Spring naar inhoud

- - - - -

castratie / sterilisatie

• Log in om te reageren
65 reacties op dit onderwerp
Guest_EmilyenAmedee_*
Guest_EmilyenAmedee_*

#31 Geplaatst 09 april 2009 - 15:34

Onze da weigert om de castratie uit te voeren voor de 6 maanden. En wij hebben goede ervaringen met onze da. De afspraak ligt al wel vast. 1 juli wordt Amedee (tegen dan 6 maanden) en Emily gesteriliseerd (dan 7 maand). Amai zie er al tegen op om hen weg te brengen :misselijk:

Guest_frv_*
Guest_frv_*

#32 Geplaatst 09 april 2009 - 15:50

de enige reden waarvoor ik eigenlijk nog twijfel is het grote voordeel dat je ongewilde fok kan uitsluiten ... men gaat snel beloven om te casteren maar wat als men het niet doet + je moet daar dan weer tijd insteken om op te volgen en mensen herinneren ... ga es rondzoeken op internet of er ergens negatieve ervaringen te vinden zijn ... zoniet ga ik mijn DA toch trachten te overtuigen...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#33 Geplaatst 09 april 2009 - 15:52

MissKitty zei:

Kittens horen dan ook een aangepaste verdoving te krijgen.
Ben zeer benieuwd naar voorbeelden van kittens die het niet overleefd hebben. Er zijn zat cattery's die het doen tegenwoordig en heb van nog geen enkele ooit iets negatief gehoord, laat staan dat er kittens door gestorven zijn. Het kan natuurlijk altijd eens misgaan, net zoals dat bij een al wat ouder dier kan.
Overigens is een kitten van 12 weken toch wel wat groter dan een muis, vogeltje, ..
Ik zou het zelf wel niet laten doen bij een DA die geen ervaring heeft met vroegcastraties.

Ik heb nog geen enkel sterfgeval gehoord ten gevolge van vroegcastratie. Wat ik erover heb gehoord was juist enkel positief; de kittens zijn er sneller bovenop als een volwassen dier bv.

Net wat jij zegt MissKitty; je moet wel een goede Da vinden die ervaring heeft met vroegcastratie. De enige Da die onze katten mag castreren is er een die ook aan vroegcastratie doet; als ze kan opereren op zo'n kleintjes dan weet ze echt wel wat ze doet en ik stuur met gerust hart mijn katten naar haar, ook al is het even rijden voor ons.

Zelf doen wij (voorlopig) niet aan vroegcastratie, maar ik zie zeker wel de voordelen ervan in. Een iemand die geïnteresseerd is in een toekomstig kitten van ons die vroeg zelfs of we het kitten (katertje) in overleg met haar niet wilden vroegcastreren. Zij ziet het als een service naar de kittenkoper toe. Je hebt niet het risico dat het katertje gaat sproeien (want soms zijn ze er al vroeg bij) bv. Een gezond kitten, kan de aangepaste verdoving echt wel aan, net zoals een volwassen gezonde kat de verdoving aangepast aan het gewicht van een volwassen kat ook zou aan moeten kunnen. Het is inderdaad zo dat er af en toe katten in de narcose blijven, maar dat heeft heel vaak een achterliggende medische reden (heel vaak afwijkingen aan het hart zoals HCM bv) en de gevolgen daarvan zijn zowel bij jonge dieren als bij volwassen dieren helaas hetzelfde dan.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#34 Geplaatst 09 april 2009 - 16:14

PS voor wie op zoek is naar een Da die vroegcastratie doet. Ik weet dat er eentje in Sint-Kathelijne Waver is (ben ik zelf nog nooit geweest) , zelf ga ik in Mechelen (en via een andere fokker hoorde ik dat er daar twee zitten die aan vroegcastratie doen) en ben ook een keer in Kalmthout geweest, maar er zijn vast nog andere Da's die het kunnen en willen doen.

Hier nog even een mailtje dat ik heb gekregen toen ik op zoek was naar info over vroegcastratie, mailtje dateert van een jaar en half geleden denk ik. Het meisje dat deze mail schreef is opvanggezin voor een asiel en is dierenartsassistente.

Bij ons zijn er afgelopen jaar de eerste kittens vroeg gecastreerd. Even snel uitgerekend: van de 12 kittens die bij ons thuis zaten en gecastreerd zijn, zijn 7 kattinnen "geholpen".
Dit is bij allemaal op de leeftijd van 9 weken gedaan. Ze zijn hierbij dan ook direct ingeent. Alles is zonder problemen verlopen.
De kittens mochten vanaf 00.00uur niet meer eten, tenminste als ze in de ochtend geholpen worden. Er is ook een nestje 's middags geholpen en die mochten vanaf 09.00uur niet meer eten.

Bij het eerste nestje ben ik bij gebleven, omdat ik zelf ook erg nieuwsgierig was. Er is verder niets anders aan als bij een volwassen kat. Uiteraard is het sneetje veel kleiner, zo'n 1,5 tot 2 cm.
De kittens krijgen ook een pijnstiller en een AB prik en dan zijn ze in orde.
Ze worden dan warm weggelegd. Eerst was dit mbv warmwater zakken of snuggle safes, maar doordat het asiel en ook cattery's er steeds meer gebruik van maken hebben ze nu zelfs een couveuse aangescahft.
Na 2 uur zijn ze klaarwakker. En nog een uurtje later vreten ze zich eens goed vol en krijgen ze hun zotte kuren weer. Het is echt verbazingwekkend hoe snel ze recupereren. Als ik zelf nog "niet-fok-dieren" in huis neem dan zou ik er zelf ook direct voor kiezen om ze zo vroeg te castreren. Ook de opvangers zullen in de toekomst allemaal zo vroeg geholpen worden

Bewerkt door Smitten Kitten, 09 april 2009 - 16:23.

Guest_Bougie_*
Guest_Bougie_*

#35 Geplaatst 09 april 2009 - 16:25

Ik heb het in eerste instantie moeilijk gehad met contracten waarin stond dat de kat / kater moest gesteriliseerd worden, niet buiten mocht enz.. want ja, ik kocht en betaalde niet weinig voor een raskat en dan was het ook de mijne ook hé, ik zou ermee mogen doen wat ik wou. Ik was niet van plan te fokken maar die voorwaarden en vooral de sancties stonden mijn niet aan. Als de poes toch kittens kreeg moest er zoveel per kitten betaald worden - deed me denken aan geldklopperij.

Ik denk dat vele mensen in eerste instantie zo denken. De fokster heeft me toen uitgelegd waarom dat fokverbod erin stond, de eisen inzake bloedlijnen, gevaar van inteelt, rasvereisten enz. en haar zorg voor haar kleintjes die ze wel verkocht maar voor betekende het "achterlaten van haar kleintjes", risico's op ziektes als ze buitenlopen enz... Ze heeft er tijd voor genomen maar heeft me wel overtuigd. Fokken is niet aan iedereen gegeven, al denken velen van wel. Ik gruwel van mensen die beginnen fokken zonder er iets van te kennen en de gevaren te kennen maar ja.. zo'n verbod kan wel hard aankomen

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#36 Geplaatst 09 april 2009 - 16:36

Bougie zei:

Ik heb het in eerste instantie moeilijk gehad met contracten waarin stond dat de kat / kater moest gesteriliseerd worden, niet buiten mocht enz.. want ja, ik kocht en betaalde niet weinig voor een raskat en dan was het ook de mijne ook hé, ik zou ermee mogen doen wat ik wou. Ik was niet van plan te fokken maar die voorwaarden en vooral de sancties stonden mijn niet aan. Als de poes toch kittens kreeg moest er zoveel per kitten betaald worden - deed me denken aan geldklopperij.

Ik denk dat vele mensen in eerste instantie zo denken. De fokster heeft me toen uitgelegd waarom dat fokverbod erin stond, de eisen inzake bloedlijnen, gevaar van inteelt, rasvereisten enz. en haar zorg voor haar kleintjes die ze wel verkocht maar voor betekende het "achterlaten van haar kleintjes", risico's op ziektes als ze buitenlopen enz... Ze heeft er tijd voor genomen maar heeft me wel overtuigd. Fokken is niet aan iedereen gegeven, al denken velen van wel. Ik gruwel van mensen die beginnen fokken zonder er iets van te kennen en de gevaren te kennen maar ja.. zo'n verbod kan wel hard aankomen

Het is vaak zoals je zegt, mensen kunnen er eerst niet voor te vinden zijn tot ze de uitleg erachter krijgen, dan begrijpen ze het meestal wel.

Guest_AnnDB_*
Guest_AnnDB_*

#37 Geplaatst 10 april 2009 - 09:40

Wij hebben gisteren ook gebeld om een afspraak vast te leggen met de DA. We dachten hem eerst maar in juni te castreren, maar hebben nu toch een datum geprikt op 25/04. Tegen dan is hij 6m en 5 dagen. Hoop dat dat ok zal zijn. Onze DA castreert ook maar vanaf dat ze een maand of 6 zijn.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#38 Geplaatst 11 april 2009 - 20:28

Onze dierenarts wilde Maidu (Maine Coon) eigenlijk pas castreren op 10 maanden. Hij zei dat we door vroegcastratie een dikke kat met een kleine kop gingen krijgen omdat hij zou stoppen met groeien!
Maidu is uiteindelijk op bijna 8 maanden gecastreerd want begon al te sproeien in huis. De dierenarts vond dat gelukkig ook niet kunnen en wilde hem dan toch eerder castreren.

Er wordt heel wat over vroegcastratie beweerd. Dat een kat daardoor stopt met groeien zou wel achterhaald zijn. Ze zouden zelfs langer doorgroeien door castratie omdat testosteron de groeischijven doet sluiten. Door castratie verdwijnt alle testosteron uit het lichaam en blijven de groeischijven dus langer open, dus kan de kat langer groeien.
Dat ze makkelijker blaasontsteking of nierstenen ontwikkelen blijkt ook onjuist. Deze problemen komen even vaak bij niet gecastreerde katten voor.

Voor een Maine Coon is er wel het risico dat als ze een breuk oplopen als de groeischijven nog niet gesloten zijn deze heel moeilijk te genezen is. Doordat Maine Coons erg zware en grote katten zijn die soms nogal onhandig van iets afspringen of vallen is dat wel iets om voorzichtig mee te zijn.

Bewerkt door ARIZONA, 11 april 2009 - 20:32.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#39 Geplaatst 11 april 2009 - 22:17

ARIZONA zei:

Onze dierenarts wilde Maidu (Maine Coon) eigenlijk pas castreren op 10 maanden. Hij zei dat we door vroegcastratie een dikke kat met een kleine kop gingen krijgen omdat hij zou stoppen met groeien!

Dat heeft een DA hier in Genk (niet mijn vaste DA) ook beweerd over mij ragdoll kater die op 13 weken gecastreerd is. Hij is intussen 13 maanden oud en ik merk daar nochthans niks van ;)
Was dan ook een iets oudere DA al. Bijscholing zou toch wel eens verplicht mogen worden..

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#40 Geplaatst 11 april 2009 - 22:28

clyde wordt eind van de maand 8 maanden , rond welke leeftijd zou ik hem het best castreren ?

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#41 Geplaatst 11 april 2009 - 23:00

clyde zei:

clyde wordt eind van de maand 8 maanden , rond welke leeftijd zou ik hem het best castreren ?

Ik zie persoonlijk geen rede om nog te wachten. Hij kan op deze leeftijd elk moment beginnen sproeien. Beter voorkomen dan genezen denk ik dan :)

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#42 Geplaatst 12 april 2009 - 21:45

ik zou nog even willen wachten om zijn kopje uit te laten groeien , en zolang hij niet sproeit kan het toch geen kwaad ? of ben ik mis..

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#43 Geplaatst 12 april 2009 - 21:47

Goh..ik denk niet dat het kwaad kan zolang hij inderdaad niet sproeit maar bij Mellon heb ik het zekere voor het onzekere genomen en tijdig laten castreren. Een al dan niet dikkere kop doet er niet echt toe..ik show toch niet met hem..en ik vind zijn kopke toch mooi dik al! :d

Guest_clyde_*
Guest_clyde_*

#44 Geplaatst 12 april 2009 - 21:52

ja hihi , zou het kwaad kunnen als ik het in juni doe , na mijn examen , dan heb ik heel veel tijd , en kan ik hem extra goed verwennen ( niet dat ik dat anders niet doe ofzo hihi )

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#45 Geplaatst 12 april 2009 - 22:14

clyde zei:

ik zou nog even willen wachten om zijn kopje uit te laten groeien , en zolang hij niet sproeit kan het toch geen kwaad ? of ben ik mis..

Je bedoelt katerwangen? Ik dacht eigenlijk dat die ook weer verdwenen na de castratie.. Maar als juni voor jou goed uitkomt dan kan je het net zo goed dan doen natuurlijk he, zolang hij in tussentijd maar niet begint te sproeien ofzo.