Spring naar inhoud

- - - - -

kat eet al tijdje niet meer na/door ziekte

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Guest_Zegota_*
Guest_Zegota_*

#1 Geplaatst 13 mei 2010 - 18:29

Hallo,

Ik wou hier even de situatie van onze kat posten om te zien of er misschien mensen met eenzelfde ervaring zijn die tips e.d. kunnen verlenen.
Ik zal proberen het volledige verhaal te schetsen.

Iets meer dan een maand geleden had onze kat bloed overgegeven. We zijn er dezelfde dag nog mee naar de DA geweest. Die zei dat het waarschijnlijk een maaginfectie was mogelijk door de dieetvoeding tegen blaasgruis. Hij zei ons te stoppen met de dieetvoeding, een paar dagen Maalox (maagbeschermer) en 1/4 van een pilletje motilium per dag te geven. Na het bezoek bij de DA at hij niet meer, behalve kleine stukjes vlees die wij hem toestopten maar daar moest hij er meestal ook maar een aantal van hebben. Toch, na een paar dagen (zonder de maalox want die wou hij echt niet omdat dat naar munt smaakt) ging het beter met hem en begon hij terug te eten. Na 3 a 4 dagen normaal eten (zonder dieetvoeding) was hij al weer goed bijgekomen, maar dan moest hij weer bloed overgeven.  We zijn toen herbegonnen met de behandeling met motilium en hebben ook Riopan gegeven (maagbeschermer die niet naar munt smaakt).
Een week later gaf hij echter opnieuw bloed over en zijn we terug naar de DA geweest voor bloedonderzoek.
Dat bloedonderzoek gaf niks aan, we zijn dan om de drie dagen naar de DA geweest voor antibiotica (in totaal 3 injecties). Doorheen die hele periode at hij zelf niks en had hij ook diarree gekregen (wij dachten van de antibiotica/riopan). Door brokjes vlees voor zijn neus te houden konden we hem wel iets doen eten, maar toch te weinig om goed te zijn, sommige dagen wat meer maar dan de volgende weer minder. De DA wist het ook niet echt meer had ik de indruk, hij kon niks verkeerd vinden aan onze kat.

Het is nu reeds twee weken geleden dat hij de laatste keer antibiotica gekregen heeft. Hij heeft alles samen al een goeie 3 weken geen bloed overgegeven dus dat probleem lijkt van de baan.
Maar nu eet hij nog altijd niet van zichzelf, we dwangvoeren hem met vloeibare voeding, en hij heeft nog steeds diarree.
Ik vrees dat hij misschien leververvetting heeft maar wat ik daarvan lees klopt niet echt met zijn symptomen (hij zou er misselijk moeten van zijn en overgeven maar hij heeft al drie weken niet overgeven) en hij past ook niet echt in het profiel om dit te krijgen want hij is nooit een zware kat geweest. Hij is wel vermagerd maar dat is omdat hij al lange tijd weinig eet.

Zou het kunnen dat hij niet eet omdat hij diarree heeft?

Kan het zijn dat zijn darmflora nog steeds niet herstelt is van de antibiotica (nu toch al bijna 2 weken geleden + we geven probiotica.). Als ik mijn oor op zijn buik/darmen leg hoor ik bij momenten heel wat gepruttel en gerommel.

Kan het de stress zijn van het dwangvoeren/DA-bezoek?

Een hele boterham en heel wat vragen, iemand die gelijkaardige zaken heeft meegemaakt en tips heeft?

Alvast bedankt voor enige hulp

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 13 mei 2010 - 18:35

Hmm, ik heb niet iets gelijkaardig meegemaakt, maar het kan wel zijn dat hij er een soort van trauma heeft van overgehouden. Als hij bloed overgeeft, zal hij waarschijnlijk wel heel wat maagpijn gehad hebben, die misschien net iedere keer de kop op stak nadat hij gegeten had? En is er iets dat hij dolgraag eet? kun je hem daarmee overtuigen? (één van onze poezen is bijvoorbeeld dol op tonijn).

De diarree kan wel afkomstig zijn van die vloeibare voeding. Is het eigenlijk gebruikelijk dat een kat een maaginfectie krijgt van blaasgruisdieetvoer? Ik heb dat nog nooit gehoord, en er zijn toch veel KS leden die een dieetvoer aan hun kat moeten geven (wij ook trouwens).

Ik denk dat van zodra het jullie lukt om hem weer normaal te laten eten, dat de problemen wel over zullen gaan. Veel beterschap voor jullie schat alleszins :geluk:

Bewerkt door Bibie, 13 mei 2010 - 18:35.

Geplaatste afbeelding

Guest_Zegota_*
Guest_Zegota_*

#3 Geplaatst 13 mei 2010 - 18:42

De DA zei dat die dieetvoeding moeilijker verteerbaar is en hij daardoor maagproblemen kan krijgen.

Guest_misz-sabrina_*
Guest_misz-sabrina_*

#4 Geplaatst 13 mei 2010 - 19:50

hoi hoi
ik heb geen gelijkwaardig iets mee gemaakt maar het doet overkomen dat de antibiotica misschien gevoelig voor zn maag is en dus daardoor dun blijft en diaree heeft.. en de stress van de DA doet dat ook !wat je zelf overigens als optie gaf...en de vloeibare voeding doet dat ook...  rijste water schijnt goed te helpen tegen diaree en koffie melk.. en vis geven misschien een optie ?? katten houden van vis..
zorg er wel voor dat je kat goed blijft drinken je kan natuurlijk dat in de gaten houden door zn nekvel om hoog te halen als dat langzaam trug schiet heeft ie vocht te kort (ga er van uit dat je dat wel zult maar dacht meld het toch ff )
succes

groetjes sabrina

Bewerkt door misz-sabrina, 13 mei 2010 - 19:51.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 13 mei 2010 - 21:32

:geluk: :geluk: :geluk: , tips kan ik je niet geven, maar hopelijk gaat het vlug weer beter met je poezel :duim: :duim: :duim:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 13 mei 2010 - 21:40

Oei, klinkt helemaal niet fijn. Ook niets gelijkaardig meegemaakt, maar zou het misschien kunnen dat je hem iets teveel dwangvoert? Zo heeft hij geen honger en zal hij ook niet uit zijn eigen eten? Heb je al eens met een snoepje of iets dergelijks geprobeerd? Het lijkt mij ook niet uitgesloten dat hij een trauma heeft en eten gaat linken aan pijn en overgeven.
De diarree is volgens mij ook te wijten aan de vloeibare dwangvoeding.

Wat raar dat ze geen oorzaak hebben gevonden voor het overgeven van bloed? Hebben ze dan niet eens een maagonderzoek ofzo gedaan. Een echo ofzo genomen? Of wat ze in zo'n situatie ook kunnen doen. Ik heb daar te weinig verstand van. :oops:
Geplaatste afbeelding

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#7 Geplaatst 13 mei 2010 - 21:59

:geluk: :geluk: :geluk:

miranda
miranda
  • 7.830 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 13 mei 2010 - 22:01

Zegota zei:

De DA zei dat die dieetvoeding moeilijker verteerbaar is en hij daardoor maagproblemen kan krijgen.

dan kan je altijd eens royal canin sensible proberen dat is voor een gevoelige maag... maar deze voeding moet je dan wel verder blijven geven.
Mijn poes had een maagwandontsteking van wiskasvoeding gekregen en braakte nagenoeg elke dag (geen bloed bij) het braken is gestopt met Rc sensible en hij doet het goed op deze voeding.

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#9 Geplaatst 13 mei 2010 - 22:02

Op jou vragen heb ik zelf ook geen antwoord,maar dat gepruttel en gerommel heeft een gezonde poes ook,hier dikwijls gehoord.
Als je poes nu niet meer op blaasgruis dieet staat zou je wel goed in de gaten moeten houden dat ze haar plasje blijft doen,en de hoeveelheid ervan.Indien ze niet of heel weinig plast onmiddelijk naar de dierenarts.
Ik persoonlijk zou voor de problemen die er nu zijn eens een andere dierenarts raadplegen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 13 mei 2010 - 23:27

En als je hem nu eens niet zou dwangvoederen, dan gaat hij honger krijgen na een tijdje en dan moet hij wel uit zijn eigen gaan eten. Mss moet je eens op zoek gaan naar andere voeding voor hem.