Spring naar inhoud

- - - - -

Bloedgroep

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Guest_molleken_*
Guest_molleken_*

#1 Geplaatst 11 mei 2010 - 22:20

Ik heb een vraagje.De een zegt dit de andere zegt dat.

Hoe zit dat nu juist met die bloedgroep nu weer.
Als mijn reeds geteste poezen hebben bloedgroep A.

Als ik nu een kitten heb uit 2 B ouders heeft dit kitten dan ook B he.
Als een B poes gedekt wordt door een A kater,moet je dan de eerste 24 uur opletten?
Want weet nu totaal ni meer hoe het zit.

Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten

#2 Geplaatst 11 mei 2010 - 22:26

molleken zei:

Ik heb een vraagje.De een zegt dit de andere zegt dat.

Hoe zit dat nu juist met die bloedgroep nu weer.
Als mijn reeds geteste poezen hebben bloedgroep A.

Als ik nu een kitten heb uit 2 B ouders heeft dit kitten dan ook B he.
Als een B poes gedekt wordt door een A kater,moet je dan de eerste 24 uur opletten?
Want weet nu totaal ni meer hoe het zit.

bloedgroepen.html

Mooncats
Mooncats
  • 1.262 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 12 mei 2010 - 13:22

Als je een B poes laat dekken door een A kater, moet je de kittens de eerste 24 tot 48 uur zelf flessen.
Sommige fokkers willen dit risico niet nemen, maar meer en meer hoor je toch succesverhalen.

Uit een B poes (bb) en een B kater (bb) zullen enkel B kittens (bb) geboren worden.

Uit een A poes (Ab) en een B kater (bb) zullen zowel A (Ab) als B (bb) kittens geboren worden.

Uit een A poes (AA) en een B kater (bb) zullen enkel A kittens (Ab) geboren worden. (drager van B)

Uit een A poes (AA) en een A kater (AA) zullen enkel A kittens (AA) geboren worden.

Uit een A poes (AA) en een A kater (Ab) zullen enkel A kittens geboren worden. (sommige zullen het
b-gen echter wel dragen.)

Uit een A poes (Ab) en een A kater (Ab) zullen zowel A als B kittens geboren worden. Dit zorgt in
de fokkerswereld veelal voor verrassingen, aangezien soms aangenomen wordt dat indien beide
ouders A zijn, het kitten ook zowiezo A zal zijn.

Hoop dat het zo een beetje duidelijker is :)

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#4 Geplaatst 12 mei 2010 - 15:12

:geluk: :geluk: :geluk:

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#5 Geplaatst 12 mei 2010 - 18:07

Mooncats zei:

Als je een B poes laat dekken door een A kater, moet je de kittens de eerste 24 tot 48 uur zelf flessen.
Sommige fokkers willen dit risico niet nemen, maar meer en meer hoor je toch succesverhalen.

Uit een B poes (bb) en een B kater (bb) zullen enkel B kittens (bb) geboren worden.

Uit een A poes (Ab) en een B kater (bb) zullen zowel A (Ab) als B (bb) kittens geboren worden.

Uit een A poes (AA) en een B kater (bb) zullen enkel A kittens (Ab) geboren worden. (drager van B)

Uit een A poes (AA) en een A kater (AA) zullen enkel A kittens (AA) geboren worden.

Uit een A poes (AA) en een A kater (Ab) zullen enkel A kittens geboren worden. (sommige zullen het
b-gen echter wel dragen.)

Uit een A poes (Ab) en een A kater (Ab) zullen zowel A als B kittens geboren worden. Dit zorgt in
de fokkerswereld veelal voor verrassingen, aangezien soms aangenomen wordt dat indien beide
ouders A zijn, het kitten ook zowiezo A zal zijn.

Hoop dat het zo een beetje duidelijker is :)

Ook wij hadden er schrik voor en hebben het toch geprobeert.
Estelle kreeg 6 kittens ( B poes met A kater). Het is een succesverhaal geworden. Wij hebben ze 27 uren om de 2 uren geflest, ondertussen lagen ze toch bij hun mama. Door ze om de 2 uren een flesje KMR en nutridrops te geven dronken ze weinig tot niets bij haar en hadden ze totaal geen last.
Na die 27 uren zijn ze gewoon bij hun mama gaan drinken en heb ik ze niet meer hoeven te flessen.
Alle 6 zijn probleemloos groot geworden.
Eind dit jaar doen we het gewoon opnieuw.
Het is de eerste dagen wel vermoeiend, maar het meer dan waard.
Al had ik er ook wel eerst zeer veel schrik van , alles is toch perfect verlopen.

cathy67
cathy67
  • 479 berichten

#6 Geplaatst 12 mei 2010 - 18:59

Ik ben een jaar of twee geleden naar een voordracht over het fokken van katten op de dierenkliniek te Merelbeke geweest en daar werd gezegd dat je na 18 u de kittens bij de moeder kan laten drinken. Maar denk je dat je geruster bent om ze zelf 24 uur te flessen dan kan je dat beter doen.
Ik ken iemand die de kittens ook om die reden moest flessen en heeft de mama een soort jasje aan gedaan. Ze had dat bij haar dierenarts gaan halen. Het was eigenlijk zo een soort netverband dat aangedaan word bij dieren die juist zijn geopereerd. Tussen dat netje en mama's buikje had ze een soort verband gedaan zodat de kittens niet bij de tepels konden. En voor de kittens was het ook goed want zij konden gezellig bij mama blijven. Natuurlijk werd ze goed in het oog gehouden.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 12 mei 2010 - 20:42

Hier wil ik ook nog aan toevoegen dat je een antistoftiterbepaling kan doen bij een B poes.
Dan krijg je een beeld van het risico.
Onze Estelle stond op een gemiddelde titer, wat dus ook een gemiddeld gevaar betekend voor de kittens. Als die dan iets binnenkrijgen van moedermelk kan dat niet zo'n kwaad. Toch hebben wij ze als het ware doorgespoeld met elke 2 uur (dag en nacht) KMR. Ze dronken zeer zelden nog bij mama.
Als ze al iets dronken kon dat geen kwaad.

Had Estelle een hoge titer gehad, hadden we dit ook niet gedaan. Dan vond ik het risico te groot.  We zouden de combinatie zeker niet aangedurft hebben.

Bij een zwakke titer mogen de kittens zelfs probleemloos bij mama drinken, dan zou flessen zelfs niet hoeven.
Maar daar hebben we geen ervaringen mee.

Voor we het aandurfden hebben wij op dit forum en ook nog van andere fokkers, enorme waardevolle informatie over dit alles gekregen. Ervaren fokkers hier hebben ons heel veel tips en uitleg bezorgd. Super dat we hier zo snel alles te weten kwamen over dit alles !!!!

henny
henny
  • 1.601 berichten

#8 Geplaatst 13 mei 2010 - 09:07

Had Estelle een hoge titer gehad, hadden we dit ook niet gedaan. Dan vond ik het risico te groot. We zouden de combinatie zeker niet aangedurft hebben.

Ik durf dit wel, als je weet hoe te handelen is er niets aan de hand.
Ik laat de kittens zelfs bij de moeder liggen, zonder rompertje.
Als je zorgt dat de buikjes vol zijn zijn met vervangende melk dat kan er niets gebeuren.

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#9 Geplaatst 18 mei 2010 - 10:25

De eerste keer is wel eng.
Nu zou ik het nu misschien ook wel al durven met een hogere antistoftiter.
Ik heb het aangedurfd vooral danzij Henny's tips !!
Reuzebedankt !!!!!
Wij hadden overwogen Estelle steriel te maken en hebben het op het laatste nippertje toch aangedufd om die combinatie te maken. En met succes !!
Maar het is niet iets waar je als onervaren fokker lichtzinnig moet overgaan. Het vraagt wel de eerste dag en nacht constante aanwezigheid. Iets wat niet iedereen zo maar kan...
Het blijft toch een risico, vooral als het flessen niet goed zou lukken.