Spring naar inhoud

- - - - -

castratie / sterilisatie

• Log in om te reageren
65 reacties op dit onderwerp
Guest_AnnDB_*
Guest_AnnDB_*

#16 Geplaatst 08 april 2009 - 14:55

elixeryen zei:

Sommige katertjes worden al op 12 weken gecastreerd.
Jouw katertje kan nu al gecastreerd worden hoor. :)

Ah ok, merci, dat is weer iets bijgeleerd se :) . Dus dat dat invloed heeft op de groei ofzo, da zijn fabeltjes?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 08 april 2009 - 15:12

Als je geen fokplannen hebt met je poezen lijkt het me niet meer dan logisch dat je overgaat tot castratie of sterilisatie, het is tenslotte toch ook beter voor de gezondheid van de poezen. En er zouden heel wat minder oeps nestjes geboren worden.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 08 april 2009 - 15:19

Ik heb altijd gehoord dat een kater/poes moeten gecastreerd/gesteriliseerd worden voor ze geslachtsrijp zijn.  Een kater die later gesteriliseerd wordt zou zelfs na castratie nog sproeien zei mijn DA.
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#19 Geplaatst 08 april 2009 - 15:26

Roosje zei:

Ik heb altijd gehoord dat een kater/poes moeten gecastreerd/gesteriliseerd worden voor ze geslachtsrijp zijn. Een kater die later gesteriliseerd wordt zou zelfs na castratie nog sproeien zei mijn DA.

Dat is niet helemaal waar. Dan zouden alle katers die ooit voor de fok zijn ingezet en dus pas op latere leeftijd gecastreerd worden, ook sproeien, en dat is niet het geval. Er zijn trouwens ook geslachtsrijpe katers die helemaal niet sproeien.
De kans is wel groter dat een kater die voor castratie sproeit, dit ook na castratie blijft doen; maar dat is niet altijd het geval.

Geplaatste afbeelding

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 08 april 2009 - 16:13

feroesti zei:

Om eigenlijk echt schifting te maken tussen fok- en huiskatkwaliteit kan je de kittens pas aan 12 weken aanbieden. Dan pas weet je welke kittens daatoe behoren. Maar dat lukt hier nooit, ze zijn altijd al aan 4 weken of zelfs nog eerder gereserveerd...

Dus op 4 weken weten de mensen al welk kitten van hun wordt? Bij de meeste fokkers is het toch zo dat de anderen pas mogen kiezen als de persoon die de eerste keus heeft, gekozen heeft.
Bij honden bepaalt de fokker soms zelf welke pup naar wie gaat. En mag je niet zelf kiezen.

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#21 Geplaatst 08 april 2009 - 16:59

Ines zei:

Dus op 4 weken weten de mensen al welk kitten van hun wordt? Bij de meeste fokkers is het toch zo dat de anderen pas mogen kiezen als de persoon die de eerste keus heeft, gekozen heeft.
Bij honden bepaalt de fokker soms zelf welke pup naar wie gaat. En mag je niet zelf kiezen.

Hier hebben mensen ook de keuze tussen alle kittens (behalve als ik zelf eentje wil houden natuurlijk :twisted: ). Vanaf er een kittentje gereserveerd is, is het natuurlijk niet meer beschikbaar voor andere mensen..
Nouja, met mijn vorig nestje was het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Men had maar keuze tussen 2 katertjes :ha

Dat is nu het eerste dat ik hoor dat mensen bij hondenfokkers niet altijd zelf mogen kiezen. Wij hebben altijd zelf mogen kiezen welke hond we mochten nemen.
Ook mijn ouders, die nog geen jaar geleden een nieuwe pup gekocht hebben, mochten zelf kiezen.

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#22 Geplaatst 08 april 2009 - 17:18

Ines zei:

Lijkt me niet per se zo een slechte zaak. Meestal kiezen mensen maar gewoon de pup die tijdens dat ene bezoekje toevallig de aandacht trekt terwijl de fokker de pup toch iets beter kent op dat moment, die kan dan misschien beter kiezen welke pup bvb bij het gezin met kinderen past, welke pup bij het gezin met een kat, enz enz. Anderzijds kiezen mensen toch graag zelf. Ik denk dat iets er tussenin ideaal zou zijn. Namelijk dat de fokker duidelijk aangeeft welke pup volgens hem het beste bij de familie past waardoor die pup ook automatisch makkelijker de aandacht trekt van het die familie :)

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#23 Geplaatst 08 april 2009 - 18:20

Hier wachten mensen niet lang met hun keuze. Wie eerst is ,kiest eerst natuurlijk. Sommige willen persé een katertje, andere een poesje,... Dan is er al meteen een natuurlijke selectie gebeurt . Meestal wordt er zeer snel gekozen, mensen wachten daar niet graag  lang mee. Sommigen willen persé het kleinste (wat je ook zegt) of de dikste,...

Als ze besproken zijn kan je ook moeilijk zeggen, dat kitten is voor de fok, kost 100 euro meer. Dus neem dat ander maar, dat is goedkoper. Je kunt het ook nooit voorspellen, want hoe ze uitgroeien is soms zeer verrassend. Het kleinste grut van het nest kan de grootste en mooiste poes worden van allemaal.
Bij afwijkingen ligt dit anders natuurlijk, die mogen niet in de fok. Maar onze ervaring is dat als je eerlijk bent, ze het kitten toch nemen. Ondanks het knikje of de tand die niet perfect staat. Want inmiddels zit het kitten al in hun hart vanaf hun keuze. Het kitten/kat wordt dan later ook perfect gesteriliseerd.
Bij fokkers ligt dit anders natuurlijk, maar die zijn hier eerder een uitzondering. Fokkers wachten en reserveren ook liever op de combinatie poes/kater van hun keuze en vragen dan ook eerste nestkeuze. En dat lijkt mij ook het meest interessant.

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#24 Geplaatst 08 april 2009 - 18:23

Vind het niet meer dan normaal..ze zijn hier allemaal gecastreerd/gesteriliseerd!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#25 Geplaatst 08 april 2009 - 18:28

Als de fokker kiest waar de pup / kitten naartoe gaat dan moet hij de baasjes toch al goed kennen. Want er kan wel eens een verkeerde keuze gemaakt worden. Het is niet omdat een gezin veel leden telt dat er ook veel aandacht aan het dier besteed zal worden en omgekeerd. Grote gezinnen zijn soms heel druk, maar kunnen ook zeer rustig en huiselijk zijn.
Iemand alleen kan heel gezellig zijn voor het dier, maar als die persoon nooit thuis is, heel zielig,...Het is moeilijk als fokker om dit in te schatten.
Veel hangt ook af van de manier waarop met een kitten/pup wordt omgegaan. En een zeer druk kitten of pupje bij de fokker, kan in een paar dagen veranderen in een angstig en schuw diertje bij de nieuwe baasjes. Dat heb je dus absoluut niet in de hand. Persoonlijk laat ik de mensen liever zelf kiezen en meestal maken ze toch de juiste keuze. Je kunt wel tips geven en hun karakter beschrijven, maar toch altijd is er weer "die liefde op het eerste gezicht" .

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#26 Geplaatst 09 april 2009 - 13:27

ik had geinformeerd ivm vroegcastratie omdat dit in de verenigde staten enorm veel toegepast wordt ... mijn dierenarts had het afgeraden omdat het bij zulke kleine dieren veel moeilijker uit te voeren is dan bij jongvolwassen dieren ... met alle risico's vandien ... Ze was eventueel bereid om het toch te doen (mocht ik aangedrongen hebben). Is iets  waarover ik nog twijfel ...

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#27 Geplaatst 09 april 2009 - 14:18

De katten zijn kleiner dus het is iets precieser werken maar ik mag toch hopen dat DA's dat gewoon zijn van de kleinere dieren waar ze het ook op uitvoeren zoals fretten, cavia's, konijnen, ... Ik denk dat de meeste DA's het gewoon liever niet doen omdat het iets langer duurt en iets meer moeite kost terwijl ze er evenveel aan verdienen.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#28 Geplaatst 09 april 2009 - 15:07

Onze dierenarts raad het fel af. Veel kittens overleven de verdoving mogelijk niet.
Ook bij ratten, muizen, cavia's,vogeltjes sterven heel veel dieren op de operatietafel. Onze dierenarts zou het nooit doen bij kittens van 12 weken. Vooral omdat het op een veel eenvoudiger manier en met minder risico op een latere leeftijd kan gebeuren. De balletjes zijn dan veel beter ontwikkeld en gemakkelijker te verwijderen.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#29 Geplaatst 09 april 2009 - 15:26

Ik heb vroegcastratie overwogen maar heb het niet gedaan omdat ik me er zelf niet zo goed bij voelde. Ik vond het zelf nogal eng.. :oops:
Dat is wel het eerste dat ik daar van hoor Feroesti; dat veel kittend de verdoving niet overleven. Er zijn tal van cattery's die vroegcastratie toepassen. Ik heb eigenlijk alleen nog maar positieve dingen gehoord.

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#30 Geplaatst 09 april 2009 - 15:33

feroesti zei:

Onze dierenarts raad het fel af. Veel kittens overleven de verdoving mogelijk niet.
Ook bij ratten, muizen, cavia's,vogeltjes sterven heel veel dieren op de operatietafel. Onze dierenarts zou het nooit doen bij kittens van 12 weken. Vooral omdat het op een veel eenvoudiger manier en met minder risico op een latere leeftijd kan gebeuren. De balletjes zijn dan veel beter ontwikkeld en gemakkelijker te verwijderen.

Kittens horen dan ook een aangepaste verdoving te krijgen.
Ben zeer benieuwd naar voorbeelden van kittens die het niet overleefd hebben. Er zijn zat cattery's die het doen tegenwoordig en heb van nog geen enkele ooit iets negatief gehoord, laat staan dat er kittens door gestorven zijn. Het kan natuurlijk altijd eens misgaan, net zoals dat bij een al wat ouder dier kan.
Overigens is een kitten van 12 weken toch wel wat groter dan een muis, vogeltje, ..
Ik zou het zelf wel niet laten doen bij een DA die geen ervaring heeft met vroegcastraties.

Bewerkt door MissKitty, 09 april 2009 - 15:41.