Spring naar inhoud

- - - - -

De Gedesinfecteerde Kittenkamer

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 17 mei 2010 - 12:56

Graag hoor ik van jullie experts of wat ik in gedachten heb als kamertje voor mijn schatje die over 5 weken komt, okay is of dat ik nog wat moet veranderen...

Aangezien mijn huidige poes, Eve, een niesziekte dragertje is, heb ik voor de komst van de nieuwe kleine de enige kamer waar Eve niet komt en doorheen hoeft te gaan (zoals de kamer met het kattenluikje, wat op zich ook een prima plaats was, namelijk een lege slaapkamer :louche: ) ingericht voor de kleine.
De badkamer, met raam, kon ook (best groot), maar ik heb gelezen dat dat niets is vanwege de harde geluiden.. plus ik stoom hem eruit met het douchen ;)

Deze overgebleven 'kamer'  is helaas een inpandige berging, met zeil op de grond en niet meer dan een wasmachine, klein buro en een open berging kast met spulletjes erin.
Ik zeg helaas, omdat de berging geen raam heeft, wat ik wel een nadeel vind, namelijk geen leuk uitzicht en geen licht erdoor.
Wel is er genoeg ventilatie, maar daardoor kan het ook wel een beetje fris zijn. Gelukkig wordt het inmiddels zomer en is het de laatste week best goed qua temperatuur.

Morgen krijg ik een F10 spray binnen, omdat de kamer te desinfecteren, zodat het zeker niesziekte vrij is.

Tegen de mogelijke kou heb ik een snugglesafe met een knuffelhol, zodat hij toch ook 's nachts lekker warm kan liggen.

Daarnaast heb ik in de kamer een grote knuffelpanter ;) , fleecedeken ligt in een hoekje, er komt nog een fleecedeken op het buro, zodat hij ook hoog kan liggen.

Andere dingetjes in de kamer zijn een krabpaaltje met holletje onderin (deze was ooit van Eve tot de krabmeubel kwam, die wordt ook gedesinfecteerd), verder allemaal nieuwe dingen zodat ik zeker weet dat het schoon genoeg is, zoals transportmandje, ritseltunnel, speeltjes, waaronder zo'n ding met een balletje, een open kittenhoekkattenbakje,  en tot slot rvs etensbakjes.

Ik zal wel een fotootje zetten zodra ik alles uitgepakt hebt, dat durf ik pas te doen als ik de ruimte kan desinfecteren :oops:

Naast de vraag of dit wat is... aangezien het raamloos is, zal ik ook het licht daar aanlaten overdag?

Ik vind het ook leuker dat hij bij mij in de woonkamer is, maar mijn huis is omgekeerd dus woonkamer op de tweede verdieping en berging beneden, is het dan de bedoeling dat ik in zijn kamertje met hem ga spelen tot de introductieperiode voorbij is, of mag ik hem (met zijn kattenbakje?) zo nu en dan naar de woonkamer smokkelen als Eve even nergens te bekennen is? :catscratchhead

Sorry voor het hele verhaal en de vragen, maar ik wil alles graag goed doen.. :oops:
Geplaatste afbeelding

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 17 mei 2010 - 14:48

Ik heb zelf geen idee wat er allemaal nodig is vanwege die niesziekte, dus dat ga ik aan andere ks-ers over laten.

Maar je kan een kat niet steken in een ruimte zonder natuurlijk licht. Bijna elk levend wezen heeft natuurlijk licht nodig om te kunnen functioneren. En ze een week weg houden kan ook al een vitaminetekort opleveren. Gaat ie natuurlijk niet direct van dood ofzo hé, maar dat kan leiden tot een verminderde weerstand wat dan weer met die niesziekte niet zo interessant is.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#3 Geplaatst 17 mei 2010 - 15:07

normaal is het kitten ingeënt tegen niesziekte en is het helemaal niet nodig om zoveel voorzorgen te nemen. In mijn ogen toch niet.
Het is heel goed om het kitten een aparte ruimte te geven, zo kan het wennen aan de nieuwe thuis.

Zowel Gebbie en Mirl waren drager van niesziekte toen ze hier binnen kwamen. Bix is er helemaal niet ziek van geworden.

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 18 mei 2010 - 20:10

Lies zei:

normaal is het kitten ingeënt tegen niesziekte en is het helemaal niet nodig om zoveel voorzorgen te nemen. In mijn ogen toch niet.

Hiermee ben ik akkoord ;) . Als het kitten de nodige injecties gehad heeft loopt het geen enkel risico. Ook zou ik het kitten niet in een kamer zetten zonder daglicht, denk dat dit extra stress kan geven en dus meer risico op niesziekte. Angel heeft ook chronische niesziekte, en geen enkele nieuwkomer heeft daar last van gehad en ik heb ze altijd meteen samen gezet.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

sandra25
sandra25
  • 1.950 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 19 mei 2010 - 09:19

Allee,dat is toch goed nieuws,dan hoeft het kleintje niet afgezonderd te zitten.

Amelie
Amelie
  • Geband lid
  • 18.859 berichten

#6 Geplaatst 19 mei 2010 - 11:36

:geluk: :geluk: :geluk:

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 19 mei 2010 - 12:26

PeggyJ zei:

Angel heeft ook chronische niesziekte, en geen enkele nieuwkomer heeft daar last van gehad en ik heb ze altijd meteen samen gezet.

Dat is wel geruststellend om te weten!

Als ik hem ophaal, hij is dan 12 weken, neem ik hem direct mee voor zijn tweede enting en daarbij een bordetella (advies van de DA).

Maar ik heb twee redenen dat ik hem enigszins apart wil zetten de eerste week zeker:

1. Die enting is toch niet direct 100% actief? Feroesti gaf dat aan in mijn andere topicje .

2. Er is toch een introductieperiode? Ik bedoel... ze moeten toch eerst langzaamaan op geur wennen, ik kan ze toch niet zo bij elkaar gooien?

Maar ik ben het helemaal eens, dat ik zelf ook niet echt een fan ben van een ruimte zonder raam.

Alleen nu vraag ik me af wat het alternatief is.... dit zijn mijn kamers:

Woonkamer met open keuken: Eve's domein, hier staat ook haar eten en haar krabmeubel. Mijn mening: van Eve!
Mijn slaapkamer: kleine kamer waar precies mijn tweepersoonsbed inpast, met wit tapijt. Mijn mening: te klein en erg vatbaar voor permanente marken van ongelukjes ;) Daarbij kan ik de kat ook niet gaan wennen aan een kattenbak in de slaapkamer.
Badkamer: dit is eigenlijk een superplaats, want het is makkelijk schoon te maken en ook een best flinke ruimte (net zo groot als mijn keuken zeg maar) MET een raam over de breedte van de ruimte. Mijn mening: ik zou dit wel kunnen nemen, maar ik heb eens gelezen dat de geluiden daar eng zouden zijn voor een kitten. Eve zelf kijkt graag naar mij in de douche en is er niet bepaald bang voor de geluiden.
Tweede slaapkamer: dit is een superrrrgrote kamer die uitkomt op de tuin. Heel veel ruimte, want alleen bij kledingkast staat erin. Een glazen deur die naar de tuin kijkt. Perfect zou je denken maar... Mijn mening: het kattenluikje zit in deze deur. Ik denk niet dat Eve het me in dank afneemt als ik haar toegang tot buiten ontzeg vanwege een nieuweling.
Inpandige berging: geen raam, verder wel ventilatie schuiven naar buiten. Redelijk de ruimte. Vinyl op de grond. En een kattenluikje in de deur richting de gang, omdat Eve's kattenbak hier vroeger stond. Mijn mening: prima plaats als er een raam in had gezeten :(

Is de badkamer dan de best next thing?

Naar mijn mening... en ontkracht ze gerust ;) .... moet ik toch wel een eigen ruimte hebben voor hem in het begin.

Maar waar? *snif* .. please brainstorm met mij! :blont:

(Enne.... het is niet dat ik hem daar  moederziel alleen op sluit ofzo :) Ik neem een week vrij als ik hem ophaal en ik ga lekker de tijd nemen voor de introductie en hem thuis te laten voelen. Ik heb gewoon puur een eigen kamertje voor hem nodig, vanwege bovengenoemde redenen.)

Bewerkt door eve, 19 mei 2010 - 12:43.

Geplaatste afbeelding

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 19 mei 2010 - 12:57

Een volledig eigen ruimte hoeft niet hoor. Een eigen bench doet al heel erg veel :)

Introducties moet je ook niet overdrijven. Als jij er teveel een big deal van gaat maken, is de kans groot dat de katten het ook doen. Ik zou'm gewoon in een bench in een hoekje van de slaapkamer zetten eigenlijk.

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 19 mei 2010 - 13:20

Hier zijn er vier binnen gekomen met als introductie: voila, kijk eens wie er nu bijgekomen is om te spelen :ha :ha :ha .
En nu serieus: een week op voorhand stak ik de Feliway verstuiver in het stopcontact. In het water kwam er Rescue en Walnut bachbloesems en voor de rest... zorgen dat er nieuw speelgoed in huis klaar ligt, eigen eetkommetje en dat is het. Om zelf rustig te zijn, kan je ook wat Rescue nemen. Geblaas naar elkaar zal er toch zijn. En ik denk dat mijn katten het heel wat moeilijker zouden hebben door te ruiken en te horen dat er een nieuw katje in huis is dat ze niet kunnen zien dan dat ze er direct mee geconfronteerd worden.
Bij jou  moet jouw toekomstig katje nog de tweede vaccinatie krijgen, dus misschien is het toch beter om het even apart te houden. :hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 19 mei 2010 - 13:24

Ik heb hier nooit een nieuwkomer apart gehouden en nooit problemen gehad :catnoknow . Ze komen toe in hun transportbox en die zet ik open op de kattenkamer zodat ze onmiddelijk weten waar hun eten, drinken, kattenbak staat en dan laat ik de nieuwkomer op eigen tempo het huis verder verkennen. Daisy begon direct te eten en ging onmiddelijk elke kamer verkennen. Nette verkoos om op de kattenkamer te blijven gedurende 3 dagen en daaarna op verkenning te gaan. Maar ze zaten nooit apart, de andere poezen konden altijd contact maken met de nieuwkomer.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 19 mei 2010 - 17:56

De badkamer lijkt mij ideaal. Tegen het lawaai van douchen en wc doorspoelen moeten katten nu eenmaal bestand zijn. Als het kleintje een verstopplekje heeft kan het daar schuilen als het toch een beetje schrik moest hebben van iets.
De badkamer is een ruimte die meestal wel heel goed schoon te maken is, dus dat is ideaal. Ook om vooraf te ontsmetten is dat een ruimte waar dat prima kan, afwasbare oppervlakten en meestal niet te groot.
Tijdens het douchen eventjes het raam op een kiertje (met een hor erin natuurlijk) om te verluchten en de stoom is zo weg. Bovendien is stoom zelfs gezond. Zoalng het kleintje er niet nat en klef van wordt is het prima.

Top dat je toch je voorzorgen neemt !!!!
Beter voorkomen dan genezen. Na 3 weekjes werkt zijn 2 de vaccinatie helemaal perfect en kan je veel geruster zijn. Als je die 3 weekjes probleemloos doorkomt hoef je veeeeel minder te vrezen.

Bewerkt door feroesti, 19 mei 2010 - 17:57.

eve
eve
  • 1.368 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 19 mei 2010 - 23:15

Top, ik ga dan voor de badkamer, dank je Feroesti! :rub:

En allemaal bedankt voor de tips! Ik zal ook zorgen dat de Feliway lekker in de lucht aanwezig is, als het zover is dat ze elkaar live gaan ontmoeten.

:flower:
Geplaatste afbeelding