Spring naar inhoud

- - - - -

Netjes wassen

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#1 Geplaatst 11 mei 2010 - 11:16

Een tijdje geleden heb ik voor een vriend wat opzoekingen gedaan rond ecologisch wassen. Ik heb verschillende academische papers gelezen en een aantal onderzoeken "bestudeerd". Maar nu bedacht ik plots, misschien willen jullie het resultaat ook wel lezen :)

Waarom zou je ecologisch wassen?

• Even effectief als niet-ecologische producten
  • Niet getest op dieren
  • Zelfde prijsklasse als niet-ecologische producten
  • Meer keuze dan vroeger
  • Ecologische wasmiddelen zijn ook beter voor de huid, de optische witmakers in merken zoals Dash, Ariel, Dreft, enz. kunnen op lange termijn de huid irriteren
Ik heb mijn voorbeelden uitgewerkt met Ecover, omdat ik daar de beste positieve commentaren over vond en die op veel vlakken de goedkoopste bleek. Andere goede merken zijn Froggy en Delhaize Care. Iets minder ecologisch maar nog steeds beter dan gemiddeld is Le Chat.

In je kastje moet je hebben:

• Ecover Geconcentreerd Vloeibaar wasmiddel
    o   Is relatief (per nodige dosis) een van de goedkoopste wasmiddelen op de markt. Delhaize eco is zelfs duurder.
  o   Milieuvriendelijk zowel door de ingrediënten als (dit is voor alle geconcentreerde middelen) lagere transportkosten
  o   Goedkoop te krijgen in Colruyt
Geschikt voor gekleurde was en licht bevuilde witte was

• Ecover Bleekmiddel
    o   In het gewone wasmiddel (boven) zitten geen bleekmiddelen omdat je ze dan niet kan gebruiken voor de gekleurde was, af en toe een schepje bleekmiddel bij je witte was doen zorgt voor een stralend witte kleur zonder schadelijke optische witmakers

• Ecover Wolwasmiddel
  o   Je hebt een specifiek middel nodig voornamelijk om de wolvezels niet uit te rekken
  o   Minder agressief, als je een hele vuile trui hebt zou ik hem eerst wat laten losweken

• Ecover Ontvlekker
    o   Krijgt gemakkelijk wijn- en tomatenvlekken weg uit wit linnen
  o  Ook na het wit linnen in kwestie een week in de wasmand te vergeten...( kuch, oeps)

• Ecover Wasverzachter
    o   Officieel omdat het voorkomt dat synthetische vezels statisch geladen geraken
  o   Officieus omdat we gewoon toch graag onder lekker zachte zaken slapen
o   Mensen met een heel gevoelige huid zijn vaak het beste met Le Chat op basis van amandelmelk.

• Huishoudazijn
    o   Werkt zelfs in koud water maar ontkalkt vooral goed vanaf 50 à 60°

Waarvoor heb je nu wat nodig?

• Gekleurde was (<40°):
o   Geconcentreerd wasmiddel
  o   Wasverzachter

• Witte was (>40°)
    o   Geconcentreerd wasmiddel
  o   Azijn (keukenhanddoeken etc) of wasverzachter (beddengoed)

o   Bleekmiddel (afhankelijk van bevuiling)

• Delicate was (0 of 30°):
    o   Wolwasmiddel
  o   Halve dosis wasverzachter
  o   Dit is voor alle wol maar ook zijde en fijnere kledingsstukken

Vetluis ontstaat doordat we tegenwoordig bijna alleen maar op lage temperaturen wassen. Als onderhoud is het verstandig om één keer per maand je machine op 90° te laten draaien met een kopje azijn in. Je kan op dit moment de keukenhanddoeken ofzo mee doen. Dit zal de machine volledig ontkalken en alle opgestapelde vetluis verwijderen.

Wil je graag ook handdoeken en linnen wassen met azijn als wasverzachter, dan kan dat perfect. Doorgaans heb je geen vies geurtje maar eerder een neutraal, moest het toch voor komen dan is dat eenvoudig tegen te gaan. Ik doe een watje in de droogtrommel met essentiële oliën op. Zo heeft het wasgoed toch een fijn geurtje

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#2 Geplaatst 11 mei 2010 - 12:06

Boeiende uitleg!! Thx! :)

Bene
Bene
  • 3.069 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 11 mei 2010 - 12:27

Een hele boterham, maar interessant.

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 11 mei 2010 - 13:12

Oh fantastisch! :thumb:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 11 mei 2010 - 13:52

:thumb: :thumb: :thumb:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 11 mei 2010 - 14:12

Heel interressant, mijn vader doet al jaren azijn als spoelmiddel in zijn was machine, ik persoonlijk vind het niet lekker ruiken, maar ja hij is allergisch aan gewone was verzachter.

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 11 mei 2010 - 14:13

Je bent 1 van de belangrijkste redenen vergeten waarom je ecologisch zou wassen:

Het is milieuvriendelijk!!
En bovendien wordt ecover nog in een milieuvriendelijke fabriek geproduceerd.

Ik gebruik ook graag het ecologisch vloeibaar wasmiddel van Carrefour. Alleen zijn de producten met het logootje erop van een bloemetje niet geheel afbreekbaar, dus ik ga toch maar weer overschakelen naar ecover of Sonnet.
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

tiny
tiny
  • 12.966 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 11 mei 2010 - 17:03

:thumb: :thumb:

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#9 Geplaatst 11 mei 2010 - 17:06

Joske zei:

Je bent 1 van de belangrijkste redenen vergeten waarom je ecologisch zou wassen:

Het is milieuvriendelijk!!
En bovendien wordt ecover nog in een milieuvriendelijke fabriek geproduceerd.

Ik gebruik ook graag het ecologisch vloeibaar wasmiddel van Carrefour. Alleen zijn de producten met het logootje erop van een bloemetje niet geheel afbreekbaar, dus ik ga toch maar weer overschakelen naar ecover of Sonnet.

Ja maar ik ging ervan uit dat iedereen die al wel in't achterhoofd had eigenlijk :ha

De ecologische producten van Carrefour krijgen zowel op performantie als ecologie niet zo veel punten als ecover, delhaize en froggy. Daarom dat ik die enkel vermeld heb :)

Verder heb ik er ook rekening mee gehouden dat alle producten in een toegankelijke winkel moeten te verkrijgen zijn. Dus niet enkel in de biowinkel ofzo, kwestie van drempelverlagend te werken ;)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 13 mei 2010 - 12:17

Bedankt voor de uitleg!

Ik was al geregeld met azijn. Omdat ik vieze geurtjes kreeg in mijn was door.... wasmiddel :o . Teveel welliswaar...

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 13 mei 2010 - 14:01

Vosse zei:

Ja maar ik ging ervan uit dat iedereen die al wel in't achterhoofd had eigenlijk :ha

Voor de volledigheid he :d
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be