Spring naar inhoud

- - - - -

Wanneer reserveren kitten bij cattery

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Auryn
Auryn
  • 1.199 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 19 mei 2010 - 14:35

Ik zou zo graag een Scottish Fold en/of een Brits Korthaar kat hebben.

Het is nog niet voor direct want ik moet eerst nog afstuderen (nog een paar weken) en een job en appartement vinden. Dus het is minstens nog een paar maanden wachten.

Ik heb ondertussen al een hele hoop informatie opgezocht waaronder cattery's in de buurt. Ik heb dus al een redelijk goed beeld waar ik moet op letten en wat de kosten zoal kunnen zijn.
Wat mij ook al opgevallen is dat de kittens in deze cattery's vaak al gereserveerd zijn.

Hoe en wanneer moet ik juist een kitten reserveren bij een gekozen cattery?

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#2 Geplaatst 19 mei 2010 - 14:37

Een mailtje sturen om je op de hoogte te brengen van komende nestjes kan je nu al doen.

Sarah en Erik
Sarah en Erik
  • 2.910 berichten

#3 Geplaatst 19 mei 2010 - 14:44

Ik heb indertijd gebeld en gemaild naar verschillende cattery's om te horen naar de toekomstige nestjes. Dan heb je al een beeld van wanneer welke cattery een nestje heeft. De meeste cattery's laten je pas echt een kitten reserveren wanneer ze 8à9 weken oud zijn. Dat is omdat je voor deze leeftijd bijna nog niets ziet van het karakter, en je dus nog niet echt de kitten kan kiezen naar je naar op zoek bent. Wij zijn de eerste keer gaan kijken toen het nestje waaruit Elmo komt, 3 weken oud was, (dit is wel zeer vroeg, en op zich zie je dan nog niets) een tweede keer op 6 weken, dan nog eens op 8 weken, en toen stond het pas vast dat Elmo ook echt van ons ging zijn. De kans op een kitten is natuurlijk groter als je er al geweest bent voordat ze 9 weken oud zijn.

Maar ik zou zeker nergens gaan kijken voordat je een job en een appartment hebt, qua zekerheid :)

britjes
britjes
  • 3.729 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 19 mei 2010 - 15:15

ik reserveer ook vaak van te voren :)
Geplaatste afbeelding

Fieke
Fieke
  • 3.116 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 19 mei 2010 - 15:32

Ik heb eerst contact gezocht met de cattery (eens bellen, mailtje, langsgaan). Dan werd ik verwittigd wanneer mamapoes naar de dekkater ging. Door omstandigheden heb ik wel 18 maanden moeten wachten voor het nestje er eindelijk was. (het was geen liefde op het eerste gezicht tussen mamapoes en papakater). Bij de geboorte was het al zeker dat een kitten uit dat nestje naar mij kwam, welk kitten? Dat werd pas op ongeveer 6-7 weken duidelijk. Shiva heeft eigenlijk zelf zijn personeel gekozen. Ik ging op 'kraambezoek', zette mij naast het mandje met de kittens en pardoes, kwam er eentje zo kwaad en zo goed als het ging, op mijn schoot gekropen. En ik was verkocht!
Veel succes! :geluk:
Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#6 Geplaatst 19 mei 2010 - 16:49

Het lijkt me verstandig eerst een paar catteryen te bezoeken (niet op dezelfde dag vanwege besmettingsgevaar van de ene cattery op de andere). Waar het klikt kan je dan reserveren.
Soms is het wel wat wachten, maar ondertussen kan je een band proberen op te bouwen met de fokker. Dan kan je de dekking, bevalling en het nest opvolgen en ook echt kiezen.
Je hebt dan ruim te tijd om alles te leren over de verzorging en behoeftes van het ras naar keuze. En om alles al gespreid in huis te halen, zodat het niet snel moet gaan als je ineens ergens een kitten gevonden hebt.
Zo vermijd je een imulpsaankoop en bereid je je echt voor op de komst.

*Joke*
*Joke*
  • 586 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 19 mei 2010 - 19:23

Ik zou sowieso eerst bij wat cattery's gaan kijken die je belangstelling hebben. Helemaal als je geen ervaring hebt is het goed om eens achter een paar deuren te kijken.

Wat reserveren betreft, als je een cattery hebt gevonden zou ik daar niet te lang mee wachten.. We hebben hier nu iets meer dan een jaar gewacht voor een nestje bij de cattery waar wij persé een kitten van wilden en dan hadden we niet eens voorkeur voor een kleur of geslacht. Gewoon doordat de poes die vorig zomer mocht de kater niet leuk vond en een nestje wat mis is gegaan, loopt de tijd toch wel hard door.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 19 mei 2010 - 21:17

feroesti zei:

Het lijkt me verstandig eerst een paar catteryen te bezoeken (niet op dezelfde dag vanwege besmettingsgevaar van de ene cattery op de andere). Waar het klikt kan je dan reserveren.
Soms is het wel wat wachten, maar ondertussen kan je een band proberen op te bouwen met de fokker. Dan kan je de dekking, bevalling en het nest opvolgen en ook echt kiezen.
Je hebt dan ruim te tijd om alles te leren over de verzorging en behoeftes van het ras naar keuze. En om alles al gespreid in huis te halen, zodat het niet snel moet gaan als je ineens ergens een kitten gevonden hebt.
Zo vermijd je een imulpsaankoop en bereid je je echt voor op de komst.

Beter kan ik het niet uitleggen, volledig met eens!

Veel succes! :geluk:

Veerle
Veerle
  • 3.309 berichten
  • 17 katten

#9 Geplaatst 22 mei 2010 - 12:13

je kan altijd vragen naar een optie (zeker als de kittens nog heel jong zijn) voor een kitten waar je interesse in hebt - zo weet je zeker dat jij uiteindelijk de eerste keuze zal krijgen wanneer er nog mensen zijn die dat kleintje willen.

een optie is altijd vrijblijvend en kan later veranderd worden in een reservatie wanneer het kitten ouder is en wellicht ook een voorschot wordt betaald.

bij mij kunnen de mensen een vrijblijvend optie krijgen tot zo'n 7 à 8 weken voor een kitten dat zal verkocht worden als huisdier en wanneer een fokker interesse heeft in een kitten wordt daar "evaluatie" bij gezet en dat kan duren tot zo'n 10 à 12 weken.

zo krijgt iedereen voldoende tijd om te beslissen en de kleintjes te zien opgroeien en lopen ze de kans niet dat wanneer ze wachten tot zo'n 8 weken om naar een kitten te vragen, het kleintje al besproken is.

gr.

veerle

Auryn
Auryn
  • 1.199 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 22 mei 2010 - 20:48

Ik heb ondertussen contact opgenomen met 2 cattery's in mijn buurt waar ze beide rassen hebben.

Bij eentje kreeg ik simpel weg het antwoord dat ik beter nog eens contact opnam tegen de tijd dat ik een katje kan nemen.

Bij de andere kreeg ik gelijk een antwoord mail met 3 word documenten met informatie over de rassen, de cattery, hoe een adoptie bij hen verloopt en wat ik kan verwachten bij het in huis nemen van een kitten. Ook werd ik uitgenodigd om al eens bij hen een kijkje te komen nemen.
Aangezien ik momenteel niet kan wegens te weinig tijd hebben we toch al afgesproken om elkaar eens te ontmoeten morgen op de Beestjes en Baasjes beurs.
Ondertussen heb ik van hen ook al enkele nieuwsbrieven gekregen met veel informatie en foto's.

Voorlopig gaat mijn voorkeur toch al duidelijk naar 1 van deze twee cattery's :d

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 22 mei 2010 - 21:24

Laat je niet inpakken door praatjes. Enkel toezeggen als je er zelf geweest bent en kan aanzien dat het er keurig is en de katten er kerngezond uit zien en in een hygiënische omstandigheid verblijven.
Het is niet omdat iemand het mooi verkoopt dat het ook zo is ter plaatse.
Eigenlijk kan je best onverwachts eens een bezoekje brengen.
Wie onverwachts bezoek krijgt heeft niet snel de tijd om het een en andere te verbergen.
Ik heb dat ook al een paar keer gedaan en soms is het even schrikken wat je dan te zien krijgt. En zelfs af en toe mocht ik gewoon niet binnen.

anneliesje
anneliesje
  • 335 berichten

#12 Geplaatst 22 mei 2010 - 22:09

@ feroesti, het spijt me zeer maar onverwacht zomaar op bezoek komen ? Ik vind niet dat je dat kunt maken. Ik ben netjes opgevoed en dit zouden mijn ouders dus als zeer onbeleefd betitelen (en ikke ook). Als dat de reden is dat je bij mij op bezoek zou komen, dan zou je inderdaad niet welkom zijn. Mensen hebben andere plannen en ook een ander leven naast de katten (ik tenminste wel). Ik moet er niet aan denken dat iedereen zomaar onverwacht op de stoep zou zijn om even te controleren....

@ Auryn enorm veel succes met je zoektocht. Wat leuk dat je al veel informatie kreeg toegestuurd en dat je eens mag langskomen. Ik hoop dat je vind waar je naar op zoek bent. Volg je gevoel hierin, dat vertelt je wel het juiste

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#13 Geplaatst 23 mei 2010 - 09:03

anneliesje zei:

@ feroesti, het spijt me zeer maar onverwacht zomaar op bezoek komen ? Ik vind niet dat je dat kunt maken. Ik ben netjes opgevoed en dit zouden mijn ouders dus als zeer onbeleefd betitelen (en ikke ook). Als dat de reden is dat je bij mij op bezoek zou komen, dan zou je inderdaad niet welkom zijn. Mensen hebben andere plannen en ook een ander leven naast de katten (ik tenminste wel). Ik moet er niet aan denken dat iedereen zomaar onverwacht op de stoep zou zijn om even te controleren....

@ Auryn enorm veel succes met je zoektocht. Wat leuk dat je al veel informatie kreeg toegestuurd en dat je eens mag langskomen. Ik hoop dat je vind waar je naar op zoek bent. Volg je gevoel hierin, dat vertelt je wel het juiste

Ik geloof dat wij eenzelfde opvoeding hebben genoten, Annelies ;)
Mensen zijn hier welkom op afspraak. Enkel mijn twee allerbeste vriendinnen en mijn broers mogen hier zonder iets te laten weten voor de deur staan. (en dan nog hebben die de beleefdheid om op voorhand iets laten weten) Andere mensen moeten maar op voorhand iets laten weten, al is het maar eventjes een belletje dat ze in de buurt zijn en even willen binnenspringen. Ik heb niets te verbergen, maar als ik thuis ben wil ik op mijn gemak zijn. Het is hier niet "24/7 opendeurdag". Niet voor mijn vrienden/kennissen/familie en ook niet voor (potentiële) kittenkopers.

Bewerkt door Smitten Kitten, 23 mei 2010 - 09:05.

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#14 Geplaatst 23 mei 2010 - 10:12

het verschil zien of iemand netjes is of niet netjes is kan je ook als je op afspraak komt.

een niet onderhouden huis haal je er zo uit.
Gewoon gluren naar ongewone plekjes om schoon te makenl.

Zomaar onaangekondigd komen zit ook niet in mijn opvoeding.
Daarnaast houd ik er niet van om voor gesloten deuren te komen.

*Joke*
*Joke*
  • 586 berichten
  • 6 katten

#15 Geplaatst 23 mei 2010 - 11:42

Leuk dat je nu contact hebt met een cattery die wat lijkt! Ik ben het wel met de rest eens dat praatjes niet alles zijn. Het is best een leuk begin, maar het hangt voor mij wel af van persoonlijk contact. Kan ik de kater(s) zien, hoe zit het met testresultaten, is het huis netjes, zijn de katten sociaal, etc.

Toen we bij Chamorain kwamen (waar we straks Isis en Kuma van krijgen) waren ze heel open en enthousiast. Ze hebben ons het hele huis laten zien, inclusief zolder, want daar lagen toevallig twee dames te slapen.. :) De katten lieten zich rustig aanhalen, de kater was aanwezig en zag er prachtig uit. Toen we rustig aan de koffie zaten hebben ze ons verteld hoe ze gestart zijn, hoe ze willen fokken (waar ze op fokken e.d.) en hebben ze ons de map met stambomen, testresultaten en dergelijke laten doorbladeren.

Dat was voor ons genoeg reden om hier een kitten vandaan te halen. Tot nu toe is het allemaal perfect gegaan. Om de twee weken mochten we op knuffelbezoek (dat was ons eigen verzoek, van hun mocht het altijd wel, maar tis nogal ver rijden). Tis nu bijna zover, zaterdag worden de kittens bij ons gebracht. En dat vind ik ook een goed teken. Dat ze toch graag met eigen ogen willen zien waar hun kittens terecht komen. Zal niet voor elke fokker te doen zijn, maar ik vind het wel mooi. Weten zij ook zeker dat ze een goede keus hebben gemaakt door met ons in zee te gaan.

Veel plezier met de rest van je zoektocht! :)