Spring naar inhoud

- - - - -

Vroegcastratie?

• Log in om te reageren
162 reacties op dit onderwerp
Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 19 mei 2010 - 19:33

britjes zei:

ik zou het ook niet doen. heb al enge verhalen genoeg gehoord en voor mij is het uit den boze... er word namelijk nergens gesproken overde longetjes van de kittens en die zan dan nog niet helemaal volgroeit. dat is de reden waarom ik het nooit zou doen

Ik kan het niet echt omkeren. Het was Nelleke op die leeftijd laten steriliseren of geen Nelleke. En ik kan m'n meisje al niet meer missen.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#17 Geplaatst 19 mei 2010 - 20:29

Nellebelle zei:

Ik kan het niet echt omkeren. Het was Nelleke op die leeftijd laten steriliseren of geen Nelleke. En ik kan m'n meisje al niet meer missen.

ik snap hem wel maar ik zelf zou het niet (laten) doen :)
Geplaatste afbeelding

sjintoo
sjintoo
  • 487 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 20 juni 2010 - 11:35

Poppel wordt ook eerst nog gecastreerd alvorens hij naar ons komt.  Hij zal dan ongeveer 10 à 11 weken zijn.  Het was idd ook dat of geen Poppel.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 20 juni 2010 - 12:08

sjintoo zei:

Poppel wordt ook eerst nog gecastreerd alvorens hij naar ons komt. Hij zal dan ongeveer 10 à 11 weken zijn. Het was idd ook dat of geen Poppel.

Terecht.

Al die zever van 'ik heb een verhaal gehoord...'
Mensen zeggen zoveel, ik ga wel voor de feiten.
Het wordt in de VS en Australië al jaren gedaan, en men zou er hier nu ook niet op universitair niveau aan beginnen moest het grote risico's inhouden.

sjintoo
sjintoo
  • 487 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 20 juni 2010 - 12:13

Ben blij dat er hier tenminste mensen zijn die het met me eens zijn. :)
Maar moet eerlijk toegeven dat wanneer ze me zullen mailen met de datum dat hij gecastreerd wordt, ik toch ook wel wat zenuwachtig zal zijn.  Net zoals bij onze andere poezen trouwens.  Het is en blijft toch een operatie.

Guest_Shaq_*
Guest_Shaq_*

#21 Geplaatst 20 juni 2010 - 12:15

ons kitten komt binnenkort naar ons en ik ben ook aan het denken aan vroegcastratie en ten laatste tegen 6 maand. vanaf welke leeftijd kunnen katers eigenlijk beginnen te sproeien? ik vind het persoonlijk gemakkelijker voor de kat en voor het personeel als ze vroeggecastreerd worden.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 20 juni 2010 - 12:50

Shaq zei:

ons kitten komt binnenkort naar ons en ik ben ook aan het denken aan vroegcastratie en ten laatste tegen 6 maand. vanaf welke leeftijd kunnen katers eigenlijk beginnen te sproeien? ik vind het persoonlijk gemakkelijker voor de kat en voor het personeel als ze vroeggecastreerd worden.

6 maand is geen vroegcastratie hoor, dat is de normale datum ;) .
Vroegcastratie is vanaf 12 weken.

Katers raden wij altijd aan om zeker op 6 maand te laten doen.
Je hebt natuurlijk uitzonderingen die eerder zouden kunnen sproeien, dus zodra je ziét dat hij sproeit, direct naar de dierenarts voor castratie!

Bewerkt door arifiene, 20 juni 2010 - 12:51.

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#23 Geplaatst 20 juni 2010 - 13:16

Onze Nuby is ook gecastreerd op 12 weken, ik vond dat eigenlijk wel goed. Hij was er heel snel van hersteld. En tot nu toe heb ik daar toch nog geen nadeel aan ondervonden hoor. Onze andere katten hebben we zelf laten castreren als ze ouder waren en die hadden er toch altijd meer last van. Zelfs Flex en Delphi die rond de leeftijd van 4 maanden gedaan zijn hadden meer last ervan. En voor Flex was het toen wel dringend nodig ook al was hij nog zo jong, hij had al zijn mama zwanger gemaakt! :o Gelukkig waren we er op tijd bij.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#24 Geplaatst 20 juni 2010 - 13:51

arifiene zei:

Terecht.

Al die zever van 'ik heb een verhaal gehoord...'
Mensen zeggen zoveel, ik ga wel voor de feiten.
Het wordt in de VS en Australië al jaren gedaan, en men zou er hier nu ook niet op universitair niveau aan beginnen moest het grote risico's inhouden.

Klopt en het zijn ook altijd dezelfde met verhalen die ze ooit eens gehoord hebben, maar als je dan vraagt naar de feiten erachter komt er alleen "daar weet ik niks van, ik heb het gehoord dus het is zo". Echt van die drogredenen dus...

Zelf zie ik zeker voordelen in vroegcastratie, dieren recupereren er echt veel sneller van. Narcose is op alle leeftijden akelig, laat ons eerlijk zijn, en de verdoving wordt wel degelijk aangepast aan dat kleine lijfje ;)

Zelf doen we niet aan vroegcastratie, omdat ik dat onze kittenkopers niet wil opdringen. Ik wil die keuze zelf maken voor mijn katten en neem aan dat andere mensen dat dus ook willen voor hun kat.

In de context van een asiel vind ik het wel een heel goed idee om vroegcastratie toe te passen!

Guest_cattery Jumanah_*
Guest_cattery Jumanah_*

#25 Geplaatst 20 juni 2010 - 14:54

Interessante topic.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 20 juni 2010 - 15:39

Wij hopen eind dit jaar ons fokpoesje te krijgen (als het goed is is de moederpoes nu zwanger :pray: ) en hopen met haar dus een nestje te mogen fokken in de toekomst. Ik heb me de laatste maanden ook erg verdiept op vroegcastratie, veel fokkers gemaild die het toepassen en gevraagd naar hun bevindingen. Zoals ik er nu in sta zal ik de kittens wel laten vroegcastreren.

Mijn Zucchero is met (ik meen) 14 weken gecastreerd en ik heb tot nu toe (nog) nooit iets nadeligs aan hem gemerkt.

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#27 Geplaatst 20 juni 2010 - 15:51

Smitten Kitten zei:

Klopt en het zijn ook altijd dezelfde met verhalen die ze ooit eens gehoord hebben, maar als je dan vraagt naar de feiten erachter komt er alleen "daar weet ik niks van, ik heb het gehoord dus het is zo". Echt van die drogredenen dus...

Zelf zie ik zeker voordelen in vroegcastratie, dieren recupereren er echt veel sneller van. Narcose is op alle leeftijden akelig, laat ons eerlijk zijn, en de verdoving wordt wel degelijk aangepast aan dat kleine lijfje ;)

Zelf doen we niet aan vroegcastratie, omdat ik dat onze kittenkopers niet wil opdringen. Ik wil die keuze zelf maken voor mijn katten en neem aan dat andere mensen dat dus ook willen voor hun kat.

In de context van een asiel vind ik het wel een heel goed idee om vroegcastratie toe te passen!

Correct, maar ik kan me wel voorstellen dat je als fokker ook niet wil dat je kleintjes later voor de fok gebruikt worden als dat helemaal niet de bedoeling was...
Ik heb dan zoiets van: Als je een fokverbod wil op je kittens, castreer/steriliseer ze voor ze naar hun nieuwe thuis vertrekken.

Of misschien ben ik paranoide geworden door alles wat voorvalt in de opvang, dàt kan wel :p .

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#28 Geplaatst 20 juni 2010 - 16:06

arifiene zei:

Correct, maar ik kan me wel voorstellen dat je als fokker ook niet wil dat je kleintjes later voor de fok gebruikt worden als dat helemaal niet de bedoeling was...
Ik heb dan zoiets van: Als je een fokverbod wil op je kittens, castreer/steriliseer ze voor ze naar hun nieuwe thuis vertrekken.

Of misschien ben ik paranoide geworden door alles wat voorvalt in de opvang, dàt kan wel :p .

Klopt, is een keuze die je maakt he. Ik heb er voorlopig voor gekozen nog geen vroegcastratie toe te passen. Maar durf wel te zeggen dat ik heel kieskeurig ben in het plaatsen van mijn kittens, en terecht ;)

Guest_cattery Jumanah_*
Guest_cattery Jumanah_*

#29 Geplaatst 20 juni 2010 - 16:51

Ester zei:

Wij hopen eind dit jaar ons fokpoesje te krijgen (als het goed is is de moederpoes nu zwanger :pray: )

effe off topic;-) wat leuk voor je, ik :pray: met je mee. Spannend hoor!

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#30 Geplaatst 20 juni 2010 - 19:11

Smitten Kitten zei:

Klopt, is een keuze die je maakt he. Ik heb er voorlopig voor gekozen nog geen vroegcastratie toe te passen. Maar durf wel te zeggen dat ik heel kieskeurig ben in het plaatsen van mijn kittens, en terecht ;)

Ja, wij ook.
En toch, zo 1 keer op de 100 plaatsingen loopt het toch fout :(