaat lopen, maar ik zit dan liever zelf met die angst dan dat ik dat aan de fokker overlaat allemaal en de kittens laat vroegcastreren.
In onze buurt hier is er geen enkele dierenarts die wil vroegcastreren trouwens...
Ik heb het volste respect voor mensen die een andere mening zijn toegedaan wat betreft vroegcastratie maar voor ons is t iets dat nu op dit moment een dikke no no is...
Als ik wel voor vroegcastratie zou zijn zou ik er als kittenkoper niks op tegen hebben dat ik meer moet betalen voor het kitten dat ik wil , toch maar normaal dat die kosten dan worden doorgerekend vind ik.

Goh, ben nu nieuwsgierig, waarom ben je eigenlijk tegen vroegcastratie? Niet kwaad bedoeld he ;) ben gewoon nieuwsgierig :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Veerle_*
Guest_Veerle_*

#127 Geplaatst 25 mei 2011 - 22:03

Sinds dit jaar doe ik ook aan vroegcastratie bij kittens maar enkel bij de poesjes - mijn dierenarts wil katertjes jonger dan 6 maand niet castreren maar bij poesje vindt ze het beter, de kittens herstellen veel vlugger van hun operatie dan wanneer ze ouder zijn.

Ik reken 50,00 euro meer voor een poesje dan voor een katertje, dus het grootste gedeelte van de kost wordt door mij gedragen.

Uit de reacties die ik hoor zijn de meeste toekomstige verwenners daar heel gelukkig mee dat ze over enkele maanden zelf niet met hun lieverd naar de dierenarts moeten gaan en in spanning afwachten of alles ok verloopt.

Een ander voordeel is dat je als fokker niet meer bedrogen kan worden - d'r kan niet meer gefokt worden met het kitten later - en dat gebeurd spijtig genoeg ook (niet alle mensen zijn zo eerlijk als ze laten blijken :( ).

gr.

veerle

Sihirci
Sihirci
  • 9.336 berichten

#128 Geplaatst 25 mei 2011 - 22:16

IK had er geen enkel probleem mee dat mijn Paddy en Quibus gecastreerd waren voor ze hier kwamen wonen, integendeel ik was blij dat dit al gedaan was. Dat ik de castratie apart moest betalen heb ik nooit als probleem ervaren, die kosten had ik anders een paar maanden later toch ook moeten maken.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#129 Geplaatst 26 mei 2011 - 02:02

ginnie zei:

Goh, ben nu nieuwsgierig, waarom ben je eigenlijk tegen vroegcastratie? Niet kwaad bedoeld he ;) ben gewoon nieuwsgierig :)

omdat ik van 4 verschillende dierenartsen die hier bij ons thuis zijn geweest te horen kreeg dat zij dat absoluut niet wilden doen (andere dierenartsen hier in de omgeving zijn er ook absoluut tegen en willen het ook niet doen), zij zeiden dat er nadelige gevolgen konden aan vasthangen voor onze kittens (oa problemen met blaasgruis en er zijn nog dingen opgenoemd maar die weet ik eerlijk gezegd niet meer) en ik maar een leek ben die van die dingen niet echt verstand heb.
Ik vind voor mezelf dat ik nogal dom zou zijn als ik niet zou luisteren naar 4 verschillende dierenartsen terwijl zij toch heel wat jaartjes scholing achter de rug hebben en ze zich nog regelmatig bijscholen en ik die kennis en die ervaring niet heb.
En ik wil absoluut geen schade berokkenen aan mijn kittens, dat is voor mij het allerbelangrijkste en dat is de prioriteit, ik vind het dan veiliger om te wachten tot ze 6 maand zijn, op die manier weet ik zeker dat ik hun gezondheid geen schade berokken (ik zeg zelf niet dat je  bij vroegcastratie de gezondheid schaadt, ik weet het gewoon niet zeker).
Als ze vroeggecastreerd worden ben ik daar niet zeker van.
Ik lees de info die ik vind ivm vroegcastratie maar ik  vind dat ik als leek nu op dit moment nog niet kan uitmaken welke info betrouwbaar is en welke niet.
En mijn dierenarts zegt dat het helemaal nog niet bewezen is dat vroegcastratie niet schadelijk is (toen ik hem bepaalde info doorspeelde ivm vroegcastratie, ik had die info zelf gekregen van voorstanders van vroegcastratie) en zolang ik vind van mezelf dat ik niet capabel ben om bepaalde info goed te interpreteren en ik ook niet capabel ben om de betrouwbaarheid van bepaalde info in te schatten zolang luister ik toch naar mijn dierenarts en doe ik wat hij zegt als het over vroegcastratie gaat.
Dus voor ons geen vroeggecastreerde kittens (jammer maar helaas, de fokkers waar ik een diep vertrouwen in heb die doen dan ook aan vroegcastratie dus we kunnen geen kittens adopteren van die bepaalde fokkers en dat vind ik echt wel spijtig)

noukie
noukie
  • 1.084 berichten
  • 5 katten

#130 Geplaatst 26 mei 2011 - 07:55

Veerle zei:

Sinds dit jaar doe ik ook aan vroegcastratie bij kittens maar enkel bij de poesjes - mijn dierenarts wil katertjes jonger dan 6 maand niet castreren maar bij poesje vindt ze het beter, de kittens herstellen veel vlugger van hun operatie dan wanneer ze ouder zijn.

Ik reken 50,00 euro meer voor een poesje dan voor een katertje, dus het grootste gedeelte van de kost wordt door mij gedragen.

Uit de reacties die ik hoor zijn de meeste toekomstige verwenners daar heel gelukkig mee dat ze over enkele maanden zelf niet met hun lieverd naar de dierenarts moeten gaan en in spanning afwachten of alles ok verloopt.

Een ander voordeel is dat je als fokker niet meer bedrogen kan worden - d'r kan niet meer gefokt worden met het kitten later - en dat gebeurd spijtig genoeg ook (niet alle mensen zijn zo eerlijk als ze laten blijken :( ).

gr.

veerle

:catscratchhead mijn da doet het liever wel bij katertjes en niet bij poesjes. :trance:
De kittens vertrekken vanaf dit nest ook vroeggecastreerd en zijn toch moeilijker te plaatsen.
Maar de kittenkopers die er dan wel voor gaan hadden dan ook liever dat ze al gecastreerd waren, dus een ander clienteel die op de hoogte is van de voordelen van vroegcastratie, zich ingelezen heeft en een bewuste keuze maakt.
Ook veel aanvragen voor een poesje die als ze dan horen dat ze reeds steriel vertrekken afhaken, dan kun je dus zelf je conclusie trekken , kittenkopers weten ondertusssen dat een fokverbod via contract niet af te dwingen is en kopen gewoon zo een poesje en gaan dan toch fokken met haar.
Wij doen trouwens niet aan vroegcastratie om een fokverbod af te dwingen maar wegens de voordelen voor de kittens en voor de nieuwe eigenaars die de stress van hun lieveling naar de da brengen voor de castratie bespaard wordt.
In ons vorige nestje waren de 2 poezen die gesteriliseerd werden op 6 maand daar erg ziek van en bij 1 katertje was maar 1 teelbal te vinden (hij was er wel bij de laatste vaccinatie op 12 weken) met als gevolg dat de teelbal pas op 1 jarige leeftijd ingedaald was en de kater ondertussen reeds een paar maanden in huis sproeide, dingen waar we op dat moment niks meer konden aan veranderen.
Als we nu de kittens op 12 weken laten helpen dan zullen we op voorhand weten dat er bv een probleem is met een teelballetje en dan kunnen we met de kittenkopers daarin een regeling treffen.

Bewerkt door noukie, 26 mei 2011 - 07:58.

Geplaatste afbeelding

Floraisonskat
Floraisonskat
  • 2.292 berichten
  • 2 katten

#131 Geplaatst 26 mei 2011 - 11:48

elixeryen zei:

Even een upje.
Met kittens op het oog ben ik er (weer) over aan het nadenken om vroegcastratie toe te passen.
Ik weet eigenlijk niet of mijn eigen DA daar achter staat en er ervaring mee heeft.

Ik las daarnet de reactie van Feroesti (of de kittenkopers niet wat meer moeite hebben om nog extra te betalen) en heb hier eigenlijk ook twijfels over.
Er zullen vast wel mensen zijn die het allemaal geen enkel probleem vinden. Maar vaak krijg je toch te horen dat een raskat duur is en vooral jonge(re) mensen vinden het een behoorlijk bedrag dat ze moeten ophoesten. Indien de castratie nog wat op zich kan wachten is het toch iets minder om in één keer te betalen.

Ik ben ook benieuwd hoe ze reageren als ze horen dat katers goedkoper zijn dan poezen. Willen er dan niet meer mensen een kater? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Ik vind dat je als een raskitten wil, er het geld voor moet willen neertellen en dan het dan niet op een paar 100 eurokes uit moet maken...

Wil je een goedkoop kitten, ga dan naar een asiel of netwerken dit met opvanggezinnen werkt voor en kitten...

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#132 Geplaatst 26 mei 2011 - 11:56

Veerle zei:

gr.

veerle

Veerle, klein vraagje, wil je dierenarts geen vroegcastraties op katertjes uitvoeren door de studie over verhoogd risico HD?

Mijn da zei dat vroeger ook tot ik hem de studie zelf onder zijn neus stak en wees op de testgroep die absoluut niet objectief was samengesteld en op basis van dewelke je echt niet objectoef kan concluderen dat het risico op HD inderdaad groter is. Katertjes zijn uiteindelijk gemakkelijker te castreren dan poesjes. Het is eigenlijk zelf geen operatie.

Maar ik geef we toe dat er ook nog geen studie is die het tegendeel bewijst al blijkt, heb ik begrepen van Jopperke, dat ze daarmee bezig zijn in Gent.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#133 Geplaatst 26 mei 2011 - 11:58

Als je de kittens op 12 weken laat helpen, wanneer plaatsen jullie ze dan?
En vroegcastratie, vanaf wanneer kan dit in principe?

Ik deel de mening van Veerle. Ik heb best wel schrik dat er alsnog met een katje gefokt zal worden, desondanks de kittenkopers akkoord gaan met het fokverbod. Met een contract en een stamboom waar fokverbod op staat heb je helaas echt geen garantie!

Geplaatste afbeelding

Guest_Eragon_*
Guest_Eragon_*

#134 Geplaatst 26 mei 2011 - 12:03

lathyrus zei:

omdat ik van 4 verschillende dierenartsen die hier bij ons thuis zijn geweest te horen kreeg dat zij dat absoluut niet wilden doen (andere dierenartsen hier in de omgeving zijn er ook absoluut tegen en willen het ook niet doen), zij zeiden dat er nadelige gevolgen konden aan vasthangen voor onze kittens (oa problemen met blaasgruis en er zijn nog dingen opgenoemd maar die weet ik eerlijk gezegd niet meer) en ik maar een leek ben die van die dingen niet echt verstand heb.
Ik vind voor mezelf dat ik nogal dom zou zijn als ik niet zou luisteren naar 4 verschillende dierenartsen terwijl zij toch heel wat jaartjes scholing achter de rug hebben en ze zich nog regelmatig bijscholen en ik die kennis en die ervaring niet heb.
En ik wil absoluut geen schade berokkenen aan mijn kittens, dat is voor mij het allerbelangrijkste en dat is de prioriteit, ik vind het dan veiliger om te wachten tot ze 6 maand zijn, op die manier weet ik zeker dat ik hun gezondheid geen schade berokken (ik zeg zelf niet dat je bij vroegcastratie de gezondheid schaadt, ik weet het gewoon niet zeker).
Als ze vroeggecastreerd worden ben ik daar niet zeker van.
Ik lees de info die ik vind ivm vroegcastratie maar ik vind dat ik als leek nu op dit moment nog niet kan uitmaken welke info betrouwbaar is en welke niet.
En mijn dierenarts zegt dat het helemaal nog niet bewezen is dat vroegcastratie niet schadelijk is (toen ik hem bepaalde info doorspeelde ivm vroegcastratie, ik had die info zelf gekregen van voorstanders van vroegcastratie) en zolang ik vind van mezelf dat ik niet capabel ben om bepaalde info goed te interpreteren en ik ook niet capabel ben om de betrouwbaarheid van bepaalde info in te schatten zolang luister ik toch naar mijn dierenarts en doe ik wat hij zegt als het over vroegcastratie gaat.
Dus voor ons geen vroeggecastreerde kittens (jammer maar helaas, de fokkers waar ik een diep vertrouwen in heb die doen dan ook aan vroegcastratie dus we kunnen geen kittens adopteren van die bepaalde fokkers en dat vind ik echt wel spijtig)

Het is m.i. ook nog niet afdoend bewezen dat vroegcastratie schadelijk is, dus ja...

En dat inzake blaasgruis en groei is hopeloos achterhaald. Die twee punten zijn wetenschappelijk weerlegd. Het enige punt dat nog niet wetenschappelijk is weerlegd maar waarmee men bezig is, dacht ik begrepen te hebben, het verhoogd risico op HD. Al moet ik toegeven dat de studie die aantoont dat er een verhoogde kans is op HD compleet waardeloos is.

Vele da's zijn echter hopeloos conservatief. Een castratie op 6 maanden is bijna routine, ze kennen de hoeveelheid verdoving, warmte enz. Vroegcastratie is nieuw en vele hebben de ervaring niet. Versta me niet verkeerd, ik vind dat je er inderdaad niet aan moet beginnen als je de ervaring niet hebt maar haal dan geen achterhaalde excuses uit de kast en ga eens op zoek naar info en ervaring. Ik vind het persoonlijk een gemiste opportuniteit voor die da's, getuigen van weinig openheid van geest. Ik hoop dan ook dat vroegcastratie meer en meer wordt opgelegd want als in de geldbeugel geknipt wordt, zullen deze meer conservatieve da's zich wel snel gaan inlezen.

Gene kritiek op jou hoor, ik snap best dat je het niet aandurft als 4 da's die geacht worden het beter te weten neen zeggen

Bewerkt door Eragon, 26 mei 2011 - 12:06.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#135 Geplaatst 26 mei 2011 - 12:20

er is een hoop bewijs dat het niet schadelijk is. alleen weten veel DA hier niks over. Het is in B altijd stiefmoederlijk behandeld geweest en men staat er vaak niet achter om andere redenen dan medische redenen. daardoor is er ook heel weinig kommunicatie naar DA gegaan hierover en ook in hun opleiding is dat dus ook niet aan bod gekomen zoals het zou moeten.

DA hebben gewoon geen tijd om zelf al die studies bij te houden en uit pluizen dus moeten ze vertrouwen op de info die hun wordt aangereikt en wanneer die onvoldoende is...

Het grote discussiepunt is dat sterilisatie/castratie een van de grootste inkomsten zijn van DA. Dus zijn veel organisaties/vereningingen van DA tegen omdat bij vroegcastratie de inkomsten naar minder DA gaan: de asiel DA en de DA die veel met fokkers werken. De DA op de buiten, zonder fokkers en geen kontrakt met het asiel zal die bron van inkomsten verliezen.  en dat vinden die niet leuk dus.

Een andere groep van DA is ertegen omdat zij fokkers zien als mensen die hun bron van onkomsten willen beschermen en niet inzien dat veel fokkers het ook goed menen met het ras en wel kittens in de fok laten gaan als de fokker in kwestie te vertrouwen is.

dit 2 zijn de echte redenen waardoor de meeste DA nooit de juiste, goede info over vroegcastratie hebben gekregen. Er is gigantisch veel misinformatie over vroegcastratie bij katten en dat wordt gewoon niet rechtgezet. Of men verwart katten met honden, want bij honden geeft dat wel problemen. Er is nu een study aan de gang in gent en dat gaat perfect. wat nogal logisch is want met 30 jaar onderzoek in talrijke landen op vroegcastratie, dat telkens bewijst dat het geen probleem is, zal dat voor vlaamse katten ook geen probleem zijn.

maar als DA die studies niet kennen,..tja...dan hebben ze natuurlijk ook geen juist beeld daarvan. Wat in dit geval niet wil zeggen dat de het niet genoeg onderzocht is, maar enkel dat deonderzoeken nooit tot bij de B DA zijn geraakt.