Spring naar inhoud

- - - - -

castratie / sterilisatie

• Log in om te reageren
65 reacties op dit onderwerp
elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#1 Geplaatst 08 april 2009 - 13:58

Wat vinden jullie ervan als jullie 'verplicht' worden om een (gezelschaps) kitten te castreren/steriliseren. Sommige gezelschapskittens worden reeds gecastreerd voor ze naar een nieuwe thuis vertrekken. Andere kittens worden nog niet gecastreerd, maar de cattery verlangt wel dat dit alsnog gedaan wordt.
Hoe staan jullie hier tegenover?

Hier gaan de kittentjes nog niet gecastreerd de deur uit, maar in mijn contract staat wel dat ze voor een leeftijd van 10 maanden gecastreerd/gesteriliseerd moeten worden.
Welke reacties krijgen jullie als fokker hierop en wat vinden de kittenkopers onder jullie  hiervan?
Zelf vind ik het eigenlijk niet meer dan logisch dat, wanneer je een gezelschapskatje koopt, het katje gewoon mooi gecastreerd wordt.

Geplaatste afbeelding

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 08 april 2009 - 14:01

Ik vind het logisch dat als je niet fokt met katten je ze laat steriliseren/castreren.

Geplaatste afbeelding

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 08 april 2009 - 14:02

Ines zei:

Ik vind het logisch dat als je niet fokt met katten je ze laat steriliseren/castreren.

ben ik ook mee eens
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

Guest_garnet_*
Guest_garnet_*

#4 Geplaatst 08 april 2009 - 14:04

Ik vind ook dat het maar normaal is dat je ze dan laat steriliseren of castreren, je gaat er uiteindelijk toch niet mee fokken. Jack en Joshua waren al gecastreerd toen ik ze gaan halen ben bij hun fokster, Joey was nog niet gecastreerd maar die heb ik verleden vrijdag laten castreren.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 08 april 2009 - 14:11

Welja, dat vind ik dus ook.

Maar onlangs kreeg ik een e-mail va een vrouw die geïnteresseerd was in een kitten.
Ze vroeg of ik met een contract werkte en of het kitten gecastreerd/gesteriliseerd moest worden. Zij was er dus helemààl niet mee akkoord dat ik wil dat mijn kittentjes gecastreerd worden. Zij was geen voorstander van zo vroeg te castreren/steriliseren en zij gastreerde haar katten enkel wanneer zij vond dat het tijd was.. :catscratchhead
Ik heb zo iets van, waarom een kat zo lang open laten als je er toch niet mee fot? Het brengt toch alleen ongemakken met zich mee..

Zij vond het belangrijk om zelf na te denken en te handelen wanneer zij het wil omdat zij verantwoordelijk is voor haar katten.

En dan citeer ik haar even: " Jammer dat u een andere mening bent toegedaan en bepaalde dingen die medisch gezien alles behalve bewezen goed te zijn, andere personen opdringt op deze manier. Dan bied ik nog liever een mishandelde en/of asielkat een nieuwe thuis aan."

Ik heb toch nog nooit een da horen zeggen dat het goed is voor een kat om lang ongecastreerd rond te lopen.. :catnoknow
Daarbij worden asieldieren toch ook gecastreerd, alvorens ze naar een nieuwe thuis gaan? ;)
Ik vind ook niet dat ik mensen iets opdring, gaan ze niet akkoord met mijn contract, dan krijgen ze ook geen kitten. Ik wil enkel mensen die achter het contract staan. Logisch toch?
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 08 april 2009 - 14:15

Bij onze htkpoes was er geen verplichting tot sterilisatie, maar die hebben we sowieso toch laten steriliseren, omdat we helemaal geen fokplannen hadden en we ook niks van haar afkomst afweten.

In de contracten van Willow en Indy staat er inderdaad dat we ze verplicht moesten laten castreren, en dat waren we toch sowieso van plan.
Bij Axxes staat dat er ook in; maar de fokkers hebben wel gezegd dat ze - afhankelijk van hoe hij het op show doet en hoe hij uitgroeit - misschien nog wel een dekking zouden vragen. Maar heb hen dan wel gezegd dat ze die vraag op tijd zullen moeten stellen, want anders gaat hij over een tijd gewoon naar de DA voor een castratie. :)

Ik loop wel met het idee om in de toekomst misschien te gaan fokken, maar als dat ooit gebeurd, dan zal het sowieso met katten zijn die ik, in overeenstemming met hun fokker, zonder fokverbod heb aangeschaft.

Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal dat er een clausule over het al dan niet mogen fokken met een kat in het contract wordt opgenomen. Je wil als fokker het beste voor de kittens die bij jou geboren worden, en je wil toch ook de lijnen waar jij mee werkt in je cattery niet zomaar "te grabbel gooien". En sommige katten voldoen - hoe mooi ze ook zijn - nu eenmaal niet genoeg aan de rasstandaard om ermee te gaan fokken. Voor echte leken is dat misschien soms wat afschrikkend of misschien zien zij dat ook niet meteen, maar dan is het denk ik aan jou als fokker om daar wat verdere uitleg bij te geven.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 08 april 2009 - 14:18

Pff die had volgens mij andere bedoelingen hoor en probeerde je een iets ofwat schuldgevoel aan te praten dat niet gebaseerd is  op de waarheid en zogezegd enkel in haar voordeel speelde. Moesten mensen mij zo emailen, zou ik al direct iets hebben van "ok hier ga ik toch TWEE maal moeten over nadenken eer ik een kitten aan jou toevertrouw" :louche:
Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#8 Geplaatst 08 april 2009 - 14:20

Niks van zo reacties aantrekken joh, er is inderdaad geen goede rede om langer te wachten met de castratie. Zo dingen komen meestal van mensen die er nog van overtuigd zijn dat elke kat eens een nestje gehad moet hebben voor haar gezondheid :louche:

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#9 Geplaatst 08 april 2009 - 14:21

Spanishke zei:

Moesten mensen mij zo emailen, zou ik al direct iets hebben van "ok hier ga ik toch TWEE maal moeten over nadenken eer ik een kitten aan jou toevertrouw" :louche:

Ik zou er zelfs niet 1x over nadenken :p

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 08 april 2009 - 14:22

Trouwens dat vroeg steriliseren of castreren schadelijk zou zijn, is dacht ik toch wel achterhaald ondertussen?
En ja, als je in het asiel een kat haalt, dan zal die normaal gezien ook al geholpen zijn voor die naar een nieuwe thuis gaat.
Dus ik snap niet dat die mevrouw er zo moeilijk over deed. Als je geen fokplannen hebt, dan is het net beter om niet te lang te wachten met een sterilisatie of castratie. Anders gaat je kater misschien gaan sproeien of wordt de poes te vaak krols na mekaar en krijgt ze misschien wel een baarmoederontsteking. En gesteriliseerde/gecastreerde katten zitten over het algemeen ook beter in hun vacht.
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 08 april 2009 - 14:25

Als er niet mee gefokt wordt vind ik het ook normaal dat er tot sterilisatie wordt overgegaan. Maar mensen moeten wel de keuze hebben en de kans krijgen het kitten te laten uitgroeien. Ze kunnen in dat anderhalf jaar altijd nog van mening veranderen, na een show te hebben gedaan of zo. Of willen zelf nog een kitten van haar/hem houden. Persoonlijk vind ik dat ze dat recht hebben als er geen fokfouten aanwezig zijn. Fokverbod of vroegsterilisatie bezorgd de mensen soms achteraf veel spijt en dat is jammer. Als een kat aan alle fokeisen voldoet en prima verzorgd wordt, er bovendien een mooie kater voor uitgekozen wordt, heb ik er geen problemen mee. Dan vind ik fokverbod niet van toepassing en zelfs spijtig !
Het grootste probleem hier is dat de kittens meestal zeer snel gereserveerd zijn. En dan pas na een paar weken merk je een klein foutje of zo op, waardoor een kitten niet meer fokgeschikt is. (vb tandafwijking, navelbreukje, knikje in de staart,...) Als mensen dan wel willen fokken kan het niet, dat staat dan wel op het contract vermeld. Of ze kunnen natuurlijk van de aankoop afzien. Wanneer de kittens dan wel echt fokkwaliteit/showkwaliteit zijn kan je het ook niet beletten dat er niet mee verder gefokt wordt en dat de mensen overgaan tot castratie. Soms is dat wel spijtig en zonde van de kwaliteit.
Om eigenlijk echt schifting te maken tussen fok- en huiskatkwaliteit kan je de kittens pas aan 12 weken aanbieden. Dan pas weet je welke kittens daatoe behoren. Maar dat lukt hier nooit, ze zijn altijd al aan 4 weken of zelfs nog eerder gereserveerd...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#12 Geplaatst 08 april 2009 - 14:32

feroesti zei:

Om eigenlijk echt schifting te maken tussen fok- en huiskatkwaliteit kan je de kittens pas aan 12 weken aanbieden. Dan pas weet je welke kittens daatoe behoren. Maar dat lukt hier nooit, ze zijn altijd al aan 4 weken of zelfs nog eerder gereserveerd...

Dat bepaal je toch zelf? Niemand verplicht je toch om ze al op 4 weken te laten reserveren? Als mensen bij mij een poes van show/fokkwaliteit willen dan zullen ze moeten afwachten tot in die laatste weken. Ze kunnen wel al een optie nemen natuurlijk maar ik wil eerst zien hoe het kitten verder uitgroeit. Ook komt er in het contract nog te staan dat als er met het kitten toch niet gefokt kan worden bvb dat ze dan een deel van het geld terugkrijgen en dus gezelschapsdierprijs betalen. Je kan namelijk inderdaad nog niet alles zeker weten op 12 weken.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 08 april 2009 - 14:33

Voor mij is dat eigenlijk ook niet echt van toepassning. De katertjes moeten sowieso gecastreerd worden. Dat is een afspraak met de dekkatereigenaar en ik wil ook helemaal niet dat mijn katertjes in de fok belanden. Ik plaats ze liever bij liefhebbers.. :a

Geplaatste afbeelding

Guest_AnnDB_*
Guest_AnnDB_*

#14 Geplaatst 08 april 2009 - 14:39

Ines zei:

k ook. Ma ik dacht altijd dat je bij katertjes moest wachten om te castreren tot een maand of 8? :s Ik heb een katertje van 5m 1/2, kan die dan ook al gecastreerd worden?

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#15 Geplaatst 08 april 2009 - 14:41

AnnDB zei:

k ook. Ma ik dacht altijd dat je bij katertjes moest wachten om te castreren tot een maand of 8? :s Ik heb een katertje van 5m 1/2, kan die dan ook al gecastreerd worden?

Sommige katertjes worden al op 12 weken gecastreerd.
Jouw katertje kan nu al gecastreerd worden hoor. :)

Geplaatste afbeelding