Spring naar inhoud

- - - - -

konijntje zus op logé

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Guest_ellentjeverh_*
Guest_ellentjeverh_*

#1 Geplaatst 13 mei 2010 - 18:47

vandaag bij de ouders die naar zee zijn de diertjes gaan eten geven: buiten bij het konijn merkte ik gauw op dat er iets niet pluis was: hij ademde sneller, had moeite met ademen, en piepte als hij ademde...niet goed dus. na observatie en telefoontje naar de mama, toch maar op deze dag naar de DA en een geluk!
het ziet er wel spijtig genoeg niet goed uit: respiratoire dyspneu: of anders gezgd zoals bij ons een snotvalling :louche: alleen bij konijnen zou dit een specifieke besmettelijke ziekte zijn: kans dat hij er in blijft is er. ABspuit + siroop meegekregen, dus nu zitten we hier met een konijn in de berging op logé! hij kan stikken als zijn neus verder verstopt: zit vol etter (gisteren was er nog niks blijkbaar). zegt de DA makkelijk van; hou zijn neus open bv met eucalputus, tuurlijk hebben we zoiets in huis hoor :evil: niet dus..en het is nog eens een feestdag :louche: laat ons hopen dat dit niet nodig is!
en het kan ook erger worden, oogje etterig en dan terug komen...maar denk dan niet dat het voor AB nog is :( konijntje van mijn zus ...zit hier nu dus...en laat ons hopen dat het goed komt! beestje is heel tam! en zit regelmatig binnen bij hun, gaat proper op zijn bakkie enal! 8)

iemand ervaring met deze ziekte bij zijn konijntje??? :catscratchhead

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 13 mei 2010 - 18:50

Oei dat is minder, ik ken er niets van maar er zijn hier enkele ks leden die ook konijnen hebben, in ieder geval veel succes! :geluk:

Guest_Amelie_*
Guest_Amelie_*

#3 Geplaatst 13 mei 2010 - 19:44

:geluk: :geluk: :geluk:

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#4 Geplaatst 13 mei 2010 - 19:50

Snot kan iets hardnekkigs zijn bij konijnen! Treedt meestal op als zijn weerstand verminderd. Kan ook chronisch zijn, en dan duikt het meestal op bij stress situatie.
De AB kuur (waarschijnlijk Baytril) kan je soms weken lang moeten geven, dus niet te snel opgeven! Om de weerstand van het konijn wat te verhogen kan je bv wat Echinacea druppletjes op een verdroogd stukje brood doen, dit 14 dagen geven.
Je kan bv alle dagen een stukje thijm geven voor het snot.

Snot kan ook bv optreden door verandering van bodembedekking. Dan zet je meestal best je konijn op krantenpapier of handdoek.
Ook zien dat het konijn tochtvrij staat of kan zitten. Wat soms ook niet goed is is bv je konijn overdag in een ruimte zetten van 20°c en dan tegen de avond terug buiten in zijn hokje, de nachten zijn nu nog koud. Ofwél zet je het konijn buiten in zijn hok, ofwel binnenshuis...

Hopelijk wordt het konijn snel beter!

Guest_ellentjeverh_*
Guest_ellentjeverh_*

#5 Geplaatst 13 mei 2010 - 21:10

mmm, er is niets veranderd van ondergrond, het beestje zit meestal buiten maar aventoe mag hij enkele uurtjes binnen als ze thuis zijn. Hun hok is uit twee verdiepingen met een hok zodat ze uit de trok kunnen. Echter qua medicatie moeten wij maar 5 dagen iets geven :s in vorm van siroop...nogtans altijd content van onze DA, heeft altijd onze katten direct kunnen helpen. Maar nu wel raar dat ik idd overdag lees over enkele weken kuur ipv 5 dagen :o

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 13 mei 2010 - 21:16

:geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 13 mei 2010 - 21:22

Heb je zo geen peertje waarmee je bij mensen snot uit hun neus kan zuigen? Ik gebruikte dat bij Lily als ze teveel in haar neusje had mss werkt dat ook met konijnen. Eucaliptus vind je bij de apotheker, veel beterschap voor de zieke.

Guest_ellentjeverh_*
Guest_ellentjeverh_*

#8 Geplaatst 14 mei 2010 - 14:48

peertje heb ik niet. Heb wel verschillende keren gespoeld met fysiologisch, nu eucaliptusolie  gehaald om te verstuiven en Echinacea voor de weerstand, maar enkel in capsules. dus dan meer opgelost in water en in zijn mondje gespoten! dit doe ik ook paar keer per dag omdat ik betwijfel dat hij veel eet en drinkt dusja. Ik merkte daarjuist opdat nu ook zijn andere neusgatje vol snot begint te zitten :s dit was gisteren nog niet...klinisch gaat hij er verder niet op achteruit. zijn ademhaling blijft het zelfde, dus das al iets..afwachten zekers...

Guest_rietje_*
Guest_rietje_*

#9 Geplaatst 19 mei 2010 - 10:16

is wel erg en nog van je zus  ik heb zelf 3 hondjes en nu de poes weer van myn dochter wegens vacantie maar hoop dat er niks met haar gebeurt hoor   groetjes riet