Spring naar inhoud

- - - - -

Wanneer sterilisatie/castratie

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Guest_*Joke*_*
Guest_*Joke*_*

#1 Geplaatst 09 mei 2010 - 23:36

Hallo,

Zoals sommigen vast wel weten, krijgen we straks twee kittens die broer en zus zijn. Nou heb ik aardig wat ervaring met katten, maar ik heb nog nooit tegelijk twee kittens in huis gehad.

Ik zal het zeker ook met de dierenarts bespreken, maar ik ben benieuwd of er op het forum mensen met ervaring zijn over het wanneer te steriliseren/castreren van de katten. Voor alles moet natuurlijk vermeden worden dat ons katertje zijn zusje zou gaan dekken. Maar wanneer zou dat kunnen gaan gebeuren en wanneer hebben ze er de leeftijd voor om ze te laten helpen. Iemand een idee?

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 10 mei 2010 - 08:21

Standaard is dat 6 maand, maar sommige kattinnetjes worden vroeger krols (5 maand en uitzonderlijk zelfs 4 maand).
Hou dat dus zeker goed in de gaten.
Vraag ook eens na bij je dierenarts hoe hij/zij denkt over vroegsterilisatie :) .

Guest_catlover!_*
Guest_catlover!_*

#3 Geplaatst 10 mei 2010 - 11:24

In augustus 2009 is mijn Clio bevallen van 4 kittens ik heb er 2 van gehouden en dit waren ook broer en zus dus ik had hetzelfde probleempje. Ik ging het normaal doen ongeveer in februari maar aangezien ik zwanger was en mijn bevalling rond die periode was enzo is dit toen niet gelukt om te doen uiteindelijk heb de tijd gevonden om ze beide binnen te doen ongeveer een 2tal weekjes trg maar eigenlijk was ik al bang dat het te laat was Blackie begon 2 dagen voor ik mijn afspraak had ( :o hij voelde het waarschijnlijk hihi :) ) te sproeien en wilde zijn zus dekken maar die liet dit niet toe hoor zij heeft nooit de indruk gegeven dat ze krols was ofzo ook dus voor haar was ik op tijd.
Dus ik kan alleen maar zeggen dat je het wat in de gaten moet houden en als ik de tijd ervoor had ging ik ze zeker rond februari binnen gedaan hebben toen waren ze een 6tal maanden geloof ik. Rond die leeftijd heeft mijn DA het ook aangeraden.
En beide op hetzelfde moment doen ook dat is ook beter zei mijn DA :)

Succes met je 2 nieuwe kittens :)

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#4 Geplaatst 10 mei 2010 - 11:29

tegenwoordig wordt er ook aan vroegcastratie gedaan, elmo is bijvoorbeeld gecastreerd toen hij 12 weken oud was :) sommige mensen vinden dit beter, en andere wachten liever tot ze een maand of 6 zijn.
Nu moet ik eerlijk zijn dat ik er nog geen nadelen van heb gezien dat elmo al zo vroeg gecastreerd is. Moest ik een volgend poezeltje willen, dan zou ik het terug zo vroeg laten doen. :)

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 mei 2010 - 12:14

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Guest_*Joke*_*
Guest_*Joke*_*

#6 Geplaatst 10 mei 2010 - 17:59

Vroegcastratie ken ik zelf ook, Lukas is bij de fokker al gecastreerd. Ik heb bij hem ook nooit nadelen gemerkt, hij is heel mooi uitgegroeid e.d. Javi heb ik met 6 maanden laten helpen, en dat ging ook prima. Ik denk dat ik wel inderdaad met de dierenarts zal bespreken hoe zij denkt over eerdere castratie, want als het zo krap aan wordt, vind ik het toch ook wel een risico.

Bedankt voor jullie input! :)

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 10 mei 2010 - 18:23

Boris is vroeggecastreerd, Santos pas op zes maanden. Beide hebben geen hinder gevonden en ik heb nog geen nadelige gevolgen gemerkt. Ze zijn mooi uitgegroeid. Als het hier over broer en zus gaat zou ik toch zeker opteren voor een vroege castratie. Niet alle DA's willen dat doen, jammer genoeg.

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 10 mei 2010 - 18:34

Standaard is inderdaad zes maanden, maar je zal het echt wel merken aan je kater hoor. Ik zou gewoon aan zes maanden beide laten castreren / steriliseren.
Hier was Melvin heel vroeg met kater manieren en Silas heel laat...
Geplaatste afbeelding