Spring naar inhoud


- - - - -

Vroegcastratie?


  • Log in om te reageren
162 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#151 Geplaatst 28 november 2012 - 19:13

maar ze halen wel studies van honden en katten door mekaar om het af te raden bij katten zo blijkt.... ondertussen dat van die immuun supressie ook terug gevonden... bij honden en 1 studie zegt zelfs dat ze vermoden dat de vroegcastratie niet zorgt voor immuunsupressie op langere termijn, maar dat de jonge honden gewoon vlugger vatbaar zijn voor ziekte. Dus weeral een studie op honden, maar op katten doen slaan om een argument tegen vroegcastratie te hebben. honden en katten kan je niet vergelijken.

sterilisatie ligt gewoon heeeeel gevoelig bij DA omdat dit hun grootste bron van inkomsten is. een verschuiving naar vooral kittens vroegcastreren wil zeggen dat asielDA en DA met fokkers de enige gaan zijn die hier nog op gaan verdienen. Op dit moment is het zelfs zo dat mensen die een zwerfkattenproject hebben en die een stuk verder naar de DA gaan omdat die het goedkoper doet op het matje worden geroepen door de orde. Zo gevoelig ligt alles rond sterilisatie bij vele DA.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#152 Geplaatst 28 november 2012 - 19:42

Bij mijn dierenarts draait het absoluut niet om geld hoor. Er zijn trouwens elk jaar toch nog steeds grote getallen katjes die niet in asiels, opvangen of van fokkers komen. En die moeten ze ook nog steeds castreren. Dierenartsen die niet werken met asielen en fokkers kiezen daar ook voor. Hoe dan ook is het blijkbaar toch niet goed getest naar mijn mening.

Bewerkt door Eibhlin, 28 november 2012 - 19:43.


jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten
OFFLINE

#153 Geplaatst 03 december 2012 - 19:03

Als je als uitgangspunt neemt dat jonge kittens minder last van stress zouden hebben dan 8 mnd oude kitttens (want let wel..dat zijn het dan nog steeds!) dan zou ik zeggen:
zou dat niet hetzelfde zijn..ook al lijken de kleintjes sneller op te knappen? daarbij  kunnen we de beestjes ook niet overal voor behoeden, en dat zou ook voor hun persoonlijke groei niet goed zijn denk ik.
Een klein beetje stress is vast niet erg. Persoonlijk heb ik zelfs  niet het idee dat mijn katers erg gestressd zijn geweest door hun bezoekje aan de da.
(ik heb ze altijd gewoon laten helpen toen ze tussen de 6 en 8 maanden waren)
Ook in de wachtkwamer zaten ze rustig in hun mandje, en bij wederontvangst van het mandje met inhoud leken ze niet erg onder de indruk. geen vergote ogen of wat dan ook.

Ik zou het dus gewoon een persoonlijke keus vinden op welke leeftijd je ze laat steriliseren/castreren,alhoewel.....in mijn omgeving heb ik nog geen dierenarts ontmoet die aan vroegcastratie doet,dus soms heb je wellicht geen keus.
Wat ik wel vind is dat als ik een kitten koop,ik zélf het recht moet hebben om te kunnen bepalen of en wanneer ik het laat doen.
Het kitten is dan tenslotte mijn eigendom.  De vroeg-castratie hype die nu uit amerika komt overwaaien vind ik dus wel te ver gezocht.

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#154 Geplaatst 03 december 2012 - 20:24

naar mijn mening is dat wel goed onderzocht. Vandaar dat ik ook 100% zerker ben over welke resultaten er uit de studie van Gent gaan komen. Namelijk dat vlaamse katten neit anders gaan reageren dan amerikaans, deense, engelse, spaanse, australische,....

nog maar 1 studie op maar liefst 775 katten!


The Journal of American Veterinary Medical Association in 1997 studied 775 cats and 1213 dogs. Significant findings comparing neutering surgery on older and younger animals included:

* decreased surgical time for younger animals
* increased number of minor complications in older animals
* infectious diseases were comparable
* no difference in hypothermia (surgical time shorter for younger patients)
* after 3 years, there was an increased incidence of urinary problems in animals neutered after 24 weeks of age (note: results on this differ in other studies)


Information from various early neuter studies concluded:

* growth is not stunted by early neutering, usually the opposite is true
* urinary function was not affected; urethral pressure profiles showed no statistical difference; the diameter of the urethra in early vs. traditional sterilisations was the same.
* secondary sex characteristics were affected (infantile genitalia in males and females), but did not cause health issues.
* the immune system was not affected

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten
OFFLINE

#155 Geplaatst 03 december 2012 - 20:34

Ja, ik geloof best dat het allemaal onderzocht wordt en wie weet is dit wel waar. geen idee.
Ik hoor nl ook net zo veel  tegenberichten, oa van dierenartsen.  Daarom   ga ik me voorlopig nog geen mening vormen over de medische kant van het verhaal.
Ben op zich ook niet tegen vroegcastratie. Maar wel als dit niet in overleg gebeurt met de nieuwe eigenaars.
Daarbij heb ik zelf dus niet de indruk gekregen in al mijn kattenjaren om het maar zo te zeggen,dat er bij de dieren tegenwoordig nog buitensporig veel stress hoeft te zijn bij de castratie.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#156 Geplaatst 03 december 2012 - 21:16

Hier gaan ze toch met zn 2 naar de da voor castratie dus in dat opzicht maakt het niet uit. :) Stress hebben ze ook voor vaccins of eender wat, dierenartsen vinden de meeste dieren niet geweldig. Ik heb zelf ook nog niet gehoord van een dierenarts dat ze het doen of voorstander zijn. Kzal wel gewoon nog 2 maandjes wachten, zo erg lang is dat ook niet en de tijd vliegt.

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#157 Geplaatst 04 december 2012 - 12:33

oh, maar er zijn echt wel veel dierenartsen die het doen hoor. Toen ik hier in de buurt rondvroeg, bleken dat er toch ook al zeker een 4-tal te zijn die dat wel doen. Dat zijn dan de DA die zich daar zelf in verdiept hebben. Er zijn er zelfs die dat veel makkelijker vinden omdat er minder buikvet aanwezig is waardoor het minder zoeken en peuteren is naar de baarmoeder.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

jeeminee
jeeminee
  • 76 berichten
OFFLINE

#158 Geplaatst 04 december 2012 - 13:35

ja..maar ik woon in nederland ..noord holland zelfs om precies te zijn. is toch weer anders wellicht. In mijn omgeving dus nog geen eentje waarvan ik het weet dat die dat doet.

wea
wea
  • 6.113 berichten
    • Locatie: Klein Brabant
  • 5 katten
OFFLINE

#159 Geplaatst 04 december 2012 - 23:03

nee, Nederland is op dat gebied net als Belgie was 3 jaar terug. Dat bijna geen enkele DA daar ooit van die studies had gehoord of dat deed. Nu ligt dat hier al helemaal anders en heb je meer en meer DA die dat doen. Maar ook in nederland begint dat nu heel langzaam op te komen. Er is nu al een asiel waar ze dat zijn beginnen doen en ik verwacht ook dat over een jaar of 2 dat ook in NL in een stroomversnelling komt en meer courant gedaan zal worden. In elk geval kijkt men vanover de grens met veel interesse naar dat onderzoek hier en naar de nieuwe wetten hier.

Trouwens dat onderzoek in B focust zich niet of dat veilig is of de lange termijn effecten. Dat onderzoeken ze ook. Maar enkel dat was niet genoeg omdat daar al zoveel onderzoeken op zijn geweest. Als ik me niet vergis focust dat onderzoek vooral op de anesthesie en de methode zelf. Dat het veilig was ook op lange termijn en dat dit ech twel goed onderzocht is geweest, heb ik al horen bevestigd worden door DA aan de faculteit dierengeneeskunde in Gent.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
    • Locatie: neerlinter
  • 7 katten
OFFLINE

#160 Geplaatst 05 december 2012 - 18:28

Ziggy en Mojito zijn ook vroeg gecastreerd en gesterelisseerd. Ze waren een twaalftal weken denk ik. Ik zou eens in hun  boekje moeten kijken. Ons Mojito had nogal last van blaasontstekeningen en de DA zei dat het misschien opgelost zou zijn bij sterlistatie. En inderdaad, ze heeft het sindsdien niet meer gehad. Ik heb toen gevraagd of dat ook voor katertje mocht zo vroeg castereren en dat kon geen kwaad volgens haar. Ik heb Ziggy toen ook meegenomen omdat ze niet zonder mekaar kunnen en minder stress hadden. Ze hebben er geen van beiden iets van overgehouden. Vier anderen zijn op een zestal maanden gedaan en Mushi was 9 jaar maar ja, dat was dan ook een zwerfkater. Er heeft geen enkele poezel last van gehad!
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

Guest_Caracamel_*
Guest_Caracamel_*
OFFLINE

#161 Geplaatst 09 januari 2013 - 17:16

Ik lees dit topic zo door, erg interessant. Weet iemand van jullie een dierenarts in Zuid Holland die vroegcastratie doet? Ik zelf kan geen dierenarts vinden in Zuid Holland die dit doet en/of wil doen.

Louis&Ella
Louis&Ella
  • 473 berichten
    • Locatie: Hasselt
  • 2 katten
OFFLINE

#162 Geplaatst 14 januari 2013 - 14:41

Ook Louis werd vroeg gecastreerd. Heel duidelijk was dat hij tegen de avond al zo goed als volledig hersteld was ! De DA wou het nog niet bij Ella doen, omdat ze eerlijk zeiden dat ze het niet vertrouwden aangezien ze nog best klein was. Maar dus momenteel nog helemaal geen klachten !

Tinuwyn
Tinuwyn
  • 951 berichten
    • Locatie: Hoeselt
  • 4 katten
OFFLINE

#163 Geplaatst 14 januari 2013 - 15:42

June is ook vroeg gesteriliseerd. Eerst had ik hier ook mijn twijfels over maar toen ben ik me wat beter gaan inlezen en uiteindelijk ben ik blij dat ze al gesteriliseerd was voor ze naar ons kwam. Ze heeft er zelf heel weinig last van gehad, tegen de tijd dat de poesjes terug thuis waren speelden ze alweer vrolijk en aten en dronken goed. En wat ik ook positief vind is dat ik de stress en het risico van de sterilisatie niet meer heb. Het is en blijft toch een operatie en er kan altijd iets mis gaan...