Spring naar inhoud

- - - - -

Vroegcastratie?

• Log in om te reageren
162 reacties op dit onderwerp
henny
henny
  • 1.601 berichten

#46 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:23

Solotje zei:

Ik ga binnenkort terug naar de dekkater met Chanel en deze keer verplichten de eigenaars dat ik de katertjes vroeg laat castreren, heb mijn dierenarts daar over aangesproken en zij wilt het doen maar ik twijfel daar heel hard aan, ik heb echt bang, zij vertelde mij dat het enigste wat gevaarlijk is is de narcose en ook ben ik niet zeker of dat zij er genoeg ervaing mee heeft, is het voor haar de eerste keer dat ze dit doet??? Ik vind het dan ook zo vervelend om het haar te vragen of dat ze er wel genoeg ervaring in heeft...

Dat valt allemaal wel mee de narcose, de hoeveelheid wordt toch aangepast? Jouw dierenarts is onzeker en gaat nu al in de verdediging.
Zo'n 20 jaar geleden heb ik ernstig te kampen gehad met navelbreuken bij kittens. De hele ernstige liet ik met ongeveer 10 weken herstellen en geen van deze kittens is in de problemen geweest, sterker nog na een paar uur renden ze weer door het huis.
Mijn dierenarts (die inmiddels gepesioneerd is) is een gewone 'veearts' maar heel secuur.

Henny

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#47 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:23

@Arifien: Oei, oei, ik gaf enkel de opinie weer van de 'gemiddelde' kittenkoper. En voor zwerfkatten gelden toch andere regels vind ik, hoe vroeger gecastreerd, hoe beter in dat geval.

Natuurlijk zijn feiten belangrijk, maar de waarheid is dat er nog onvoldoende geweten is over de voor- en nadelen van vroegcastratie, anders zouden dierenartsen toch allemaal tot vroegcastratie overgaan? Maar hier toch een interessante link: http://www.cfa.org/articles/health/early-neuter.html

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#48 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:26

Zo'n kleine kittens zijn dacht ik sneller hersteld van de narcose. Of ben ik nu zo mis?

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#49 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:28

Lies zei:

Dat is nu wel off-topic. Het gaat hier over vroegcastratie en niet over castratie projecten van zwerfkatten.

Euhm, zwerfkatjes (jonge gedumpte huiskatjes maw in dit geval) worden ook gevroegcastreerd.
Dus ik zie het verschil niet hoor?

Elena zei:

@Arifien: Oei, oei, ik gaf enkel de opinie weer van de 'gemiddelde' kittenkoper. En voor zwerfkatten gelden toch andere regels vind ik, hoe vroeger gecastreerd, hoe beter in dat geval.

Natuurlijk zijn feiten belangrijk, maar de waarheid is dat er nog onvoldoende geweten is over de voor- en nadelen van vroegcastratie, anders zouden dierenartsen toch allemaal tot vroegcastratie overgaan? Maar hier toch een interessante link: http://www.cfa.org/articles/health/early-neuter.html

Nee, dat geldt voor alle huiskatten (ohja, niét raskatten).
Jonge zwerfkatten gaan we immers niet 'vroegcastreren' om dan terug los te laten, we zoeken er een nieuwe thuis voor waar ze dan ook op 6 maand gecastreerd worden (omdat wij er de financieën niet voor hebben).
Sommigen hebben hier echt wel een verkeerd beeld van zwerfkatten me dunkt.

Bovendien is er meer dan voldoende geweten over vroegcastratie. Dierenartsen willen het gewoon niet omdat er veel gepruts aan te pas komt.

Bewerkt door arifiene, 21 juni 2010 - 10:29.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#50 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:41

arifiene zei:

Euhm, zwerfkatjes (jonge gedumpte huiskatjes maw in dit geval) worden ook gevroegcastreerd.
Dus ik zie het verschil niet hoor?

Nee, dat geldt voor alle huiskatten (ohja, niét raskatten).
Jonge zwerfkatten gaan we immers niet 'vroegcastreren' om dan terug los te laten, we zoeken er een nieuwe thuis voor waar ze dan ook op 6 maand gecastreerd worden (omdat wij er de financieën niet voor hebben).
Sommigen hebben hier echt wel een verkeerd beeld van zwerfkatten me dunkt.

Bovendien is er meer dan voldoende geweten over vroegcastratie. Dierenartsen willen het gewoon niet omdat er veel gepruts aan te pas komt.

maar jij trekt het topic helemaal naar een project van sterilisatie van zwervers.

En dat beeld over zwerfkatten zit bij mij heel goed. Dat is een problematiek die ik ook goed ken. Het topic gaat dus over de vroegcastratie van eigen katten en welke dierenarts dat zou willen doen en hoe andere daarover denken. Niet over de zwervers.

Dus mijn Bazielke ga ik proberen voor 6 maanden te laten castreren, maar eerst wil ik weten hoe mijn dierenarts erover denkt. Ik ken dierenartsen hier in de buurt die vroegcastratie doen. Toch wil ik dat zij de castratie uitvoert en wil ik dat met haar overleggen. Over 2 weken komt ze langs voor de inentingen van de katten en dan weet ik er meer over.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#51 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:42

henny zei:

Dat valt allemaal wel mee de narcose, de hoeveelheid wordt toch aangepast? Jouw dierenarts is onzeker en gaat nu al in de verdediging.
Zo'n 20 jaar geleden heb ik ernstig te kampen gehad met navelbreuken bij kittens. De hele ernstige liet ik met ongeveer 10 weken herstellen en geen van deze kittens is in de problemen geweest, sterker nog na een paar uur renden ze weer door het huis.
Mijn dierenarts (die inmiddels gepesioneerd is) is een gewone 'veearts' maar heel secuur.
Onzeker mja dat zegt dus genoeg, dan beter naar een andere gaan.

Smitten Kitten zei:

Anja, dierenartse Sara Geerens in Mechelen heeft er ook ervaring mee. Verder is er ook nog da Tom Deleu die aan vroegcastratie doet. Zit in Kalmthout, nog redelijk te doen van bij jullie. Wij zijn daar ook eens een zwerfje gaat laten vroegcastreren en mocht er gewoon bij blijven.
In Sint-Kathelijne Waver zit er ook een da die vroegcastratie doet dacht ik, helaas verder geen gegevens over.

s inderdaad niet ver, dan ga ik toch liever naar iemand die ervaring heeft, bedankt Hanne. ;)
Heb je toevallig de adres gegevens zo niet dan zoek ik het wel op. ;)

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#52 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:43

Lies zei:

maar jij trekt het topic helemaal naar een project van sterilisatie van zwervers.

Inderdaad, begin dan een eigen topic Arifiene! ;)

henny
henny
  • 1.601 berichten

#53 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:44

Dus mijn Bazielke ga ik proberen voor 6 maanden te laten castreren, maar eerst wil ik weten hoe mijn dierenarts erover denkt. Ik ken dierenartsen hier in de buurt die vroegcastratie doen. Toch wil ik dat zij de castratie uitvoert en wil ik dat met haar overleggen. Over 2 weken komt ze langs voor de inentingen van de katten en dan weet ik er meer over.

Een kater met 6 maanden castreren is geen vroegcastratie meer :catscratchhead
Henny

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#54 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:45

henny zei:

Een kater met 6 maanden castreren is geen vroegcastratie meer :catscratchhead

ik zeg toch voor 6 maanden ;)
Eerst zien wat de DA zegt. Wil als het gaat op 4 maanden laten doen.

Maar ik vraag mij wel af of er een verschil is tussen katers en kattinnen. Moeten de balletjes niet ingedaald zijn bij katers?

Bewerkt door Lies, 21 juni 2010 - 10:46.

calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#55 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:46

Tom Deleu's gegevens kan je terugvinden op :
aandeheikant.be |

Karin De Beul, Ann De Beul, Lies Poppe, Gerda Rasmussen en Henk Decock hebben ook ervaring met vroegcastratie :
Gezelschapsdierenpraktijk te Aartselaar en te Edegem Tel. O3/877.42.41 en 03/449.54.17 - dierenarts hond kat konijn vogel reptiel fret knaagdier
Ze zijn enkele maanden geleden verhuisd van Edegem naar Wilrijk en hebben nog altijd een praktijk in Aartselaar.

Als er dierenartsen vragen hebben ivm vroegcastratie, denk ik wel dat ze hen altijd mogen contacteren voor raad, ervaringen, enz...

Op Dr. Susan Little's website kan je een heel protocol in word downloaden om aan je dierenarts te overhandigen.
Early Spay/Neuter in the Cat
Het protocol in Word staat op pagina 4
EarlyAlter4

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#56 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:46

Solotje zei:

Onzeker mja dat zegt dus genoeg, dan beter naar een andere gaan.

s inderdaad niet ver, dan ga ik toch liever naar iemand die ervaring heeft, bedankt Hanne. ;)
Heb je toevallig de adres gegevens zo niet dan zoek ik het wel op. ;)

aandeheikant.be |

Dierenarts Mechelen - Sara Geerens

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#57 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:52

Lies zei:

En dat beeld over zwerfkatten zit bij mij heel goed. Dat is een problematiek die ik ook goed ken. Het topic gaat dus over de vroegcastratie van eigen katten en welke dierenarts dat zou willen doen en hoe andere daarover denken. Niet over de zwervers.

Solotje zei:

Inderdaad, begin dan een eigen topic Arifiene! ;)

Oh ok, ik dacht dat de topicstarter vroeg of het normaal was dat katten zo vroeg al gesteriliseerd werden.
Ik had helemààl geen idee dat er dan een onderscheid moest gemaakt worden tussen gedumpte huiskatjes van 12 weken en huiskatten die aan 10 weken ofzo werden geadopteerd.

My mistake!
(en als het sarcasme er nu nog niet afdruipt weet ik ht ook niet meer).

Het was trouwens Smitten kitten die begon over de uni van Merelbeke, waar de zwerfkatten dus gesteriliseerd worden en het vroegcastratieproject loopt, terwijl ze blijkbaar de dierenkliniek Merelbeke bedoelde.

Bewerkt door arifiene, 21 juni 2010 - 10:59.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#58 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:54

Smitten Kitten zei:

Is dat gelijk welke dat ik neem van de drie, kalmthout, Essen of Wuustwezel?

calaquendi
calaquendi
  • 746 berichten
  • 8 katten

#59 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:57

De praktijk in Kalmthout is de hoofdpraktijk en daar gebeuren ook de operaties.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#60 Geplaatst 21 juni 2010 - 10:57

Solotje zei:

Is dat gelijk welke dat ik neem van de drie, kalmthout, Essen of Wuustwezel?

Is al een hele tijd geleden dat we daar geweest zijn, weet het niet meer... eens bellen dus ;)
Edit: zie net dat Calaquendi ondertussen al geantwoord heeft ;) Kalmthout dus ;)

Bewerkt door Smitten Kitten, 21 juni 2010 - 10:58.