Spring naar inhoud

- - - - -

Ragdolls en springen

• Log in om te reageren
33 reacties op dit onderwerp
Guest_Beau_*
Guest_Beau_*

#1 Geplaatst 09 mei 2010 - 17:01

Hallo,

Misschien dat iemand me even kan helpen bij mijn vraag.

Sinds gisteren heb ik dus een ragdoll kater van nog net geen jaar oud. Er valt me alleen wat op aan zijn gedrag. Hij kan niet echt springen zeg maar.

Ik heb altijd htk gehad en die waren heel lenig sprongen overal op/over/af. Deze kat echter niet.

Hij zat op de bank en wilde op de salontafel springen. Hij ging een beetje met zijn pootje  'hengelen' totdat hij de salontafel kon aanraken. Dit lukte, maar hij durfde niet goed op de salontafel te springen terwijl dit maar een klein eindje was. Uiteindelijk is hij na wat aarzelen toch gesprongen.

Ook het bed komt hij moeizaam op. Eerst gaat hij met 2 pootjes op de rand staan en springt dan pas op het matras.

Gisteren zaten we te klooien in de wastafel. Naast de wastafel staat een kastje. Hij durfde niet van de wastafel op de grond te springen (hoogte van 1 meter), maar op het kastje (halve meter) springen vond hij ook een beetje eng..

De fokster had wel gezegd dat Ragdoll nooit echt hoog springen (Had namenlijk mijn tuin 2 meter hoog afgezet en vroeg me af of hij daar ooit over heen zou kunnen komen, zoals de meeste andere katten wel), maar nu begon ik me toch wel zorgen te maken.

Ik weet dat ragdolls niet zo lenig zijn als sommige andere rassen, maar inmiddels heb ik me allemaal verschrikkelijke scenarios in mijn hoofd gehaald. Dat er wat mis is mijn zijn botten ofzo of met zijn ogen dat hij misschien diepte niet goed ziet :oops: (en hij is pas afgelopen week gecastreerd dus misschien heeft dat er wat mee te maken?)

Hij is overigens niet te dik en is verder wel gewoon in orde. Tenminst als hij loopt zie ik er niets vreemds aan, hij eet en drink. Speelt ook gewoon lekker, maar dat springen :trance:

Guest_Cindy_*
Guest_Cindy_*

#2 Geplaatst 09 mei 2010 - 17:07

Mijn oudste poezel is ook geen springer, zet ook eerst zijn pootjes en springt ook geen meter hoog. Zou mij daar niet direkt zorgen over maken.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 09 mei 2010 - 17:42

Ons Nelleke is ook een Ragdoll, ze springt wel, maar niet zoals Gabriël. Wat me wel opvalt als de poezen hier pas zijn, is dat ze eerst moeten kennis maken met alles en ook de hoogte en afstand moeten inschatten. Ik denk dat er daar binnenkort eentje serieus zal springen en dat je dan zal terugdenken aan deze dagen :x

Geplaatste afbeelding

Guest_Lara_SGC_*
Guest_Lara_SGC_*

#4 Geplaatst 09 mei 2010 - 18:24

Kan inderdaad zijn dat hij eerst alles is aan het "af tasten". Eens hij weet of alles stabiel staat zal hij wel wat gaan springen.

Emily kan van op de grond ineens op een richel van een hoogte van 1 meter 60 springen en kan ze dan weer ook van de hoogste krabpaal (2 meter) helemaal naar beneden springen. Gevolgd met een zware DOEF en dan trillen alle potjes en schaaltjes op en in mijn kasten haha.

Wat ik wel merk aan haar is dat ze eerst even kijkt; pootje hengelen voor ze springt, eerst haar twee pootjes zetten om te kijken wat er op poef ligt of bed.

Eens ze ziet dat er niets op ligt of dat ze er niets van kan afstoten dan springt ze. Ook als ik in de zetel lig, zal ze eerst kijken waar mijn benen onder het deken liggen en dan springt ze keer op keer net tussen en over mijn benen. Pootjes zeer strategisch geplaatst zodat ze me geen pijn doet :) .

Wacht maar tot hij zijn zot kwartiertje heeft, je zal nog ogen trekken haha ;) :x

Ik zou het toch nog een dikke week aanzien, het is allemaal ook zo nieuw voor hem. Lok het misschien uit door hem ergens veilig op te zetten waar hij moeite moet doen om vanaf te springen. Tik met een speeltje op de grond zodat hij kan horen en zien dat daar de grond is. En kijk eens of hij springt, kan wel wat duren, katten doen nu eenmaal niet direct wat wij willen :x . Als hij direct daarna met het speeltje speelt moet je je geen zorgen maken.

En proficiat met de nieuwe schat! :LOL: Hoe noemt hij? Heb je al fotootjes?

Guest_*Joke*_*
Guest_*Joke*_*

#5 Geplaatst 09 mei 2010 - 18:26

Ik denk dat het een combinatie is. Hij zal eerst nog wat moeten wennen aan je huis en de afstanden en hoogten moeten gaan inschatten. Wellicht is hij in aanleg een voorzichtig katje, dat het allemaal eerst wat wil uitproberen.

Ik heb hier 2 ragdolls, maar heb nooit echt gemerkt dat ze minder hoog of minder makkelijk springen als de andere katten die ik gehad heb. Misschien trekt zijn operatiewondje nog wat, waardoor hij ook wat voorzichtiger is.

Zou het nog even aankijken, maar goed dat je hem zo in de gaten houd. :)

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 09 mei 2010 - 21:57

Wij hebben twee Ragdolls, Boris die springt amper. Hij kan nooit in één keer op een tafel springen of op het aanrecht, hij doet dat altijd via een tussenstapje (via de kattenbak op het aanrecht, via de stoel op de tafel). Ik denk dat hij ongeveer 60cm hoog kan springen, niet echt heel hoog dus :ha . Santos die kan wel hoger springen, die geraakt in één keer op de tafel. Het hangt dus echt af van kat tot kat :) , maar het is niet iets waar je je zorgen over moet maken. Ze kunnen wel allebei heel goed klimmen.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 09 mei 2010 - 22:05

Hier zijn er ook twee zo lomp, bij uitstek Fear en Taiga. Yumi en Mystic zijn eigenlijk wel nog heel lenig, elegant en voorzichtig. Als Mystic bv op Simon zijn (meestal) overvolle bureau duikt om een paperclipje ofzo ergens uit een bakje te halen, slaagt ze er dus effectief in om dat ervan te prutsen en de rest mooi te laten liggen :)

Bewerkt door Spanishke, 09 mei 2010 - 22:06.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_lenalena170_*
Guest_lenalena170_*

#8 Geplaatst 09 mei 2010 - 23:21

Denk ook dat jouw poezel eerst alle verschillende hoogtes aan het inschatten is, Nomi mijn Ragdoll deed dat ook de eerste week. Je moet haar nu zien springen, zeer hoog en zeer ver springt het kleintje nu.
En de castratie van je lieverd is ook pas kort geleden, ik denk toch dat hij misschien wat last heeft van de genezing van zijn litteken.
Binnenkort springt jouw poezel ook hoog én ver let maar op.

Guest_Beau_*
Guest_Beau_*

#9 Geplaatst 10 mei 2010 - 00:20

Ooh ik had helemaal niet aan gedacht dat hij misschien nog aan het aftasten is tot hoe ver hij kan springen en dat soort dingen...gelukkig bestaat er kattensite :)

Inderdaad begint hij al steeds iets hoger te springen, wel is hij nog een beetje sukkelig met van dingen afglijden en vallen enzo...

Wie weet gaat het inderdaad steeds beter (wilde de krabpaal tot aan het plafond al afzeggen, dacht dat gaat hij toch nooit halen dus waarom zo'n grote joekel kopen O:) )

Nouja tot zo ver is het wel handig, dat hij niet op het aanrecht springt :catangel

Foto's heb ik nog niet, maar ga ik natuurlijk zo snel mogelijk regelen. Moet even installeren op de nieuwe computer.

Tot zo ver gaat het opzich goed. Wel heb ik al een aantal keren moeten veranderen van kattenbak grit (was er al bang voor, maar de fokker dacht van niet). Vanochtend is hij dus eindelijk voor het eerst op de bak gegaan. Sindsdien wilt hij weer niet :(

Wel wilde ik nog wat vragen over 'het rijden'. Hij is vrij laat gecastreerd (afgelopen week dus, met 11 maanden). Volgens de fokker zou hij absoluut niet sproeien, ik heb dat ook nog niet gemerkt.

Wel bespringt hij zijn nieuwe mandje :oops: . Eerst begint hij met 'trappelen/melken') om vervolgens een soort dekpoging te doen (rijen). Gaat dit nog over? Hij is namenlijk pas net gecastreerd, maar ik wil natuurlijk niet dat hij dalijk alsnog gaat sproeien of iets anders. Misschien valt er nu nog niets aan te doen vandaar.

Bewerkt door Beau, 10 mei 2010 - 00:24.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#10 Geplaatst 10 mei 2010 - 05:56

Ward springt nooit ergens op dat hoger is dan een meter ofzo.. Wannes wel die kruipt op de hoogtste kasten. Dat zal de ene kat buiten de andere zijn :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 10 mei 2010 - 12:47

Ik heb hier 4 HTK poezen en Nette springt ook niet op hoge dingen, daarentegen klauterd ze wel vaak tegen dingen omhoog, dus ook al springt hij niet hoog, toch is een hoge krabpaal nog interessant hoor. Nette vind het echt fijn om heel hoog te klauteren.

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 10 mei 2010 - 16:52

Je hebt nu éénmaal lompe katten :d .
Hier is Melvin lenig en Silas totaal niet en ze zijn nochtans van hetzelfde ras. Toch geniet Silas ook van de grote en hoge krabpaal, want daarvoor hebben ze geen probleem (dat is eerder klimmen).

Het rijgedrag kan wel nog minderen. Als hij pas is gecastreerd, heeft hij nog wat hormonen in zijn lijfje.

Bewerkt door Mieke'tje, 10 mei 2010 - 16:54.

Geplaatste afbeelding

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#13 Geplaatst 11 mei 2010 - 00:07

ik heb hier goede springers zoals ons Lexi, de hoogste kast ik geen probleem voor haar :)
Maar er zijn er andere die dit gewoon niet doen, of ze het kunnen of niet dat weet ik zelfs niet.
Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#14 Geplaatst 11 mei 2010 - 10:39

Hier ook zo eentje die nooit al te hoge sprongen zal maken, namelijk mijn gecastreerde ragdoll kater Luca. Mona daarentegen springt dan weer wel hoog. Hangt van kat tot kat af zo te zien :)

Guest_Beau_*
Guest_Beau_*

#15 Geplaatst 18 mei 2010 - 21:40

Jullie hadden gelijk....

Hij springt en doet nu zo veel dat ik er spijt van heb dit ooit getypt te hebben op dit forum :trance:

Dacht dat Ragdolls een rustig ras was :goofy: