Spring naar inhoud

- - - - -

cryptorchidie

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 10 mei 2010 - 10:49

Zoals de meeste weten is onze kater Alano nog niet gecastreerd omdat zijn balletjes
nog niet ingedaald waren. We zijn vandaag voor een check-up bij de DA geweest, en hij
kan ze nog steeds niet vinden. (Alano is nu 20 weken)
Hij geeft aan dat als de balletjes na 7 maanden nog niet ingedaald zijn, ze waarschijnlijk nooit
meer gaan dalen. Dit heet dan cryptorchidie. We zouden dan een buikoperatie moeten laten
uitvoeren om de balletjes te zoeken en verwijderen.
Heeft iemand daar ervaring mee? Iemand een kater die na bekendheid van de afwijking
geen operatie heeft laten uitvoeren of juist wel? Gaan ze toch sproeien als je er niets aan doet?
Ik heb geen idee wat ik moet verwachten. :o

Bewerkt door giroldi, 10 mei 2010 - 10:50.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 10 mei 2010 - 11:05

Mijn jongste (Biebel) heeft dit gehad, maar slechts met 1 balletje, het andere was dus al ingedaald.
Ze hebben gewoon geopereerd tijdens de castratie.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 10 mei 2010 - 11:29

Loki had ook 1 balletje dat niet was ingedaald ,

nu bij hem was de 2e bal te vinden in de lies dus de buik moest niet open
maar Da zei me wel dat als we hem daar niet vinden de buik open moest en er moest gezocht w naar die bal
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 10 mei 2010 - 13:25

Bij mijne Ariƫl was er ook een van de balletjes niet ingedaald.
Hij heeft op de leeftijd van 4 maand dan een operatie ondergaan om enerzijds te castreren en anderzijds het balletje te zoeken.
Het balletje zat nog altijd waar het gevormd werd.  Het zou nooit ingedaald zijn.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

DenizMehtap
DenizMehtap
  • 2.768 berichten

#5 Geplaatst 10 mei 2010 - 14:46

Mijn Refik was ook een cryptorchje.  Hij heeft een buikoperatie moeten ondergaan om zijn balletjes te vinden, want ze waren niet te voelen. Het ene balletje zat in zijn lies, de andere in de buikholte. Dit is dan ook meteen een castratie. Refik wordt in juli twee jaar, hij heeft nog nooit gesproeid. Hij heeft wel een heel hoog piepstemmetje :ha
Het is beter om niet ingedaalde balletjes te laten verwijderen. Niet ingedaalde balletjes hebben een hoger risico zich tot een tumor te ontwikkelen.

giroldi
giroldi
  • 2.321 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 10 mei 2010 - 14:55

Had Refik na zijn operatie lange tijd nodig voor herstel? Het schijnt toch een zware
operatie te zijn :onzeker:

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 10 mei 2010 - 14:57

hopende dalen ze nog van zich zelf in :geluk:

DenizMehtap
DenizMehtap
  • 2.768 berichten

#8 Geplaatst 10 mei 2010 - 15:21

giroldi zei:

Had Refik na zijn operatie lange tijd nodig voor herstel? Het schijnt toch een zware
Het is inderdaad een pittige operatie. Ik was ook best geschrokken van de wond. Hij had een enorme jaap in zijn buik.
Alles bij elkaar heeft het bij Refik ongeveer twee maanden geduurd voordat de wond weer genezen was. Hij bleek niet tegen de hechtingdraadjes te kunnen en probeerde ze er telkens uit te halen, waardoor de wond weer open ging. Hij heeft een tijdje met een kapje moeten lopen, zodat hij niet aan de wond kon likken.
Normaal moet het met een week of drie/vier weer goed genezen zijn.

arifiene
arifiene
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 10 mei 2010 - 15:24

giroldi zei:

Bij mij waggelde Biebel s avonds al door de kamer...
Hij had een grote 'rits' op zijn buikje maar heeft er eigenlijk maar een dagje last van gehad.

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#10 Geplaatst 10 mei 2010 - 16:36

:geluk: :geluk: :geluk:

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 10 mei 2010 - 21:20

Bij Sammie waren de balletjes ook niet ingedaald. Dat is ook een buikoperatie geworden. Hij had er echt bijna geen last van hoor. Hij liep 's avonds alweer vrolijk rond. Zijn vriendje had meer last van zijn gewone castratie.

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#12 Geplaatst 10 mei 2010 - 23:45

Ik weet niet of het mogelijk is bij zo'n operatie(ga dat morgen eens vragen aan mijn Da) als het een buikoperatie wordt of ze niet langs binnen kunnen dichtnaaien.
Ons Blondie is gesteriliseerd en de draadjes zijn langs binnen, dus hoeven we ons geen zorgen te maken dat poes gaat bijten aan de hechtingen.
Arwen ons vorige poesje heeft dit wel gedaan, dus kapje erop, ocharme ik had er zo'n medelijden mee.De andere dag bleef ze er gelukkig wel af, ze had een hele nacht zich gestraft gevoeld.

Ik hoop in ieder geval dat Alano zijn balletjes toch nog indalen en in het slechtste geval niet zover verwijdert zitten.
Geplaatste afbeelding

Guest_azime_*
Guest_azime_*

#13 Geplaatst 11 mei 2010 - 10:53

bij katten nog nooit gezien, maar bij honden heb ik vaak meegeholpen met opereren. als je geluk hebt, kan je da de bal makkelijk vinden, maar als hij deze niet kan vinden ja dan moet er een grotere snee gemaakt worden, net zo lang totdat de bal gevonden is.

en idd als je laat zitten heb je een groot verhoogd risico op tumoren

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 11 mei 2010 - 15:10

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag