Spring naar inhoud

- - - - -

Mens superieur aan dieren?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#1 Geplaatst 22 mei 2010 - 11:32

Hey,
Ik vind dat de mens zich zo veel beter voelt dan dieren.
We hebben een grote werld opgebouwd, maar de dieren snappen waarschijnlijk niet goed hoe die inneen zit. Waarom kan dat dan niet omgekeerd?
Wie zegt dat elke diersoort niet zelf een wereld heeft opgebouwd zonder dat wij dat doorhebben? Er zijn nog zo veel geheimen van het dierenrijk die wetenschappers niet kennen of begrijpen.
We denken dat we weten hoe dieren in elkaar zitten,
maar iedereen die een kat heeft weet dat dieren erg ingewikkeld in elkaar zitten ;)

Bewerkt door Cilia, 02 juni 2010 - 07:16.

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#2 Geplaatst 22 mei 2010 - 18:32

Toch?
Geen reacties :s :s

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 22 mei 2010 - 18:48

Zoals walvissen de "koning" van de zee zijn, zijn wij dat als mensen eigenlijk op het land. Doordat wij als mensheid het vuur hebben uitgevonden zijn wij zo ver ontwikkeld, verder dan de dieren. Nu vind ik dieren niet minder waard dan de mens, maar we hebben nu eenmaal wel de grootste hersencapiciteit van het gehele dierenrijk. Er zijn inderdaad een boel dingen die we nog niet weten over het dierenrijk, maar toch functioneren dieren in mijn ogen toch anders dan mensen, o.a als je naar het zelfbewustzijn van dieren versus mensen kijkt.
Het feit dat wij zo ver zijn ontwikkeld geeft ons in mijn ogen daardoor ook een heleboel verantwoordelijkheid, helaas gaat dat meestal niet zoals het zou moeten en is die verantwoordelijkheid soms ver te zoeken.

Bewerkt door Ester, 22 mei 2010 - 18:50.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.824 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 23 mei 2010 - 09:24

Ik ben het eens met Ester. De mens is nu éénmaal verder ontwikkeld dan een dier. Toch vind ik dat vele mensen moeten beseffen dat de aarde niet van hen is!
We hebben hen nodig, alsook de natuur errond heen. Vele zouden wat meer respect voor de natuur en de dieren mogen hebben.
De natuur is en blijft sterker dan de mens. De mens is nu wel verder ontwikkeld, toch blijf ik erbij dat de dieren de mensheid zullen overleven.
We maken onze mensheid zelf kapot!
Denk bv. maar eens aan een mierenkolonie. Hoe perfect en harmonieus zij samenleven en samenwerken!! Zij beseffen dat ze elkaar nodig hebben om te overleven, de mens moet dit ook wat meer gaan beseffen en wat minder egoïstisch gaan zijn op dit vlak!

Zelf ben ik een enorm natuurmens, maar toch moet ik toegeven dat ik ook wel van mijn 'menselijke' luxe houd. :oops:

Zal het misschien nogal heel bombastisch zeggen:

De dieren kunnen zonder ons, maar wij niet zonder hen....

Bewerkt door Pixel, 23 mei 2010 - 17:46.
Reden van bewerken: Berichten samengevoegd.

veerlevs
veerlevs
  • 2.275 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 mei 2010 - 10:42

Wat denken jullie hier van?
MensDOM en dierenRIJK.
Zegt dat niet genoeg?  Wij springen zo dom om met alle rijkdom die we van de natuur gekregen hebben, dat onze aardbol momenteel volledig naar de knoppen gaat als we niet oppassen. :(

Claudia
Claudia
  • 174 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 23 mei 2010 - 11:01

Ik denk dat dieren een stuk slimmer zijn dan mensen.
Als je heel zwart wit kijk zijn wij maar een dom soort :)

communicatie is bij dieren beter
samenwerken gaat bij dieren ook beter.
Je inleven in wat er om je heen gebeurt kunnen dieren ook beter.
vechten voor je eten gaat ze ook beter af.
slapen maar toch weten wat er gebeurt.
manipuleren zijn ze ook goed in.
Een hele boel dieren kunnen gewoon zwemmen, klimmen en vliegen.

Wij moeten een cursus volgen voor communicatie en om te kunnen samenwerken.
Ook inleven in een ander mens is voor sommige heel moeilijk.
Wij vechten niet voor eten wij pinnen graag :)
Als de mensen slapen horen ze vaak niet wat daar om heen gebeurt.
zwemmen, klimmen en vliegen moeten wij leren en op een bepaald niveau moeten we er zelfs cursus voor volgen of grof geld betalen om zo'n stalen vogel de lucht in te krijgen....toch vliegen al hoort een mens gewoon op de grond.

Wat dat betreft alles wat dieren al kunnen volgens wij vaak een cursus voor :d
Geplaatste afbeelding

Groetjes, Claudia, Scorpion Sting en Lamorghini Gallardo.

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 23 mei 2010 - 13:30

Ester zei:

Zoals walvissen de "koning" van de zee zijn, zijn wij dat als mensen eigenlijk op het land. Doordat wij als mensheid het vuur hebben uitgevonden zijn wij zo ver ontwikkeld, verder dan de dieren. Nu vind ik dieren niet minder waard dan de mens, maar we hebben nu eenmaal wel de grootste hersencapiciteit van het gehele dierenrijk. Er zijn inderdaad een boel dingen die we nog niet weten over het dierenrijk, maar toch functioneren dieren in mijn ogen toch anders dan mensen, o.a als je naar het zelfbewustzijn van dieren versus mensen kijkt.
Het feit dat wij zo ver zijn ontwikkeld geeft ons in mijn ogen daardoor ook een heleboel verantwoordelijkheid, helaas gaat dat meestal niet zoals het zou moeten en is die verantwoordelijkheid soms ver te zoeken.

Je opmerking over ontwikkeling, werd vroeger ook gebruikt bij de kolonisatie. Daar waar sommige landen (België inclusief) een kolonie met "inferieure" zwarte bezagen als een onuitputtelijk bron van rijkdom, hadden andere landen een compleet verschillende visie. Kipling omschreef het mooi als "the white man's burden", de last van de "witte" om de "zwarte" die minder ontwikkeld waren bij te staan en te helpen.

Dat idee kan je natuurlijk ook overzetten op de relatie mens - dier.

Maar eigenlijk zou ik zeggen: de mens is, vanwege zijn verschillende eigenschappen, een superieure diersoort. En niet, de mens is superieur aan dieren.

Sphynxkitty
Sphynxkitty
  • 105 berichten

#8 Geplaatst 24 mei 2010 - 12:03

Daar slaat Cilia de nagel op de kop.
Dieren, en in het bijzonder onze huisdieren, waar ik het over wil hebben, hebben hun eigen wereld, met regels, gewoontes en instincten.
Wij als ver ontwikkelde soort zien dit blijkbaar niet altijd in.
Hoe wordt er gesakkerd als meneer de kat, weer eens zijn geur achtergelaten heeft ergens in huis. Dan is het aan de mens om zich vragen te stellen over het hoe en waarom. Leer je huisdier beter kennen. Vaak is zijn leefwereld overhoop gehaald,door de komst van een nieuw huisdier, of het vervangen van zijn geliefde zetel, en is dat zijn reactie. Zij communiceren op die manier.

Voorts maak ik graag ook de vergelijking wat betreft de voortplanting. Wij mensen zijn 'zo dom' in vergelijking. De moederpoes bevalt, maakt de kittens mooi, bijt de navelstreng door, eet de nageboorte op, voedt de kleintjes op...en dit zonder dat iemand het hen ooit leerde. Bedenk eens wat een mens allemaal moet leren...we moeten uitbundig geïnformeerd worden over hoe we kindjes moeten maken, hoe ze moeten geboren worden, wat ermee aan te vangen gelijk op gelijk welke leeftijd.

Als je met een nestje kittens zit, en je observeert het, dan geraak je vertederd door hoe de mama met haar kleintjes omgaat. Een heel communicatiesysteem, van begroetende ' hier ben ik weer ' miauwtjes, tot het communiceren via geuren.
Daar kunnen wij dan enkel verstomd zitten naar kijken...

groetjes,

Peter en Rosalba
Geplaatste afbeelding

www.sphynxkitty.be

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 24 mei 2010 - 13:46

Uitgebreid informeren hoe we kindjes moeten maken? Denk het niet hoor ;)
En veel bij de mens gebeurt nog vanuit instinct, alleen staan we er niet stil bij of hebben we er schrik voor.
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

Claudia
Claudia
  • 174 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 24 mei 2010 - 14:05

Nee niet hoe ze gemaakt moeten worden maar wel hoe ze opgevoed moeten worden. En voor heel veel mensen is dat erg moeilijk om hun kinderen normen en waarden bij te brengen.

Persoonlijk denk ik dat het instinct van een mens wel mee valt zo slim is een mens uit zich zelf niet. Want als wij van naturen goed konden communiseren waarom zijn er dan opleidingen voor communicatie.

Daarnaast is het wel zo als een mens meer op zijn of haar gevoel af zou gaan dus dichter bij de natuur dat je dan wel een stuk wijzer word.
Maar heel veel mensen vinden dat maar vreemd en denken dat mensen die wel zo leven niet helemaal wijs zijn.

Mensen gaan ook de zee op terwijl er nood weer op komst is een dier is dan al lang veilig op een ander plekje.

Ik zie in een week een hele boel mensen en als ik zie hoe die mensen handelen dan denk ik nou een dier is niet zo dom als sommige denken.

Als een dier je niet moet draait hij zich om en wij mensen gaan een potje aardig staan doen terwijl we denken wat een .........

Ik denk dat dieren een stuk slimmer zijn dan mensen......

Maar ja volgens mij schoonpa had ik ook beter een kat kunnen zijn want volgens hem plaats ik een beest (zo als hij het noemt op de verkeerde status)
En ik denk dan.....de beeste zijn de mensen en de dieren zijn de dieren.
Geplaatste afbeelding

Groetjes, Claudia, Scorpion Sting en Lamorghini Gallardo.

wea
wea
  • 5.897 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 28 mei 2010 - 20:41

ik dacht dat de grens tussen mensen en dieren steeds opschoof. vroeger dacht men: mensen gebruiken gereedschap dieren niet: en men zag ineens dieren die dat wel gebruikten. na veel onderzoeken heeft men toch meote ndoorgeven dat gereedschapsgebruik niet altijd aangeleerd is bij dieren en soms ontstaat door een soort redeneren.

dan dacht me ndat dieren niet vooruit konden denken, maar ook dat bleek het geval te zijn

dan dacht men dat dieren het koncept nul niet kunnen begrijpen (wat tot de middeleeuwen ook een probleem bij mensen was) en dat blijkt ook weer niet waar te zijn.
Parrot Prodigy May Grasp the Concept of Zero
Interesting Math History - Origin of the Concept of Zero

dus de grens schuift steeds maar op....

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 29 mei 2010 - 16:49

Zijn we echt superieur ?  Sommigen gedragen zich als "beesten"
Geplaatste afbeelding

Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#13 Geplaatst 31 mei 2010 - 20:47

Dieren zijn volgens mij gewoon minder 'ontwikkelt',
omdat zij te weinig van elkaar leren.
Hoe beter de dieren samenleven en samenwerken,
hoe beter ze zijn ontwikkelt (denk ik).
De mens werkt van alle dieren het meest samen.
Dus...
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

sneeuwwitje
sneeuwwitje
  • 4.907 berichten

#14 Geplaatst 31 mei 2010 - 21:00

Ja inderdaad, wat is ontwikkeling Vosse, dat vind ik ook!

Bedoel maar de mensenheid is uit balans met alles!
En ok we hebben misschien dingen uitgevonden om het ons "gemakkelijker" te maken maar was het van sommige dingen niet beter als niemand ze uitgevonden had?
En zijn we dan zooo slim en superieur als we alleens niet kunnen voorzien dat sommige dingen géén goed idee zijn op lange termijn en beter niet uitgevonden worden?
Misschien zijn dieren veel slimmer omdat ze niks uitvinden die het milieu belast en de natuur kapot maakt? Wat is intelligentie? Wij mensen stompen volgens mij af en worden meer en meer afhankelijk van allerlei elektronica en apparaten. Meer meer meer!
Vroeger geraakten de mensen ook waar ze moesten zijn en konden ze ook afspraken maken.

Wist je trouwens dat mensen in de Middeleeuwen enkel werkten als ze geld nodig hadden!!!
Dus niet om luxe producten te kopen en meer en meer en meer...
Ik vraag me vaak af of mensen wel evolueren...of we er niet op achteruit gaan...kijk nu naar bepaalde technieken van de Egyptenaren die we nog steeds niet kunnen evenaren...

Bewerkt door sneeuwwitje, 31 mei 2010 - 21:01.

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 31 mei 2010 - 21:29

Tuurlijk evolueren mensen, de evolutie staat nooit stil.
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be