Spring naar inhoud

- - - - -

Steriliseren of niet?

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Cilia
Cilia
  • 3.784 berichten

#1 Geplaatst 23 mei 2010 - 18:57

Dit is misschien wel erg vroeg om daarover te beginnen maarja, beter te vroeg dan te laat...
Gini is dus (denk ik toch :) ) een poesje, en poesjes raken zwanger...
Mij lijkt het fantastisch om kittens te hebben, dus zou het wel willen...
Maar ik hoor wel vaak dat je je kat beter laat steriliseren om zwerfkatten populatie tegen te gaan...
Maar als je niet van plan bent de katjes te dumpen, dan is er toch geen probleem?
Maar ik wil wel weten waar ik dan aan begin;
Wat zijn de voor en nadelen aan het houden van kitens?
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Cilia en pootje van Zazou*=^x^=

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 23 mei 2010 - 18:59

Er lopen te veel katjes al rond die geen thuis hebben er zitten er te veel in asielen! , wat als je de katjes niet kwijtgeraakt?

ik zou ze stereliseren!!
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

MZ_forever
MZ_forever
  • 8.572 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 23 mei 2010 - 18:59

:onzeker:

Geplaatste afbeelding

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 23 mei 2010 - 19:00

Je moet eigenlijk een beetje verder redeneren :)

Stel: jij kan een thuis vinden voor al die kittens, dat is natuurlijk geweldig. Maar dat wil zeggen dat er ergens in een asiel kittens zitten te wachten op een baasje en nu minder kans hebben, want een aantal mensen die een kitten wilden hebben er al een.

Als je een gewone htk hebt, laat ze dan altijd steriliseren. Een nestje is leuk hoor, ik vind kittens ook absoluut geweldig. Maar maatschappelijk is het onverantwoord, dus doe het niet ;)

Brenda...
Brenda...
  • 8.663 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 23 mei 2010 - 19:01

Ben het eens met Vosse ;) :)

Geplaatste afbeelding
Mijn kat is mijn Engel,mijn Liefste Troeteldier met een Hart vol Liefde en een Tong van Schuurpapier.

MZ_forever
MZ_forever
  • 8.572 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 23 mei 2010 - 19:04

Idd, zoals vosse zegt ;)

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 23 mei 2010 - 22:04

Ik ben het daarmee ook eens. Ik zou dat ook helemaal geweldig vinden (alhoewel dat dit biologisch niet zou lukken met mijn twee ex- katers), maar je verstaat mij wel hé. Er zijn al genoeg kittens op de wereld die op zoek zijn naar een gouden mandje (zeker tijdens het kittenseizoen). Het is dus aangeraden om je poes te laten steriliseren, zodat andere kittens een eerlijke kans hebben om een thuis te vinden. Ook weet je niets over de voorgeschiedenis van jouw poesje dus weet je ook niet welke erfelijke afwijkingen of ziektes ze met zich meedraagt...
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 23 mei 2010 - 22:09

Het lijkt inderdaad fantastisch om eens een nestje te hebben tot.. je eens grondig begint bij te lezen in kittentijd. Sorry hoor, maar de verhalen die je leest van kittens die doodgeboren worden of ziek worden en het dan soms niet redden... en dat zijn dan kittens van mensen van KS die echt alles doen voor hun poezels en hun katten op van alles en nog wat laten testen.
Plus dat er elk jaar opnieuw zoveel kittens een mandje zoeken.

Geplaatste afbeelding

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 23 mei 2010 - 22:28

Wij gaan Anaïs woensdag laten steriliseren. Er komt meer bij kijken dan je denkt.
+ alle voorgaande reacties!

Joske
Joske
  • 1.323 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 23 mei 2010 - 23:23

Een kat kan verschillende nestjes per jaar hebben, dus het blijft niet bij 1 keer kittens krijgen. Het asiel zit vol met kittens doordat mensen het toch zo leuk vinden om kittens te hebben. Als je je verantwoordelijkheid wil nemen, dan laat je ze onvruchtbaar maken. Anders heb je ook maandelijks enkele dagen een luid jankconcert :viool:
Caviaopvang Malmokkie: www.malmokkie.be

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#11 Geplaatst 23 mei 2010 - 23:32

Ik zou ze ook laten steriliseren, want stel je voor dat mama poes de  kittens verstoot, ga je ze dan het flesje geven elke 2-3 uur? En ze stimuleren om pipi en kaka te doen? En als ziekjes zijn moet je mss wel heel veel de dierenarts laten komen wat veel kosten met zich meebrengt. Je gaat mss ook extra dingen moeten kopen? De asielen zitten dikwijls vol met poesjes die een thuis willen dat is al allemaal erg genoeg. Laat ze dus maar gewoon steriliseren dat is veiliger.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 23 mei 2010 - 23:36

Ik sluit me aan bij alle vorige reacties.Tenzij je van plan bent alle kittens zelf te houden en uw poes na 1 nestje te laten steriliseren, wat denk ik niet het geval is :LOL:
Geplaatste afbeelding

Nellebelle
Nellebelle
  • 350 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 23 mei 2010 - 23:36

Ik ben akkoord met het steriliseren van een kat, maar dan zijn we eigenlijk bijna allemaal voor een groot deel fout. Ik dus eigenlijk ook, want ik heb een kitten gekocht bij een fokker, ipv in een asiel eentje te redden.

Vosse
Vosse
  • 6.597 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 24 mei 2010 - 00:24

Nellebelle zei:

Ik ben akkoord met het steriliseren van een kat, maar dan zijn we eigenlijk bijna allemaal voor een groot deel fout. Ik dus eigenlijk ook, want ik heb een kitten gekocht bij een fokker, ipv in een asiel eentje te redden.

De reacties gaan hier vooral over HTK's. Mensen die een raskat willen kopen, zullen dat doen ongeacht hoeveel kittens er in het asiel zitten. En daar is ook niets mis mee, een htk is iets anders dan een brit, en een brit is weer iets anders dan een coon, enz enz.

In het "ras" htk is het echter zo dat er doorgaans weinig geweten is over de afkomst en dus over mogelijke problemen. Verantwoord fokken is dus al niet zo evident. Daarnaast is er in het geval van de htk een gigantisch overaanbod. Er zijn meer htks dan er mensen zijn die htks willen (en dat staat los van raskatten).

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#15 Geplaatst 24 mei 2010 - 07:12

Vosse zei:

De reacties gaan hier vooral over HTK's. Mensen die een raskat willen kopen, zullen dat doen ongeacht hoeveel kittens er in het asiel zitten. En daar is ook niets mis mee, een htk is iets anders dan een brit, en een brit is weer iets anders dan een coon, enz enz.

In het "ras" htk is het echter zo dat er doorgaans weinig geweten is over de afkomst en dus over mogelijke problemen. Verantwoord fokken is dus al niet zo evident. Daarnaast is er in het geval van de htk een gigantisch overaanbod. Er zijn meer htks dan er mensen zijn die htks willen (en dat staat los van raskatten).

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Geplaatste afbeelding