Spring naar inhoud

- - - - -

gezelschapsspelletjes

• Log in om te reageren
188 reacties op dit onderwerp
elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#31 Geplaatst 10 april 2009 - 00:28

Als ik Elfenland speel, zal het vast ook met mijn vriend zijn.
Ik speel spelletjes het liefst zelf eens voor ik het met nog meer mensen speel. ;)  Elfengold heb ik ook niet hoor.

Ik vind het een erg mooi thema, maar ik vind dat ze het allemaal wat aantrekkelijker mochten maken. :oops: Met fantasie kan je zo ontzettend veel doen en je kan het super mooi maken. Maar het bord en de kaarten spreken me eigenlijk totaal niet aan.
Dat vind ik wel jammer, want een mooi speelbord oogt natuurlijk beter.
Het spel zelf lijkt natuurlijk wel fantastisch.. ;)

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#32 Geplaatst 10 april 2009 - 00:39

Heeft er iemand dit spelletje eigenlijk al gespeeld?
Geplaatste afbeelding

Het is een blufspelletje.

Geplaatste afbeelding

Mies
Mies
  • 432 berichten

#33 Geplaatst 10 april 2009 - 12:14

Wat is Elfenland voor iets?

Weet ge, voor 't laatst was ik Saboteur aan het spelen met zo'n 6-7 man. En het valt idd altijd op wie saboteur is en wie niet, maar we hebben de spelregels wat veranderd. De kabouters gaan slapen en 's nachts worden de saboteurs even wakker (gelijk bij weerwolven), zo weten ze van elkaar dat ze saboteur zijn en is het minder opvallend dat ze aan het saboteren zijn. Ik verzeker u, dat zorgt voor enorme verwarring bij de gewone kabouters en heuse binnenpretjes bij de saboteurs!
Maar ik denk wel dat je dan met minstens 5 man moet zijn, anders werkt het niet zo leuk denk ik.
Lieve groetjes,
           Mies en Nera  :paw :catattackball

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#34 Geplaatst 10 april 2009 - 12:25

Dit is Elfenland:
Geplaatste afbeelding

Info over het spel vind je hier en hier.

De tip voor saboteur is misschien inderdaad wel leuk. Dat zal ik ook eens doen.

Voor de mensen met Macchiavelli: vinden jullie de kwaliteit van de kaarten ook zo slecht? Bij mijn kaarten is de hele zijkant al aan het verslijten. Het spel is bijlange nog geen jaar oud. :roll:
@ Spanishke: Vind jij ook dat er bij de uitbreiding van Macchiavelli nog extra goudstukken moesten zitten? Ik heb de uitbreiding nog maar met 3 man gespeeld, maar ik kan geloven dat, wanneer je het met een man of 6 speelt, de goudstukken erg snel op zijn.. :onzeker:
Nouja, je kan er natuurlijk andere dingen oor gebruiken (zoals knopen ofzo).
De uitbreiding vind ik wel leuk, maar al bij al vind ik het wel tamelijk duur voor hetgene wat het maar is. :oops:
Bepaalde kaarten vind ik wel te grappig voor woorden. Zoals één gebouwkaart; als je die legt en je bent koning, moeten de andere personen zeggen (wanneer het aan hun beurt is) "dankuwel excellentie" :ha :ha

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#35 Geplaatst 10 april 2009 - 13:15

elixeryen zei:

Voor de mensen met Macchiavelli: vinden jullie de kwaliteit van de kaarten ook zo slecht? Bij mijn kaarten is de hele zijkant al aan het verslijten. Het spel is bijlange nog geen jaar oud. :roll:
@ Spanishke: Vind jij ook dat er bij de uitbreiding van Macchiavelli nog extra goudstukken moesten zitten? Ik heb de uitbreiding nog maar met 3 man gespeeld, maar ik kan geloven dat, wanneer je het met een man of 6 speelt, de goudstukken erg snel op zijn.. :onzeker:
Nouja, je kan er natuurlijk andere dingen oor gebruiken (zoals knopen ofzo).
De uitbreiding vind ik wel leuk, maar al bij al vind ik het wel tamelijk duur voor hetgene wat het maar is. :oops:
Bepaalde kaarten vind ik wel te grappig voor woorden. Zoals één gebouwkaart; als je die legt en je bent koning, moeten de andere personen zeggen (wanneer het aan hun beurt is) "dankuwel excellentie" :ha :ha

Mijn kaarten zijn nog in perfecte staat, maar ik denk dat dat meer te wijten is aan het feit dat dit hier niet vaak gespeeld wordt... ik wil het met meer dan drie personen doen, maarja die kans moet ik nog krijgen.. :(
Wat de uitbreiding betreft, :ha niet lachen he, maar ik heb die dus nog niet gespeeld. De doos zit nog in zijn originele verpakking :ha :oops: zelfde reden als hierboven dus ik kan nog niets zeggen over de goudstukken en wat de prijs betreft, heb ik dit ook kdo gehad van mijn zus die er nooit mee wil spelen :evil:
Dat van die "dankuwel excellentie" lijkt me idd wel tof, ga het toch eens moeten spelen :)

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#36 Geplaatst 10 april 2009 - 13:22

Ik speel graag gezelschapspelletjes, maar mijn man niet, en in mijn vriendenkring jammer genoeg ook geen kandidaten :( .
De meeste spelletjes die hier genoemd werden heb ik ook nog nooit van gehoord, bij mij zijn het eerder de klassiekers van vroeger :
yathzee
scrabble
mikado
kaartspelen
galgje
wie is het
mens erger je niet
uno
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#37 Geplaatst 10 april 2009 - 16:15

Ik ben ontzettend blij dat mijn vriend graag gezelschapsspelletjes speelt. Mijn mama speelt ook erg graag maar mijn papa helemààl niet. :ha
Als ik op bezoek ga naam ik meestal wel wat spelletjes mee. Mijn mama vindt het dan fantastisch om eindelijk eens wat te spelen.. ;)
Voor haar verjaardag hebben mijn vriend & ik onder andere een zelfgemaakt spel gegeven. Ze vond het echt fantastisch. Voor bepaalde spelen maakt mijn papa dan wel een uitzondering.. Met dat spel heeft hij wel meegespeeld. :goofy:

@ Spanishke: Ik heb zelf ook 2 spelen uit mijn spelletjeskast nog niet gespeeld hoor. :a
Macchivalli met 2 is inderdaad niet zo leuk. Vooral niet als je tegenpartij een super goed geheugen heeft en jijzelf helemaal niet. Mijn vriend onthoudt alles, ik vergeet alles.. :roll: :ha

Heeft er iemand Minoes al gespeeld? Ik vind dat het er zo schattig uitziet.. Naar het schijnt is het wel nog een leuk spelletje. Ik had het onlangs bijna gekocht maar heb het laten liggen omdat het pas vanaf 3 personen is.

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#38 Geplaatst 10 april 2009 - 16:39

elixeryen zei:

Voor haar verjaardag hebben mijn vriend & ik onder andere een zelfgemaakt spel gegeven. Ze vond het echt fantastisch. Voor bepaalde spelen maakt mijn papa dan wel een uitzondering.. Met dat spel heeft hij wel meegespeeld. :goofy:

@ Spanishke: Ik heb zelf ook 2 spelen uit mijn spelletjeskast nog niet gespeeld hoor. :a
Macchivalli met 2 is inderdaad niet zo leuk. Vooral niet als je tegenpartij een super goed geheugen heeft en jijzelf helemaal niet. Mijn vriend onthoudt alles, ik vergeet alles.. :roll: :ha

Heeft er iemand Minoes al gespeeld? Ik vind dat het er zo schattig uitziet.. Naar het schijnt is het wel nog een leuk spelletje. Ik had het onlangs bijna gekocht maar heb het laten liggen omdat het pas vanaf 3 personen is.

Oh wat leuk dat je zelf een spel gemaakt hebt, het enige spel dat ik zelfgemaakt heb was op school voor het vak "Projecten", ja dat is een vak als je OPR hebt gestudeerd ;)

:ha Oef ben dan toch niet de enige die spelletjes heeft en ze dan gewoon laat liggen. Welke twee heb je het over?
Weerwolven ligt hier ook nog verpakt in de kast omdat je met min 8 ofzo moet zijn?? :trance:
:ha leuke vriend heb jij, het is dus al vanaf het begin bepaalt wie gaat winnen dan :goofy: ik hou er ook niet echt rekening mee wie wie zou kunnen zijn, tenzij het echt echt in mijn voordeel zou spelen, dan probeer ik er wel goed op te letten :twisted:

Minoes heb ik nog niet gespeeld, ook nog niet te vaak gevonden eigenlijk. Maar het is van 999 en dan kan het volgens mij niet echt slecht zijn ;)
Vanaf welke leeftijd is dat eigenlijk, want ik denk dat dat de reden is waarom ik het wel eens zou kunnen laten liggen hebben :onzeker: , hoewel het idd ook met die 3 personen te maken kan hebben. Het is soms toch zo moeilijk om mensen te vinden die graag nog gezelschapsspelletjes doen, zucht :cry:

Als er ooit eens een KS meeting georganiseerd wordt, zou het alvast leuk zijn moest er ook een spelletjesavond bij zijn, dan zullen we zeker van de partij zijn :cheer:

Elfeland vind ik eigenlijk wel niet zo'n lelijk spel hoor, er zijn mooiere fantasyspelletjes, maar daar betaal je dan volgens mij ook wel veel meer voor. Ik denk dat Elfenland al duur genoeg geweest is, want de uitbreiding kon er toen niet van af :ha

Shadows Over Camelot is wel een heel mooi, heb je ook echte personages als pionnen met bijhorende kaarten en gaves. Je moet er wel voor zijn, in het begin sprak het me niet zo fel aan eigenlijk, maar eens we begonnen waren...
Het is anders dan de meeste gezelschapsspelletjes, je speelt allemaal (White Knights of hoe ze ook noemen in het spel) nl samen tegen het bord en 1 is de verrader of soms is er gewoon geen enkele de verrader, het is zeker niet zoals Saboteur, het is een spel apart :love3:

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#39 Geplaatst 10 april 2009 - 17:03

Elfenland heb ik nog niet gespeeld een Caylus ook niet.
Die laatste zie ik eigenlijk ook niet echt zitten. De uitleg is nogal moeilijk beschreven en ik snap er niets van. :oops: Nieuwe spelen vind ik echt super leuk, maar de uitleg vind ik steeds zo vreselijk. Zeker als het erg moeilijk is uitgelegd, waardoor je het soms 3x moet lezen..
Naar het schijnt is het de eerste keer erg overdonderend en ik heb eigenlijk de moed nog niet gevonden om het effectief te spelen. :ha
Het spel is overigens een cadeau dat mijn vriend gekregen heeft van z'n ouders. Het stond erg hoog op zijn verlanglijstje. Kan ook bijna niet anders want het is erg tactisch. ;)
De speelduur is ook lang (2 tot 3 uur!) waardoor het er echt nog niet van gekomen is..

Het is niet gezegd dat, omdat mijn vriend zo'n super geheugen heeft, hij altijd wint. Wel merk ik dat het steeds in mijn nadeel speelt. Macchiavelli speel ik toch véél liever met minimum 4 personen. Met 2 vind ik er eigenlijk niet zoveel aan. :oops:

Weerwolven moet je inderdaad doen met minimum 8 spelers. Ik heb het zelf gespeeld met nog iets meer personen. Als je er eens de kans voor krijgt, zeker doen. Ik vond het echt fantastisch en heb enorm moeten lachen.

Shadows of Camelot heb ik even bekeken op een spelletjessite. Het wordt vergeleken met "In de Ban van de Ring".
In de Ban van de Ring heb ik, maar dat vind ik een spel dat je niet super vaak moet spelen anders raak je het nogal snel beu. De spelregels waren trouwens een regelrechte ramp! Het spel zelf is helemaal niet zo moeilijk.
Shadows of Camelot is naar het schijnt inderdaad erg mooi. Ik zou het spel eens moeten spelen voor ik het effectief wil kopen. Nieuw kost het 50€ dat is toch een behoorlijk bedrag.

Elfenland vond ik overigens niet zo heel duur. Ik heb het tweedehands gekocht, maar nieuw kost het niet meer dan 30€. De uitbreiding heb ik echter nog nergens nieuw gevonden in België. Volgens mij maken ze het niet meer. ;)
Het is niet dat ik Elfenland erg lelijk vind, mijn mening is gewoon dat ze het veel aantrekkelijker konden maken. Ik heb hier bepaalde spelen liggen die ik super mooi vind qua bord. Misschien dat ik daarom wat kritischer naar spelborden kijk. :oops:
Al bij al is het het spel zelf dat leuk moet zijn. Maar een mooi speelbord vind ik fantastisch. :a

"Minoes" is trouwens vanaf 8 jaar. Ik kijk echter niet echt naar die leeftijden dat erop staan. Ik heb er meestal toch een andere mening over. :ha
"Regenwormen" is ook vanaf 8 jaar en vind ik wel een leuk spelletje. Het is eigenlijk erg simpel en een leuk tussendoortje.
Voor mij hoeven spelletjes niet allemaal hersenbrekers te zijn. Je hebt ook niet altijd tijd om een lang spel te spelen.

Bewerkt door elixeryen, 11 april 2009 - 01:39.
Reden van bewerken: schrijffout

Geplaatste afbeelding

Nessa2201
Nessa2201
  • 297 berichten
  • 3 katten

#40 Geplaatst 11 april 2009 - 12:55

Spelletjes die ik graag speel:

- Kolonisten van Catan (en dan best nog combinatie van verschillende uitbreidingen, dan moet ik is goed nadenke dus mijn hersentjes (of wat daar in ieder geval zou zitten) worden dan tenminste gestraind :d )
- Carcasonne (Idem als Catan, dus ook met die uitbreidingen enzo :LOL: )
- Macchiavelli (vooral de uitbreiding met de heks enzo :) )
- Axis & Alies
- Age of Empires III
- Poker (Natuurlijk 8) )

Er zijn nog zoveel spelletjes die ik kan opsommen, maar dan gaat de lijst iets te lang worden :s ;)

clyde
clyde
  • 7.933 berichten
  • 2 katten

#41 Geplaatst 11 april 2009 - 14:31

ik speel graag monopoly , uno , dammen , mens erger je niet

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 6 katten

#42 Geplaatst 11 april 2009 - 14:59

ik schaak ook best graag
van axis & allies snap ik niks, maar is wel een mooi spel :ha :ha
Ticket to ride hebben wij hier ook liggen, maar dat hebben we maar 1 keer gespeeld omdat niemand er iets van snapte :oops:

Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#43 Geplaatst 11 april 2009 - 19:06

Aldhissla zei:

Ticket to ride hebben wij hier ook liggen, maar dat hebben we maar 1 keer gespeeld omdat niemand er iets van snapte :oops:

Zo moeilijk is het nochtans niet? Gewoon een spoor vormen met de bestemmingen die je hebt getrokken op de kaartjes dmv verschillende kleuren te verzamelen en per beurt mag je ofwel een nieuw spoor aanleggen ofwel kaartjes trekken (weet niet van buiten hoeveel). Er is wel wat geluk mee gemoeid, soms kan het echt niet meezitten als je altijd maar verkeerde kleuren trekt. Het wordt nog moeilijker ook natuurlijk als er een paar leukerds tussenzitten die de boel willen saboteren :twisted: en het is pas echt balen als iedereen dezelfde kant uitmoet :ha niet aan te raden om het dan met +4 personen te spelen ;)

Geplaatste afbeelding

Aldhissla
Aldhissla
  • 7.106 berichten
  • 6 katten

#44 Geplaatst 11 april 2009 - 19:56

hmm, mss toch maar nog een keertje proberen dan :ha

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#45 Geplaatst 11 april 2009 - 22:32

Hier worden ook regelmatig spelletjes gespeeld met de kids.
-Monopoly
-yatzee
-Levensweg
-Uno
-Triominos
-Rumicub
-Jumbo jet
-Een reis om de wereld
-Onderuit
-Trivial pursuit
-Scrabble
-Bingo
-Pisa
-Jenga
-Rollit
-Atmosfear
-Cluedo
-Statego
-Dammen en schaken
-Yu gi jo
En dan nog de pc of game cube of playstation spellen, maar dat zijn er ernorm veel om op te noemen. :)