Wanneer reserveren kitten bij cattery
#1 Geplaatst 19 mei 2010 - 14:35
Het is nog niet voor direct want ik moet eerst nog afstuderen (nog een paar weken) en een job en appartement vinden. Dus het is minstens nog een paar maanden wachten.
Ik heb ondertussen al een hele hoop informatie opgezocht waaronder cattery's in de buurt. Ik heb dus al een redelijk goed beeld waar ik moet op letten en wat de kosten zoal kunnen zijn.
Wat mij ook al opgevallen is dat de kittens in deze cattery's vaak al gereserveerd zijn.
Hoe en wanneer moet ik juist een kitten reserveren bij een gekozen cattery?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein
#2 Geplaatst 19 mei 2010 - 14:37
#3 Geplaatst 19 mei 2010 - 14:44
Maar ik zou zeker nergens gaan kijken voordat je een job en een appartment hebt, qua zekerheid

#5 Geplaatst 19 mei 2010 - 15:32
Veel succes!

#6 Geplaatst 19 mei 2010 - 16:49
Soms is het wel wat wachten, maar ondertussen kan je een band proberen op te bouwen met de fokker. Dan kan je de dekking, bevalling en het nest opvolgen en ook echt kiezen.
Je hebt dan ruim te tijd om alles te leren over de verzorging en behoeftes van het ras naar keuze. En om alles al gespreid in huis te halen, zodat het niet snel moet gaan als je ineens ergens een kitten gevonden hebt.
Zo vermijd je een imulpsaankoop en bereid je je echt voor op de komst.
#7 Geplaatst 19 mei 2010 - 19:23
Wat reserveren betreft, als je een cattery hebt gevonden zou ik daar niet te lang mee wachten.. We hebben hier nu iets meer dan een jaar gewacht voor een nestje bij de cattery waar wij persé een kitten van wilden en dan hadden we niet eens voorkeur voor een kleur of geslacht. Gewoon doordat de poes die vorig zomer mocht de kater niet leuk vond en een nestje wat mis is gegaan, loopt de tijd toch wel hard door.
#8 Geplaatst 19 mei 2010 - 21:17
feroesti zei:
Soms is het wel wat wachten, maar ondertussen kan je een band proberen op te bouwen met de fokker. Dan kan je de dekking, bevalling en het nest opvolgen en ook echt kiezen.
Je hebt dan ruim te tijd om alles te leren over de verzorging en behoeftes van het ras naar keuze. En om alles al gespreid in huis te halen, zodat het niet snel moet gaan als je ineens ergens een kitten gevonden hebt.
Zo vermijd je een imulpsaankoop en bereid je je echt voor op de komst.
Beter kan ik het niet uitleggen, volledig met eens!
Veel succes!

#9 Geplaatst 22 mei 2010 - 12:13
een optie is altijd vrijblijvend en kan later veranderd worden in een reservatie wanneer het kitten ouder is en wellicht ook een voorschot wordt betaald.
bij mij kunnen de mensen een vrijblijvend optie krijgen tot zo'n 7 à 8 weken voor een kitten dat zal verkocht worden als huisdier en wanneer een fokker interesse heeft in een kitten wordt daar "evaluatie" bij gezet en dat kan duren tot zo'n 10 à 12 weken.
zo krijgt iedereen voldoende tijd om te beslissen en de kleintjes te zien opgroeien en lopen ze de kans niet dat wanneer ze wachten tot zo'n 8 weken om naar een kitten te vragen, het kleintje al besproken is.
gr.
veerle
#10 Geplaatst 22 mei 2010 - 20:48
Bij eentje kreeg ik simpel weg het antwoord dat ik beter nog eens contact opnam tegen de tijd dat ik een katje kan nemen.
Bij de andere kreeg ik gelijk een antwoord mail met 3 word documenten met informatie over de rassen, de cattery, hoe een adoptie bij hen verloopt en wat ik kan verwachten bij het in huis nemen van een kitten. Ook werd ik uitgenodigd om al eens bij hen een kijkje te komen nemen.
Aangezien ik momenteel niet kan wegens te weinig tijd hebben we toch al afgesproken om elkaar eens te ontmoeten morgen op de Beestjes en Baasjes beurs.
Ondertussen heb ik van hen ook al enkele nieuwsbrieven gekregen met veel informatie en foto's.
Voorlopig gaat mijn voorkeur toch al duidelijk naar 1 van deze twee cattery's

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein
#11 Geplaatst 22 mei 2010 - 21:24
Het is niet omdat iemand het mooi verkoopt dat het ook zo is ter plaatse.
Eigenlijk kan je best onverwachts eens een bezoekje brengen.
Wie onverwachts bezoek krijgt heeft niet snel de tijd om het een en andere te verbergen.
Ik heb dat ook al een paar keer gedaan en soms is het even schrikken wat je dan te zien krijgt. En zelfs af en toe mocht ik gewoon niet binnen.
#12 Geplaatst 22 mei 2010 - 22:09
@ Auryn enorm veel succes met je zoektocht. Wat leuk dat je al veel informatie kreeg toegestuurd en dat je eens mag langskomen. Ik hoop dat je vind waar je naar op zoek bent. Volg je gevoel hierin, dat vertelt je wel het juiste
#13 Geplaatst 23 mei 2010 - 09:03
anneliesje zei:
@ Auryn enorm veel succes met je zoektocht. Wat leuk dat je al veel informatie kreeg toegestuurd en dat je eens mag langskomen. Ik hoop dat je vind waar je naar op zoek bent. Volg je gevoel hierin, dat vertelt je wel het juiste
Ik geloof dat wij eenzelfde opvoeding hebben genoten, Annelies

Mensen zijn hier welkom op afspraak. Enkel mijn twee allerbeste vriendinnen en mijn broers mogen hier zonder iets te laten weten voor de deur staan. (en dan nog hebben die de beleefdheid om op voorhand iets laten weten) Andere mensen moeten maar op voorhand iets laten weten, al is het maar eventjes een belletje dat ze in de buurt zijn en even willen binnenspringen. Ik heb niets te verbergen, maar als ik thuis ben wil ik op mijn gemak zijn. Het is hier niet "24/7 opendeurdag". Niet voor mijn vrienden/kennissen/familie en ook niet voor (potentiële) kittenkopers.
Bewerkt door Smitten Kitten, 23 mei 2010 - 09:05.
#14 Geplaatst 23 mei 2010 - 10:12
een niet onderhouden huis haal je er zo uit.
Gewoon gluren naar ongewone plekjes om schoon te makenl.
Zomaar onaangekondigd komen zit ook niet in mijn opvoeding.
Daarnaast houd ik er niet van om voor gesloten deuren te komen.
#15 Geplaatst 23 mei 2010 - 11:42
Toen we bij Chamorain kwamen (waar we straks Isis en Kuma van krijgen) waren ze heel open en enthousiast. Ze hebben ons het hele huis laten zien, inclusief zolder, want daar lagen toevallig twee dames te slapen..

Dat was voor ons genoeg reden om hier een kitten vandaan te halen. Tot nu toe is het allemaal perfect gegaan. Om de twee weken mochten we op knuffelbezoek (dat was ons eigen verzoek, van hun mocht het altijd wel, maar tis nogal ver rijden). Tis nu bijna zover, zaterdag worden de kittens bij ons gebracht. En dat vind ik ook een goed teken. Dat ze toch graag met eigen ogen willen zien waar hun kittens terecht komen. Zal niet voor elke fokker te doen zijn, maar ik vind het wel mooi. Weten zij ook zeker dat ze een goede keus hebben gemaakt door met ons in zee te gaan.
Veel plezier met de rest van je zoektocht!