Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuw konijn?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
MZ_forever
MZ_forever
  • 8.572 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 22 mei 2010 - 20:05

Mijn broer komt binnen met een doos. En in die doos zat een konijn :catscratchhead
Hij dacht, ik zal ze maar bij het ander konijn zetten. Maar mijn sterke meid wil dat niet en loopt achter het ander konijn aan. Nu zit dat arm dier hier in het binnenhok van Witje. Straks komt mijn papa thuis, hopelijk weet hij wat we moeten doen :catnoknow

Bewerkt door MZ_forever, 22 mei 2010 - 20:13.

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 22 mei 2010 - 20:26

Ik stel voor dat je eens heel wat gaat inlezen over konijntjes en hun gedrag, want het zijn helemaal geen katten of honden :d . Het is super dat er een tweede konijn bij is gekomen. Zo heeft ze gezelschap, maar eigenlijk is de beste combinatie ex-ram en voedster. Twee rammen of twee voedster kunnen wel lukken, maar er is iets meer risico. Welk geslacht is het nieuw konijntje? Indien ram, pas dan op voor een oeps- nestje. Rammen kunnen vruchtbaar zijn aan drie maand en voedster vanaf vier maand ongeveer. Indien je de ram laat castreren, raden de meeste mensen aan om ze dan nog 2 weken gescheiden te houden, want de ram blijft na de castratie nog even vruchtbaar.

Om twee konijnen te koppelen, moet dit op neutraal terrein gebeuren. Dus niet het nieuw konijn in het hok zetten van het oudere konijn. Dat is namelijk het teritorium van het oudere konijn, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk vijandig zal reageren.
Koppelen moet altijd gebeuren in een neutrale ruimte. Het is normaal dat ze op elkaar rijden, achter elkaar lopen, haren in het rond vliegen,... Er mag geen bloed aan te pas komen, want dan moet je ingrijpen. Eens ze goed gaan, mag je ze alleen samen laten, maar dan wel het hok helemaal schoonmaken, zodat de geuren van het oudere konijn er niet in hangen.

Lees even op www.knagers.net of www.bunnybunch.nl
Deze sites zijn informatief zeer goed. :d

Succes met het nieuwe nijntje.

Bewerkt door Mieke'tje, 22 mei 2010 - 20:27.

Geplaatste afbeelding

MZ_forever
MZ_forever
  • 8.572 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 22 mei 2010 - 20:32

Ik..um...
Ik ben een beetje, ja hoe zeg je dat?
Mijn broer zegt dat het een meisje is. Maar hij gaat haar waarschijnlijk naar een vriend brengen die konijnen heeft.

Geplaatste afbeelding

Amelie
Amelie
  • Geband lid
  • 18.859 berichten

#4 Geplaatst 22 mei 2010 - 20:45

:geluk: :geluk: :geluk:

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 22 mei 2010 - 20:56

MZ_forever zei:

Ik..um...
Ik ben een beetje, ja hoe zeg je dat?
Mijn broer zegt dat het een meisje is. Maar hij gaat haar waarschijnlijk naar een vriend brengen die konijnen heeft.

Overdonderd :d ?? Dat was ik ook toen ik meer te weten kwam over konijnen. Het zijn nog ingewikkelde beestjes...
Het zou wel niet slecht zijn hoor om een tweede konijntje bij te nemen, want nijntjes zijn solidaire dieren, waardoor ze graag één of meerdere maatjes hebben ;)

Bewerkt door Mieke'tje, 22 mei 2010 - 20:56.

Geplaatste afbeelding

MZ_forever
MZ_forever
  • 8.572 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 23 mei 2010 - 08:39

Helaas is deze nacht het konijntje gestorven :( :cry:
We gaan haar straks begraven

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 23 mei 2010 - 09:19

Oei :o . Was ze nog heel jong misschien?
Geplaatste afbeelding

MZ_forever
MZ_forever
  • 8.572 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 23 mei 2010 - 09:21

Mieke zei:

Oei :o . Was ze nog heel jong misschien?

ik denk dat ze nog vrij jong was.

Geplaatste afbeelding