Spring naar inhoud

- - - - -

Konijn en cavia WE HEBBEN 2 BABY KONIJNTJES

• Log in om te reageren
52 reacties op dit onderwerp
dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 09 april 2009 - 11:51

Dit is misschien niet het juiste forum waar ik de vraag stel maar we zouden graag onze dierentuin nog wat uitbreiden.
Ons zorgen kindje Bertha is zojuist overleden.
P4030052.jpg

Mijn echtgenoot zijn voorkeur gaat naar een konijn maar de mijne gaat steenvast naar een cavia :twisted: ...
omdat wij steeds de gulden middenweg zoeken zou natuurlijk een konijn cavia mix ideaal zijn. :trance:
Of natuurlijk dat ieders zijn zin krijgt.
Daarom de vraag aan de knaagdierenhouders op dit forum:
kan een konijn samen met een cavia gehouden worden?
Moeten we dan rekening houden met de geslachten?
Het is niet de bedoeling dat deze 2 in een bakske van 1m op 1m gehouden worden maar een vrij hok buiten. (in de winter binnen)

Bewerkt door dorien_951, 06 mei 2009 - 21:44.
Reden van bewerken: titel

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 09 april 2009 - 11:55

Een konijn en cavia kunnen samen, maar het is geen aanrader. Ik heb al vaker gehoord dat de cavia (al dan niet per ongeluk) doodgetrapt werd door het konijn. Mijn keuze gaat steevast naar konijnen. Héérlijke huisdieren waar je (mijn persoonlijke mening) evenveel aan hebt dan aan katten. Ik heb er zelf drie in huis rondhobbelen en zou niet meer zonder kunnen. Cavia's vind ik (maar da's wederom mijn persoonlijke mening) maar dom :oops: . Maar het is jullie keuze natuurlijk. Uitkijken voor geslachten moet je niet als je toch alsnog een konijn en een cavia zou samenzetten. Ze kunnen samen geen kindjes krijgen.
Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#3 Geplaatst 09 april 2009 - 11:58

ik heb nochtans al gehoord dat de combinatie konijn en cavia ideaal is, omdat de cavia het konijn rustig houdt, dus dat konijnen op hun gemak zijn bij cavia's. heb dat ook al dikwijls gezien bij mensen,en zij ervaarden geen problemen. als het hok ruim genoeg is, denk ik niet dat er veel risico is dat het konijn de cavia doodtrapt.
ik vind het alletwee leuke beestjes!
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 09 april 2009 - 12:01

Ik ben al enkele jaren actief op verschillende konijnenfora, en daar wordt het door de mensen die al jarenlange ervaringen hebben met konijnen over het algemeen afgeraden. Ook in konijnenopvangen zullen ze je niet aanraden een konijn en een cavia samen te zetten. Ze "begrijpen" mekaar eigenlijk niet helemaal omdat ze niet dezelfde manier van communiceren hebben. Ideaal is een konijnenkoppeltje of een caviakoppeltje. Maar dan zal wel één van jullie twee water bij de wijn moeten doen. :)
Ik zeg dus niet dat het helemaal niet kan; maar wel dat een koppeltje van twee dieren van de zelfde diersoort beter is.
Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 09 april 2009 - 12:09

ja, daar ben ik mee akkoord, dat een vriendje van dezelfde soort het best is, maar ls je dan vb 2 konijnen in een hok binnen hebt, zijn die veel geweldiger. dus daarom dat er veel mensen een cavia bijsteken, zodat het konijn toch niet alleen zit!
tjah, een konijnenkoppeltje en caviakoppeltje hé! :)
Geplaatste afbeelding

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 09 april 2009 - 12:16

Ik heb vroeger konijnen gehad en ook cavia's... de konijnen (2 vrouwtjes) vochten dus constant op leven en dood ook als ze los in de tuin zaten. Dus twee exemplaren zie ik niet zitten en zeker geen manneke en vrouwke.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 09 april 2009 - 12:16

Hangt ook af van de opvoeding hoor! Trouwens ik ben geen fan van het houden konijnen in een hokje... Omdat het niet anders kan, zitten die van ons ook wel opgesloten als we er niet bij zijn, maar zodra wij er zijn, gaat het deurtje open en mogen ze door heel het appartement lopen. En als we verhuizen, gaan we zorgen dat alle kabeltjes en dergelijke netjes weggewerkt zijn, zodat ze nooit meer in een hok moeten.
Als je ze dan toch in een hok wil houden, moet je er rekening mee houden dat ze 2 tot 3 uur per dag de pootjes moeten kunnen strekken. :)
Maar goed... ik ben dan ook even fanatiek in de verzorging van mijn konijnen als in die van mijn katten... :LOL:
Geplaatste afbeelding

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 09 april 2009 - 12:18

dorien_951 zei:

Ik heb vroeger konijnen gehad en ook cavia's... de konijnen (2 vrouwtjes) vochten dus constant op leven en dood ook als ze los in de tuin zaten. Dus twee exemplaren zie ik niet zitten en zeker geen manneke en vrouwke.

2 niet gesteriliseerde vrouwtjes? Die gaan áltijd vechten! Twee niet-geholpen konijnen van hetzelfde geslacht gaat inderdaad bijna nooit goed samen, hormonen en territoriale drang. Twee gesteriliseerde voedsters gaat, twee gecastreerde rammen kan ook (al is dat niet altijd even vanzelfsprekend), een gecastreerd rammetje met een voedster is het ideale.
Geplaatste afbeelding

dorien_951
dorien_951
  • 2.365 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 09 april 2009 - 12:22

Een konijn man of vrouw laten behelpen is dat zo'n gemakkelijk iets ze hebben mij altijd wijsgemaakt dat die 9/10 niet bijkomen

Guest_Frigga_*
Guest_Frigga_*

#10 Geplaatst 09 april 2009 - 12:22

Vroeger zaten hier ook konijnen en cavia's samen, en nee dat vertrappelen gebeurd niet "per ongeluk" als je een beertje (cavia) en rammelaar (konijn) samen zet is dat evengoed een strijd als met sommige katten en honden, ook dat hangt dan weer elk af van het karakter van de dieren zelf.
Ik zou ook konijntjes opteren omdat je er idd evenveel aan hebt als een kat en je kan ze zelfs op een kattenbak leren gaan ook :)
Is een fretje mss geen optie? Gaat ook goed samen met katten

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 09 april 2009 - 12:26

dorien_951 zei:

Een konijn man of vrouw laten behelpen is dat zo'n gemakkelijk iets ze hebben mij altijd wijsgemaakt dat die 9/10 niet bijkomen

Het ligt bij konijnen iets gevoeliger wat narcose betreft, maar tegenwoordig hoor ik echt maar heel zelden meer dat er iets fout is gegaan tijdens de ingreep. Voor een rammetje is het eigenlijk bijna geen risico, omdat het geen zware ingreep is (is gewoon de balletjes weghalen zoals bij katten); bij een voedster is het iets ingewikkelder, maar da's bij katten ook zo. Maar daarvoor zou ik het echt niet laten. Ga gewoon naar een konijnkundige dierenarts voor de sterilisatie van een voedster, en dan komt het echt wel in orde! Konijnen zijn zo'n fijne dieren.

Inderdaad zoals al gezegd, je kunt ze zindelijk maken, en je kunt ze bv door middel van clickertraining zelfs allerlei dingen aanleren (en afleren :) )
Fretten zijn inderdaad ook erg leuke dieren. Ook heel intelligent. :LOL:

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#12 Geplaatst 09 april 2009 - 12:36

Ik heb vroeger nog een konijn en een cavia gehad. Welja, het konijntje was van mij en de cavia van mijn zus. ;)
Hier zaten ze apart.
Mijn konijntje had een binnen en een buitenhokje. In de zomer mocht hij lekker grazen in de tuin maar in de winter werd hij mooi binnen gehouden. Af en toe mocht hij de benen strekken, maar dan mocht er echt geen hond of kat bij zijn. Wij hadden namelijk een erg grote hond en dat was toch niet zo ideaal als die speels was :ha
Ook de cavia mocht wat vrij rondlopen.

Ik ben ook meer voor konijntjes en zou er eigenlijk wel graag nog eens hebben. Ik vind dat je er ongelooflijk veel liefde van krijgt. Maar hier komt er (voorlopig toch) geen konijn meer binnen. Ik vind het gruwelijk dat ze hun leven lang in een hokje moeten zitten.
Ik weet niet of ik het echt zou vertrouwen om de konijntjes te laten rondlopen bij de poezen. (Vooral voor gekke Aaron dan. :ha )
Karolien: hoe doen de konijntjes dan hun behoefte? Vind je niet overal drolletjes in huis, of gaan ze echt naar hun kooitje om het daar te doen? Laat jij de hele tijd vrij wanneer je thuis bent?

Geplaatste afbeelding

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 09 april 2009 - 12:44

Mijn zus heeft ook altijd een konijntje gehad dat zindelijk was en zelfs op commande haar mand in ging :d
Cavia's zijn ook zo niet mijn favoriet maar dat is persoonlijk he :d

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 09 april 2009 - 12:44

Ze zijn zindelijk en gaan dus hun kooi in om hun behoefte te doen. Buiten op t balkon staat een open kattenbak en als ze buiten zijn, gaan ze daarin. Je kunt ze perfect zindelijk maken hoor. ;) In een kooitje vind ik ook zielig, en ik ken eigenlijk heel veel mensen waar de konijnen gewoon in huis rondlopen. Zelfs tussen de katten, honden of weet ik wat nog meer. Bij ons lopen ze ook gewoon tussen de katten rond. Ze komen prima overeen, al merk je natuurlijk wel dat konijnen meer naar konijnen toeneigen en katten meer naar katten.
t Zijn gewoon heerlijke dieren om te hebben - al wordt het houden van konijnen wel vaak onderschat en wordt er vaak gedacht dat het makkelijk is. Je moet er natuurlijk ook wel tijd en moeite in willen steken. :)
Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 09 april 2009 - 13:22

Ik wist niet dat je konijntjes zindelijk kon maken.  Mijn grootouders hadden vroeger konijntjes, in de zomer zaten ze buiten inde tuin, maar 's winters in een hok.  Toen stond ik daar niet bij stil maar nu vind ik dat ook maar zielig.  Maar ik denk dat het wel leuk moet zijn om de konijntjes tussen de katten te zien huppelen.
Geplaatste afbeelding