Spring naar inhoud

- - - - -

aquarium staat te warm. Wie weet er raad?

• Log in om te reageren
46 reacties op dit onderwerp
Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 25 mei 2010 - 18:42

Is er geen mogelijkheid om het aquarium op een andere plaats te zetten? Dat is misschien niet evident, maar ergens waar ze verder van de ramen staan en iets meer in de schaduw?
Geplaatste afbeelding

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#17 Geplaatst 25 mei 2010 - 18:45

nee spijtig genoeg is dit echt niet mogelijk, ging dat maar :onzeker:

wea
wea
  • 6.109 berichten
  • 5 katten

#18 Geplaatst 25 mei 2010 - 20:20

ik denk ook dat ijsblokjes geen goed idee zijn.... :lachen:

het weer is weer wat minder vandaag, dat is dus dan goed nieuws voor je.

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#19 Geplaatst 25 mei 2010 - 21:01

ik denk dat je best bij ikea of hubo of iets dergelijks zo´n zwart-verduisterend rolgordijntje haalt, je weet wel dat is zo´n soort nylon stof denk ik, dat maken ze ook voor veluxxen. dat houdt de zon compleet buiten.
Want een te hoge watertemperatuur is zeer schadelijk voor je vissen.
Je kan het voorlopig ook "goedkoop" oplossen: hang zilverfolie of zwarte folie (bvb van vuilniszakken) tegen het raam waardoor het licht binnenvalt...

dafne
dafne
  • 855 berichten
  • 1 katten

#20 Geplaatst 25 mei 2010 - 21:03

http://www.ikea.com/...oducts/10130671

de link naar wat ik ongeveer bedoel van rolgordijn
staat dus duidelijk bij dat deze geen licht doorlaat...

Bewerkt door dafne, 25 mei 2010 - 21:04.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 25 mei 2010 - 21:48

1) Heb je al eens aan een ventilator gedacht? Het wil wel eens helpen om deze op het aquarium te richten.
2) Zorg verder voor een goede beweging van het wateroppervlak => misschien is de uitstroom van je filter niet sterk genoeg?
3) 28 °C is voor de meeste vissen al te warm. Voor garnaaltjes al zeker. En voor kreeftjes al helemaal. De meesten (dwerg)kreeften die ik ken worden best gehouden bij temperaturen van 18-23 °C.
4) Misschien helpt het inderdaad om de thermostaat er uit te laten. Je kan moeilijk altijd de verlichting van je bak uitlaten, dit is niet goed voor de vissen (dag -en nachtritme) en voor de evt. planten (fotosynthese).
5) Een grote waterwissel lijkt me in dit geval wel aan te raden. Overdrijf wel niet. 1/3 is misschien al genoeg. Ik zou maximum 1/2 water verversen.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 25 mei 2010 - 21:54

Ik heb trouwens een pb gestuurd, hoop dat je er iets aan hebt :)

Guest_molleken_*
Guest_molleken_*

#23 Geplaatst 25 mei 2010 - 22:26

Zie op de foto dat er een kap op ziet :p robeer die er af te laten(weet het niet altijd simpel met poezen)maar zou kan de warmte er ook uit.
Neem voor alle zekerheid u verwarming er eens uit.

Want is niet normaal dat je nu al zo een hoge temperatuur hebt.

Ververs u water zeker eens;maar inderdaad niet meer dan de helft.
U lampen uitlaten is eigenlijk geen oplossing ivm nacht en dagritme

Als en anders probeer je een ventilator ervoor te zetten en als het gaat eentje erboven.

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#24 Geplaatst 25 mei 2010 - 22:31

molleken zei:

Zie op de foto dat er een kap op ziet :p robeer die er af te laten(weet het niet altijd simpel met poezen)maar zou kan de warmte er ook uit.
Neem voor alle zekerheid u verwarming er eens uit.

Want is niet normaal dat je nu al zo een hoge temperatuur hebt.

Ververs u water zeker eens;maar inderdaad niet meer dan de helft.
U lampen uitlaten is eigenlijk geen oplossing ivm nacht en dagritme

Als en anders probeer je een ventilator ervoor te zetten en als het gaat eentje erboven.

het water is juist voor 1/3 ververst, en staat een ventilator voor :) en het element is eruit :)
de kap eraf laten, ik wou dat het kon doen, maar is totaal geen optie met elmo, die hing juist al aan de rand van de bak en hij stond nog maar twee minuten open :s

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#25 Geplaatst 25 mei 2010 - 22:31

Tinne zei:

Ik heb trouwens een pb gestuurd, hoop dat je er iets aan hebt :)
danku woor de pb :) ik ga al eens zien wat er nu gebeurd en anders zal ik mij zeker aanmelden daar hoor ;)

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 25 mei 2010 - 22:33

Heb je voldoende stroming in je water? Een stilstaand wateroppervlak helpt namelijk ook niet echt... ;)

Guest_Sarah en Erik_*
Guest_Sarah en Erik_*

#27 Geplaatst 25 mei 2010 - 22:36

Tinne zei:

Heb je voldoende stroming in je water? Een stilstaand wateroppervlak helpt namelijk ook niet echt... ;)

ja hoor stroming genoeg, een zeer sterke filter, en dan nog van die zuurstofpompkes :)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#28 Geplaatst 25 mei 2010 - 22:41

Laat het dekseltje op je kap gewoon openstaan, dat verlucht ook. Je vissen in het donker zetten is ook niet ideaal, ze hebben een bepaald aantal uren licht nodig. Er bestaan koel elementen om het water erdoor te laten stromen maar die zijn redelijk duur.

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 25 mei 2010 - 22:50

Dat wilde ik ook net zeggen. Is er geen mogelijkheid om de kap een klein stukje open te laten?
Er bestaan ook ventilators die je kan verwerken in de lichtkap. Ik ken een online aquariumwinkel die er verkoopt, maar weet niet of ik de link hier mag plaatsen?

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#30 Geplaatst 26 mei 2010 - 10:44

Ik zou je raam dat het dichtst bij je aquarium is helemaal afplakken met aluminium folie, dit weerkaatst de zon naar de buitenkant, blinkende kant tegen de raam.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag