Spring naar inhoud


* * * - - 2 stemmen

Cattery Terenshof


  • Log in om te reageren
275 reacties op dit onderwerp
Guest_EmilyenAmedee_*
Guest_EmilyenAmedee_*
OFFLINE

#76 Geplaatst 31 mei 2010 - 21:06

britjes zei:

gezond?? uhmm ik vind gevouwen oortjes niet gezond :s

Mijn Emily (Highland Fold) is wel gezond, ondanks haar gevouwen oortjes. En ons Amedeeke een rasechte BHK had fip.
Ik ben het er mee eens dat je een goede cattery moet zoeken, maar dan moet je nog geluk hebben.
Denken jullie er soms aan dat jullie eigenaars van een Foldje kan kwetsen als je zegt dat gevouwen oortjes niet gezond zijn? :(

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#77 Geplaatst 31 mei 2010 - 21:17

EmilyenAmedee zei:

Mijn Emily (Highland Fold) is wel gezond, ondanks haar gevouwen oortjes. En ons Amedeeke een rasechte BHK had fip.
Ik ben het er mee eens dat je een goede cattery moet zoeken, maar dan moet je nog geluk hebben.
Denken jullie er soms aan dat jullie eigenaars van een Foldje kan kwetsen als je zegt dat gevouwen oortjes niet gezond zijn? :(

de gevouwen oortjes zijn een genetische afwijking en deze afwijking zit in alles wat kraakbeen is in het kattenlijfje.
Dit kan als de kat pech heeft ontaarden in veel pijn en ellende.

het is ook als ongezond gedefinieerd in een geschreven stuk betreffende fokken van raskatten.

daarbij zullen er ook folds zijn die nooit ergens last van krijgen maar in handen van malloten die zomaar wat doen kan dit ernstige gevolgen hebben. Oa het foutief registreren van de kittens met rechte oortjes uit het zelfde nest als de folds

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#78 Geplaatst 31 mei 2010 - 21:19

xantippe zei:

als fokker zou je toch moeten weten dat je met fold in de lijnen geen britten meer kan fokken...



mja de startende fokker van britten weet dit dus niet!!!

en als er foutief geregistreerd is en het is niet bekend dat een betreffende kat of katten uit een fold komt tsja lastig toch

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten
OFFLINE

#79 Geplaatst 31 mei 2010 - 21:20

EmilyenAmedee zei:

Mijn Emily (Highland Fold) is wel gezond, ondanks haar gevouwen oortjes. En ons Amedeeke een rasechte BHK had fip.
Ik ben het er mee eens dat je een goede cattery moet zoeken, maar dan moet je nog geluk hebben.
Denken jullie er soms aan dat jullie eigenaars van een Foldje kan kwetsen als je zegt dat gevouwen oortjes niet gezond zijn? :(

Ken je dit onderzoek?

Incomplete dominant osteochondrodysplasia in heterozygous Scottish Fold cats
M. Takanosu, T. Takanosu, H. Suzuki* K. Suzuki*
Nasunogahara Animal Clinic 2-3574-98, Asaka, Ohtawara, Tochigi 324-0043, Japan
*Laboratory of Veterinary Physiology, Nippon Veterinary and Life Science University, 1-7-1 Kyonan, Musashino, Tokyo 180-8602, Japan
ABSTRACT
This report describes an autosomal incomplete dominant pattern of inheritance for osteochondrodysplasia in the Scottish Fold cats. A three-generation pedigree was analysed. Cats with folded ears were mated with cats with normal ears. All cats with folded ears, which were presumably heterozygous for the mutated allele, developed osteochondrodysplasia in distal fore- and hindlimbs but not in other bones, including the tail in which bone deformity had been demonstrated in previous studies. The severity of the skeletal lesions of osteochondrodysplasia was different in each affected cat. Most of the cats with severe osteochondrodysplasia showed some clinical signs, but cats with mild disease were clinically unaffected. All Scottish Fold-related cats with folded-ear phenotype, even if heterozygotes, suffered from some degree of osteochondrodysplasia of the distal limbs.

Received: 04 February 2008; Accepted: 10 March 2008;

Maw alle heterozygote folds (dus die dat 1 foldouder hebben) hebben op zekere hoogte last van kraakbeenafwijkingen van distale ledematen. Toont meteen al aan dat Fold x Fold een heel domme keuze is.




Kijk, iedereen kiest voor het ras dat hij/zij wilt en daar heb ik respect voor, maar je moet ook weten wat je in huis haalt, toch?




Op die website van Ming Mang, een fokker die zijn katten laat testen via botscan staat zegt hij dit: Het fold gen is een kraakbeenafwijking die tot levensbedreigende afwijkingen kan zorgen.
Alleen met zorgvuldig testen (rontgen, echo's) kun je een zo gezond mogelijke, let wel, NIET afwijkingsvrije fold fokken.


Dat laatste vind ik nogal frappant uit de mond van een fokker van het ras.

Nogmaals, iedereen doet wat hij zij wilt, maar als fokker vind ik wel dat je op zijn minst correct moet registreren en je kittenkopers uitleg moet kunnen geven over het hoe of wat van een Fold.

Bewerkt door Smitten Kitten, 31 mei 2010 - 21:23.


britjes
britjes
  • 3.729 berichten
OFFLINE

#80 Geplaatst 31 mei 2010 - 23:06

EmilyenAmedee zei:

Mijn Emily (Highland Fold) is wel gezond, ondanks haar gevouwen oortjes. En ons Amedeeke een rasechte BHK had fip.
Ik ben het er mee eens dat je een goede cattery moet zoeken, maar dan moet je nog geluk hebben.
Denken jullie er soms aan dat jullie eigenaars van een Foldje kan kwetsen als je zegt dat gevouwen oortjes niet gezond zijn? :(

ik wil geheel niemand kwetsen maar het is gewoon een bewezen feit dat gevouwen oortje niet gezond zijn.
Geplaatste afbeelding

cattery-ripous
cattery-ripous
  • 34 berichten
    • Locatie: Hofstade (Aalst)
OFFLINE

#81 Geplaatst 04 juni 2010 - 17:24

Het is al een paar dagen geleden dat ik op het topic heb gereageerd, maar ik wil ik toch iets verduidelijken.
Fold heb ik altijd uit een en het zelfde lijn gefokt, omdat ik weet dat er nooit iets verkeerd uitgekomen is, wat "afwijking" betreft ! De stamvader is 15 jaar geworden en had geen afwijkingen wat gewrichtjes betreft !
Toen ik mijn dekkater kocht, heb ik heel goed opgelet dat ik geen brit kocht waar fold in de lijn zat, daarom heb ik hem bij Cattery Joufflu gekocht, die zuiver britten fokt !
En de kittens die met rechte horen geboren worden uit mijn fold nestjes worden als "straight" geregistreerd, en ik leg altijd heel goed uit, dat ze het uiterlijk van een britje hebben, maar dat ze uit fold lijn komen, met alle uitleg over gevaarlijke kruisingen erbij !!!!!
Mensen die mijn kennen weten dat ik daar altijd heel goed mee oplet !!!!! Zelf noem ik ons Chloé een "britje" op haar bladzijde om mijn site, staat op haar stamboom "scottish straight", en haar kittens gaan niet naar de fok !!
Ik ben geen "MAILLOT" !!!!!!!!!!!!!
Ik heb altijd iedereen gerespecteerd, en ik verwacht wel wat respect terug !! En mensen die mij niet kennen moeten niet oordelen over mijn bekwaamheid als fokker ! Zoals Lolly-pop zegt, als iedereen in zijn eigen cattery zou kijken, in plaats van altijd op iemand anders zijne kop bezig te zijn, zouden wij toch allemaal gellukkiger zijn zeker!

Guest_*mikkeke*_*
Guest_*mikkeke*_*
OFFLINE

#82 Geplaatst 04 juni 2010 - 18:19

Maar ik snap toch iets niet...
Als ik een Brit wil kopen wil ik toch geen scottish Straight kopen....
Als ik een brit wil, wil ik een brit en niet iets anders ook al wil ik er niet mee fokken.
:catscratchhead :catscratchhead :catscratchhead Het is dat ik nu hier kom anders ik het niet geweten en had ik me flink belazerd gevoelt als ik erachter was gekomen.....

Frances
Frances
  • 7.446 berichten
    • Locatie: Sint-Joris-Winge
  • 4 katten
OFFLINE

#83 Geplaatst 04 juni 2010 - 18:22

Cattery-ripous, ik denk dat je het allemaal wat te persoonlijk neemt. En ik snap eigenlijk niet waarom je je zo geviseerd voelt :catscratchhead Het gaat er gewoon om dat de leken onder ons recht hebben op de waarheid en dat een scottish straight GEEN britje is, en dat die dan ook niet zo genoemd moet worden. Hoe moet ik het zeggen... Het is een "misverstand" dat omarmd wordt en niet rechtgezet wordt. Als iedereen een SS een SS zou noemen en geen brit, zou dat al veel problemen verhelpen

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
    • Locatie: arnhem NL
  • 8 katten
OFFLINE

#84 Geplaatst 04 juni 2010 - 18:30

cattery-ripous zei:

Het is al een paar dagen geleden dat ik op het topic heb gereageerd, maar ik wil ik toch iets verduidelijken.
Fold heb ik altijd uit een en het zelfde lijn gefokt, omdat ik weet dat er nooit iets verkeerd uitgekomen is, wat "afwijking" betreft ! De stamvader is 15 jaar geworden en had geen afwijkingen wat gewrichtjes betreft !
Toen ik mijn dekkater kocht, heb ik heel goed opgelet dat ik geen brit kocht waar fold in de lijn zat, daarom heb ik hem bij Cattery Joufflu gekocht, die zuiver britten fokt !
En de kittens die met rechte horen geboren worden uit mijn fold nestjes worden als "straight" geregistreerd, en ik leg altijd heel goed uit, dat ze het uiterlijk van een britje hebben, maar dat ze uit fold lijn komen, met alle uitleg over gevaarlijke kruisingen erbij !!!!!
Mensen die mijn kennen weten dat ik daar altijd heel goed mee oplet !!!!! Zelf noem ik ons Chloé een "britje" op haar bladzijde om mijn site, staat op haar stamboom "scottish straight", en haar kittens gaan niet naar de fok !!
Ik ben geen "MAILLOT" !!!!!!!!!!!!!
Ik heb altijd iedereen gerespecteerd, en ik verwacht wel wat respect terug !! En mensen die mij niet kennen moeten niet oordelen over mijn bekwaamheid als fokker ! Zoals Lolly-pop zegt, als iedereen in zijn eigen cattery zou kijken, in plaats van altijd op iemand anders zijne kop bezig te zijn, zouden wij toch allemaal gellukkiger zijn zeker!

maar dan noem je chloe toch geen britje!

je dicht je zelf de term malloot toe ik had je daar niet persoonlijk onder geschaalt!
Maar we mogen best kritisch zijn dat SS geen britjes zijn.
Gelukkig ben je het daarmee eens.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
    • Locatie: Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#85 Geplaatst 04 juni 2010 - 18:35

*mikkeke* zei:

Maar ik snap toch iets niet...
Als ik een Brit wil kopen wil ik toch geen scottish Straight kopen....
Als ik een brit wil, wil ik een brit en niet iets anders ook al wil ik er niet mee fokken.
:catscratchhead :catscratchhead :catscratchhead Het is dat ik nu hier kom anders ik het niet geweten en had ik me flink belazerd gevoelt als ik erachter was gekomen.....

Zoals ik dus (heb een topic over dat Lily geen BKH is)


Er zullen zeker wel catteries zijn die wel de juiste termen gebruiken, maar het ging hier over Terenshof, en zij doet het niet.
Op hun site staan de kittens 'met rechte oortjes' aangeboden als Britjes en toen ik een mailtje stuurde dat ik op zoek was naar een Brit, stelde ze ook Lily voor. Terwijl ik nu weet dat Lily dus eigenlijk een Scottish Straight is..

xantippe
xantippe
  • 3.580 berichten
    • Locatie: Leuven
  • 2 katten
OFFLINE

#86 Geplaatst 04 juni 2010 - 18:41

cattery-ripous zei:

Zelf noem ik ons Chloé een "britje" op haar bladzijde om mijn site, staat op haar stamboom "scottish straight", en haar kittens gaan niet naar de fok !!

mag ik vragen waarom je haar niet gewoon scottish straight noemt? :) je kan er dan toch nog bij vermelden dat een scottish straight van uiterlijk op een brit gelijkt? ik ben nog niet op je site gaan kijken hoor, ik vraag het je gewoon uit nieuwsgierigheid.

Geplaatste afbeelding


Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
    • Locatie: Opwijk
  • 2 katten
OFFLINE

#87 Geplaatst 30 november 2010 - 09:45

Ik wil hier ff iets duidelijk maken. Terenshof registreert haar katten correct! Ze maakt je geen blaasjes wijs. Wij hebben ook een scottish straight en dit heeft ze ons van in begin duidelijk gemaakt. Meer dan één keer zelfs, dat we hier bewust van zijn. Dus ze houdt niets achter.

eve
eve
  • 1.368 berichten
    • Locatie: Zuid-Holland
  • 2 katten
OFFLINE

#88 Geplaatst 30 november 2010 - 10:02

Kamiel zei:

Ik wil hier ff iets duidelijk maken. Terenshof registreert haar katten correct! Ze maakt je geen blaasjes wijs. Wij hebben ook een scottish straight en dit heeft ze ons van in begin duidelijk gemaakt. Meer dan één keer zelfs, dat we hier bewust van zijn. Dus ze houdt niets achter.

Dat is jouw ervaring, goed dat dit duidelijk was :)

Betekent niet dat de rest liegt, dat is gewoon HUN ervaring met hen.
Geplaatste afbeelding

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
    • Locatie: Opwijk
  • 2 katten
OFFLINE

#89 Geplaatst 30 november 2010 - 10:07

eve zei:

Dat is jouw ervaring, goed dat dit duidelijk was :)

Betekent niet dat de rest liegt, dat is gewoon HUN ervaring met hen.

Neen, dat wil ik ook absoluut niet zeggen. Maar wou dit toch even melden. Alles staat netjes correct geregistreerd op alle documenten (eigendomscertificaat, stamboom, ...) Dus het is niet dat je niet verwittigd was om dan achteraf af te komen: 'hoe dat is geen brit'?



UIteindelijk heet hij een papa brit en een mama foldje! Hij heeft alle uiterlijke kenmerken van een brit, maar is zuiver scottish straight :)




Tot nu toe gaat alles goed met kamiel, prachtig gezond beestje. Speels tot en met. We hebben ook nog steeds contact met de cattery. Je kan altijd bij haar terecht, met allerlei vragen. Maar de kattenwereld is hard en dat ga je altijd hebben. En natuurlijk ik begrijp, wat de ene goed vindt, is voor de andere dan weer nie goed... Dat ga je altijd hebben. Maar dit is mijn ervaring :)

eve
eve
  • 1.368 berichten
    • Locatie: Zuid-Holland
  • 2 katten
OFFLINE

#90 Geplaatst 30 november 2010 - 10:27

Kamiel zei:

Neen, dat wil ik ook absoluut niet zeggen. Maar wou dit toch even melden. Alles staat netjes correct geregistreerd op alle documenten (eigendomscertificaat, stamboom, ...) Dus het is niet dat je niet verwittigd was om dan achteraf af te komen: 'hoe dat is geen brit'?



UIteindelijk heet hij een papa brit en een mama foldje! Hij heeft alle uiterlijke kenmerken van een brit, maar is zuiver scottish straight :)




Tot nu toe gaat alles goed met kamiel, prachtig gezond beestje. Speels tot en met. We hebben ook nog steeds contact met de cattery. Je kan altijd bij haar terecht, met allerlei vragen. Maar de kattenwereld is hard en dat ga je altijd hebben. En natuurlijk ik begrijp, wat de ene goed vindt, is voor de andere dan weer nie goed... Dat ga je altijd hebben. Maar dit is mijn ervaring :)

Dat is waar, ieder heeft natuurlijk andere verwachtingen uiteindelijk en als zij aan jouw verwachting voldoen, dan is dat ook zeker goed om te vermelden.
Het plaatje moet natuurlijk compleet zijn, niet alleen de negatieve, maar ook de positieve ervaringen.

:)

Geplaatste afbeelding