Spring naar inhoud

- - - - -
Korthaar

mening van britfokkers over poesje gevraagd

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
henny
henny
  • 1.601 berichten

#31 Geplaatst 22 mei 2010 - 10:34

Correct profiel volgens de standaard:

Geplaatste afbeelding

Henny

czipra
czipra
  • 209 berichten
  • 3 katten

#32 Geplaatst 22 mei 2010 - 10:42

Ja tuurlijk, ik vind een super kort dik vachtje bij de kortharen ook heel mooi en veel beter. En ik heb er inderdaad niet op geselecteerd wat de katerkeuze betreft, omdat ik graag langharen wou en van de kleur chocolate hou. (mijn droom was eigenlijk een chocolate langhaar poesje)

Als ik dit kitten bij hou en het blijkt langhaardrager te zijn, dan kies ik ook resoluut voor het fokken van langhaartjes. Want ik besef natuurlijk dat een dicht vachtje krijgen, met dit poesje waarschijnlijk een utopie is.

Ik heb misschien als beginner mijn doelen nog niet echt duidelijk gesteld, ik ben ook nog zoekende.
Maar daarom vraag ik natuurlijk ook jullie raad. Moest ik enkel geïnteresseerd zijn in het vermeerderen van poesjes, dan zou ik niet zo hard nadenken en raad vragen over het type en de foutjes van het poesje he  ...
Annelies, Luna,Sander en B'Elanna :catwalk

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#33 Geplaatst 22 mei 2010 - 10:45

Ik bedoel het niet verkeerd hoor Annelies ;)
En logisch dat je even tijd nodig hebt om te zoeken wat je precies wilt. Heb ik ook om eerlijk te zijn. En dat durf ik ook gewoon toe te geven 8)

czipra
czipra
  • 209 berichten
  • 3 katten

#34 Geplaatst 22 mei 2010 - 10:51

Ik weet dat je het niet verkeerd bedoeld Hanne...
Ik voelde me ook helemaal niet aangevallen, ik wou het gewoon even rechtzetten. En ik geef het dus ook gewoon toe, dat ik het nog niet weet ...

En daarvoor zijn deze discussies er toch, Om er over na te denken!

Bewerkt door czipra, 22 mei 2010 - 10:54.

Annelies, Luna,Sander en B'Elanna :catwalk

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#35 Geplaatst 22 mei 2010 - 11:03

Qua vacht :
Dit is pure kittenvacht en het kan wel een mooie korthaarvacht gaan worden. Het is echt niet onmogelijk hoor ! Wij deden ook al combinaties korthaar/britannica en af en toe kregen we toch heel erg mooie korthaartjes. Net zoals je bij sommige korthaar combinaties ook niet altijd een topvacht krijgt.
Een zuivere korthaarlijn is ook niet altijd beter. Niet alle kortharen hebben zo'n mooie stevige vacht, ook daar wordt op geselecteerd.

Onze Enrico heeft een echte top korte vacht, hij komt uit zuivere korthaarlijnen. Hij heeft dan weer andere foutjes die ik er met een juiste britannicapoes kan wijzigen. Dan laat ik die vacht iets vallen, maar haal andere punten naar boven (als het lukt tenminste) Het is ook niet altijd evident om die lijnen te blijven scheiden. Je vind niet altijd wat je wilt en dan kies ik liever voor een britannicapoes, dan voor een zwakkere korthaarpoes die de fouten van mijn kater niet kan opvangen.

We hebben nu een zuivere brits korthaarcombinatie gemaakt (Sanneke en Enrico) en de vachtjes van hun kittens vind ik toch ook niet echt heel kort zolas ik verwachte. Ook bij hen zal de tijd het moeten uitwijzen, ik ben zeer benieuwd.

Guschi
Guschi
  • 5.615 berichten

#36 Geplaatst 22 mei 2010 - 11:08

Probeer je meestal niet, de minpuntjes van de poes te verbeter, door een betere (minder foutjes) kater te gebruiken?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#37 Geplaatst 22 mei 2010 - 11:14

Neen ik kijk naar beiden. Als ze beiden dezelfde fout hebben wil ik die combinatie zeker niet. Zie ik bij de poes een pluspunt en bij de kater een andere pluspunt vind dat top.
Bieden moeten iets kunnen bijdragen aan hun nakomelingen en dus pluspunten hebben.
Hebben ze dezelfde fout, zou ik die combinatie niet maken. Dan leg je mogelijk die fout ook vast bij de nakomelingen.
Wil ik mooie kittens dan probeer ik en de fouten van mama en de fouten van papa eruit te fokken. Of erin fokken, hebben beiden een mooie korte vacht (of andere pluspunt gemeenschappelijk) dan probeer is dat bij de kittens vast te leggen. Zoals bij Sannekes nestje het geval was. Maar dat lukt niet allemaal zo gemakkelijk als de theorie laat uitschijnen, helaas.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#38 Geplaatst 22 mei 2010 - 11:15

@Feroesti: een goede vacht krijg je ook niet door zomaar altijd kortharen op elkaar te zetten. Denk dat een korthaarfokker heel veel moeite moet doen om via selectie een echte waanzinnige korthaarvacht te krijgen.

Ik hoor toch vaak bkh fokkers erop vloeken.
Anderzijds is langhaar fokken ook niet gewoon altijd langhaar op langhaar zetten. Ik heb een poes met een redelijk korte langhaar vacht maar met een mooie stevige vacht en heb een andere poes met een redelijk lange en te wollige langhaar vacht. Mijn plan is om die twee eens te combineren (via een omwegje) en te zien wat het oplevert. Ik wil de stevigheid van de ene en een lengte tussen beiden in. Maar mss krijg ik wel iets helemaal anders... we zullen zien. Vind het iets heel moeilijks de vachten!

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#39 Geplaatst 22 mei 2010 - 11:28

Ja zeg wel !!
Het blijft moeilijk en het blijft ook een portie geluk hebben.

Maar het is wel zonde om een zuivere, prachtige korthaarlijn te verknoeien voor de fokker die er zo veel tijd in gestoken heeft om dat te bereiken.
Maar soms heeft iemand zo zijn redenen om het toch eens te doen. Soms doe ik het ook wel :oops: , maar de fokker heeft er wel weet van . Zoiets werd besproken.

Maar men moet weten waarom en wat hij doet.
Een britannica met te lange vacht gaan verparen aan een zuivere korthaar draagt dan ook weer weinig bij. Dan kies je beter voor een britannica met minder lange vacht of een korthaar die langhaardrager is.
Ik snap best waarom brits korthaarfokkers die al zo lang zweten op die korte vacht af en toe eens best kwaad worden op de britannicafokkers...

Het is allemaal niet zo gemakkelijk en theorie klinkt gemakkelijker dan het is. Je bereikt niet altijd wat je hoopt te bereiken. Zolang je maar weet wat je doet.

Voor te lange vachten eruit te fokken bereik je sneller resultaat met een brits korthaar die langhaardrager is. Maar dan zit je weer met britjes met te lange vachten erbij. Het is allemaal niet zo simpel.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#40 Geplaatst 22 mei 2010 - 11:31

feroesti zei:

Ja zeg wel !!
Het blijft moeilijk en het blijft ook een portie geluk hebben.

Maar het is wel zonde om een zuivere, prachtige korthaarlijn te verknoeien voor de fokker die er zo veel tijd in gestoken heeft om dat te bereiken.
Maar soms heeft iemand zo zijn redenen om het toch eens te doen. Soms doe ik het ook wel :oops: , maar de fokker heeft er wel weet van . Zoiets werd besproken.

Maar men moet weten waarom en wat hij doet.
Een britannica met te lange vacht gaan verparen aan een zuivere korthaar draagt dan ook weer weinig bij. Dan kies je beter voor een britannica met minder lange vacht of een korthaar die langhaardrager is.
Ik snap best waarom brits korthaarfokkers die al zo lang zweten op die korte vacht af en toe eens best kwaad worden op de britannicafokkers...

Het is allemaal niet zo gemakkelijk en theorie klinkt gemakkelijker dan het is. Je bereikt niet altijd wat je hoopt te bereiken. Zolang je maar weet wat je doet.

Voor te lange vachten eruit te fokken bereik je sneller resultaat met een brits korthaar die langhaardrager is. Maar dan zit je weer met britjes met te lange vachten erbij. Het is allemaal niet zo simpel.

Dat laatste klopt ook niet hoor Feroesti! Ik ken meer BLH katers die te korte vachten geven dan BKH katers die te korte vachten geven. Raar maar waar. En geloof me ik heb heel wat kittens en vachten bekeken ;)

Ik ken een heleboel kortharen die langhaar dragen en die echte persvachtjes doorgeven. Met poezen die langhaar zijn, maar ook uit poezen die korthaar zijn en langhaar dragen.

Het is en blijft en moeilijk iets en er zit ook een portie geluk in.

Bewerkt door Smitten Kitten, 22 mei 2010 - 11:32.

chriske
chriske
  • 1.714 berichten
  • 4 katten

#41 Geplaatst 24 mei 2010 - 20:24

Ik vind het een mooi kitten , zou het zeker nog wat aan houden , en ja ik hou ook van korte neusjes , beetje getypeerd.

Moest het mijn kittentje zijn tja ..................  ik zou het houden denk ik , love it :love4: :love4:

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#42 Geplaatst 25 mei 2010 - 00:59

Ik ben geen brittenfokker maar wil wel even zeggen dat ik haar een plaatje vind.
De ogen mochten voor mij wat groter zijn maar ze is o zo lekker rond en kortere (britten)neuzen kan ik alleen maar toejuichen. :cheer:
Ik vind dat er teveel britten zijn met een te lange glijbaan.

(En Sander is gewoon een schatje. :love: )

Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#43 Geplaatst 25 mei 2010 - 09:02

Ik vind dat er teveel britten zijn met een te lange glijbaan.
:bravo:

Henny

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Korthaar