Spring naar inhoud

- - - - -

Het oogje van Santos traant.

• Log in om te reageren
29 reacties op dit onderwerp
Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 14 mei 2010 - 12:18

Ik heb dit gisterenavond voor de eerste keer gezien en deze ochtend was het weeral van dat. Santos zijn rechteroogje traant. Het zijn geen slijmpjes, het lijkt echt alsof hij aan het wenen is. Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Ik ga straks naar de apotheker wat boorzuurwater halen zodat ik het proper kan kuisen.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 14 mei 2010 - 12:21

Met gewoon gekookt water kan je ook al veel doen hoor. Heeft hij een kou op het oog?

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 14 mei 2010 - 12:28

Joloka zei:

Met gewoon gekookt water kan je ook al veel doen hoor. Heeft hij een kou op het oog?

Ik weet niet? Hoe kan je dat zien?

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#4 Geplaatst 14 mei 2010 - 12:31

Ik zou voor de zekerheid er toch Terramycine zalf in doen.
Dat is ontsmettend en zuiverend.
Drie keer per dag , gedurende een week in de oogjes en het tranen zou moeten ophouden.
Het kan dat zijn traankanaaltje dicht zit en met wat ontsmetting kan dit weer open gaan. Zo niet , kan een dierenarts dit doorprikken met een lichte verdoving.
Maar meestal is dit niet nodig en gaat het probleem met wat zalf vanzelf over.

Bewerkt door feroesti, 14 mei 2010 - 12:31.

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 14 mei 2010 - 12:32

feroesti zei:

Ik zou voor de zekerheid er toch Terramycine zalf in doen.
Dat is ontsmettend en zuiverend.
Drie keer per dag , gedurende een week in de oogjes en het tranen zou moeten ophouden.
Het kan dat zijn traankanaaltje dicht zit en met wat ontsmetting kan dit weer open gaan. Zo niet , kan een dierenarts dit doorprikken met een lichte verdoving.
Maar meestal is dit niet nodig en gaat het probleem met wat zalf vanzelf over.

Kan ik dat ook bij de apotheker halen zonder voorschrift? Is dat dezelfde Terramycine als voor mensen? :)

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 14 mei 2010 - 12:32

Bibie zei:

Ik weet niet? Hoe kan je dat zien?

Heeft hij de laatste dagen buitenlucht opgesnoven? Hier gebeurt het soms als ze voor het vliegenraam zitten. En Gabriƫl komt ook soms met tranende ogen binnen...

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 14 mei 2010 - 12:33

Als het goed weer is, dan zet ik meestal wel het raam op een kier of mogen ze op het terras. Maar de laatste dagen is het heel regenachtig geweest dus hij is niet buiten gegaan...

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 14 mei 2010 - 12:41

Ja Terramycine is inderdaad ook die voor mensen, kun je halen zonder voorschrift.
Misschien dat het inderdaad een kou op zijn oogje zou kunnen zijn.

Bewerkt door Spanishke, 14 mei 2010 - 12:42.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#9 Geplaatst 14 mei 2010 - 12:45

Zalven zonder dat je weet wat er scheelt kan ook tot erge oogbeschadingen leiden.
Opgelet dus! Niet gewoon wat smeren 8)

Eventueel kan je unidoses Ogentroost halen bij je apotheker (Euphrasia Complex geloof ik dat het heet). Dat is onschuldig en homeopatisch.
En anders bezoekje aan de da. Die kan via fluorescentie vloeistof meteen zeggen of het tranen komt door een beschadiging aan het oog of iets anders en die kan je dan een geschikt zalfje of druppeltjes voorschrijven. Better safe than sorry ;)

Bewerkt door Smitten Kitten, 14 mei 2010 - 12:45.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 14 mei 2010 - 13:36

Het boorzuurwater werkt ook ontsmettend hoor, ik zou eerst een paar dagen met dat proberen en zie je dat het  verergert kan je nog altijd naar de da gaan.
Toch oppassen met zalf in de ogen te doen, want sommige katten zijn allergisch aan zalf in de ogen, zoals ons Lily bv.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#11 Geplaatst 14 mei 2010 - 13:41

catherine zei:

Het boorzuurwater werkt ook ontsmettend hoor, ik zou eerst een paar dagen met dat proberen en zie je dat het verergert kan je nog altijd naar de da gaan.
Toch oppassen met zalf in de ogen te doen, want sommige katten zijn allergisch aan zalf in de ogen, zoals ons Lily bv.

Dat ook al!

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 14 mei 2010 - 15:05

Okee, geen zalfje dus. Momenteel is hij aan het slapen en dan traant het niet. Het begint enkel te tranen als hij wakker is. :catscratchhead

Geplaatste afbeelding

Jess
Jess
  • 4.842 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 14 mei 2010 - 15:15

Hij zal misschien een kouwtje op zijn oogje hebben.
Mijn gouden tip die ik hier al aan iedereen heb verteld die het horen wil: Optilan oogdruppels. Kan geen kwaad, gewoon twee tot drie keer per dag het oogje mooi proper maken en dan twee drupjes erin.
Werkt verkoelend en kan je zelf ook gebruiken. Ik koop meestal de unidoses: hygienischer en kan je langer bewaren.

Beterschap voor Santos en als het niet betert na een paar dagen, toch maar even naar de DA.
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#14 Geplaatst 14 mei 2010 - 15:23

Terramycine zalf is geheel onschadelijk.
Ik gebruik het hier zelfs bij hele kleine kittens al jaren.
Als de oogjes net opengaan zijn ze meestal snel waterig en met terramycine houdt ik dat perfect in de hand.
Het is een gewone ontsmettende zalf en kan absoluut geen kwaad.
Je kan het gewoon vrij in de apotheek halen.
De oogjes zijn na het zalven wel wat geel en vettig, maar het voorkomt zeer goed infecties.

Ook gloviticol is zeer goed en dat is wit van kleur, valt dus niet zo goed op. Maar toch vind ik terramycine beter en sneller werken.

Opgelt geen terracotril gebruiken , dat is cortisone en mag enkel op dierenartsenvoorschrift gebruikt worden.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#15 Geplaatst 14 mei 2010 - 15:26

[quote name='Smitten Kitten']Zalven zonder dat je weet wat er scheelt kan ook tot erge oogbeschadingen leiden.
Opgelet dus! Niet gewoon wat smeren 8)

Met terramycine voorkom je net oogbeschadiging. Het is geheel veilig en werkt gewoon ontsmettend. Dit mag bij kittens en ook bij jonge baby's zelfs gebruikt worden. Je kan hier gewoon niets verkeerd mee doen.