Spring naar inhoud

- - - - -

dringend hulp gevraagd!

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
Guest_Elien_*
Guest_Elien_*

#1 Geplaatst 13 mei 2010 - 14:46

Zoals de meeste wel weten, is Xena, onze brits korthaar dame, onlangs bevallen van een drieling. 2 kittens hadden het niet gered (bij bevalling), maar met het derde kitten ging alles super goed, hij groeide enorm goed, gewicht was verdubbeld op een week tijd. Tot een week terug. Toen bleef zijn gewicht wat stabiel, ging dagelijks lichtjes naar boven, maar bleef maar bij een paar grammen. Hij kreeg sinds vorige week (toen 3 weken oud) ook voeding bij (van hills, de versheidszakjes, en ook van royal canin de babycat mousse). Dit eet hij heel goed, en hij vliegt er soms echt op dan. Dus geen eetlust tekort. Maar vandaag zie ik dat zijn gewicht zelfs gezakt is. Heeft er iemand nog tips om hem bij te laten komen en enig idee hoe het zelfs komt dat hij opeens afvalt?
Mama xena zit er niet zoveel meer bij, maar dat is langs de ene kant wel begrijpelijk, want het is maar 1 kitten.
Het kitten kan soms ook heel erg hard roepen, als ik hem opneem, is hij stil en valt hij soms zelfs gewoon in slaap in m'n armen.
Heb ook reeds raad gevraagd bij de dierenarts, die gaf me dan zo'n pasta mee die bedoeld is voor verzwakte katten, en ik moest hem daar dagelijks een beetje van geven.

Guest_Ingrid_*
Guest_Ingrid_*

#2 Geplaatst 13 mei 2010 - 14:55

Hallo,

als ik het zo lees is zijn eetlust wel OK maar ontbeert hij de levensnoodzakelijke stoffen die zijn groei stimuleren en die hij enkel uit moedermelk of kittenmelk kan halen. Door die zakjes natvoeding geef je hem niet wat hij nodig heeft en vind het zelfs raar dat een DA dit aanbeveelt. Hopelijk kan je er nu nog mee beginnen, maar hij moet DRINGEND bijgeflest worden opdat hij die groeistoffen naar binnen krijgt. Het feit dat hij zoveel roept is het beste bewijs dat hij honger heeft en dat die zakjes natvoer enkel maar vullen maar niets geven wat hem ook echt voedt.

Dan het "normaal dat Xena er niet bijgaat want is maar één kitten"??? Normaal? Nee, verre van, ze heeft niet veel moedergevoel blijkbaar...heeft ze melk? Als ze geen melk heeft kan het zijn dat ze wegblijft omdat het kleintje wil drinken en haar dan pijn doet omdat ze niets heeft....
In elk geval zou ik als de bliksem kittenmelk halen en de speciale paté om bij te voeden of je gaat hem verliezen..en dat zou zonde zijn, toch?

Ingrid

catherine
catherine
  • 40.161 berichten

#3 Geplaatst 13 mei 2010 - 14:57

Komt het niet door het harde groeien nu dat zijn gewicht wat meer stabiel blijft? Hij zoekt veel aandacht en is natuurlijk niet graag alleen, je kan hem mss een pluchen dier bij hem leggen voor als zijn mama er effe niet is. En anders op de arm pakken en hem sussen. :)
Hier zullen nog leden zijn die je mss beter zullen kunnen raad geven. :geluk:

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 13 mei 2010 - 15:00

hoppelijk komt het kitten snel terug bij.
:geluk: :geluk: :geluk:

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#5 Geplaatst 13 mei 2010 - 15:35

ik zou ander voeding geven. de kleine is pas 3 weken of vorige week 3 weken en nu 4 weken? ontlast de kleine ook?
Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#6 Geplaatst 13 mei 2010 - 15:44

:geluk: :geluk: :geluk:

Guest_Elien_*
Guest_Elien_*

#7 Geplaatst 13 mei 2010 - 17:40

Ingrid zei:

Hallo,

als ik het zo lees is zijn eetlust wel OK maar ontbeert hij de levensnoodzakelijke stoffen die zijn groei stimuleren en die hij enkel uit moedermelk of kittenmelk kan halen. Door die zakjes natvoeding geef je hem niet wat hij nodig heeft en vind het zelfs raar dat een DA dit aanbeveelt. Hopelijk kan je er nu nog mee beginnen, maar hij moet DRINGEND bijgeflest worden opdat hij die groeistoffen naar binnen krijgt. Het feit dat hij zoveel roept is het beste bewijs dat hij honger heeft en dat die zakjes natvoer enkel maar vullen maar niets geven wat hem ook echt voedt.

Dan het "normaal dat Xena er niet bijgaat want is maar één kitten"??? Normaal? Nee, verre van, ze heeft niet veel moedergevoel blijkbaar...heeft ze melk? Als ze geen melk heeft kan het zijn dat ze wegblijft omdat het kleintje wil drinken en haar dan pijn doet omdat ze niets heeft....
In elk geval zou ik als de bliksem kittenmelk halen en de speciale paté om bij te voeden of je gaat hem verliezen..en dat zou zonde zijn, toch?

Ingrid

Xena heeft reeds 2 nestjes voordien gehad (zelfs een nestje van 6) die ze perfect heeft opgevoed. Ik heb het mss verkeerd omschreven, Xena zit er niet zoveel bij, daarmee bedoel ik dat ze geen uren erbij gaat liggen, maar ze gaat wel om de zoveel tijd voor een half uur ofzo erbij gaan liggen, waarbij hij dan ook drinkt bij z'n mama. Het is absoluut niet zo dat ze er nooit bijgaat.
Poedermelk heb ik reeds meermaals geprobeerd, maar daar moest hij absoluut niks van weten. Die pasta krijgt hij reeds dagelijks.

Guest_Elien_*
Guest_Elien_*

#8 Geplaatst 13 mei 2010 - 17:42

catherine zei:

Komt het niet door het harde groeien nu dat zijn gewicht wat meer stabiel blijft? Hij zoekt veel aandacht en is natuurlijk niet graag alleen, je kan hem mss een pluchen dier bij hem leggen voor als zijn mama er effe niet is. En anders op de arm pakken en hem sussen. :)
Hier zullen nog leden zijn die je mss beter zullen kunnen raad geven. :geluk:

Pluchen beer heb ik reeds bij hem gelegd omdat ik het ook zo sneu vond dat hij de enige was in de nest. Als hij roept is het ook eerder om aandacht, want neem ik hem bij mij, valt hij meteen in slaap.

Guest_Elien_*
Guest_Elien_*

#9 Geplaatst 13 mei 2010 - 17:43

britjes zei:

ik zou ander voeding geven. de kleine is pas 3 weken of vorige week 3 weken en nu 4 weken? ontlast de kleine ook?

Het kitten is 4,5 weken oud nu. Hij ontlast zichzelf wel al goed.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 13 mei 2010 - 18:31

Heb je kittenbrokken voor hem staan?
Geef je hem ook vers? Lamshart bijvoorbeeld? Of rundertartaar? Of alleen die versheidszakjes en blikjes?

Misschien krijgt hij te weinig. Hoeveel geef je hem?

Niet vergeten dat hij nu ook veel actiever is (zou moeten zijn) dan voorheen, dat kost heel veel energie. Dus heeft hij ook veel meer nodig.

Hopelijk heeft hij snel een groeispurt!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_angie555_*
Guest_angie555_*

#11 Geplaatst 13 mei 2010 - 18:42

:geluk: en hopen dat alles gauw in orde komt :duim:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 13 mei 2010 - 19:15

Elien, mss maakt mamapoes niet genoeg melk meer aan aangezien ze maar één kitten te voeden had/heeft en die nu ook vast voer eet. Het is logisch dat de melkproductie dan een beetje terug loopt.

Ik kan je carnibest aanraden, eventueel beetje RC mousse door mengen, daar groeien kittens van als kool! Eventueel kan je ook een beetje poedermelk van een goed merk (bv KMR) mengen door zijn eten. Ook verschillende hapjes aanbieden kan mss helpen. Bij ons staan er altijd een stuk of 4-5 verschillende dingen; Carnibest, iets in de aard van Almo nature natvoer (dus echte stukjes kipfilet enz), RC mousse, Bozita/Animonda/miamor of iets in die aard, brokjes en iets van vers vlees. Zo kunnen de kleintjes en mijn volwassen katten altijd kiezen, want er zijn er een paar kieskeurige tussen :o (bij de volwassen katten dan, de kittens die eten gewoon alles, behalve brokjes) Uiteindelijk gaan alle kommetjes wel helemaal leeg. Het zijn hier echte vreetzakken ;)

Bewerkt door Smitten Kitten, 13 mei 2010 - 19:15.

Guest_Elien_*
Guest_Elien_*

#13 Geplaatst 13 mei 2010 - 20:36

de kittenbrokken staan altijd ter beschikking en 2 x per dag geef ik hem dus de babycat mousse of de zakjes van hills (de overschot eten de andere poezen dan op) en dat eet hij goed op. Ik heb eerlijk gezegt geen ervaring met verse voeding of iets dergelijks, waar halen jullie dat vandaan? Hier in de buurt vind je dat nergens.

actief is hij zeker! Sinds kort heeft hij een heel speelparadijs voor hem alleen (en de volwassene natuurlijk) en hij ligt regelmatig op de mini krabpaal te spelen.

Heb daarnet bij z'n eten ook wat kittenmelk bijgedaan en zie net dat het op is. Heb terug geprobeerd om wat melk met de papfles te geven, maar dat wil hij echt niet (hij heeft wel een paar druppeltjes op, maar ja)

bedankt voor de tips alvast! Ik ga kijken om hem meer dingen aan te bieden waar hij wat meer in vind.

ginnie
ginnie
  • Moderator
  • 12.835 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 13 mei 2010 - 20:42

eet hij ook van de kittenbrokken?

Wij hadden hier ook zo'n eigenwijsje, had altijd kittenbrokken staan, maar wachtte met eten tot hij vlees kreeg. Sukkeltje. We hebben de brokjes een paar dagen met zijn vlees gemengd en dat heeft goed geholpen. Hij viel ook echt aan op het vlees, terwijl wij dachten dat hij juist genoeg binnenkreeg met de brokjes. Niet dus, hij ging er wel bijstaan, deed alsof hij at maar nam dan niks. En omdat de andere vijf wel goed aten, hadden wij er eerst geen erg in dat hij geen brokjes at.

Vers vlees haal ik bij de slager.
Lamshart bij de turkse slager. Dan weet ik zeker dat het vers is er geen toevoegingen bij zitten. Gewoonlijk spenen we de kleintjes hier af met lamshart. En dan pas alle andere dingen.

En als hij heel actief is en misschien eigenwijs niet voldoende kittenbrokken eet maar op het vlees wacht, dan kan dat heel goed verklaren waarom hij afvalt.
Uiteraard wel altijd medische redenen even uitsluiten bij de da

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Guest_Elien_*
Guest_Elien_*

#15 Geplaatst 13 mei 2010 - 21:04

Ik heb hem al iets zien eten van die korreltjes, maar echt nog niet veel, voornamelijk zijn "vleesje" eet hij op. Ik ga vanaf nu proberen om beide te mengen, zodat hij verplicht wordt ook die korreltjes te eten. en eventueel daar dan ook even melkje erbij ook.